Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen vanuit een Cornelius keg

Gestart door Batavier, 02-11-2011 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Batavier

Ik heb een rauchbier gebrouwen en deze met een ondergister vergist.
Na de hoofdvergisting heb ik overgeheveld in een Cornelius keg (18 liter)
Deze past in mijn koelkast en ga deze lageren bij 2°C.
Aan het eind van de lagering ga ik verzadigen met 0,54% CO2 (0,8 bar bij 2°C).

Nu ben ik van plan direct vanuit de keg te gaan bottelen.
Dit scheelt een keer overhevelen en suiker + eventueel verse gist toevoegen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Raymond293

Nog niet , maar ik heb mijn beergun al besteld om te bottelen vanuit een keg :)

Kleine_Schriek

Caspar

Ja, koop hiervoor een Blichmann Beergun. Ik ben volgens mij de enige hier op het forum met zo'n ding. Werkt uitstekend en je bieren blijven lang vers! Je moet hem wel leren gebruiken, anders wordt het een kliederboel ;) .

Batavier

Tsjerk

Fons

Ik bottel ook vanuit de keg. Ik haal de druk eraf, demonteer de  uitstroomkoppeling en til de stijgbuis iets omhoog zodat die geen sediment meeneemt. Deze fixeer ik met b.v. een wasknijper. Ik pas er een siliconenslang overheen en met behulp van een schuifregelaar kan ik probleemloos bottelen. Als het bottelen zijn einde nadert laat ik de buis zakken en bottel dan de laatste flesjes af met evt. wat sediment. De keg plaats ik op een verhoging bij het aanrecht en de flesjes in de wasbak. Zodoende altijd voldoende flow.
Enige hulpmiddellen zijn dus; een siliconenslang die over de stijgbuis past,  een wasknijper en een schuifregelaar.

Herman

Ja, maar dan ben je wel je CO2 kwijt. Ik neem aan dat jij nog suiker toevoegt aan de flesjes, of niet Fons?

De-Geert

Even los van wat Fons doet;
je hoeft je CO2 toch niet kwijt te zijn als je bier goed koud is, en je voorzichtig hevelt? Een bier wat je in een glas schenkt is immers ook niet meteen prikloos.

Fons

Ik bottel inderdaad dmv van suikeroplossing in flesje toe te voegen dmv een injectiespuitje. Zeer effectief en snel. Altijd helder jongbier voor de grootste hoeveelheid, de laatste met wat bezinksel voor het testproeven met mijn methode.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.