Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Karmeliet kloon

Gestart door Jerome, 03-10-2013 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Binnenkort wil ik graag een Karmeliet kloon brouwen. Hiervoor wil ik dit recept gebruiken (recept heb ik ergens van het forum geplukt, maar kan even niet meer vinden waar. Auteur was Jelle, dus credits voor het recept naar hem):

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWildflower Sunshine
KenmerkKarmeliet Kloon
Brouwdatum09/10/2013
BiertypeTripel
Aantal liters12
Gewenst begin SG1075 (8.2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22.7 liter
Maischdikte3.5 l/kg
Maischwater13.1 liter
Spoelwater9.2 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC54.0 %2218 gr3 EBC
Tarwemout19.0 %780 gr3 EBC
Havervlokken19.0 %780 gr4 EBC
Basterdsuiker (geel)8.0 %329 gr10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)12.0 %6 gr75 minuten14 EBU
Saaz (CZ)3.0 %14 gr20 minuten5 EBU
Saaz (CZ)3.0 %14 gr10 minuten3 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Kardemomzaad0 gr5 Min.
Sinaasappelschillen12 gr5 Min.
Koriander0 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3.5 l/kg
262°C45 minuten3.5 l/kg
373°C30 minuten3.5 l/kg
478°C1 minuten3.5 l/kg

Nu is mijn vraag, Jelle heeft Karmeliet gist opgekweekt en deze gebruikt. Zelf dacht ik om eventueel de S33 te gebruiken. Wat denken jullie hiervan? Volgens mij is S33 Engelse Ale gist, maar ik denk dat het wel kan (het hoeft geen perfecte kloon te worden, wel een lekker biertje).

En, in het origineel wordt 12g verse sinaasappelschil gebruikt. Zelf heb ik al eens met verse sinaasappelschil gebrouwen, maar was niet erg tevreden over het resultaat. Daarom wou ik nu gedroogde oranjeschil gebruiken, 8g schat ik. Tevens voeg ik koriander toe.

Jules

Als gist bijvoorbeeld de belgian ardennes zou ik zeggen...

ThomasM

Één puntje nog: als je het gaat bottelen, voeg wat meer bottelsuiker toe. Ik vind de Karmeliet altijd heel erg veel koolzuur hebben en daar ben ik niet de enige in.

Jerome

Citaat van: ThomasM op 04-10-2013  09:21 uÉén puntje nog: als je het gaat bottelen, voeg wat meer bottelsuiker toe. Ik vind de Karmeliet altijd heel erg veel koolzuur hebben en daar ben ik niet de enige in.

Wat minder bedoel je neem ik aan? Zat te denken aan 6 - 6,5 g/liter.

Herman

Om meer koolzuur te krijgen voeg je meer suiker toe. 8 g geeft voldoende  koolzuur voor dit advies, 6-6,5 gebruik ik meestal en geeft gemiddeld koolzuur.

Jerome

Dat snap ik. Volgens mij vindt ThomasM dat er te veel koolzuur in zit en suggereert hij minder bottel suiker te gebruiken.

Herman

Da's interpretatie, maar dat zegt hij niet. Hij merkt op dat er heel veel koolzuur in zit en geeft de tip om meer bottelsuiker te gebruiken, hetgeen daar mee rijmt.

Jerome

Ha, van die fiets. Ik had het inderdaad anders gelezen. 8g/liter vind ik persoonlijk wel veel, voor mijn smaak. Misschien ga ik dan wel rond de 7 g/liter.

ThomasM

Citaat van: Herman op 04-10-2013  10:19 uDa's interpretatie, maar dat zegt hij niet. Hij merkt op dat er heel veel koolzuur in zit en geeft de tip om meer bottelsuiker te gebruiken, hetgeen daar mee rijmt.

Je hebt gelijk.

RobinB

Als korrelgist denk ik dat T58 er beter bij past. Wil je de echte, dan kan je best opkweken.

sven

ik heb er nu eentje staan met Verboden Vrucht gist en die ruikt best lekker. Later meer.

Jerome

Citaat van: RobinB op 04-10-2013  18:51 uAls korrelgist denk ik dat T58 er beter bij past. Wil je de echte, dan kan je best opkweken.

De T58 heb ik ook. Maar in de biertypen en gisten tabel staat vermeld dat de equivalent vloeibaar de WY 3724 Belgian Saison is. Er staat wel een vraagteken (?) achter.

RobinB

Ja, dat klopt niet. :)

Jerome

Enige wat ik over de T58 kan vinden is "A speciality yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavour development" op bijna iedere website. Op HomeBrewTalk.com gaven een aantal mensen aan bubble gum aroma te proeven.

RobinB

Een beetje kruidig esterig, klopt wel inderdaad. :)

matthew

Kan je de gist uit een flesje karmeliet nog wel gebruiken om op te kweken? Ik meen van 2 collega brouwers te hebben begrepen, dat het bier dat zij met opgekweekte gist hebben vergist, niet echt lekker was geworden. Dit met een zelfde recept als een tijd terug.  Lijkt erop dat ze ook i de Tripel Karmeliet nu bottle gist gebruiken.

Jacques

Citaat van: Jerome op 05-10-2013  11:49 uEnige wat ik over de T58 kan vinden is "A speciality yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavour development" op bijna iedere website. Op HomeBrewTalk.com gaven een aantal mensen aan bubble gum aroma te proeven.

Dan heb je nog niet gekeken op de wiki behorende bij dit forum.
Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

RobinB

Citaat van: matthew op 05-10-2013  17:38 uIk meen van 2 collega brouwers te hebben begrepen, dat het bier dat zij met opgekweekte gist hebben vergist, niet echt lekker was geworden.
Kan ook aan de opkweekkunsten van de collega's gelegen hebben. ;)

arno1980

Karmeliet is zeker niet slecht, maar het kan niet tippen aan Westvleteren 12.

Jacques

Citaat van: arno1980 op 07-01-2014  20:30 uKarmeliet is zeker niet slecht, maar het kan niet tippen aan Westvleteren 12.

Dat is een geheel ander bier en heeft helemaal niets met Karmeliet van doen.

Het wordt op dit forum erg op prijs gesteld als je reageert op het onderwerp van het topic.

woutcorridor

Welk is nu de aangewezen gist die je voor de Karmeliet kan gebruiken?

RobinB

Cisdevésser

Volgens mij is opkweken uit een flesje geen optie meer.
Heb dit afgelopen zomer ook nog eens geprobeerd met een meergranenbiertje.
in de verste verte geen karmelietsmaakje meer, volgens mij gebruiken ze nu dus ook een bottelgist.

groetjes....

RobinB

Mja, dat wordt vaak gemakkelijk gezegd en overgenomen.
Een brouwsel kan om verschillende redenen anders uitpakken...

Kijk anders eens bij de 1e prijs van de ONK kloonklasse van destijds welke gist die gebruikt heeft?
Dat zou er toch bij in de buurt moeten komen.

woutcorridor

Ik heb een website gevonden en daar maakte men gebruik van een T58 korrelgist.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.