Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel vergist in 2,5 dag met M31?

Gestart door JamMasterJustin, 06-08-2018 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag onderstaande tripel gebrouwen. Ik was rond 15.00u klaar en het wort zit in het gistvat.

Gisteren blupte het waterslot enorm en vanochtend ineens een stuk minder. Vandaag kwam ik thuis van het werk en ik dacht er verstandig aan te doen om even een check up te doen, gelet op de enorme afname in activiteit.

Om de eerste vraag voor te zijn:
- mijn vergistingtemperatuur... tja, daar waar ik normaal gecontroleerd vergist, ben ik de kelder aan het verbouwen waardoor mijn gistkast niet is aangesloten. De temperatuur is dus.... keldertemperatuur... zo rond de 25 a 26 graden (een behoorlijk tikkeltje aan de warme kant dus).
- mijn refractometer lijkt wat raar te doen. Na het brouwen gebruikte in de refractometer. Eerst gaf hij 15 Brix aan. Later een nieuwe test (hetzelfde wort dat in de Grainfather zat als 'afval') 16 Brix en bij een derde keer zelf 17,4 Brix, hetgeen (net onder) mijn beoogde SG van 1.072 opleverde. Toen nog eens gemeten en toen kreeg ik 19 Brix 1.077 SG. Dat laatste was iets boven mijn gepland SG maar dat kon wel kloppen, want er was iets meer weggekookt dan gepland. Een beetje vreemd, want het is en was hetzelfde wort.

Aangezien ik na het spoelen mijn beoogd SG heb gehaald (1.055 waar 1.053 was beoogd) ging ik ervan uit dat ik na het koken wel rond de 1.077 moet hebben gezeten en de laatste van de vier metingen dus juist was (helaas was er onverwacht bezoek binnengelopen dus heb ik niet de moeite genomen de hydrometer te pakken. Achteraf betreur ik dat natuurlijk )

En vandaag met refractometer gemeten: 7,4 Brix. Met een correctie zou dat een eind SG van 1.000 zijn... Maar 77 punten in 2,5 dag... Dat kan toch niet. Ik heb gelezen dat die M31 hard en snel gaat, maar dit is wel enorm snel, hard en veel

Ik proef wel al duidelijk alcohol in die testhoeveelheid, maar ik zou niet zeggen dat er tegen de 10% vol alcohol in zit.

Heb ik er veel aan om nog een hydrometermeting te doen? Kan ik mijn refractometer testen? Hoeveel suiker moet ik in water oplossen om 1.040 te krijgen en te testen of ik dan 10.3 Brix aflees?

Ik hoor graag van jullie!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Tripel SMaSH
Brouwdatum30-07-2018
BierstijlTripel
Volume24,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement81,3 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,40 lWater uit Heerlen
10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C2 min.75 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,9 gEquinoxpellets14,0%45 min.10,0 IBU
23,1 gEquinoxpellets14,0%15 min.11,7 IBU
36,9 gEquinoxpellets14,0%0 min.11,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

tdp

Zie ook dit topic
Plat gezegd volstaat het ijken met demiwater, wat een Brix oplevert van 0.

* Edit:
Overigens zou ik dit pas (indien nodig) aanpassen nadat je dit bier hebt afgerond. Aanpassingen doen tijdens je proces levert vervuilde metingen op.

haicoterbeek

Als we de uitkomst van de refractometer tool met 19 Brix en 7,4 Brix mogen geloven dan kom je uit op een schijnbare vergisting van 100% en een werkelijke vergisting van 81%.

Natuurlijk kan dit niet daar was je al achter.

Normaal gesproken kom je als hobbybrouwer niet veel hoger als 63% aan vergistbare suikers in je wort. 63% is namelijk een mooi gemiddelde. Bron:

De werkelijke vergisting kan dus nooit veel hoger zijn. Je zou dan meer suikers vergisten als er in je stamwort aanwezig zijn.

Als we er van uitgaan dat je inderdaad een goede wort hebt gehad met 63% vergistbare suikers en jouw vergisting volledig is dan zou de werkelijke vergisting nu 63% zijn. Alle vergistbare suikers zijn verwerkt.

Als we dit invullen in mijn refractometertool dan kom je op het volgende resultaat voor jouw  orginele sg.

In het plaatje zie je dat je stamwort sg was 1,056 en je nu op een sg zit van 1,013. Het alcohol percentage is 5,7 en je schijnbarevergisting is 77%.

Let wel! Er van uitgaande dat je laatste meting correct is.

