Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stoute stout met BIAB: begin SG veel te hoog

Gestart door Marcel_k, 02-06-2015 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcel_k

Ik heb gister voor het eerst volgens 'brew in a bag' gewerkt. Keileuk om te doen, trouwens.
ik heb een milkstout gemaakt, en alles keurig mbv BrouwHulp uitgevoerd. Daarbij heb ik -denk ik- het rendement flink onderschat: mijn doel was een SG van ongeveer 1058, maar dat is nu 1072 geworden. ik had in BrouwHulp als rendement van biab veiligheidshalve 60% aangehouden, maar dat is kennelijk veel te laag.
ik durfde het niet al teveel aan te lengen met extra spoelwater, dan wordt misschien de smaak weer veel te dun.

Nou snap ik dat door de lactose (niet vergistbaar) de begin SG hoog is, maar de eind-SG waarschijnlijk ook, dus dat het % alcohol misschien nog wel meevalt.
Begin SG was ná de lactosetoevoeging 1072, maar vóór die toevoeging heb ik ook gemeten: 1064.

Alles staat nu lekker te vergisten, dus ik durf er niet meer aan te komen, maar als jullie nog goeie tips hebben, dan hoor ik ze graag. (Misschien toch maar verdunnen, vlak voor het bottelen of zo).

Shaka

Ja, dan wordt het een soort high gravity brouwen. Maar je kunt hem toch ook mooi op 1072 houden? Lijkt me een prima SG voor een stout.

RienP

Ik zou het gewoon zo laten. Het wordt vast een lekker biertje. Neem het ter lering aan en er bij je volgende bier er op bijsturen. :brouwen:

dutch food geek

Niets aan doen... Gewoon lekker zo laten. Dan maar wat meer alcohol in je bier. Zal hoe dan ook wel een lekker biertje worden...

:biersmile: :proost: DFG

Marcel_k

Okay, bedankt voor het meedenken.
Dan laat ik het lekker zo.

bierhenkie

Citaat van: Marcel_k op 02-06-2015  12:41 uOkay, bedankt voor het meedenken.
Dan laat ik het lekker zo.
Voor nu, inderdaad zo laten.
Volgende keer aanlengen met water tot gewenst begin SG, dan eventueel de lactose toevoegen.

Johannesdeloper

Citaat van: Marcel_k op 02-06-2015  10:05 uIk heb gister voor het eerst volgens 'brew in a bag' gewerkt. Keileuk om te doen, trouwens.
ik heb een milkstout gemaakt, en alles keurig mbv BrouwHulp uitgevoerd. Daarbij heb ik -denk ik- het rendement flink onderschat: mijn doel was een SG van ongeveer 1058, maar dat is nu 1072 geworden. ik had in BrouwHulp als rendement van biab veiligheidshalve 60% aangehouden, maar dat is kennelijk veel te laag.
ik durfde het niet al teveel aan te lengen met extra spoelwater, dan wordt misschien de smaak weer veel te dun.

Nou snap ik dat door de lactose (niet vergistbaar) de begin SG hoog is, maar de eind-SG waarschijnlijk ook, dus dat het % alcohol misschien nog wel meevalt.
Begin SG was ná de lactosetoevoeging 1072, maar vóór die toevoeging heb ik ook gemeten: 1064.

Alles staat nu lekker te vergisten, dus ik durf er niet meer aan te komen, maar als jullie nog goeie tips hebben, dan hoor ik ze graag. (Misschien toch maar verdunnen, vlak voor het bottelen of zo).
IK denk dat de algemene aanname dat je met Biab een brouwzaalrendement hebt van 60% heel vaak niet op gaat.
Mijn laatste 3 brouwsels waren met de BIAB methode, opeenvolgend had ik een brouwzaal rendement van 72% - 75% en tenslotte 81%.
Het heeft alles te maken met wat fijner schoten, regelmatig roeren en goed spoelen en de zak even laten weken in het spoelwater.
Het lijkt me ook niet bezwaarlijk de brouwzak een beetje uit te knijpen.
Ik gebruik een zelfgemaakte brouwzak van behoorlijk fijnmazige nylon vitrage.

Chilobrachys

Ik heb de afgelopen 3 brouwsels met zak ook een vergelijkbaar rendement behaald als Johannes. (zonder fijner te schroten) Ik knijp de zak wel uit boven een schone emmer en giet dit vervolgens weer in de pan. Ik gebruik de fijnmazige nylon brouwzak van Brouwland.

Marcel_k

Citaat van: Johannesdeloper op 02-06-2015  15:32 uHet heeft alles te maken met wat fijner schoten, regelmatig roeren en goed spoelen en de zak even laten weken in het spoelwater.
Het lijkt me ook niet bezwaarlijk de brouwzak een beetje uit te knijpen.
Laat ik dat nou precies allemaal gedaan hebben. Ik zet het rendement in BrouwHulp mooi op 75!
bedankt.

