Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe meer ik vraag hoe hoe mistiger en troebeler het wordt

Gestart door Kiekeboe, 26-01-2020 22:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Kiekeboe

Dit is een afgesplitst topic. Voor het originele topic zie hier.

Hmm, tja, ik dacht laat ik maar eens wat vragen stellen op dit forum, dan kan ik snel dingen bij leren. Maar hoe meer vragen ik stel en vooral hoe meer antwoorden ik krijg, hoe mistiger en troebeler het allemaal wordt. Is er ergens een onderdeel op dit forum/deze site waar de dingen op staan waar (hobby-) brouwers het ongeveer over eens zijn?

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 26-01-2020  22:00 uHmm, tja, ik dacht laat ik maar eens wat vragen stellen op dit forum, dan kan ik snel dingen bij leren. Maar hoe meer vragen ik stel en vooral hoe meer antwoorden ik krijg, hoe mistiger en troebeler het allemaal wordt. Is er ergens een onderdeel op dit forum/deze site waar de dingen op staan waar (hobby-) brouwers het ongeveer over eens zijn?

Als je een eenduidig en compleet verhaal over brouwen wilt hebben, kun je beter een goed boek lezen.

Kenmerk van fora is dat er veel gediscussieerd wordt door mensen die verschillende meningen hebben.
Vele wegen leiden naar Rome en iedereen legt je uit waarom zijn weg de beste is. Dat maakt het niet altijd duidelijker.

Neetje

Citaat van: middelaersch op 26-01-2020  23:13 uAls je een eenduidig en compleet verhaal over brouwen wilt hebben, kun je beter een goed boek lezen.

Kenmerk van fora is dat er veel gediscussieerd wordt door mensen die verschillende meningen hebben.
Vele wegen leiden naar Rome en iedereen legt je uit waarom zijn weg de beste is. Dat maakt het niet altijd duidelijker.

Klopt.
Zodra je met of zonder boek bier kunt brouwen, kun je elke keer met behulp van dit forum dingen veranderen/verbeteren en leren.
Ook ik vond bierbrouwen na enkele jaren moeilijker dan in het begin en probeer/leer nog steeds.
Gelukkig hebben we hier meerdere ervaren oude rotten die info delen om de puntjes op de i te zetten.

Kiekeboe, ik geloof niet dat je in enkele weken alles gaat beheersen maar je doet wel enorm je best.

EBC

Citaat van: Kiekeboe op 26-01-2020  22:00 uHmm, tja, ik dacht laat ik maar eens wat vragen stellen op dit forum, dan kan ik snel dingen bij leren. Maar hoe meer vragen ik stel en vooral hoe meer antwoorden ik krijg, hoe mistiger en troebeler het allemaal wordt. Is er ergens een onderdeel op dit forum/deze site waar de dingen op staan waar (hobby-) brouwers het ongeveer over eens zijn?

Er zijn vele wegen, maar sommige wegen zijn wat comfortabeler dan andere.

Op dit forum zijn er veel verschillende meningen die allemaal ergens gelijk hebben.

Zie de bomen niet meer door het bos? Volg dan gewoon mijn mening. Daarmee ben je zeker van een goed bier ;D. Vele honderden zijn je voorgegaan in de cursussen en opleidingen die ik al sinds 1997 geef. Haha gein, maar desalniettemin wel waar. Het gaat stap voor stap, je wil wellicht teveel in één keer.

hansHalberstadt

Met sommige dingen is het zo dat je niet zeker weet wat het effect is, maar je weet wel dat het effect niet snel negatief kan zijn.
Roeren van het beslag kan weinig kwaad en niet roeren verlaagt je rendement misschien. Als je op zeker wilt spelen dan zou ik dus geneigd zijn het beslag af en toe te roeren. Dat is net zo'n discussie als de bottelsuiker bij het bottelen op de bodem van je bottelvat laten lopen (opgekookt met wat water tot een soort stroop) en dan erop vertrouwen dat het bier wat er daarna bijkomt wel voor het mengen zal zorgen. De bottelsuiker erdoor roeren en je weet zeker dat alles goed is gemengd. Niet roeren zou ook goede menging kunnen geven, maar je weet het niet zeker. Wat doe je dan? Ik neem in dat geval het zekere voor het onzekere, dus roeren. Zo probeer ik meer zaken bij het brouwen te benaderen: op safe spelen om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.
idem voor bottelen als je SG nog een beetje zakt.

tdp

Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Ik brouw nu bijna 7 jaar, en merk dat ik verschillende stappen gemaakt heb in deze periode. Van totaal onwetend en me vastklampend aan alle informatie die ik maar tot mij kon nemen, naar denkend de wijsheid in pacht te hebben, naar weer op zoek naar meer kennis. Ik merk dat ik graag wil weten waarom iets zo werkt, terwijl ik eerder meer van de 'je hoeft het niet te kennen om te kunnen' insteek was.

