Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van kaasdoek voor het bottelen

Gestart door bierbuiksixpack, 25-06-2013 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

bierbuiksixpack

Ik ben bezig met mijn eerste dry-hopt biertje. Ik heb gewoon de hopbloemen in de lagerfles gegooid zonder eerst in een zakje te doen.

Om het hopafval van mijn bier te scheiden ben ik van plan het bier bij bottelen eerst door een kaasdoek te filteren.

Mijn vraag is nu: zal ik door deze filtering nog wel genoeg gist overhouden om de hergisting op fles te kunnen laten gebeuren? Gaat die gist wel door dat doek? Of moet ik wat Champagnegist toevoegen?

Bedankt!

hansm

Citaat van: bierbuiksixpack op 25-06-2013  11:22 uIk ben bezig met mijn eerste dry-hopt biertje. Ik heb gewoon de hopbloemen in de lagerfles gegooid zonder eerst in een zakje te doen.

Om het hopafval van mijn bier te scheiden ben ik van plan het bier bij bottelen eerst door een kaasdoek te filteren.

Rommelen met een kaasdoek is echt niet nodig. De hopbloemen blijven gewoon drijven. Als je bottelt met een hevel met droesemkop (of eerst overhevelt naar een bottelemmer met zo'n hevel) blijft de hop achter in de mandfles.

Citaat van: bierbuiksixpack op 25-06-2013  11:22 uMijn vraag is nu: zal ik door deze filtering nog wel genoeg gist overhouden om de hergisting op fles te kunnen laten gebeuren? Gaat die gist wel door dat doek? Of moet ik wat Champagnegist toevoegen?

De gist gaat echt wel door de kaasdoek heen (maar ik zou dus geen kaasdoek gebruiken  ;))

ciesvandekwis

Als je geen hevel met een droesemkop hebt, kan je eventueel ook zo'n ijzersponsje (RVS) gebruiken dat je met een elastiek aan het zuig-einde van je hevel vastmaakt. Houd ook het meeste tegen als je naar je bottelemmer overhevelt.

Oscar

Citaat van: bierbuiksixpack op 25-06-2013  11:22 uMijn vraag is nu: zal ik door deze filtering nog wel genoeg gist overhouden om de hergisting op fles te kunnen laten gebeuren? Gaat die gist wel door dat doek?

Grote brouwerijen hebben hitech filter systemen om het gist er uit te filteren. Zou wat zijn als je met kaasdoek al je gist er uit kom krijgen... ;D ;D ;D.

De gaatjes van het kaasdoek kun jij nog met het blote oog zien, als gist hier niet doorheen zou kunnen zou jij dus gistcellen met je blote oog kunnen zien in je bier en dat kun je niet. ;)

Met logisch redeneren kom je soms ook een heel eind... :brouwen: :biersmile:

Pim

Citaat van: ciesvandekwis op 25-06-2013  11:55 u.... zo'n ijzersponsje (RVS) ...
Bij Action: 2 voor 39 cent! 
Wel even zorgen dat de snij-olie er goed afgewassen wordt. Ik leg ze hiervoor gewoon in de vaatwasser en droog ze daarna in de oven.  :biersmile:

RobinB

Citaat van: bierbuiksixpack op 25-06-2013  11:22 uMijn vraag is nu: zal ik door deze filtering nog wel genoeg gist overhouden om de hergisting op fles te kunnen laten gebeuren? Gaat die gist wel door dat doek?

Ja!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.