Relatie begin-SG en alcoholpercentage - reactie nav La Trappe gist topic

Gestart door Fractus, 07-07-2020 17:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Fractus

Ik las een interessant statement over het begin-SG van zware bieren in een ander topic:

Citaat van: EBC op 02-07-2020  23:19 uNee hoor, niet voor een begin SG van 1107. Veel lager mag je niet verwachten, daar heb je voor gekozen toen je die 1107 brouwde. Bijna geen enkele reguliere commerciĆ«le brouwerij komt veel hoger dan 1085. Daarmee halen ze gemakkelijk 10 % vol.

Met 1107 kies je voor onvergistbare suikers, niet voor een zwaar bier.

Ik ben een apart topic begonnen om bovenstaand topic niet te vervuilen.

Ik was altijd onder de indruk dat om mijn bieren zwaarder te maken, ik vooral naar een hoger begin SG moest streven. Als ik een flinke quadrupel brouw die naar de 10-11% moet (iets in de style van Rochefort 10) ging ik met het begin-SG al gauw richting de 1,100. Doe ik het nou helemaal fout? Ik las namelijk ook toevallig afgelopen week dit (erg oude) bericht:

Citaat van: BuBS op 11-02-2007  17:58 uNet de Rochefort 10 na gemeten, dit bier is door amateurs niet na te brouwen.

Eind sg 1006
Brix 9
Begin SG 1084
Vergist % 92 % !!!!
Alc 10.95%

heb ook de 8 doorgemeten.
Eind SG 1009
Brix 8.5
Begin SG 1072
Vergist 85 %
Alc 8.8 %

De huit, wijkt dus flink wat af.

Gr Kees

Hier concludeer ik uit dat ik niet moet proberen mijn begin-SG te verhogen, maar de vergistingsgraad omhoog te schroeven. Hoe doe ik dat dan? En hoe kan het dat je dan toch nog zoveel body overhoudt? De Rochefort 10 is nou niet echt een bier dat makkelijk wegdrinkt.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van de meer ervaren brouwers hier op het forum :)

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 07-07-2020  17:54 uHier concludeer ik uit dat ik niet moet proberen mijn begin-SG te verhogen, maar de vergistingsgraad omhoog te schroeven. Hoe doe ik dat dan? En hoe kan het dat je dan toch nog zoveel body overhoudt? De Rochefort 10 is nou niet echt een bier dat makkelijk wegdrinkt.
Alcohol is bepaald door het verschil tussen begin SG en eind SG, terwijl vergistingsgraad (begin SG-eind SG)/(begin SG-1000) is. Dus een hoger alcoholgehalte krijg je door een hoge vergistingsgraad, samen met een hoog begin SG. Je kunt dan een gist nemen die ver doorgist, of een deel door suiker vervangen. met WY 3787 heb ik heel hoge vergistingsgraad gehaald van 100% : https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg614950.html#msg614950

Jacques

Citaat van: Fractus op 07-07-2020  17:54 uHier concludeer ik uit dat ik niet moet proberen mijn begin-SG te verhogen, maar de vergistingsgraad omhoog te schroeven. Hoe doe ik dat dan? En hoe kan het dat je dan toch nog zoveel body overhoudt? De Rochefort 10 is nou niet echt een bier dat makkelijk wegdrinkt.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van de meer ervaren brouwers hier op het forum :)

Er zijn meerdere manieren om de vergistingsgraad te verhogen. Denk daarbij aan een gist met een hoge vergistingsgraad, een flinke suikergift en koudhoppen.

De body van je bier is van heel veel factoren afhankelijk. Ook een bier met weinig restsuikers kan veel body hebben. Eiwitgehalte, hoeveelheid hogere alcoholen en esters zijn onder andere medebepalend.

Vergelijkbare Topics (7)

38290

Reacties: 10
Gelezen: 1907

22521

Reacties: 20
Gelezen: 7251

18691

Reacties: 3
Gelezen: 2283

29489

Reacties: 5
Gelezen: 2249

11557

Reacties: 8
Gelezen: 4178

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.