Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG voor koken hoger dan na het koken

Gestart door jtdaling, 26-07-2011 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

jtdaling

Hallo,

Zojuist heb ik een tripel gebrouwen en wat me opviel is dat ik voor het koken 18,8 graden brix (1078) meette en in het gistvat 17,2 (1070).
Kan dit zijn omdat er eiwitten e.d. neerslaan die de meting voor het koken beïnvloeden?

Oscar

Citaat van: jtdaling op 26-07-2011  18:32 uKan dit zijn omdat er eiwitten e.d. neerslaan die de meting voor het koken beïnvloeden?

Ga uit van een meetfout aan jou kant. Technisch gesproken is dit onmogelijk namelijk.

William

Eiwit heeft een effect, maar niet zó groot.

Hoe heb je gemeten? Brix, dan zou het kookmonster meer verdampt kunnen zijn als je een hete druppel neemt.
Heb je het afgekoeld wort niet verdund met giststarter?

jtdaling

Citaat van: William op 26-07-2011  18:55 uEiwit heeft een effect, maar niet zó groot.

Hoe heb je gemeten? Brix, dan zou het kookmonster meer verdampt kunnen zijn als je een hete druppel neemt.

Inderdaad! Ik heb het wort zo uit de kookketel gehaald en heet op de refractometer gedaan.  :nut:

Oscar

Citaat van: jtdaling op 27-07-2011  09:21 uInderdaad! Ik heb het wort zo uit de kookketel gehaald en heet op de refractometer gedaan.  :nut:

Nou dat is goed hoor.... :)

jtdaling

Ik haalde tenminste wel een heel hoog brouwzaalrendement!  :weetniet:

EBC

Ik ken iemand die een lekkende koeler had en zo steeds meer wort kreeg met uiteraard een steeds lager SG...

BierHenk

Citaat van: jtdaling op 27-07-2011  10:45 uIk haalde tenminste wel een heel hoog brouwzaalrendement!  :weetniet:

Citaat van: EBC op 27-07-2011  11:44 uIk ken iemand die een lekkende koeler had en zo steeds meer wort kreeg met uiteraard een steeds lager SG...

Dan krijg je géén hoog, maar eerder een heel laag brouwzaalrendement.

EBC

Citaat van: BierHenk op 27-07-2011  11:46 uDan krijg je géén hoog, maar eerder een heel laag brouwzaalrendement.

Dat hangt er maar vanaf wanneer je meet, het kan allebei.  ;)

BierHenk

Citaat van: EBC op 27-07-2011  12:51 uDat hangt er maar vanaf wanneer je meet...het kan allebei  ;)
Da's ook weer waar: je hebt met een lekke koeler wel heeeel veel bier...

RobinB

Citaat van: BierHenk op 27-07-2011  11:46 uDan krijg je géén hoog, maar eerder een heel laag brouwzaalrendement.

Dat klopt niet helemaal.
Het rendement gaat over de geëxtraheerde hoeveelheid suikers tijdens het maisch/filter/spoel proces. Meer of minder water toevoegen in een later stadium maakt dan niet uit.
Dus bij een lekkende koeler wordt je SG wel lager, maar het volume evenredig groter. De suikers verdwijnen er niet door! :) 

BierHenk

Citaat van: RobinB op 30-07-2011  12:04 uDat klopt niet helemaal.
Het rendement gaat over de geëxtraheerde hoeveelheid suikers tijdens het maisch/filter/spoel proces. Meer of minder water toevoegen in een later stadium maakt dan niet uit.
Dus bij een lekkende koeler wordt je SG wel lager, maar het volume evenredig groter. De suikers verdwijnen er niet door! :)
Je hebt gelijk. Geen speld tussen te krijgen
Henk

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.