Marcel_k

Citaat van: Chilobrachys op 02-06-2015  19:16 uIk heb de afgelopen 3 brouwsels met zak ook een vergelijkbaar rendement behaald als Johannes. (zonder fijner te schroten) Ik knijp de zak wel uit boven een schone emmer en giet dit vervolgens weer in de pan. Ik gebruik de fijnmazige nylon brouwzak van Brouwland.
ik heb dezelfde brouwzak. ik heb boven een schone emmer met 3 L uitgespoeld en vervolgens nog 30 min. laten uitlekken. Beetje knijpen inderdaad ook.

Robert1968

Het (brouwzaal)rendement is (vanzelfsprekend) sterk afhankelijk van de begin SG van het wort. De fijnheid van schroten met eenzelfde molen schijnt een geringe invloed te hebben. Wel het type schrootmolen, zoals in mijn geval (ik BIAB ook).

Chilobrachys

Ik schroot met een walsenmolen (sinds afgelopen brouwsel mijn eigen :D ) en de afgelopen brouwsels met een SG rond de 1055.

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 02-06-2015  19:16 uIk heb de afgelopen 3 brouwsels met zak ook een vergelijkbaar rendement behaald als Johannes. (zonder fijner te schroten) Ik knijp de zak wel uit boven een schone emmer en giet dit vervolgens weer in de pan. Ik gebruik de fijnmazige nylon brouwzak van Brouwland.

Voor een hoger rendement is het uitknijpen van een moutzak gunstig. Of dat ook geldt voor de kwaliteit van je bier is maar de vraag. Je hebt in ieder geval meer oxidatie van je wort. En er komen ook meer looistoffen vrij. Dat laatste hoeft niet altijd ongunstig te zijn. Bij sommige biertypen zoals een IPA is dat niet slecht. Voor een tarwebier wel.

Chilobrachys

Laat ik nu net 2x een weizen en 1x een ipa hebben gebrouwen.  Bij 1 weizen heb ik de moutzak niet uit laten lekken en niet uitgeknepen (vergeten). Deze is wel fris van smaak maar naar mijn zin wat te zuur, de andere waarbij wel is uitgeknepen vond ik vanavond wel al erg lekker en die zit 2 weken minder lang op fles.  Hoe zou ik het effect van (een teveel aan) looistoffen kunnen proeven?  De ipa moet nog gebotteld worden.

Jacques

Looistoffen even wat meer 'bite' aan een bier maar zijn ook wat wrang.

Met een zure smaak heeft het niets van doen. Dat komt waarschijnlijk door de gebruikte gist.

Chilobrachys

Die is bij beide weizen hetzelfde (WB-06), de slurry van de eerste is gebruikt bij de 2e. Een wrange smaak heb ik nog niet kunnen ontdekken, op het biabrewer forum wordt er in de "commentary" wel aangeraden om de zak uit te knijpen.

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 05-06-2015  16:24 uDie is bij beide weizen hetzelfde (WB-06), de slurry van de eerste is gebruikt bij de 2e. Een wrange smaak heb ik nog niet kunnen ontdekken, op het biabrewer forum wordt er in de "commentary" wel aangeraden om de zak uit te knijpen.

Het gaat om subtiele verschillen.

Overigens is het wel aardig om eens een vergelijking te doen: uitknijpen en niet uitknijpen. Uiteraard met hetzelfde recept, hoeveelheid gist, vergistingstemperatuur enz.

Overigens zou een dergelijke vergelijking ook wel aardig zijn tussen moutzakbrouwen en bijvoorbeeld een javalfilter en een herms.

Dikke Dries

Misschien niet helemaal meer on topic, maar ik brouw(nu 2 batches) ook volgens de biab methode en heb nogal een probleem met het helder worden van mijn bier en een smaakafwijking die daar mogelijk het gevolg van is.
Ik heb nu 2x gehad dat ik na ruim 4 weken hoofdvergisting een behoorlijk dikke slurry/residu over had en een ontzettend troebel bier.
Op zich is dat nog niet heel erg vreemd.
Maar ook na de lagering krijg ik mijn bier niet echt helder en heb ik nog steeds een behoorlijke slurry over.
Mijn laatste batch(een quad) heb ik zelfs 2x gelagerd(bij elkaar 8 weken) maar zelfs na de 2e lagering had ik nog een behoorlijk troebel bier en ook weer een redelijk forse laag onderin het lagervat.
Bij beide bieren(de 1e was een blond) herken ik eenzelfde smaak en geur die niet prettig is.
Makkelijk te definiëren is het niet maar ik omschrijf het maar even als oud/muf brood en een beetje wrange/bittere smaak daarbij.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen: hebben de biabbers hier ook moeite om het bier helder te krijgen en zo nee, gebruiken ze daar dan trucjes voor?
En mijn 2e vraag is, kun je zulke afwijkende smaken krijgen als je bier op een te dikke slurry/residu laag blijft staan?

Alvast bedankt.

Oscar

Citaat van: Marcel_k op 02-06-2015  10:05 u(Misschien toch maar verdunnen, vlak voor het bottelen of zo).

