Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Orval

Gestart door Edwin, 04-03-2004 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Ha medekloners,

Een brouwsel waar we al enkele ervaringen mee hebben is Orval, Het bier is al vaker gebrouwen en het onderstaande recept benadert het origineel heel erg:

(ik zal de promash-uitdraai hier nog plaatsen als ik dat niet vergeet)
20 liter, brouwrendement van 60% (!)

4.07 kg pilsmout 3 EBC (87%)
0.52 kg caramunich 120 EBC (11%)
0.10 kg carared 40 EBC (2%) beter nog is caravienna als je daar aan kunt komen
0.50 kg witte kandij gebruikt de brouwer ook, maar kristalsuiker kan ook

7 gr Hallentau Herzbrucker 3% First wort hopping
14 gr Styrian Goldings 4.7% (pellets) FWH
12 gr Hallentau Herzbrucker 3%  45 minuten meekoken
24 gr Styrian Goldings 4.7%  45 minuten meekoken
64 gr Styrian Goldings 4.7%  DROOGHOPPEN (3 weken)

maischschema:
120 minuten op 680

maischwater: 16.4 liter (1kg/3l)
spoelwater: 14.6 liter op 800

kooktijd: 90 minuten

Gist: opgekweekte Orval-gist

Vergistingstemperatuur: 150
Lageringstemperatuur: 150
carbonatietemperatuur: 150

En ook hier:
Wie gaat deze kloon meebrouwen?
in ieder geval hebben de volgende personen al toegezegd:
Bas
Johannes
Huub
en ikzelf

Er is al veel over Orval geschreven en het is ook al eens eerder gebrouwen. Kijk hier voor een totaaloverzicht.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Bij onze proeverij kwam eruit dat onze bieren te vol van smaak zijn ten opzichte van het origineel. Toen werd de suggestie gedaan dat er wellicht meer suiker in gaat dan wij in eerste instantie denken. Ga je het recept nog aanpassen? Er zit nu zo'n 8% suiker in het recept, maar dat kan best naar een procent of 10 of misschien nog hoger.

Voor dit bier pas ik trouwens even, want er staat al genoeg op het programma. Het kan nog veranderen, want het hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer de nieuwe kloon gebrouwen gaat worden.

Groeten,

A3

Edwin

HA3

'Tuurlijk moet er nog eea aan aangepast worden. De suikergift is daar toch wel de belangrijkste aanpassing bij. Ik vraag me alleen af of de storting van 8% naar 10% verhogen voldoende is. Misschien is 12% (dus een stijging van 4% op het geheel en 50% suiker) beter?

Kom maar op...schieten!

Edwin

Adrie

Nog even iets anders: ik begrijp dat iedereen met andere hoeveelheden brouwt, maar het is voor de vergelijkbaarheid goed om afspraken te maken over de manier waarop recepten gepubliceerd worden. Ik bedoel hiermee dat we steeds een recept voor 25 liter publiceren met een (Promash)rendement van 80%.

Zijn hier zwaarwegende bezwaren tegen?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ja!

Het is namelijk al sinds jaar en dag gebruikelijk om recepten voor Nederlandstalige hobbybrouwers per 10 liter wort te publiceren. Wel zo handig want we zijn allemaal heel erg gewend aan het decimale stelsel.
Voor de Amerikanen kunnen we dat later eenvoudig met ProMash omzetten in 5 US gallons.

Door te rekenen voor 10 liter wort in plaats van 10 liter bier heb je minder rekening te houden met verliezen bij het overhevelen en bottelen.

Groeten,

Jacques

Edwin

HA3,

Wat betreft het rendement niet, wat betreft de plas eigenlijk wel. De meeste brouwers brouwen naar mijn idee in kleinere hoeveelheden. Recepten worden toch vaak in hoeveelheden van 10 liter gegeven? Lijkt me dan beter dan de 25 liter.

Edwin

Edwin

Ah, een dubbele reactie. We bedoelen dus hetzelfde...

Edwin

Hé Jacques,

Je reageert in deze thread...Ga je mee-klonen?

Edwin

Adrie

OK, heren, bedankt voor de reactie, het wordt per 10 liter wort.

Groeten,

A3

Edwin

Dat wordt dus omrekenen.

Ik zal het aangepaste recept hier posten.

