Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Topics afsluiten of niet?

Gestart door bierhenkie, 28-10-2013 10:20 u

Vorige topic - Volgende topic

bierhenkie

Onlangs heb ik een topic gestart. Nadat ik vond dat e.e.a. uitgediscussieerd was, heb ik heb afgesloten. Enkele dagen later heeft een beheerder het topic weer geopend. En gaat de discussie ongebreideld verder. Het afsluiten van topics is op de meeste fora 'good practice'.

Op dit forum wordt het niet gedaan. Daar zullen redenen voor zijn.
(Te) vaak echter zie je dat een eenvoudig voorstel-topic bijvoorbeeld wordt vervuild door een discussie, en vaak ook nog door een hele oude, al 100 keer gevoerde. Dus zou het denk ik gewenst zijn wanneer de topicstarter of beheerder vindt dat het onderwerp voldoende behandeld is, het betreffende topic wordt afgesloten.

Laat de discussie losbarsten! :)

koffie

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  10:20 uOnlangs heb ik een topic gestart. Nadat ik vond dat e.e.a. uitgediscussieerd was, heb ik heb afgesloten. Enkele dagen later heeft een beheerder het topic weer geopend. En gaat de discussie ongebreideld verder. Het afsluiten van topics is op de meeste fora 'good practice'.

(Te) vaak echter zie je dat een eenvoudig voorstel-topic bijvoorbeeld wordt vervuild door een discussie, en vaak ook nog door een hele oude, al 100 keer gevoerde. Dus zou het denk ik gewenst zijn wanneer de topicstarter of beheerder vindt dat het onderwerp voldoende behandeld is, het betreffende topic wordt afgesloten.

Laat de discussie losbarsten!! :)
Ik ben zeer benieuwd welke fora dit dan als 'good practice' beschouwen - ik ken ze niet.

bierhenkie

Citaat van: koffie op 28-10-2013  10:22 uIk ben zeer benieuwd welke fora dit dan als 'good practice' beschouwen - ik ken ze niet.
De meeste.

wilbertd

Van mij mag je dit topic nu al wel sluiten  ;D

koffie

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  10:27 uDe meeste.
Kijk, daar kunnen we wat mee.  :weetniet:

Pim

Citaat van: koffie op 28-10-2013  10:42 uKijk, daar kunnen we wat mee.  :weetniet:

Ach, sommige mensen zijn van de nuances. Anderen...   ehhhhh...   niet zo!    >:D

bierhenkie

Citaat van: Pim op 28-10-2013  10:52 uAch, sommige mensen zijn van de nuances. Anderen...   ehhhhh...   niet zo!  >:D
Citaat van: wilbertd op 28-10-2013  10:34 uVan mij mag je dit topic nu al wel sluiten  ;D
Citaat van: koffie op 28-10-2013  10:22 uIk ben zeer benieuwd welke fora dit dan als 'good practice' beschouwen - ik ken ze niet.
Dat is precies wat ik bedoel.
Het ontaardt in no time in de grootst mogelijke onzin en schoffering.

Iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft?

Robin K

Ik ben van mening dat wanneer de topic starter (of beheerder) een topic sluit, het eventueel verder discussiëren in een
ander nieuw topic moet plaatsvinden. Dit voorkomt mogelijke onnodige vervuiling van het topic.

:proost:
Robin

seed7

Een topic is toch geen eigendom van de topic starter, dus ik zie ook geen reden om een topic door hem te laten sluiten. Een mogelijke uitzondering zijn die waarin aangeboden spullen verkocht zijn.

Verder zie ik ook geen redenen om een topic te sluiten, sterker nog, ik zou het toejuichen als starters van een onderwerp eerst kijken of het bij een lopende / gelopen discussie aansluit. (kan me zelfs voorstellen dat je op een gegeven moment oude draden met een gelijksoortig onderwerp redigeert en in elkaar schuift)

Ook vanuit beheer oogpunt zie ik geen reden om een draad te sluiten, of je redigeert de draad of als er veel aanstoot aan genomen wordt verwijder je hem. Tijdelijk bevriezen om de gemoederen af te koelen is soms wel handig.

edit: archief draden zoals Recepten per biertype zonder discussie (Rebie) kun je natuurlijk wel sluiten.

