Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

XX bitter kloon

Gestart door BuBS, 07-03-2006 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander J.

Al geprobeerd gist uit de fles op te kweken?

Herman

Ik ben niet zo´n Bretta fan. Ik vind dit bier dus eigenlijk alleen lekker als het vers is. Idem Orval.

Oscar

Citaat van: Herman op 23-03-2007  22:09 uIk vind dit bier dus eigenlijk alleen lekker als het vers is.

Ik weet nog wel een adresje waar je deze "oude" flesjes kwijt kan hoor...  ;D Ik ben wel een beetje fan van Bretta.

ciesvandekwis

Ik schop deze oude draad nog even naar boven:

XX Bitter van De Ranke is op café één van mijn all-time-favorites: lekker droog-bitter en toch aromatisch pittig genoeg om het interessant te houden.

Ik lees op mogelijke recepten links en rechts meestal heel simpele stort: pils + suiker, en qua hopping Brewers Gold + Hallertau, rond de 1056 -1058 OSG en IBU's variëren van 50 naar 65.
Gist gaan de suggesties van T-58, naar enkele saisontypes. Dat laatste lijkt me wel aannemelijk (Saison de Dottignies). Ik meen het peperige van Dupont te herkennen en ga deze dan ook eindelijk eens opkweken.

Iemand tips of een beter recept?

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB)  - Datum Export: 2/09/2014

Naam van het bier                        : De Betere XX
Type van het bier                        : bitter blond
Brouwvolume                              : 25 liter
Extractie-efficiëntie                    : 78%
Voorspelling begindensiteit              : 1056,4 SG /13,9 °P /14,2 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,6 SG /1,7 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,6%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 57 IBU  /  6 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       5,000        89,3 %
Kristalsuiker                        0       0,600        10,7 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch
Maischwater : 17,9 liter aan 71 °C
              66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 21,3 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 65 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Magnum (Hallertau M.) (B)     PELL  14,0%   20      0'        32,2
Brewers Gold (A)              PELL  6,0%    25      FWH       12,6
Hallert.Hersbrücker (A)       PELL  3,5%    40      55'       4,4
Brewers Gold (A)              PELL  6,0%    40      55'       7,6
Hallert.Hersbrücker (A)       PELL  3,5%    50      koud      0,0
 - - Kies hop - -             BLM   0,0%    0       0'         

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'

VERGISTING
Gistnaam           : 3724 Belgian Saison
Gisteigenschappen  : Zeer droog kruidig en licht zurig profiel met esterig aroma. / Saison Dupont / trage vergisting

Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 200 gram moutextract
en 4 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 17 gram

hans_nwk

Citaat van: ciesvandekwis op 02-09-2014  15:10 uIk schop deze oude draad nog even naar boven:

XX Bitter van De Ranke is op café één van mijn all-time-favorites: lekker droog-bitter en toch aromatisch pittig genoeg om het interessant te houden.

....

[/PRE]

Ik heb deze vanavond voor het eerst gedronken en ben erg benieuwd hoe je recept uitpakt! Als het in de buurt komt van de XX Bitter dan ga ik hem zeker eens nabrouwen!
Groet,
Hans

ciesvandekwis

18 oktober gaat ie in de kookpot. De opkweek van Dupont-depot uit het flesje was alvast een makkie! Na een weekje op de magneetroerder een flinke laag slurrie die nu in de koelkast klaar staat.

hans_nwk

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
grt
Hans

ciesvandekwis

Viel al bij al nog mee zaterdag. De brouwmaat / eenmalige hulp was er stipt om 8u30, met klein oogskes weliswaar en een tuub Nespresso'tjes. Zonnetje pal op mijn zuidterras, over de middag ging het vlotjes naar 22°, mid oktober! Het enige wat we daar op konden verzinnen was een terrasje doen tijdens de kook met wat zelfbrouw  :proost:, zal!g!
Tegen 14 uur zat er zo maar eventjes 28 liter ipv de voorziene 25 in het gistvat (voor de zekerheid tegen overschuimen 5 liter in een aparte fles). Ik pak altijd een liter of 2 extra spoelwater. Mij een zorg, zaten krèk op de voorspelde SG 1047 (suiker gaat er pas overmorgen in).
De Dupont opkweek zat tegen de avond al goed aan het boeren. Van 20 deze morgen naar 21° gebracht. Es benieuwd waar die gaat geraken en hoe warm ik hem op het einde ga moeten stoken. Ik gok dat ik toch vlotjes onder de 1006 haal.

hans_nwk

Citaat van: ciesvandekwis op 20-10-2014  16:52 uViel al bij al nog mee zaterdag. De brouwmaat / eenmalige hulp was er stipt om 8u30, met klein oogskes weliswaar en een tuub Nespresso'tjes. Zonnetje pal op mijn zuidterras, over de middag ging het vlotjes naar 22°, mid oktober! Het enige wat we daar op konden verzinnen was een terrasje doen tijdens de kook met wat zelfbrouw  :proost:, zal!g!
Tegen 14 uur zat er zo maar eventjes 28 liter ipv de voorziene 25 in het gistvat (voor de zekerheid tegen overschuimen 5 liter in een aparte fles). Ik pak altijd een liter of 2 extra spoelwater. Mij een zorg, zaten krèk op de voorspelde SG 1047 (suiker gaat er pas overmorgen in).
De Dupont opkweek zat tegen de avond al goed aan het boeren. Van 20 deze morgen naar 21° gebracht. Es benieuwd waar die gaat geraken en hoe warm ik hem op het einde ga moeten stoken. Ik gok dat ik toch vlotjes onder de 1006 haal.
Heb je deze ondertussen geproefd? Is hij in de buurt gekomen van de XX bitter?

Dan zou het zeker iets zijn wat ik eens na zou willen brouwen!

Groet,
Hans

ciesvandekwis

Er zat toch wel redelijk wat verschil op: was initieel iets wranger qua bitterheid. Volgens mij doen ze nog meer aromagiften, evt enkel FWH en de rest bij flameout & dryhop?
Na maandje was het scherpe er wel een stuk af, en is een uitstekend aperitiefbiertje geworden.

hans_nwk

Citaat van: ciesvandekwis op 03-02-2015  15:12 uEr zat toch wel redelijk wat verschil op: was initieel iets wranger qua bitterheid. Volgens mij doen ze nog meer aromagiften, evt enkel FWH en de rest bij flameout & dryhop?
Na maandje was het scherpe er wel een stuk af, en is een uitstekend aperitiefbiertje geworden.
Het klinkt goed genoeg om zelf iets in die richting te proberen met Belle Saison, eens kijken of het nog ingepast kan worden. Misschien dat ik de bitterheid dan iets lager houd.

Vergelijkbare Topics (7)

38499

Gestart door Gerb

Reacties: 1
Gelezen: 2463

1773

Gestart door Adrie

Reacties: 20
Gelezen: 15583

37453

Reacties: 12
Gelezen: 2780

25166

Gestart door Ewout

Reacties: 12
Gelezen: 7504

35712

Reacties: 5
Gelezen: 3845

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.