Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voor het eerst een giststarter maken

Gestart door FatherNurgle, 07-11-2014 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

FatherNurgle

Mede brouwers,

Wij gaan na ons eerste brouw avontuur met korrelgist over op een vloeibaar gist.

Na het lezen van diverse draadjes over het maken van een starter zie ik door de bomen het bos niet meer.

We willen 40 liter bier brouwen. De geschatte begin SG is 1086. Na gisting doel SG is 1019.

We hebben twee smackpacks Wyeast 1762 XL Belgian Abbey II. productie datum is 16-10-2014. We willen 15-11 gaan brouwen. en 10-11 de starter maken. We beluchten de starter continu. We gebruiken extra gistvoeding en moutextract.

Met Mr Malty komen we uit op een starter van 10 liter.

Naar mijn idee creëren we hier een bom mee en geen giststarter. Wie kan helpen

Niels B.

BrouwHulp zegt:
2 pakken = 200 miljard cellen.
Benodigd = 355.6 miljard cellen
Beluchte starter á 1.5 liter = 380.4 miljard cellen.

Voor de zekerheid kan je 2 liter starter maken. Ik los altijd 100 gram per 1 liter starter op --> 200 gram moutextract voor jouw starter.

Komt helemaal goed, alleen zou ik de pakken wel alvast smacken, en zo snel mogelijk die starter maken. Het is beter om de starter een dag in de koelkast te hebben staan dan een dag te kort te hebben.

FatherNurgle

Blijf ik het toch vreemd vinden dat wij op een starter van 10 liter uitkomen. Iemand misschien een idee waar wij de mist in gaan. Of is Mr Malty geen goede tool?

Franske

Hoe kom je aan die 380 miljard cellen!

RobinB

MrMalty is prima, de berekeningen van BrouwHulp zijn op dezelfde volumes gebaseerd.
Puntje van aandacht is de viability, zet die eens op 100%?
Dan komt eea vast weer overeen met BrouwHulp... ;)

[Edit]

Ik zie dat er zo'n 600 10e9 cellen nodig zijn.
Misschien toch een foutje in de berekening van Niels?

Franske

FatherNurgle

Ik kom met 100% uit op een starter van 5,16 liter. Ik zit bij elke berekening die ik zelf maak vele malen hoger dan jullie?

Niels B.

Geen idee waarom ik op 380 miljard cellen uitkom. Misschien heb ik ergens mijn beluchting met 100% zuurstof aanstaan ipv met gewoon lucht?  :weetniet:

Maar het zal zo'n vaart niet lopen, als de starter goed actief is en je maakt 2-3 liter zit je goed.

RobinB

Dit is wat ik uit Mr Malty krijg, het verschil zal hem in de magneetroerder (stir plate) zitten:

FatherNurgle

Wij hebben geen magneetroerder. Ik kom uit rond de 5 liter met normale beluchting. Ik ga die maar aan houden. 

Jacques

Citaat van: FatherNurgle op 07-11-2014  18:50 uBlijf ik het toch vreemd vinden dat wij op een starter van 10 liter uitkomen. Iemand misschien een idee waar wij de mist in gaan. Of is Mr Malty geen goede tool?

Mr Malty heeft bewezen een goede tool te zijn. Wij hobbybrouwers hebben de neiging om te weinig gist te gebruiken. Feit is dat je met meer gist een vlottere vergisting hebt en geen last hebt van gestokte vergistingen.

Het is bij Mr Malty belangrijk dat alle parameters goed zijn ingevuld. Zo maakt het veel uit of je "Ale" of "Lager" kiest.
Eigenlijk is dat een versimpeling van het feit dat je bij verschillende vergistingstemperaturen een andere hoeveelheid gist nodig hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

22825

Reacties: 3
Gelezen: 1781

30390

Reacties: 15
Gelezen: 3769

42659

Reacties: 5
Gelezen: 618

20889

Reacties: 22
Gelezen: 6682

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.