Ingo

De-Geert

Ik denk dat ik je mening wel deel, Bierhenkie. Veel te vaak gaat een discussie niet meer over het oorspronkelijke onderwerp, dat kan voorkomen worden door het af te sluiten. Maar dat heeft geen zin als het weer geopend wordt door een beheerder.
Welk topic specifiek heb je in gedachten?

Citaat van: seed7 op 28-10-2013  12:22 uik zou het toejuichen als starters van een onderwerp eerst kijken of het bij een lopende / gelopen discussie aansluit.
Tsja, daar zit ook wel wat in.

Hoewel een topic dan misschien niet overzichtelijker wordt.  :weetniet:

seed7

Citaat van: De-Geert op 28-10-2013  12:25 uTsja, daar zit ook wel wat in.

Hoewel een topic dan misschien niet overzichtelijker wordt.  :weetniet:

Da's het nadeel van (de meeste) webboards, geen duidelijk zichtbare "treading" zoals op newsservers. Goed quoten helpt, evenals het aanpassen van het onderwerp op een goede manier (deze post zou de titel Threading [was: Topics afsluiten of niet?] kunnen krijgen). Eigenlijk allemaal standaard (al lang vergeten) USENET praktijken.

Ingo

Robin K

Citaat van: seed7 op 28-10-2013  12:22 uEen topic is toch geen eigendom van de topic starter, dus ik zie ook geen reden om een topic door hem te laten sluiten. Een mogelijke uitzondering zijn die waarin aangeboden spullen verkocht zijn.

Recepten en aangeboden spullen heb je gelijk in en de meeste topics doven vanzelf uit. Het wil echter wel voorkomen dat
in een topic een discussie ontstaat welke zijdelings of helemaal niets met het onderwerp te maken heeft. Ik denk dat je dan
als topic starter de mogelijkheid moet hebben om het te kunnen stoppen.

Ik denk ook dat er over dit onderwerp net zoveel meningen zijn als dat er mensen zijn en iedereen heeft wel een valide punt.   

koffie

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  11:34 uDat is precies wat ik bedoel.
Het ontaardt in no time in de grootst mogelijke onzin en schoffering.

Iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft?
Waar haal je dat vandaan? De enige die dit topic laat ontsporen ben jij zelf. Jij stelt iets en benoemt een feit. Vervolgens vraag ik waar je deze handelingen vaker ziet, omdat ik ze niet ken waarop je zelf vaag blijft antwoorden. Vind je het dan gek dat je zulke reacties krijgt?

Dus nogmaals: op welke grote fora is het volgens jou gebruikelijk om een topic te sluiten zodra iemand zijn antwoord gekregen heeft, want persoonlijk ken ik dergelijke fora niet.

seed7

Citaat van: Robin K op 28-10-2013  12:55 uHet wil echter wel voorkomen dat
in een topic een discussie ontstaat welke zijdelings of helemaal niets met het onderwerp te maken heeft. Ik denk dat je dan
als topic starter de mogelijkheid moet hebben om het te kunnen stoppen.

Als die zijdelingse discussie een zinvolle is maar off-topic dan kan een moderator hem er uit knippen en er een nieuwe draad van maken. Gaat het nergens over dan kan het naar kletsen. M.i. geen reden om een topic te sluiten.

Door een topic te sluiten ontneem je iemand die twee dagen later komt de kans om een zinvolle bijdrage te doen.

Overigens:

Een dikke pluim voor de wijze waarop er op dit forum gemodereerd wordt, dat ken ik ook heel anders

Ingo

wilbertd

Er zijn veel IT gerelateerde fora waar je een vraag kunt stellen en wordt deze voldoende beantwoord in de ogen van de vraagsteller,  punten kunt toewijzen aan het beste antwoord en de topic afsluiten.
Een dergelijk systeem maakt het zoeken, waarbij het best gekozen antwoord bovenaan de topic te voorschijn komt, zeker makkelijker.
Totaal toegewezen punten zijn ook te zien bij een profiel, je kunt dus ook een antwoord op die manier 'afwegen'.

