Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reuzenbieren Ermelindis

Gestart door JayDie, 04-02-2014 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

JayDie

Weet iemand de samenstelling van dit bier? Op het etiket staan wel alle gegevens:

http://www.reuzenbieren.nl/download/Etiketten_Ermelindis.pdf

CiteerIngrediënten:
water,
mout: pilsmout 3 ebc, tarwemout 3 ebc, caramout 120 ebc;
first wort hop: Warrior,
dry hop: Amarillo;
gist: Nottingham

Alc. 8,5 vol%
Bitterheid 50 EBU
Stamwort 18o Plato
Hop Warrior, Amarillo
Gist Nottingham
Kleur 22 EBC

Op basis van deze gegevens lijkt me dat in een programma als BrouwVisie (nog geen ervaring mee) een receptje gemaakt moet kunnen worden?

Niels B.

Zoiets?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptReuzenbier
Brouwdatum04-02-2014
BiertypeOverige bieren
Volume31,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Rager)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,250 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC31,1 %
6,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC62,2 %
0,700 kgCara 120Dingemans120 EBC6,7 %

Maischschema
75 min op 63?

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,1 gWarriorpellets15,0%60 min.34,6 IBU
20,0 gWarriorpellets15,0%30 min.15,3 IBU
25,0 gAmarillobellen8,7%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gNottingham (-)bovengist

JayDie

Ziet er goed uit, maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Teruggerekend, zelf verdeeld, anders?

En het maischschema?

Niels B.

Citaat van: JayDie op 04-02-2014  11:43 uZiet er goed uit, maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Teruggerekend, zelf verdeeld, anders?

En het maischschema?

BrouwHulp geeft aan hoeveel SG gelijk staat aan 18°plato.
Kleur wordt ook weergegeven.
Dan een beetje spelen met hoeveelheden en tadaa!

Nottingham vergist wel 85% door, tot 1.009 -> 8.5% alc
Maischschema is een beetje afhankelijk van het bier zelf, ik heb het nog nooit gedronken, maar ik neem aan dat het vrij goed doorgistbaar gemaischt moet worden om tot de 8.5% te komen.

JayDie

Ga ik toch eens naar dat BrouwHulp kijken :-)

Staat daar niet een voorstel-maischschema?

Wat ik afgelopen weekend in de brouwcursus leerde is dat wanneer je langer op 63 graden maischt, het bier droger (minder zoet) wordt dan wanneer je dat korter doet en langer op 73/78. (Vergistbare vs. niet vergistbare suikers).

Betekent dat ook dat wanneer ik langer op 63 graden maisch, het bier hoger in alcohol wordt dan wanneer ik eerder naar de volgende stap (niet vergistbare suikers, dus zoeter, dus minder vergistbare suiker, dus lager alcohol) ga?

Niels B.

Citaat van: JayDie op 04-02-2014  13:03 uGa ik toch eens naar dat BrouwHulp kijken :-)

Staat daar niet een voorstel-maischschema?

Wat ik afgelopen weekend in de brouwcursus leerde is dat wanneer je langer op 63 graden maischt, het bier droger (minder zoet) wordt dan wanneer je dat korter doet en langer op 73/78. (Vergistbare vs. niet vergistbare suikers).

Betekent dat ook dat wanneer ik langer op 63 graden maisch, het bier hoger in alcohol wordt dan wanneer ik eerder naar de volgende stap (niet vergistbare suikers, dus zoeter, dus minder vergistbare suiker, dus lager alcohol) ga?

Ja voorstel-schema's staan er ook in.

Ja dat klopt, al hangt het ook van andere factoren af.

Jacques

Citaat van: JayDie op 04-02-2014  13:03 uWat ik afgelopen weekend in de brouwcursus leerde is dat wanneer je langer op 63 graden maischt, het bier droger (minder zoet) wordt dan wanneer je dat korter doet en langer op 73/78. (Vergistbare vs. niet vergistbare suikers).

Het blijft een hardnekkig misverstand dat je bij 73 ºC geen vergistbare suiker krijgt. Dat is wel het geval. Zeker als je deze temperatuur langer aanhoudt. Alfa-amylase, het enzym dat bij deze temperatuur actief is, is in staat op willekeurige plekken zetmeelketens te doorbreken. Hierdoor kunnen grote onvergistbare suikers worden gevormd maar ook kleine vergistbare suikers...

De meeste vergistbare suikers heb je als zowel alfa- als beta-amylase werkzaam zijn. Dat heb je bij temperatuur zo rond de 65 en 68 ºC. 65 ºC geeft meer vergistbare suikers en 68 ºC wat minder.   

Als je lang maischt bij 63 ºC komt het enzym beta-amylase een knooppunt in de zetmeelketens tegen waarna de werking stopt. Voor veel vergistbare suikers moeten beide enzymen werken. Complicerende factor is dat door een hogere temperatuur de enzymen degenereren waardoor deze minder actief worden. Het is daarom allemaal wat minder zwart wit dan wel eens gedacht wordt.

JayDie

Ik wilde wat lager in de ABV, nu ongeveer 5,1%. Het gaat uiteindelijk zoiets worden:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptErmelindis
Brouwdatum08-02-2014
BiertypePale Ale (American)
Volume15,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
11,00 lWater11,05 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,287 kgPilsmoutBrewferm3 EBC63,0 %
1,144 kgLichte tarwemoutBrewferm3 EBC31,5 %
0,201 kgCara 120Brewferm120 EBC5,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.30 min.3,0 l/kg
Amylaserust67,0 °C15 min.45 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gWarriorpellets15,0%60 min.23,1 IBU
7,0 gWarriorpellets15,0%30 min.11,8 IBU
8,8 gAmarillopellets8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gNottingham (-)bovengist

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.