Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop concentreren in één pan

Gestart door Raymond293, 23-10-2012 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Raymond293

Even een theoretische vraag;

Voor een batch van bijvoorbeeld 100 liter bier heb ik 200 gram hop nodig.
Brouwtechnisch gezien zou het handig zijn om deze 100 liter te koken in een 80 liter pan en een 20 liter pan ipv één 100 liter pan.
Is het in een dergelijk gesplitste batch mogelijk om alle hop te koken in de 20 liter pan en deze op het einde van het proces te vermengen met de 80 liter batch?

Is dit mogelijk zonder de hopgist te compenseren? En zo nee, hoe zou dit uit te rekenen zijn?

Dank :)

William

Ik denk dat je dan wat meer hop gaat nodig hebben om dezelfde extractie te krijgen als het al lukt.

100/20 is 5 maal geconcentreerde IBU's in de 20 liter pan. Als je doel IBU 30 voor de 100 liter was zou je op 150 IBU uitkomen in die 20 liter. Er wordt vaak beweerd dat je niet meer dan 100 IBU kunt extraheren/ isomeriseren. Je zou dan nooit hoger moeten gaan dan een concentratiefactor van 100/doelIBU.

Theoretisch he!

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 23-10-2012  21:56 uBrouwtechnisch gezien zou het handig zijn om deze 100 liter te koken in een 80 liter pan en een 20 liter pan ipv één 100 liter pan.

Huh? Lijkt mij toch makkelijker om dat in 1 pan te doen. Maar goed, zul je vast een reden voor hebben.

Citaat van: Raymond293 op 23-10-2012  21:56 uIs het in een dergelijk gesplitste batch mogelijk om alle hop te koken in de 20 liter pan en deze op het einde van het proces te vermengen met de 80 liter batch?

Ja dat kan gewoon. Qua bitterheid zul je niet veel anders uitkomen. Maar je kunt ook de hop 80/20 verdelen. :)

[edit]
Verkeerd gelezen... 200 gram hop in 20 liter gaat 'm inderdaad niet worden qua hoprendement. Wel als je de hop in de 80 liter doet  :)
[/edit]

MO

Herman

Je hebt dan inderdaad te maken met problemen ivm isomeratie, zoals William terecht opmerkt. Daarnaast wil je in de grote pan ook hop, ivm de positieve werking die dit heeft op het wort: uitvlokken eiwitten. Dat zou ik zeker niet willen missen.

Waarom splits je de hop niet gewoon? Dat doe ik ook als ik een pan te krap bemeten vind. Na afdoende verdamping gaat het bij mij dan alsnog in een pan verder.

Raymond293

Mhmm, grotere problemen dan gehoopt eigenlijk. Had die uitvlokking niet bedacht, maar is wel een goeie tip!
Wat betreft de extracten Mo, daar is de batch te klein voor... dan moet ik gaan pielen met hele kleine hoeveelheden extract, vind ik niet handig :)

De grote gedachte achter dit idee was dat ik hiermee hoppellets twee keer zou kunnen filteren. Eénmaal vanuit een 20 liter pan naar een 100 liter pan, en vervolgens van de 100 liter naar het vergistingsvat.
Denk dat ik dit, niet zo briljante idee, laat varen en andere manieren ga bedenken voor het handig filteren van pellets. (Helaas is whirlpoolen niet goeie optie).

Bedankt voor jullie meedenken :)

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 23-10-2012  22:46 uDe grote gedachte achter dit idee was dat ik hiermee hoppellets twee keer zou kunnen filteren. Eénmaal vanuit een 20 liter pan naar een 100 liter pan, en vervolgens van de 100 liter naar het vergistingsvat.

Huh? Ik keer filteren lijkt mij meer dan genoeg. En een beetje hop in je gistvat kan echt geen kwaad.  :)

Citaat van: Raymond293 op 23-10-2012  22:46 u(Helaas is whirlpoolen niet goeie optie).

Waarom niet?  :weetniet:

Raymond293

Citaat van: Oscar op 23-10-2012  22:55 uHuh? Ik keer filteren lijkt mij meer dan genoeg. En een beetje hop in je gistvat kan echt geen kwaad.  :)

Waarom niet?  :weetniet:

Een beetje hop niet, maar heel veel pelletresidu geeft een, voor mij, iets te bittere smaak aan mijn bier :)
Voor het whirlpoolen zit een verwarmingselement in de weg... die verstoort de stroming helaas!

Vergelijkbare Topics (7)

40924

Reacties: 9
Gelezen: 1172

26129

Reacties: 2
Gelezen: 1418

4029

Gestart door karinara

Reacties: 2
Gelezen: 2244

45561

Reacties: 20
Gelezen: 622

31160

Reacties: 4
Gelezen: 2058

35693

Reacties: 14
Gelezen: 2719

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.