Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste giststarter

Gestart door bazje, 02-08-2007 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

bazje

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-08-2007  12:17 u..... niet erg goed verlopen

Zit toch het woord "goed" in.  ;D

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-08-2007  12:17 uhet zal zeker een drinkbaar biertje opleveren en je hebt er ook zeker wat van geleerd

Ik heb er zeker van geleerd en zal zeker nog meer ervaring op gaan doen met de hoop steeds beter drinkbaardere biertjes als resultaat.

oranjeboombiertje

Met de hulp van iedereen op dit forum zal dat zeker lukken ;)

:degroeten:
Wesley

bazje

:dansen: :dansen: SG-Meting : 1012 !!   :duimop:

Vanavond het bier pas over kunnen hevelen en een nieuwe s.g. meting kunnen doen.
Het gaat traag, maar het gaat wel door !

Dat overhevelen is nog een hele kunst. Ik heb een hevelslang gebruikt en het ging allemaal redelijk goed met zo'n lange slang, totdat ik tegen het maatglas aanstootte en deze kapot ging.  :huilen:

Enfin, het zit nu in de mandfles, ik schat een litertje of 8, in een fles van 10 liter, veilig neergezet op kamertemperatuur in een grote ton voor het geval de gist toch nog de behoefte krijgt enige vaart in het proces te zetten met de benodigde schuimvorming.
(denk het niet, maar je weet maar nooit !)

Hieronder een paar plaatjes :

Het over te hevelen bier in het gistvat

De gistslurrie na het overhevelen

Het s.g. monster in mijn gecrashte maatglas

Het bier in wording proeft evengoed nog zoetig (?), heeft een ver te zoeken hoparoma en bevat een duidelijke sinaasappel en koriandersmaak.
Verder is het nog steeds zeer troebel te noemen (zie ook laatste plaatje)
ik vind het tot zover goed gelukt en hoop dat ik met dat geklungel met dat overhevelen niet alsnog een infectie tot het bier heb toegelaten.
Ook hoop ik dat het nog wat helderder gaat worden en natuurlijk koolzuur, want dat mis je wel als je proeft.
We zullen zien !

Brouwerken

Koolzur komt door de hergisting op fles. Dus geen probleem als je straks wat suiker toevoegt bij het bottelen.

bazje

Vandaag, ruim 3 weken later en het bier in de lagerfles verder met rust gelaten te hebben op kamertemperatuur, het SG opnieuw gemeten en het kwam uit op 1004 !  :hoera:

1004 heb ik gemeten in bier van 22 graden. Op Jaques zijn site heb ik gelezen dat ik aan kan nemen dat dit ook de waarde zou zijn als ik het bier op 20 graden zou meten (bij de omrekentabellen gelezen).
Een bevestiging hiervan zou mij weer een beetje meer geruststellen ... ... ...

Verder denk ik dat ik het bier ga bottelen morgen, ik denk wel dat het zover is nu !

Bazje.

Hopmans

CiteerVerder denk ik dat ik het bier ga bottelen morgen, ik denk wel dat het zover is nu !

Dat lijkt me ook.  :)
Netjes hoor.

Die 20 en 22 graden zit wel snor trouwens.

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.