Als je snel geoxideerd bier wilt hebben moet je dat doen... ;)

joosting87

Citaat van: Dikke Dries op 15-07-2015  01:50 uNu heb ik eigenlijk 2 vragen: hebben de biabbers hier ook moeite om het bier helder te krijgen en zo nee, gebruiken ze daar dan trucjes voor?
En mijn 2e vraag is, kun je zulke afwijkende smaken krijgen als je bier op een te dikke slurry/residu laag blijft staan?

Alvast bedankt.

Ik ben ook fan van BIAB, ik brouw alleen kleine batches, zodat ik lekker vaak kan brouwen en ook sneller kan leren om mijn proces te verbeteren. mijn rendement is omhoog gegaan van 66% tot zo'n 73%. Het lijkt me steeds beter af te gaan. Wellicht dat ik er nog wat bij krijg, maar ik ben al best tevreden met dit resultaat met mijn schijvenmolen.

1. ik vind dat niet heel erg belangrijk. zo glashelder als een pils ga je het toch niet krijgen en dit streef ik ook zeker niet na. maar een lichte troebeling vind ik zelf niet erg. maar ja, wat is helder en wat is troebel....
2. Dat denk ik wel, daarom hevel ik af na de hoofdgisting. (Eeuwige discussie, wel of niet hevelen)

Jacques

Citaat van: Dikke Dries op 15-07-2015  01:50 uMisschien niet helemaal meer on topic, maar ik brouw(nu 2 batches) ook volgens de biab methode en heb nogal een probleem met het helder worden van mijn bier en een smaakafwijking die daar mogelijk het gevolg van is.
Ik heb nu 2x gehad dat ik na ruim 4 weken hoofdvergisting een behoorlijk dikke slurry/residu over had en een ontzettend troebel bier.
Op zich is dat nog niet heel erg vreemd.
Maar ook na de lagering krijg ik mijn bier niet echt helder en heb ik nog steeds een behoorlijke slurry over.
Mijn laatste batch(een quad) heb ik zelfs 2x gelagerd(bij elkaar 8 weken) maar zelfs na de 2e lagering had ik nog een behoorlijk troebel bier en ook weer een redelijk forse laag onderin het lagervat.
Bij beide bieren(de 1e was een blond) herken ik eenzelfde smaak en geur die niet prettig is.
Makkelijk te definiëren is het niet maar ik omschrijf het maar even als oud/muf brood en een beetje wrange/bittere smaak daarbij.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen: hebben de biabbers hier ook moeite om het bier helder te krijgen en zo nee, gebruiken ze daar dan trucjes voor?

Klinkt een beetje als een autolysesmaakje. Dit kun je voorkomen door het bier over te hevelen na de hoofdgisting (de heftige gisting is dan voorbij maar het waterslot is dan nog helemaal stil.

Overigens kun je met de brouwen in een zak methode wel heldere bieren brouwen. De helderheid van je bier is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Gisten met een hoge flocculatie zorgen snel voor helder bier. Maar die gist moet dan wel een smaakprofiel en vergistingsgraad hebben die je wenst.
Het toevoegen van brouwzouten (calciumchloride of calciumsulfaat dan wel een combinatie daarvan) kan ook helpen om snel helder bier te krijgen.

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 15-07-2015  20:31 uHet toevoegen van brouwzouten (calciumchloride of calciumsulfaat dan wel een combinatie daarvan) kan ook helpen om snel helder bier te krijgen.
Goeie tip, had ik niet aan gedacht. Kun je dat gips nog vlak voor het bottelen doen, samen met de bottelsuiker bijvoorbeeld? Of heeft dat geen zin?
Ik lees trouwens dat "Het sulfaat deel zorgt voor een droger en bitterder bier."  Dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

Jacques

Citaat van: Marcel_k op 18-07-2015  13:31 uGoeie tip, had ik niet aan gedacht. Kun je dat gips nog vlak voor het bottelen doen, samen met de bottelsuiker bijvoorbeeld? Of heeft dat geen zin?
Ik lees trouwens dat "Het sulfaat deel zorgt voor een droger en bitterder bier."  Dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

Kan, maar het is veel beter om brouwzouten toe te voegen bij het maischen. Je heb dan het voordeel van de verlaging van de pH en het feit dat de gist een klein beetje calcium nodig heeft voor een betere vergisting.

Als je in een laat stadium bouwzouten zou willen toevoegen kun je het beste kiezen voor calciumchloride in plaats van calciumsulfaat. Calciumchloride is veel beter oplosbaar dan calciumsulfaat.

Marcel_k

Citaat van: RienP op 02-06-2015  10:25 uIk zou het gewoon zo laten. Het wordt vast een lekker biertje. Neem het ter lering aan en er bij je volgende bier er op bijsturen. :brouwen:
jullie hadden gelijk. Is inderdaad een lekker biertje geworden. Zoetig, droppig, koffie, maar ik vind dat juist wel lekker.

Jacques ook bedankt. Volgende keer bij lichte bieren doe ik bij het maischen ietsje sulfaat erbij voor de helderheid.

Vergelijkbare Topics (7)

44233

Reacties: 12
Gelezen: 1889

37074

Reacties: 23
Gelezen: 4572

30491

Reacties: 1
Gelezen: 1189

26051

Reacties: 5
Gelezen: 2749

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.