Wie doet er nog meer mee met dit fantastische bier???
Edwin

gelfling

Had Orval niet een eind sg van 1000? Is dit zonder filtrering wel mogelijk? Geen wonder dat het zelf gebrouwen bier voller van smaak is.

Adrie

Ha Gelfling,

Een eind SG van 1000 lijkt me sterk. Ik ken geen enkel bier die dat haalt en het lijkt me ook niet de bedoeling. Er zijn dan zeer weinig restsuikers/dextrinen over, zodat het bier erg leek moet smaken. Als ik er weer eens 1 drink zal ik eens een meting doen.

Groeten,

A3

Edwin

Het lijkt me inderdaad ook erg sterk. Dat zou betekenen dat het dezefde densitiet heeft als water. Het klopt wel dat Orval een zeer lage eind-SG heeft (1004). Zie ook: http://www.roerstok.nl/html/brouwproces/verggraad.shtml  Het is namelijk al eens gemeten.

Edwin

Jacques

Citaat van: Edwin op 04-03-2004  16:11 uHet lijkt me inderdaad ook erg sterk. Dat zou betekenen dat het dezefde densitiet heeft als water.

Hoi Edwin,

Het kan wel. De gevormde alcohol heeft namelijk een lager soortelijk gewicht dan alcohol. Bij een bier met een SG van 1000 heb je dus nog steeds restsuikers zij het heel weinig.

:degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques  :proost: Hé de nieuwe smilies zijn er ook weer bij!

Kun je een voorbeeld noemen van een commercieel bier met een eind-SG van 1000 of is dit vooral theoretisch?

Trouwens, brouw je weer mee met de Orval?

Edwin

Bas

Was ik al een jaar lang van plan ook eens een Orval te brouwen...  ;D

... Ik doe mee met de Orval poging (heb het mout en hop ervoor al in huis). Geplande brouwsessie ergens een weekeinde begin april. Hebben we tot die tijd nog even de tijd om het recept perfect te krijgen.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Misschien domme vragen maar ik stel ze toch:

-wat is carbonatietemperatuur:
-hoe moet ik te werk gaan als ik ga drooghoppen:
-Welke gist kan ik nog meer gebruiken. Ik heb geen opgekweekte Orvalgist.

Gr.

Huub.

Adrie

Hoi Huub,

Carbonatietemperatuur is de temperatuur waarop je de hergisting op fles (carbonatie) laat plaatsvinden.
Drooghoppen: ik heb zakjes genaaid van kaasdoek, waarin ik de hop doe. Dit zakje verzwaar ik met knikkers en het geheel gaat in het langeringsvat.
Gist: Je kunt toch gewoon gist opkweken uit een flesje Orval?? Eigenlijk is er geen alternatief voor deze gist, omdat het een mengsel is van verschillende soorten die samen de karakteristieke smaak van de Orval geven.

Groeten,

A3

Johannes

Brouwers,

De Orval staat (net als vele anderen) ook op mijn brouwagenda, dus ik doe ook mee.
Ik heb ooit een Orval kloon van Herman geproefd, en toevallig gisteravond nog 'echte Orvalletjes.
Hermans' kloon kwam wel heel dicht bij het origineel, een hogere suikerstorting kan ik me wel in vinden en volgens mij mocht 'ie nog wel een tikkeltje donkerder.

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Bij het recept die wij eerder gebruikten kwam de kleur exact overeen met het origineel (naast elkaar gedronken uit eenzelfde glas). Maar goed, per brouwinstallatie kunnen er toch kleurverschillen ontstaan. Ik zou aan de kleur dus niets veranderen.

Groeten,

A3

Johannes

He Adrie,

Jij bent snel! Ik denk dat het recept dan nagenoeg hetzelfde blijft?
Volgens mij heb ik alle ingredienten wel in huis, ik ga binnenkort even wat Orvalletjes halen.

Johannes

Edwin

Ha Johannes en Bas  :proost:

Welkom bij de club! Ik heb thuis het recept met mijn pyjama aan in Promash geklopt en toen bleek bij het doorvertalen dat de hopstorting op de een of andere manier niet meer klopte. Ik zal vanavond het voorstel posten.