Maar of ik dit nu iets voor bij een 'hobbybrouwen' forum vindt passen...

Pim

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  11:34 uHet ontaardt in no time in de grootst mogelijke onzin en schoffering.

Hmmm...  en dat uit jouw mond   :nut:

RobinB

Het nadeel met topics sluiten op dit forum is dat het topic verdwijnt uit de zoekresultaten en er ook niet meer uit geciteerd kan worden (met de gebruikelijke citaat-functie).
Het is dus een vrij resolute maatregel wat in sommige gevallen ongewenst is: verlies van informatie.

Ook kan het onderdeel zijn van een slechte discussie-tactiek: afsluiten met een post die niet overeenkomt met de gevoerde discussie om maar geen tegenspraak meer te (kunnen) krijgen. Dat is natuurlijk een kwalijke zaak, want niet goed voor de inhoudelijke integriteit/neutraliteit.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  10:20 uOnlangs heb ik een topic gestart. Nadat ik vond dat e.e.a. uitgediscussieerd was, heb ik heb afgesloten. Enkele dagen later heeft een beheerder het topic weer geopend. En gaat de discussie ongebreideld verder. Het afsluiten van topics is op de meeste fora 'good practice'.

In dit geval was het duidelijk dat de discussie nog niet was afgerond.
Door een topic te sluiten ontneem je anderen om te reageren. Er kwam een reactie in het 'Kletsen' topic. Vandaar dat ik het slotje verwijderd heb.

Om niet 100 keer dezelfde vragen te krijgen worden op dit forum zo min mogelijk topics gesloten. Er kan als iets niet duidelijk is aangesloten worden op een bestaand topic. Is wel zo handig.

Op het prikbord worden topics gesloten als duidelijk is dat hetgeen wat aangeboden wordt niet meer beschikbaar is. Dit om te voorkomen dat men bot vangt.
Topics worden verder in principe alleen gesloten indien een discussie dreigt te ontaarden in scheldpartijen en onheuse bejegeningen dan wel dat het topic en de discussie gaat over religie, politiek, sex of een ongepast onderwerp.
En soms start iemand een topic die hij of zij achteraf gezien niet zo handig vindt. In dat geval kan ook een topic worden gesloten dan wel verwijderd worden.

Bij gelegenheid (om een of andere reden heb ik deze week erg druk  ;) ) zal ik kijken of ik de rechten kan aanpassen zodat alleen in het board Prikbord topics door gewone leden gesloten kan worden. Het sluiten kan dan alleen nog maar door de beheerders. Op verzoek kan dan een topic gesloten worden.

javaboon

Ik beheer diverse fora, bij geen enkel worden er topics afgesloten.

Adbrouwt

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  10:20 u(Te) vaak echter zie je dat een eenvoudig voorstel-topic bijvoorbeeld wordt vervuild door een discussie, en vaak ook nog door een hele oude, al 100 keer gevoerde. Dus zou het denk ik gewenst zijn wanneer de topicstarter of beheerder vindt dat het onderwerp voldoende behandeld is, het betreffende topic wordt afgesloten.
Ik vind het vreselijk als de topic starter een topic zou kunnen afsluiten. Het is een interactief medium en ieder heeft een mening over een topic. Slechts sommigen vertrouwen dit aan het forum toe. Ik vind dat jammer ook deze meningen zou ik graag willen weten. Het is net als met een TV als je iets niet wil zien zet je een andere zender op of op een forum ga je gewoon een ander draadje lezen. Het stoort mij enorm dat er zo vaak geklaagd wordt over discussies. Krijg dorst van al dat getik op het scherm. Even een homebrew nemen :biersmile:

Dit topic hoeft van mij voorlopig nog niet in het slot :neenee:

bjorri

Citaat van: seed7 op 28-10-2013  13:22 uEen dikke pluim voor de wijze waarop er op dit forum gemodereerd wordt, dat ken ik ook heel anders

On topic:
Fora's met slotjes of te actieve moddereters, vaak gecombineerd met punten scoren vind ik vaak juist niet leesbaar.
Ik zit nog lang geen vijf of tien jaar op dit forum. Heerlijk is het als soms heel oude discussie's nieuw leven worden ingeblazen. Anders zou ik die draadjes meestal niet tegenkomen.

