Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Twee bieren, één bostel

Gestart door ZwartGoud, 26-03-2014 09:38 u

Vorige topic - Volgende topic

ZwartGoud

Beste brouwers,

Ik heb sinds kort een 41 liter gamel die ik als maischketel gebruik. De rest van mijn installatie is helemaal ingericht op 20 liter batches, dus dat ga ik zou houden, maar ik heb nu de mogelijkheid om een groter beslag volume te maken.
Nu vroeg ik me af of er brouwers zijn die wel eens twee bieren brouwen van één moutstort. Dus eerst maischen, dan filteren zonder spoelen, en dit direct aan de kook brengen. Vervolgens wederom water op de bostel gieten om opnieuw te maischen en een lichter bier te brouwen van dezelfde bostel.

Ik wil dit graag een keer proberen, maar voordat ik 2 gistkasten vul op één dag zou ik graag willen weten of er zaken zijn om rekening mee te houden.

Iemand opmerkingen of tips?

Bedankt!  :brouwen:
JJ

RobinB

Ik heb dat wel eens gedaan, zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11058.0.html
Ik heb toen nog wel weer pilsmout bijgestort om voldoende suikers te krijgen.

Als je dat niet doet krijg je al gauw een heel licht bier, Oscar heeft dat wel vaker gedaan.

Een ander idee is het zogenaamde "partygyling" wat in Engelse brouwerijen nog wel eens gedaan wordt. Voor je zware hoofdbier tap je een eerste deel onverdunde wort af, maar je laat het graanbed niet helemaal leeglopen.
Voor je tweede bier kan je dan verder aftappen en spoelen. Dat wordt dan vergelijkbaar maar een stuk lichter. Doordat je meer "smering" houdt met de hoofdmaisch, wordt het niet meteen zo licht als wanneer je enkel je bostel nog uitspoelt.
Daarnaast kan je uiteraard nog variëren met suikergiften.

Albertus

Het is een met name in Engeland veel gebruikte methode om in een keer een zwaar en een licht bier te maken. Vroeger maakte men op die manier drie bieren, de laatste is dan een heel licht tafelbier.
Ik heb zelf een keer of drie op deze manier gebrouwen en het is me goed bevallen.

Bert

Gerb

In een artikel van BYO wordt dit nader beschreven: https://byo.com/component/k2/item/1963-parti-gyle-brewing-techniques

De truc is om niet alle wort in de eerste keer af te tappen, maar ongeveer 1/3 van het totaal voor het zwaarste bier te gebruiken en 2/3 voor het lichtere bier. Zo wordt het niet te dun. Als je kunt ook even pH meten.

seed7

Nog een andere (Engelse) methode is om inderdaad drie maal af te tappen maar elk ook een verschillende kookduur te geven, de eerste 1 uur, de tweede twee uur en de derde drie uur, alles samen wordt dan wel 1 bier, in een keer vergist. Geen idee hoe je daarbij met je volumes uit komt, even rekenen.

Ingo

ZwartGoud

Bedankt voor de reacties!
Ik ga er binnenkort een poging aan wagen, een stout en een porter denk ik.

Vandaag voor het eerst gebrouwen zonder te spoelen, dat was een goede les. Ik was vergeten om het brouwzaalrendement aan te passen. Gelukkig kon ik het goed opvangen met suiker, het was een tripel. Nu proberen om tijdens het experiment het juiste s.g te halen!

Dirtbag

Ik heb een tijdje geleden bij een barley wine met start SG van 1100 nog eens extra gespoeld om nog eens 5 liter afloopbier te maken. Dit heb ik vervolgens volledig apart gekookt een start SG van rond 1045 en apart vergist. Is een prima biertje geworden.

Soortgelijk concept, je zult alleen wat met de verhoudingen moeten spelen :)

db

Oscar

Citaat van: ZwartGoud op 26-03-2014  09:38 umaar voordat ik 2 gistkasten vul op één dag zou ik graag willen weten of er zaken zijn om rekening mee te houden.

Niet zo veel, eigenlijk niets. Maar je bent wel 2x wort aan het koken en koelen op 1 dag. Dus je brouwdag duurt wat langer... :)

ZwartGoud

Nou, ik heb vandaag dus ervaren dat je je brouwzaalrendement naar beneden moet schroeven om op het juiste SG uit te komen. Misschien logisch, maar je moet er wel even aan denken..
Ik dacht, misschien zijn er nog meer van die zaken waar je even rekening mee moet houden  :)

seed7

Hier een mooie discussie over het maken van meerdere bieren uit "een" maisch (uit twee tonnen parallel). Er wordt niet gestopt met het spoelen als een pan vol is, er wordt continu gespoeld en het wort wordt successievelijk over drie kookketels verdeeld. Eerst een beetje in de eerste, dan de twee, de derde en dan weer wat in de eerste. Zo voorkom je dat #3 "smakeloos" wordt en heb je totaal 125000 liter bier. Verder wordt er nog wat gerommeld met de verdeling van het suiker over de drie brouwsel.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.