Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging Brew in a Bag met heel veel koude trub?

Gestart door Maarten_www, 24-04-2016 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten_www

Dit weekend heb ik voor het eerst gebrouwen met mout. Een eenvoudig Patersbier recept met Belgisch Pilsmout. Ik heb het recept uit het boek 'Thuis bier brouwen' met behulp van BrouwHulp teruggebracht naar 10 liter.
Dit handigheidje om de temperatuur in mijn maischpan in de gaten te houden kwam ik ergens op het internet tegen en werkt prima:

De zak heb ik van goedkope vitrage van de Kwantum gemaakt en doet het goed.

Na het spoelen wilde ik de SG waarde gemeten, maar toen zag ik dat er een enorme witte wolk in mijn nog ongekookte wort zat. Na een tijdje sloeg deze neer:

Is dit een overmaat aan koude trub? Is hier iets aan te doen of hoort dit zo?

Na het koken heb ik het wort met dezelfde vitragedoek gefilterd. Er bleef toen een dunne drab achter en ik hield een heldere vloeistof over.

De vergisting is nu in volle gang, maar ik maak me wel zorgen over die grote hoeveelheid witte drab na het maischen.

Brouwers

Niet teveel zorgen over maken. De trub zakt gewoon uit in je gistvat. Het is tevens een voedingsbodem voor de gist.
Ik filter helemaal niet na het koken

Marcel_k

BIAB geeft bij mij ook altijd een wat troebeler wort. Geen zorgen, dat zakt uit.
Desgewenst kun je na de vergistingsperiode het nog een weekje in een zeer koude koelkast zetten, dan wordt het nóg helderder.

Marko

Ben wel benieuwd hoe dit bier geworden is.  Heb vorige week ook dit recept gebrouwen, maar met S-33 gist in plaats van Wyeast 3787 en had geen Hallertauer, dus zoals in de brouwtip aangegeven vervangen door Saaz bij 2e hopgift.  Start SG kwam iets lager uit dan berekend (1042) en na overhevelen vandaag is dit 1014. Smaak is wat fruitig maar ook nog waterig. 

Eric v B

Maarten, wat mij betreft toch een aandachtspunt: voedselveiligheid van vitrage. Het mag dan goedkoop zijn maar welke stoffen komen er vrij bij het verhitten van de vitrage? Persoonlijk zou ik gaan voor een brouwzak van een van de brouwartikelenleveranciers. Dat is duurder dan vitrage maar zeker voedselveilig. Bij vitragestof heb je die zekerheid niet.

SanderH

Citaat van: Eric v B op 10-08-2016  12:46 uMaarten, wat mij betreft toch een aandachtspunt: voedselveiligheid van vitrage. Het mag dan goedkoop zijn maar welke stoffen komen er vrij bij het verhitten van de vitrage? Persoonlijk zou ik gaan voor een brouwzak van een van de brouwartikelenleveranciers. Dat is duurder dan vitrage maar zeker voedselveilig. Bij vitragestof heb je die zekerheid niet.

Vitrage is gewoon schoon genoeg te maken. De goedkoopste zijn vaak van een poly-ester gemaakt, dat is volledig inert.

Maarten_www

Citaat van: Marko op 09-08-2016  21:58 uBen wel benieuwd hoe dit bier geworden is.  Heb vorige week ook dit recept gebrouwen, maar met S-33 gist in plaats van Wyeast 3787 en had geen Hallertauer, dus zoals in de brouwtip aangegeven vervangen door Saaz bij 2e hopgift.  Start SG kwam iets lager uit dan berekend (1042) en na overhevelen vandaag is dit 1014. Smaak is wat fruitig maar ook nog waterig.

Ik heb mijn batch als mislukt bestempeld. Het had een metalige smaak, die ik wijt aan de valse bodem die ik bij het brouwen in mijn pan had gedaan om de brouwzak los van de bodem te houden. Deze bleek na een week helemaal verroest te zijn (blijkbaar geen RVS). Verder bleek de emmer waarin ik vergistte helemaal niet goed af te sluiten.

Nu staat er een tripeltje te vergisten in een gistfles. Wat een feestje. Het waterslot borrelt er nu al ruim een week lustig op los, terwijl het in mijn plastic emmer na 3 dagen al voorbij was.

Alhoewel het brouwen in een zak werkt heb ik toch besloten een maischvat te maken van een koelbox. Bij de Action gekocht voor nog geen 9 euro. En een kraan met toebehoren gekocht via Aliexpress.com. Nu is het wachten totdat het uit China binnenkomt.

Vergelijkbare Topics (7)

41153

Reacties: 8
Gelezen: 1153

33478

Reacties: 11
Gelezen: 2727

26991

Reacties: 17
Gelezen: 5175

4272

Reacties: 5
Gelezen: 3186

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.