Daarbij verhoog ik alleen de suikerstorting (t.o.v. het eerdere recept), omdat de kleur van onze klonen (A3, Mo en mij) heel erg in de buurt van het origineel zat.

Ik zoek nog minimaal 1 kandidaat!

Edwin

Edwin

Dus die ene kandidaat... :proost:

Huub?
Jacques?

Edwin

Huub Krekels

Als ik het goed begrijp heb je maar een Maischtijd 120 minuten op 68 Graden.

Ik ga morgen een paar flesjes Orval kopen. Hopelijk recent gebrouwen. Leuk om deze gist als eerste gist te enten. Als het mij lukt om de gist geent te krijgen dan doe ik mee met de Orval. Ik heb wel enige hulp van het forum nodig bij mijn entpoging vrees ik.

Gr.                                          :bijdrage_forum:

Huub

Bas

Citaat van: Huub Krekels op 05-03-2004  18:10 uLeuk om deze gist als eerste gist te enten. Als het mij lukt om de gist geent te krijgen dan doe ik mee met de Orval. Ik heb wel enige hulp van het forum nodig bij mijn entpoging vrees ik.
Hoi Huub,

Gewoon het gistdepot uit een flesje Orval bij een steriel gekookte en gekoelde moutextractoplossing (zo'n 50 ml) doen, de vergisting op gang laten komen onder waterslot, vervolgens propageren naar een steriel gemaakte moutextractoplossing van een 500 ml, ... totdat je een giststarter van de juiste omvang hebt. Jacques heeft hier wat goede artikels van op deze site staan. Anders is er genoeg van op dit forum te vinden. Gewoon een paar keer proberen, want het gaat helaas niet altijd goed.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Huub  :proost:

We helpen je er wel doorheen! Koop wel een zo vers mogelijk flesje! De botteldatum staat in het etiket. Ik schrijf je erbij! We kunnen starten.

Edwin

Edwin

Hier is een weergave van het recept, doorgerekend door Promash (zoals beloofd)  :proost:

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.07
Anticipated OG:          1.054    Plato:             13.41
Anticipated EBC:          18.1
Anticipated IBU:          22.1
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 76.5     1.58 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  9.7     0.20 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    120
  1.7     0.03 kg.  Carared - Weyermann           Duitsland      1.036     40
 12.1     0.25 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
  4.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.00   2.5  61 min.
  8.00 g.     Styrian Goldings                  Pellet   4.70   8.5  61 min.
  5.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.00   2.6  45 min.
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Plug     4.70   8.4  45 min.
 16.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70   0.0  Dry Hop  3 weken

Yeast
-----
Opkweek Orval

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     1.81
Water Qts:    5.61 - Before Additional Infusions
Water L:      5.31 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 2.93 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  68  Time: 120
Mash-out Rest Temp :           0  Time:   0

Total Mash Volume L: 6.52 - Dough-In Infusion Only

Extra info:
Spoelwater op 800
Vergisting op 150
Lagering op 150
carbonatie op 150
3 weken drooghoppen

Ik heb de verhouding suiker t.o.v. mout vergroot naar aanleiding van de evaluatie van de eerste poging. Bruikbaar?

Edwin

Huub Krekels

Alvast bedankt voor jullie hulp, morgen ga ik aan de slag. Ik laat het jullie wel weten.

Gr.

Huub.                                             :bijdrage_forum:

Bas

Wanneer gaan we brouwen? ik stel voor over een paar weken (eind maart). Ik heb op dit moment alles in huis behalve het belangrijkste, nl. de Orval zelf.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Huub en Bas  :proost:

Ik probeer zo snel mogelijk dit bier te gaan brouwen, maar er staat op dit moment een bevalling op stapel en ik vermoed dat dat ook nog wel een en ander van mijn tijd gaat vragen. Gezien de temperatuur waarin de vergisting en zo moet plaatsvinden moet het wel in het begin van het voorjaar gebeuren, anders wordt het te warm.

Edwin

Bas

Hoi Edwin,

Je hebt gelijk, qua temperatuur is het inderdaad verstandig om het niet te lang uit te stellen. Ik denk dat we qua recept er wel zijn met de wijziging in het suikerstorting. Kun jij het Promash recept uploaden?

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Ja laat maar komen! Ik heb nu ook Promash. Gelukkig heb ik een kelder en daardoor geen last van hoge temperaturen. Ik maak ook nog een vergistingskast om de temperatuur zo constant mogelijk te houden.

:gistsmile:

Gr.

Huub.

Huub Krekels

Broeders orvallisten,

Een paar flesjes Orval gehaald. Gebotteld op 28 augustus 2003. Dit waren de "verste"
flesjes. Zou het hier mee kunnen lukken denken jullie? Mijn slijter had geen andere.

Gr.                             :dansen:

Huub.

Johannes

Huub,

Dat moet zeker lukken, zo oud is deze nog niet bovendien heeft de gist niet te lijden onder enorme hoeveelheden alcohol, wat de mogelijkheid tot succesvol opkweken ten goede komt.

Johannes

Edwin

Ha Huub  :proost:

Het zal wel lukken met die flesjes, hoewel echt jong zijn ze niet. Een beetje afhankelijk waar je ze koopt, maar er zijn flesjes in de verkoop die niet langer dan 2 maanden geleden zijn gebotteld. Die genieten voor het opkweken de voorkeur. Daarin is de gist toch het jongst. Maar met jouw flesjes zal het zeker ook lukken!

Edwin

MO

In Nederland zijn de flesjes inderdaad meestal zo'n 6 maanden oud. Orval is hier geen superpopulair bier. Om de een of andere reden is de Luxemburger dol op Orval. Ik was daar 1.5 week geleden en zelfs de lelijkste kleinste supermarkt had hem staan. En een record - ik heb het al ergens anders gepost: een flesje (nog troebel) van 4 weken na botteldatum in de winkel. Ook lullig, heb ik een superjonge Orval staan, doe ik niet mee met deze kloon poging! Je kunt hem wel bij me komen ophalen als je wilt hoor!

gr
MO

Edwin

Ha heren medekloners  :proost:

Het recept is op de site geplaatst. Daar was al een Orval-recept dus ik heb het een andere naam moeten geven: Orval kloonrecept

Let dus op dat je het juiste recept download!

Edwin

Huub Krekels

Edwin,

Op welke site kan ik hem downloaden. :weetniet:

Gr.

Huub

Huub Krekels

Sorry, ik ben er al achter.

http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/ProMashRecept/sftp.cgi

Het probleem is dat ik geen wachtwoord heb. Kan iemand mij een wachtwoord sturen?

:bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

Edwin

Ha Huub  :proost:

Voor het downloaden heb je geen wachtwoord nodig. Wel voor het uploaden. Als het goed is kun je dus gewoon een recept naar binnen halen (dan wel het Orval Kloonrecept natuurlijk ;))

Ik zal je matsen  ;D :
http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/ProMashRecept/

Edwin

Bovenstaande link werkt niet meer.

Jacques

Huub Krekels

Ik heb dit al geprobeerd. Ik doe kennelijk iets verkeerd want ik krijg zoiets:

rval                                                                                          ò)@ò)@]DYBƒ{°AÍÌL?Z   #                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Hallertau Hersbrucker                                     ˜@  ¨@   ¸A   A   A       BMild to strong. 'Noble'.                                                                                                                                   Germany                                                German lagers and ales.                                                                                                                                    Hallertauer Mittelfruh, Crystal, Liberty, Mt. Hood.                                                                                                                    A  @@Ïz>= Uâ@Styrian Goldings                                         ¨@  0@   àA  ðA  B    "  BMild, pleasant.                                                                                                                                            England  Slovenia                                      All English style beers.                

Gelfling zal hiervoor wel een oplossing vinden. Ik zal hem even vragen om mij te helpen. Ik ben niet zo sterk op de computer.
 :shelp:
Gr.

Huub.

gelfling

Is al opgelost.
Huub heeft per ongeluk het recept als txt file opgeslagen.
Alles werkt en hij is nu heel blij.  :hoera:

Huub Krekels

Gelfling heeft mij al geholpen. Ik had iets verkeerd gedaan.

Bedankt voor het recept. Nu nog de gist, dan kan ik beginnen.   :hoera:

Gr.

Huub.

Bas

Hoi Edwin,

Even nog over de hopgift in het recept. Geen FWH? Hopbloemen, pellets, van alles door elkaar... Meekooktijd van 61 minuten. Is dit allemaal correct, ziet er afwijkend uit.

Grt, Bas H.

Johannes

Kennelijk doe ik ook iets verkeerd, bij mij wordt 'ie ook opgeslagen als txt. file, andere recepten lukken wel. Hellup!!

Johannes

Herman

Het bestand heeft geen extentie. Als je het de extentie ".rec" geeft werkt e.e.a. wel. Edwin, kun je het even opnieuw uploaden? Graag ook even de ontbrekende info aanvullen en inderdaad wat doen aan de hopsamenstelling.

Herman

Edwin

Sjee  :proost:

Load ik eens een keer iets up, gaat het niet lekker. Nogmaals geprobeerd. In ieder geval de hopgiften aangepast en nadrukkelijk gelet op de extensie .rec
Alleen staat er nog steeds iets verkeerd op de receptenpagina. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Edwin

Huub Krekels

Hallo Orvallisten,

Vandaag twee Orvalflesjes leeggemaakt tot op 2 cm na. Wort gemaakt van moutextract met een sg van 1020. Het wort op een temperatuur gebracht van 24 graden celcius en de Orvalflesjes voor de helft gevuld. Flink geschud en de flesjes voorzien van een rubberen stop en een waterslot. Ze staan nu in de kamer. Eens afwachten wat het wordt. (Uiteraard steriel gewerkt middels een brander enz.) Ik hoop dat de gist zich gaat vermeerderen. Wat is de volgende stap als ik activiteit in de flesjes waarneem. De inhoud van de flesjes weer in een moutextract doen met een groter volume neem ik aan.
Als dit fout is dan hoor ik het wel. Volgens de tabel van Jaques moet ik op het laatst een aanzetgist hebben van 1200 ml zie:

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kweekgis.html                       :gistsmile:

Gr.

Huub.

MO

Huub,

Gaat goed zo. ALs de starter aanslaat (schuim op starter en de smaak is minder zoet) kan je vermeerderen. Dit kun je het beste in 2 of drie stappen doen. Wacht je wel even tot de discussie over het recept helemaal afgerond is, je moet nu eennmaal precies het recept nabrouwen.

Ik maak meestal een eerste kweek van 2 x 100 ml (twee flesjes), dan samen in een grotere fles met 200 ml wort erbij en op het eind nog eens 400 ml erbij. 800 ml is volgens mijn ervaring genoeg voor 25 liter gehopte wort. Jacques raad 10% aan, dus 2.5 L, maar daar is elders al over gediscusieerd. Gisteravond gebrouwen met opgekweekte Duvel gist en vanmorgen al flink wat activiteit in het gistvat.

Als de giststarter het eenmaal doet dan kun je het vermeerderen bij een lagere temperatuur uitvoeren want de Orval gist doet het het beste bij 15 ºC

gr
MO

Bas

Citaat van: MO op 09-03-2004  14:51 u... Gisteravond gebrouwen met opgekweekte Duvel gist en vanmorgen al flink wat activiteit in het gistvat...
MO,

Wat doe jij toch met al dat bier dat je brouwt? Ik krijg soms het gevoel dat jij dag en nacht aan het brouwen bent :groots:.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Hallo Mo,                :gistsmile:

Nu zal je meemaken, dat ik dadelijk een flinke hoeveelheid gist heb en dat het recept nog niet klaar is. Ik kon natuurlijk niet wachten met experimenteren. De gist doet het volgens mij al goed. Ik zie al regelmatig belletjes opstijgen en er ligt een klein laagje schuim op. Ook zie ik al wat afzetting op de binnenkant van de flessen. Ik neem aan dat als ik mijn hoeveelheid gist bij elkaar heb, deze goed in de koelkast bewaart kan worden.

Wie geeft het startsein dat wij kunnen beginnen?

Gr.                                 :elifant:

Huub

MO

Wat mij betreft neemt de "baas" van de kloon die beslissing en mag je dus pas beginnen als Edwin het zegt.
gr
MO

Huub Krekels

Laat ons dan maar wachten op het startsein. :hoera:

:degroeten:

Huub

MO

Oh ja, Bas, ik denk dat mijn mond (of in dit geval mijn schrift) groter is dan mijn brouwcapaciteit. Die muifel van eergisteren (die overigens prima staat te vergisten!) is mijn vijfde brouwsel dit jaar en we leven in week 11. Ik ben bang dat ik de komende maanden ongeveer om de week ga brouwen, zeker meegenomen het feit dat ik over 1.5 week meer vergistingsvaten bij Brouwland ga halen. Misschien ga ik wat minder dan 18 L per keer brouwen. Maar ik ben over het algemeen dorstig, mijn buren en vrienden zijn erg dorstig. Heb nu ongeveer 150 biertjes staan. En de drie tripels die ik in november heb gebrouwen ga ik binnenkort verstoken.

sorry voor dit intermezzo

gr
MO

Edwin

Heren  :proost:

Het recept staat zoals ie staat, het is nu buiten koud genoeg om binnen een mooie vergistingstemperatuur van 15 graden te halen en ikzelf ben toch ook echt van plan om m deze maand te brouwen, dus wat mij betreft nemen we de brouwdatum vanaf nu tot over 4 weken (dus da's begin april). Dan is er ook nog redelijk kans op een koele lagertijd (je bent immers van begin tot eind rond de 15 graden bezig: vergisting (1 week), lagering (3 weken (met drooghop)) en carbonatie (1 week), dus zo'n 5 weken).

Wat mij betreft dus starten maar.

Echter, wel een paar kanttekeningen/spelregels:
  • 1   brouw zo exact mogelijk het recept na;
  • 2   wanneer je onverhoopt toch moet afwijken van dit recept (niet te hopen), hou dan ook goed bij wat je hebt aangepast en waarom;
  • 3   controleer de temperatuur zo volledig mogelijk (minimaal de omgevingstemperatuur, maar als het kan ook de temperatuur in de gistkuip) tijdens de vergisting, maar ook de lagerperiode en de carbonatieperiode;
  • 4   hou een bijna overdreven volledig logboek bij (maakt vergelijken makkelijker);
  • 5   bij vragen: gebruik dit forum (open deur).
Edwin

Johannes

Ik denk dat dat wel gaat lukken, ik heb er zin in!

:brouwen:

Johannes

Bas

Mijn brouwpoging staat voor begin april (eerste of tweede weekeinde). Dit weekeinde wat flesjes Orval in Belgie halen en een testkweek beginnen. Volgens mij heb ik de rest van de ingredienten al. Ik heb er zin in!

Grt, Bas H.

Bas

Hoi Edwin,

Nog een vraagje. Als ik het goed begrijp gebeurt het maischen met 3 liter / kg mout storting?

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Bas  :proost:

Het klopt inderdaad: 3 liter per kilo.
Succes! Ik ben erg benieuwd naar jullie resultaten!!

Edwin

Huub Krekels

Hallo Orvalbrouwers,

Even een paar vraagjes. In het recept staat bij de hopsoorten, dat je
verschillende hopproducten moet hebben zoals:

Whole (Hele bloemen)
Pellet (fijngemaakte bloemen)
Plug (Pilvorm)

Is hetgeen wat ik tussen haakjes heb staan juist.? Zo niet wat is wel juist.
Heeft Brouwland deze in voorraad of moet ik deze bestellen, net als de
CARAMUNNICH I 120 EBC en de Carared 40 EBC.

Gr.

Huub.

Adrie

Hoi Huub,

Het klopt wel, wat je schrijft. Je kunt bij Brouwland zowel hopbloemen als pellets kopen en gewoonlijk zijn ze op voorraad. De moutsoorten die je noemt zijn er ook te koop.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hallo Adrie en anderen,

Ik heb steeds gebruik gemaakt van hopbloemen en geen pellets oid. Maakt het veel uit wat je in je recept gebruikt.? De smaak moet toch hetzelfde zijn en het gewicht is toch ook hetzelfde.

gr.

Huub. :weetniet:

Adrie

Hoi Huub,

Als het recept gegeven is met hopbellen gebruik je 0,9 keer het gewicht als je pellets gebruikt. Dus staat er 100 gram hopbloemen, dan gebruik je 90 gram pellets.
Staat het recept gegeven in pellets, dan gebruik je 1,1 keer zoveel hopbloemen. Dus 100 gram pellets vervang je door 110 gram bloemen.

Dit omdat bij gebruik van pellets meer bitterstoffen vrijkomen dan bij gebruik van bloemen. Overigens moet je ook nog aanpassingen doen als je alfazuurpercentages niet overeenkomen met die aangegeven in het recept. Al deze berekeningen kun je uitvoeren met Promash of de brouwsheet die ik heb gemaakt en ter beschikking heb gesteld op www.de4broeders.nl. Overigens gelden de aanpassingen alleen voor hop die je aan het begin van het koken toevoegt (bitterhop) en is het niet nodig voor hop die je aan het eind toevoegt (aromahop), omdat deze niet of nauwelijks bijdragen aan de bitterheid.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Bedankt voor de tip,

Ik heb de brouwsheet al gedownload en ik ben in het bezit van Promash. Dus dat is geen probleem.

Momenteel heb ik ongeveer 1,5 liter moutextract met Orval-gist staan. Deze werkt :gistsmile:behoorlijk. Gisterenmiddag heb ik hem de laatste keer vermeerderd. Ik zie dat hij nog steeds goed werkt (Veel opstijgende belletjes)  en dat een centimeter dikke laag schuim (mooi helder) op het wort zit. Ik wil de helft hiervan in de ijskast bewaren en de andere helft nogmaals vermeerderen met 500 cl wort. Zou ik dan met deze gist(starter) volgende week kunnen brouwen.

Gr.

Huub.

Adrie

Ha Huub,

Waar het op neerkomt is dat je voldoende giststarter moet hebben op het moment dat je brouwt en dat deze giststarter goed actief is. Het meest ideale moment is net na de meest actieve gisting. Het is dus een kwestie van planning. Een giststarter kun je zonder problemen enige tijd (enkele dagen tot een week) in de koelkast bewaren en dan weer verse wort toevoegen.

Voor de Orval giststarter lijkt het erop dat je die het best bij 15 graden kan kweken, om ervoor te zorgen dat de soortensamenstelling in het gistmengsel niet teveel verandert.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Bedankt voor je reactie,

ik zal zaterdag het mengsel delen, de helft bewaren in de koelkast en de andere helft toevoegen aan verse wort. Ik schat dat a.s. maandag de giststarter met verse wort zeer actief zal zijn en dat ik deze aan de vers gebrouwen wort toe kan voegen. Ik zal zowel de hoofdvergisting als de lagering op 15 graden laten plaatsvinden. Ik hoef daar niet veel voor te doen daar mijn kelder momenteel een nagenoeg constante temperatuur van 15 graden heeft. Ik hoop dat de temperatuur nog een klein beetje zakt. Ik heb begrepen dat de temperatuur tijdens de hoofdvergisting, in het vergistingsvat  een paar graden kan stijgen.

Gr.                                   :D

Huub.

Bas

Ik las net in de thread over de Zeeuwse gistbank dat het Orval gist daar te krijgen is. Misschien wel interessant.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Wie kan mij even op weg helpen?

Ik heb het Orvalkloonrecept uitgeprint via Promash.  Nu staat een maischtijd vermeld van 120 minuten. Onder HOPS staat Boiltime 61 min. Bedoelt men dat bij het koken van het wort direct de hop bijgevoegd moet worden? 61 minuten moet koken en de volgende hoptoevoeging weer 45 minuten later is.
Dan is het omrekenen van de hop ook nog niet zo eenvoudig als ik dacht.
Ik heb de volgende hopbloemen kunnen krijgen:
Styrian Goldings 2.9 Alpha
Hallertauer Hersbrucker   3.2 Alpha.

De toevoeging volgens het recept moet zijn:
Hallertauer Hersbrucker   bloemen 3.0 alpha, 8 gram
                                bloemen 3.0 alpha, 10 gram

Styrian Goldings plug                 4.7 alpha, 20 gram
Styrian Goldings pellet               4.7 alpha, 16 gram
Styrian goldings bloem               4.7 alpha, 32 gram

Wie kan mij dus vertellen hoe ik dit omgerekend krijg. Het lukt mij niet met de sheet en met promash. De hoeveelheden veranderen niet.! Ik hoop dat ik van de lezing van Jacques, die hij op het ONK 2004 gaat houden iets kan leren.

Gr.                                        :shelp:

Huub

Bas

Hoi Huub,

Volgens mij heb je het oude recept nog. Edwin heeft het aangepast. