Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gouverneur speciale 140

Gestart door Hoppenbrouwers, 25-03-2013 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Gisteren was ik met wat vrienden op stap in Eindhoven en heb ik bij de wildeman een Gouverneur speciale 140 geproefd. Ik vond het een heel erg lekker fris en doordrinkbaar biertje met een uitgesproken hopkarakter. Na wat googlen kwam ik er acht dat het gemaakt is door Lindeboom. Helaas staat op hun site niets te vinden van ingrediënten of iets dergelijks. Alleen dat het een bovengister is. Heeft iemand een idee wat er precies in zit of welke hoppen er gebruikt zijn? Wil deze een keer gaan nabrouwen.

Als ik hem ergens op fles gevonden krijg wil ik de originele gist gaan opkweken uit de fles.

nicolaasbeets

Kwestie van een beetje zoeken:

CiteerGebrouwen van enkel lichtmout.

CiteerVoor al het Gouverneur Bier maakt Lindeboom gebruik van de beste ingrediënten zoals Tettnanger hop uit Zuid-Duitsland.

Geeft je in ieder geval een begin.

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-03-2013  13:03 uGisteren was ik met wat vrienden op stap in Eindhoven en heb ik bij de wildeman een Gouverneur speciale 140 geproefd. Ik vond het een heel erg lekker fris en doordrinkbaar biertje met een uitgesproken hopkarakter. Na wat googlen kwam ik er acht dat het gemaakt is door Lindeboom. Helaas staat op hun site niets te vinden van ingrediënten of iets dergelijks. Alleen dat het een bovengister is. Heeft iemand een idee wat er precies in zit of welke hoppen er gebruikt zijn? Wil deze een keer gaan nabrouwen.

Als ik hem ergens op fles gevonden krijg wil ik de originele gist gaan opkweken uit de fles.

Bel de brouwer. Je weet maar nooit.

RobinB

De gist is goed opkweekbaar, althans uit de Gouverneur blond. :)

William

Citaat van: Adrie op 25-03-2013  14:03 uBel de brouwer. Je weet maar nooit.

Volgens mij een hobbybrouwervriend die Theo Sonnemans.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 25-03-2013  21:45 uVolgens mij een hobbybrouwervriend die Theo Sonnemans.
Hoe kom je daar bij? :)

Henielma

Kort geleden in een cafe in Nederweert de Gouverneur blond en donker gedronken. Beide lekkere bieren.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-03-2013  21:54 uHoe kom je daar bij? :)

Hij heeft op een aantal ONK's en andere hobbybrouwgelegenheden allerlei presentaties gegeven. Er zijn niet zoveel brouwers die dat doen. En zo te zien vindt hij dat leuk.

Jacques

Citaat van: William op 25-03-2013  21:45 uVolgens mij een hobbybrouwervriend die Theo Sonnemans.

Helemaal juist. Hij is diverse keren bij De Roerstok geweest. En elke keer weet hij zeer enthousiast te vertellen.

Hoppenbrouwers

William en Sja... Jacques ;)... jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb ze toch maar even benaderd en krijg warempel binnen een dag een reactie van de brouwmeester zelf terug. Deze wilde ik toch even met jullie delen (hopelijk met zijn goedvinden).
Ik citeer:

Beste genieter van onze Gouverneur 140,

Onze Gouverneur 140 maken we met onze speciale bovengist, die we overigens voor alle soorten Gouverneur gebruiken. Het maischprogramma in combinatie met de speciale hopsoorten geven uiteindelijk dit product.  De hopsoorten die we hiervoor gebruiken zijn de Hallertauer Nordbrauer, Tettnanger Tettnanger en  de Amerikaanse Cascade. Natuurlijk speelt de totale procesapparatuur en de vakkennis ook een rol bij de totstandkoming van dit bijzondere bier. We krijgen steeds meer positieve reacties.
Je begrijpt dat we het totale recept niet kunnen prijsgeven, maar dat maakt het voor een hobbybrouwer zo spannend om ons product toch te benaderen in smaak. Veel succes.

Met vriendelijke groet,

Theo Sonnemans, brouwmeester.

Erg leuk om te weten. De nordbauer hop ken ik nog niet maar ik wil toch een poging gaan doen om het eens te proberen.
Prettig om zo'n reactie van een brouwerij terug te krijgen. :)

Oxhead

Nordbrauer in het Engels is Northernbrewer. ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oxhead op 26-03-2013  17:44 uNordbrauer in het Engels is Northernbrewer. ;)
Vertaald wel. Maar is de northern brewer die wij kennen ook een Hallertau type hop dan?

Oxhead

Als tie in Hallertau gekweekt is wel.
Net als Perle bijvoorbeeld.

heijligers

Evenals de Hallertau Magnum die je bijna in je tuin hebt staan.

RobinB

Ook handig om te weten dat deze:
Citaat van: RobinB op 25-03-2013  21:38 uDe gist is goed opkweekbaar, althans uit de Gouverneur blond. :)
Dus waarschijnlijk bruikbaar is hiervoor! :)

mashtun

Ik heb de gist van de Gouverneur blond ook al een paar keer opgekweekt maar nooit mee gebrouwen. Iiemand ervaring hiermee?
groet kees

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-03-2013  17:00 uJe begrijpt dat we het totale recept niet kunnen prijsgeven, maar dat maakt het voor een hobbybrouwer zo spannend om ons product toch te benaderen in smaak. Veel succes.

Nu ga je Theo natuurlijk wel een flesje brengen hè ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 26-03-2013  20:03 uNu ga je Theo natuurlijk wel een flesje brengen hè ;)
Als het me lukt tutter ik een hele krat met hem leeg als het moet! :biersmile: (Wil sowieso nog een keer langs bij hun brouwerij. Helaas hebben ze geen rondleidingen voor particulieren)

MO

Lindeboom aan de Cascade. Goede zaak.

Hoppenbrouwers

Nog even een update. De goede brouwmeester wilde er dit nog even aan toevoegen.

Standaard licht mout 3,5 EBC.
Daarnaast gebruiken we Munchener 15 EBC en Carahell 150 EBC.

Ben alleen nog benieuwd naar wat "standaard licht mout" betekent.

Oxhead

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oxhead op 27-03-2013  19:42 uPilsmout.
Is dat standaard zo? Het kan dus geen pale mout zijn?

Overigens bestaat er geen cara hell met de kleur van 150. Ik denk dat dat 25 moet zijn of zo. Kon er op de site van Weyermann namelijk ook niets over vinden.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-03-2013  21:03 uIs dat standaard zo? Het kan dus geen pale mout zijn?

Als het gaat om een Nederlandse of Duitse brouwer zoals in dit geval kan het geen pale mout zijn.
Bij een Engelse brouwer ligt dat anders. In dat land kunnen er zowel pilsmout als pale mout mee worden bedoeld.

Herman

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-03-2013  17:57 uVertaald wel. Maar is de northern brewer die wij kennen ook een Hallertau type hop dan?
Yep,  Hallertau Northern Brewer. Zie ook http://www.hopsteiner.com/pdf/12_03_NorthernBrewer_e.pdf

Vergelijkbare Topics (2)

37335

Reacties: 1
Gelezen: 1800

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.