Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brettanomyces Blond rijpen in een kastanjehouten vat

Gestart door Eric v B, 21-04-2016 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Vorige week heb ik een nieuw kastanjehouten vat gekocht bij de Zomereik in Middellaar (http://www.dezomereik.nl/Wijnvaten-en-regentonnen_3_68_68.html).
Het plan is een Brettanomyces Blond/Orval-achtig bier te brouwen en dan te laten rijpen in het kastanjehouten vat.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het laten rijpen van een Brettanomyces Blond/Orval-achtig bier in een houten vat? Hebben jullie nog tips & tricks?

Ik heb een paar recepten gevonden van Brettanomyces Blond. Een aantal van deze bieren wordt gekoudhopt. Ik neem aan dat dit zinloos is als je het bier langere tijd laat rijpen.

seed7

Koudhoppen kan prima, gewoon een paar dagen voor het afvullen doen.

Verder moet je er over nadenken hoeveel tannines je in het bier wilt hebben, bij een nieuw vat, ook kastanje, is dat heel wat, zeker als je een bier er b.v. een jaar op laat liggen. Bij een brett-blond zou ik zeker voor een half jaar of langer gaan, maar het dan niet als eerste bier in het vat doen of het vat meermaals met zeer heet water uitspoelen,

(je zou het vat met een aangezoete Nederlandse bok uit de uitverkoop kunnen vuullen en er een brett bij doen, voor een maand of drie en dan bottelen :) )

Ingo

DJ

Eric v B

Citaat van: DJ op 22-04-2016  06:49 uEric, hou ons op de hoogte :proost:
Het is nog in de planning en kan nog wel een paar weken duren maar ik houd jullie op de hoogte. Voor die tijd zal ik nog wel een paar detailvragen stellen in dit topic.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.