De kwalificaties (aantal post) bij de naam zouden van mij mogen verdwijnen, veel posten wil niet zeggen dat je ook iets te vertellen hebt. Aan de andere kant zou ik een like knopje wel kunnen waarderen, dat geeft waardering voor een bijdrage zonder het topic te vervuilen met een halfzachte reactie.

havu

Citaat van: Jacques op 28-10-2013  21:54 uIn dit geval was het duidelijk dat de discussie nog niet was afgerond.
Door een topic te sluiten ontneem je anderen om te reageren. Er kwam een reactie in het 'Kletsen' topic. Vandaar dat ik het slotje verwijderd heb.

Om niet 100 keer dezelfde vragen te krijgen worden op dit forum zo min mogelijk topics gesloten. Er kan als iets niet duidelijk is aangesloten worden op een bestaand topic. Is wel zo handig.

Op het prikbord worden topics gesloten als duidelijk is dat hetgeen wat aangeboden wordt niet meer beschikbaar is. Dit om te voorkomen dat men bot vangt.
Topics worden verder in principe alleen gesloten indien een discussie dreigt te ontaarden in scheldpartijen en onheuse bejegeningen dan wel dat het topic en de discussie gaat over religie, politiek, sex of een ongepast onderwerp.
En soms start iemand een topic die hij of zij achteraf gezien niet zo handig vindt. In dat geval kan ook een topic worden gesloten dan wel verwijderd worden.

Bij gelegenheid (om een of andere reden heb ik deze week erg druk  ;) ) zal ik kijken of ik de rechten kan aanpassen zodat alleen in het board Prikbord topics door gewone leden gesloten kan worden. Het sluiten kan dan alleen nog maar door de beheerders. Op verzoek kan dan een topic gesloten worden.

Volgens mij is het vrij simpel: als je besluit te participeren in een forum, dan sta je al je rechten af. Dus ook als je een topic start! Uitsluitend als de "gangbare fatsoensnormen" overschreden worden, of het aangeboden product verkocht is, kan er gesloten worden.

Ik vind wel eens oude topics die erg interessant en/of leerzaam zijn, en waar ik op wil reageren. En als ik dan reactie krijg, dan kan ik weer verder.

Hans

Dirtbag

Ik zit ook al bijna 15 jaar op fora geloof ik. In mijn ervaring worden alleen de topics afgesloten die de forum- of fatsoensregels overtreden.

Hoewel ik het nut snap op een forum zoals helpmij.nl waar nadat de het probleem opgelost is een topic gesloten kan worden zodat er niet meer geholpen wordt aan een probleem dat niet meer bestaat heb ik het idee dat dat niet van toepassing is op 95% van de topics op de dit forum.

Wat ik wel weer een sterk punt vindt van bijvoorbeeld het motorforum is dat een topic die ouder is als 14 dagen het snel reageren scherm niet meer heeft en het uitgebreide scherm laat een afbeelding zien van "motor forum oma" met de overduidelijke tekst
CiteerDe Motor-Forum OMA zegt: Dit is een oud onderwerp,
de laatste reactie was meer dan 14 dagen geleden!

Hiermee wordt voorkomen dat er vanuit een zoekopdracht gereageerd wordt op een topic uit 2003 zonder dat het echt de bedoeling is.

In mijn ogen is dit forum niet echt gebaat bij het systematisch sluiten van topics. :)

mvg

db

Vergelijkbare Topics (7)

44791

Reacties: 5
Gelezen: 575

45428

Reacties: 6
Gelezen: 397

31905

Reacties: 25
Gelezen: 10105

42714

Reacties: 8
Gelezen: 2234

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.