Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Éénpansbrouwen

Gestart door Johannesdeloper, 14-08-2015 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannesdeloper

Gisteren kwam ik uit op de site
https://onepotbrewing.wordpress.com van Matt Smith

Zijn visie op het brouwen is ietwat excentriek, maar zeker niet gestoord.
Als insteek heeft hij, zo eenvoudig, goedkoop en snel mogelijk brouwen.

Dat doet hij door gebruik te maken van 1 pan, waarin gemaischt, gekookt, gefermenteerd
en gebotteld wordt. Hij slaagt erin om een volledige brouwsessie te doen plaats vinden in 1:47 uur.
Maischen doet hij in 30 minuten. koken idem dito.

Hij schopt nogal wat tegen heilige huisjes. Toch denk ik dat met zijn no nonsense manier van werken
een heel aardig resultaat qua bier in de fles komt. In elk geval heeft hij een
heel leesbaar verhaal op zijn blog staan.

William

Vermakelijk om te lezen.

Hij heeft bepaalde redenen om het te doen zoals hij het doet en voor sommige dingen is wat te zeggen. Op een aantal punten zijn we altijd erg kritisch wat misschien niet altijd terecht is.

In zijn voorbeeldsessie mis ik het toevoegen van hop. Ik neem aan dat hij daar hopbellen in een zakje voor gebruikt als hij alles met één pan wil doen of zou hij die ook mee vergisten?

tdp

Citaat van: William op 14-08-2015  09:35 uVermakelijk om te lezen.

Hij heeft bepaalde redenen om het te doen zoals hij het doet en voor sommige dingen is wat te zeggen. Op een aantal punten zijn we altijd erg kritisch wat misschien niet altijd terecht is.

In zijn voorbeeldsessie mis ik het toevoegen van hop. Ik neem aan dat hij daar hopbellen in een zakje voor gebruikt als hij alles met één pan wil doen of zou hij die ook mee vergisten?

Daar zat ik ook al naar te zoeken. Heb ook geen idee eigenlijk..

Groet,
de TDP

homoeccentricus

Zijn techniek en recepten zijn nog niet echt gevorderd. Een IPA maken met een shitload whirlpool hop zal inderdaad erg moeilijk zijn op deze manier. Maar voor de rest zie ik niet in waarom je op deze wijze geen goed bier zou kunnen brouwen...

Johannesdeloper

Wat ik ook niet zo zie zitten, is het overspannen van de pan met alu folie zoals daar beschreven. Ik snap niet hoe hij de CO2 weg zou krijgen zonder de
O2 naar binnen te krijgen.
Je zou dat kunnen oplossen door een strakke siliconen band om de aansluiting tussen dekse en pan te maken en verder
een waterslot in een gat van het deksel plaatsen.

Hop zou ik toevoegen dmv hopzakjes.

Een ander punt is dat ik met mijn methode van BIAB brouwen toch nog wel 100 a 200 ml trub weg filter bij het overbrengen van
mijn kookpan naar mijn vergistingspan.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.