Bierstijlen/gistsoorten die het beste zijn voor ongecontroleerde gisting

Gestart door Haagse Wouter, 07-04-2016 02:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Zoals de titel al zegt welke zijn nou het meest geschikt?
Voor mensen zonder klimaatkast of meer brouwlust dan plek in de kast.

Uiteraard bovengistende bieren vanwege de temperatuur.
Maar welke stijlen zijn het minst gevoelig voor temperatuurschommelingen?
Zijn er giststammen die minder verschil in gistingsproducten geven dan anderen?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

DJ

http://byo.com/hops/item/351-build-a-burton-union-system-projects

Deze probeer ik nu te maken, om juist dat wat jij nu vraagt te gaan onderzoeken.
Om te ondervinden om een eigen giststam op te kweken en of het zin heeft een gistcultuur te hebben.

Adbrouwt

Ik zou een saison maken. Deze kan goed tegen temperaturen tot 30 graden of meer
Edit: de korrelgist Belle Saison van Danstar is een hele mooie gist. Geeft een mooi droog bier.

seed7

Serge VL

Als gist ook nog de Mauribrew Ale Y 514  die verdraagt ook vrij hoge temperaturen zonder te veel bijsmaakjes

Etn82

Een weizen zou ook nog een optie zijn. Met de WB-06 kan je een prima weizen laten vergisten op 24 ºC.

Volledige controle over vergisting is niet nodig om goed drinkbaar bier te maken, maar een redelijk stabiele omgevingstemperatuur is wel aan te bevelen.

Over het algemeen houdt gist niet van te grote schommelingen in temp. Dit kan een verstokte vergisting veroorzaken (opeens te koud) of ongewenste vergistingsproducten (opeens te warm).

Beschik je niet over een regelbare klimaatkast, zoek dan een plek in of om huis met een stabiele omgevingstemperatuur. Bijvoorbeeld een kelder of kruipruimte.

EDIT:
Wat misschien ook nog een betaalbare optie is: https://www.Brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/coolbrewing-bag#.VwX6IMd_dE4

Hoppenbrouwers

Gecontroleerd vergisten geniet altijd de voorkeur en is vaak erg goedkoop al maakbaar.

Als ongecontroleerd dan toch moet zou je vwb bovengist inderdaad voor saison kunnen gaan. Zelf ook goede ervaringen mee. En steevast maak ik elk jaar een paar batchen quasi ongecontroleerd doordat ik ze gewoon los in de schuur zet op de vloer tijdens de koudere maanden. Ik zorg dan wel dat de stand kachel de temperatuur omhoog krikt naar 12°C als die dreigt te zakken. Dit kan al zonder temperatuurregelaars in zijn geheel en als je een schuur hebt kan dit vrijwel zonder extra kosten.

Battum80

Een IPA of pale ale met US05 of soortgelijke cleane gist op kamertemperatuur lukt ook wel. Een redelijk constante temperatuur is inderdaad wel aan te bevelen.

Jacques

Voor niet al te veel geld kun je al gecontroleerd vergisten. Dat hoeft de belemmering niet te zijn.

Maar als je per se ongecontroleerd wilt vergisten kun je het beste niet te veel gist enten. Hierdoor beperk je de warmte-ontwikkeling tijdens het vergisten. Nadeel is dat je veel eerder een stokkende vergisting kunt krijgen. 

Haagse Wouter

Dank jullie wel voor de tips!

De beperking is niet zo zeer het geld voor een omgebouwde koelkast maar eerder dat ik ernaast misschien zo nu en dan wel is wat extra's wil gaan brouwen. Kan ook niet oneindig veel koelkasten neerzetten. En het lijkt me ook wel leuk om wellicht wat dingen traditioneel te brouwen. Vroeger gebruikten zeker niet alle brouwers koeltechnieken.

homoeccentricus

De twee eerste dagen of zo is controle van de temperatuur het belangrijkste, want dan worden de esters en hogere alcoholen gevormd. Probeer dan de temperatuur laag te houden (in een waterbad zetten of omwikkelen met natte doeken). NIET zomaar denken dat een Saison of Weizen zomaar van het begin op hoge temperatuur kan worden vergist.

Haagse Wouter

Citaat van: homoeccentricus op 08-04-2016  18:24 uDe twee eerste dagen of zo is controle van de temperatuur het belangrijkste, want dan worden de esters en hogere alcoholen gevormd. Probeer dan de temperatuur laag te houden (in een waterbad zetten of omwikkelen met natte doeken). NIET zomaar denken dat een Saison of Weizen zomaar van het begin op hoge temperatuur kan worden vergist.

Ben benieuwd wat mijn huidige bier (IPA) dan wordt :p. Heb die neergezet en had niet echt een goede koele kamer ter beschikking (ik ben aan het verhuizen en heb dan pas een klimaatkast ter beschikking). Oh well, niets meer aan te doen.

DJ

Als je balkon of tuin aan het noorden hebt anders kon je hem gewoon in een donkere kast zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.