V.w.b. roeren/rendement: Ik maisch in principe altijd hetzelfde, 30 minuten op 63 en 30 minuten op 72 en 5 minuten op 78. Belangrijk vind ik dat ik een goed beslag heb, zonder 'kloetens' (blijft een mooi woord, Ingo ;)). Tijdens de maischstappen roer ik amper, wellicht een keer wanneer de temperatuur te veel gezakt is. Tijdens het doorwarmen roer ik wel. Spoelen doe ik met water van +/- 90 graden. Het filteren en spoelen duurt zo'n 30 tot 45 minuten. Qua maischwater/spoelwater houd ik ongeveer een verhouding 2:1 aan, en spoel tot gewenst volume voor koken.

Nu brouw ik normaliter niet heel zware bieren (<1.070), maar gemiddeld zit mijn rendement tussen de 90% en 95%. Dit in een simpel pannetje met een hevelfilter, binnen 4 uur van pan op het vuur naar pannen schoon in de kast.

Overigens ben ik het met Ingo eens dat je van achter naar voren moet redeneren. Wat wil je bereiken en welke stappen moet je daarvoor nemen? Behaal je niet het gewenste resultaat? Kijk wat je zou kunnen aanpassen, en pas 1 parameter tegelijk aan.

Jacques

Citaat van: tdp op 27-01-2020 &nbsp;09:05 uHoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Een mooi citaat. Ik ben nu zo'n 40 jaar bezig met het bestuderen van het brouwproces en verbeteren van mijn brouwsels. Nog steeds leer ik bij en bestaan er ook voor mij niet opgeloste raadsels. Dit maakt dat de hobby zelfs na 40 jaar uitdagend is. Je blijft er mee bezig.

hansHalberstadt

Ook ik heb na 30 jaar brouwen nog steeds zaken die onduidelijk zijn. Dat komt vooral om dat ik zoals zo velen vaak gebruik maak van al vaak gebruikte en ingesleten paden. Voordeel is dat er dan niet veel fout kan gaan, maar nadeel is dat je niet weet wat er net buiten het pad ligt. Maar soms is dat ook niet zo belangrijk. mbt roeren roer ik gewoon continue met een roerwerk. Het heeft volgens mij niet zoveel toegevoegde waarde om dat te kijken hoe het rendement afneemt als je niet roert, want dat ga ik in de praktijk toch niet doen. Zolang je geen vortex in je beslag slaat met luchtbelletjes kan roeren niet veel schade aanrichten lijkt mij.

Hay

Je moet gewoon eerst voor je jezelf bepalen welke richting je uit wil. Van hoe wil ik brouwen (welke instalatie). En dan ga je kijken wat wil ik brouwen een zo zo goed als je kunt en eerlijk gebrouwen bier of streef je perfectie na en wil je een fabriekscloon nabrouwen.
En dan ga je kijken wie zit er hetzelfde in als ik en dan ga je die volgen.
Op een gegeven moment dacht ik ook wat moet ik hier nu mee. Maar toen las ik dingen van iemand die daar ook nog veel prijzen mee won en die er nagenoeg hetzelfde in stond als ik.
Maar ook van degene waar ik het niet mee eens was heb ik veel geleerd ik wist immers hoe ik het niet wilde.

BrouwMout.nl

Je hebt de valley of despair betreden, geen angst, vanaf nu wordt het langzaam beter.

Neetje

Citaat van: Hay op 27-01-2020 &nbsp;23:46 uMaar ook van degene waar ik het niet mee eens was heb ik veel geleerd ik wist immers hoe ik het niet wilde.

Scherp leerproces.   :)

Vergelijkbare Topics (7)

32920

Reacties: 18
Gelezen: 6408

15727

Reacties: 47
Gelezen: 17037

21647

Reacties: 17
Gelezen: 11016

42756

Reacties: 26
Gelezen: 2325

6078

Reacties: 7
Gelezen: 2533

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.