Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofdvergisting, navergisting lageren

Gestart door BurgerhoutseBrouwers, 22-09-2016 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

BurgerhoutseBrouwers

Hoi,

Ik zit met een vraag. Ik lees hier op het forum en op andere websites het een en ander over hoofdvergisting, navergisting en lageren. Ik begrijp dat de hoofdvergisting in principe in een paar dagen klaar is. Ik heb de hoofdvergisting altijd in een plastic emmer met waterslot zitten. Na een dag of 5-7 blubt deze niet meer en hevel ik het bier over op een mandfles. Is dit dan de navergisting? Of is dit dan al eerder begonnen. Ik lees hier en daar dat het waterslot ook nog blubt tijdens de navergisting. Maar hier heb ik nog nooit wat van gemerkt. Doe ik nu iets heel ergs fout? Ik laat het bier een aantal weken op de mandfles staan en ga daarna bottelen. Ik heb nog nooit enige vorm van lageren toegepast. Is dit heel erg of kan je die stap in principe over slaan?

Alvast bedankt.

Jacques

De hoofdgisting is de meest heftige vergisting.

De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Er is dan nog steeds vergisting. De moeilijker vergistbare suikers worden van vergist.

Als de nagisting gestopt is (geen koolzuurvorming meer) en je laat het bier nog een tijdje staan ben je aan het lageren.

De Rentmeester

Als je wilt overhevelen om het jongbier van de gist af te halen zou je beter het overhevelen wat eerder te doen.
Indien je wacht tot je geen borrelen meer hoort, produceert de gist nog maar heel weinig koolzuur.
Ter voorkoming van infectie en oxidatie van je bier is het beter om een koolzuurdeken boven je bier te houden.
Dus nog overhevelen als je nog iets borrelt.
Dit is eigenlijk de tekst van iemand anders maar dat zal niet erg zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.