smaakverschil tussen doorvergisten in een vergistingsvat of bottelen

Gestart door Markie Mark, 08-02-2019 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Markie Mark

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste 10 liter Weizen gebrouwen.
Deze had na afkoelen van het wort een SG van 1055 en daaraan is een half zakje Safrew WB-06 korrelgist toegevoegd.
De vergisting kwam snel op gang en was de eerste dagen erg actief.
Nu heeft deze ruim 5 dagen kunnen vergisten in het hoofdvergistingsvat en heb ik de Weizen overgeheveld naar het tweede vergistingsvat.
De SG liet al een waarde van 1006 zien en de activiteit is nu erg laag.

Had ik de Weizen, gezien de lage SG en de activiteit in het vat, nu beter kunnen bottelen (inclusief het bottelsuiker toevoegen) of zoals ik nu gedaan heb nog een x-aantal extra tijd gunnen in een tweede vergistingsvat?
Maakt dat voor de smaakontwikkeling bijvoorbeeld verschil voor het bier?

Fermon

Te vroeg bottelen moet je nooit doen, dan heb je kans op bommen omdat je bottelsuiker toevoegd en de kans bestaat dat het bier nog niet is uitgegist. Deze gist verder in de fles en dan kan de druk heel hoog worden, met als eventueel gevolg dat de flessen uit elkaar klappen. Je kan pas bottelen als je zeker weet dat het bier uit gegist is. Als je sg 3 dagen niet veranderd kan je bottelen. Overigens kan het sowieso geen kwaad om het wat langer te laten staan, dit bevordert ook de helderheid omdat alles bezinkt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.