1,056 komt ook in de buurt van het verwachte resultaat.

JamMasterJustin

Bedankt voor je input. Als ik straks meet met de hydrometer weet ik mijn eind SG (of tussentijds SG). Kan ik dan meer betrouwbaar terugrekenen wat startSG is geweest?

Voor koken zat ik namelijk al (met Brix gemeten) op SG 1.055 (hetgeen ook zo gepland was). In jouw berekening zou die SF-waarde voor koken niet kunnen kloppen, toch?

Maar met deze mout- en suikerstort moet dat toch wel?

haicoterbeek

Citaat van: JamMasterJustin op 07-08-2018  08:05 uBedankt voor je input. Als ik straks meet met de hydrometer weet ik mijn eind SG (of tussentijds SG). Kan ik dan meer betrouwbaar terugrekenen wat startSG is geweest?

Voor koken zat ik namelijk al (met Brix gemeten) op SG 1.055 (hetgeen ook zo gepland was). In jouw berekening zou die SF-waarde voor koken niet kunnen kloppen, toch?

Maar met deze mout- en suikerstort moet dat toch wel?
Oeps je hebt nog 31 g/l suiker toegevoegd die 100% vergistbaar is. Dit voegt ca.  3 Brix punten toe aan je stamwort. Dan ziet het plaatje er zo uit:

Ik zo dan rekenen met een begin sg van 17 Brix = 1,069. Ik verwacht een eind sg van 1,005 als alle vergistbare suikers zijn omgezet.

JamMasterJustin

De hydrometer zegt 1.006. Ik moet nog even nameten met de refractometer als de gist iets is gezakt.

dab klopt je berekening en is mijn begin SG dus een paar punten lager dan gepland.

Bedankt voor de hulp.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 07-08-2018  02:10 uAls we de uitkomst van de refractometer tool met 19 Brix en 7,4 Brix mogen geloven dan kom je uit op een schijnbare vergisting van 100% en een werkelijke vergisting van 81%.

Natuurlijk kan dit niet daar was je al achter.

Normaal gesproken kom je als hobbybrouwer niet veel hoger als 63% aan vergistbare suikers in je wort. 63% is namelijk een mooi gemiddelde. Bron:

De werkelijke vergisting kan dus nooit veel hoger zijn. Je zou dan meer suikers vergisten als er in je stamwort aanwezig zijn.

Als we er van uitgaan dat je inderdaad een goede wort hebt gehad met 63% vergistbare suikers en jouw vergisting volledig is dan zou de werkelijke vergisting nu 63% zijn. Alle vergistbare suikers zijn verwerkt.

Je kunt wel degelijk een hogere vergistingsgraad krijgen. Bij een test die ik heb uitgevoerd met deze gist kwam ik uit een een SVG van 92% met een volmout wort.
Hoogst waarschijnlijk gaat het hier om een gist die behoort tot de soort Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus. Deze gistsoorten maken externe enzymen aan die dextrinen afbreken tot vergistsbare suikers buiten de gistcel waardoor deze opgenomen kunnen worden.

Zie ook http://www.milkthefunk.com/wiki/Saccharomyces

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 07-08-2018  23:45 uJe kunt wel degelijk een hogere vergistingsgraad krijgen. Bij een test die ik heb uitgevoerd met deze gist kwam ik uit een een SVG van 92% met een volmout wort.
Hoogst waarschijnlijk gaat het hier om een gist die behoort tot de soort Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus. Deze gistsoorten maken externe enzymen aan die dextrinen afbreken tot vergistsbare suikers buiten de gistcel waardoor deze opgenomen kunnen worden.

Hierboven ben ik uitgegaan van de werkelijke vergistingsgraad die natuurlijk gelijk is aan het percentage vergistbare suikers in de stamwort plus de toegevoegde suiker. De schijnbare vergistingsgraad heb ik niet gebruikt. Juist omdat deze afhankelijk is van de gebruikte gist.
Een maisch met 63% vergistbare suikers is een mooi gemiddelde voor de hobbybrouwer.
In het bovenstaande geval klopt dit als een zwerende vinger.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 08-08-2018  00:18 uHierboven ben ik uitgegaan van de werkelijke vergistingsgraad die natuurlijk gelijk is aan het percentage vergistbare suikers in de stamwort plus de toegevoegde suiker. De schijnbare vergistingsgraad heb ik niet gebruikt. Juist omdat deze afhankelijk is van de gebruikte gist.
Een maisch met 63% vergistbare suikers is een mooi gemiddelde voor de hobbybrouwer.
In het bovenstaande geval klopt dit als een zwerende vinger.

Ook de werkelijke vergistingsgraad is afhankelijk van gebruikte gist. De relatie tussen de werkelijke vergistingsgraad en de schijnbare vergistingsgraad zit hem in de gevormde alcohol. Alcohol heeft namelijk een lager soortelijk gewicht dan water.

Een schijnbare vergistingsgraad van 100% en een werkelijke vergistingsgraad van 81% is bij gebruik van bepaalde gisten zoals saisongisten geen uitzondering. ook de M31 gist ver door.

JamMasterJustin

Jacques, hoe verhoudt jouw antwoord zich tegenover de resultaten uit die Refracto-app? Hoeft het geschatte begin SG in die app niet juist te zijn als van een hogere werkelijke vergistingsgraad wordt uitgegaan? Nee, toch?

haicoterbeek

Citaat van: JamMasterJustin op 08-08-2018  11:55 uJacques, hoe verhoudt jouw antwoord zich tegenover de resultaten uit die Refracto-app? Hoeft het geschatte begin SG in die app niet juist te zijn als van een hogere werkelijke vergistingsgraad wordt uitgegaan? Nee, toch?
De werkelijke vergistingsgraad kan nooit hoger zijn als het percentage opgeloste suikers.
Voor een hobbybrouwer is 63-65% al eredivisie.

Dit heeft te maken met de samenstelling van de mout. Zie plaatje.

De werkelijke vergistingsgraad is te verhogen door het toevoegen van suiker of andere vergistbare componenten. Zoals bij het recept van de TS.

Dit is trouwens ook niet het topic. De TS wist zijn begin sg niet met zekerheid. Deze heb ik teruggerekend door een schatting te maken van de werkelijke vergistingsgraad (mout en toegevoegde suikers)
Achteraf bleek deze schatting op een duizendste nauwkeurig te zijn.

Let wel ik heb het over de werkelijke vergistingsgraad. Het maximum hiervan ligt voor de vergisting al vast.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 08-08-2018  11:55 uJacques, hoe verhoudt jouw antwoord zich tegenover de resultaten uit die Refracto-app? Hoeft het geschatte begin SG in die app niet juist te zijn als van een hogere werkelijke vergistingsgraad wordt uitgegaan? Nee, toch?

Mijn antwoord staat los van de resultaten van de refracto-app.

Ik reageeer op de stelling van haicoterbeek dat een schijnbare vergistingsgraad van 100% en een werkelijke vergistingsgraad van 81% niet kan. Dit is wel degelijk mogelijk wanneer sprake is van een var. diastaticus gist. Een dergelijke gist is in staat via de uitstoot van externe enzymen onvergistbare suikers (dextrinen) te vergisten.

Het plaatje van haicoterbeek gaat alleen op voor andere gistsoorten dan de diastticus varianten. En zelfs dan is de vergistingsgraad per gistsoort anders. Zie bijvoorbeeld

De meest rechtse gist is een diastaticus variant. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36466

Bertje Bier

Welke is dan die uiterst linkse (4021)?
Het lijkt me dat je met een dergelijke gist een veel zoeter en minder hoog alcoholisch bier kunt brouwen.

Jacques

Citaat van: Bertje Bier op 08-08-2018  20:23 uWelke is dan die uiterst linkse (4021)?
Het lijkt me dat je met een dergelijke gist een veel zoeter en minder hoog alcoholisch bier kunt brouwen.

Dat is een champagne gist.

Mark GA

Citaat van: stiaanke op 08-08-2018  22:16 uAls
Dus...

Serge VL

Citaat van: Jacques op 07-08-2018  23:45 uJe kunt wel degelijk een hogere vergistingsgraad krijgen. Bij een test die ik heb uitgevoerd met deze gist kwam ik uit een een SVG van 92% met een volmout wort.

De MJ M31 is ook wel degelijk een Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus
zie bij gevoed doc.

JamMasterJustin

Afgelopen woensdagavond gebotteld. Zondagavond een flesje geopend. Min of meer 48 uur dus voor de hergisting en opname van koolzuur. En warempel: een mooie schuimkraag en koolzuur in het bier. Deze gist is een knallerrr

Neetje

Citaat van: JamMasterJustin op 04-09-2018  07:51 u...
 Deze gist is een knallerrr

Als hij nu al zo snel is, wordt het misschien een echte knaller.  :-\

JamMasterJustin

Hahaha nou... ik ben rijkelijk laat met bottelen. 3,5 week na einde gisting: Eind SG was ergens rond 1,005.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.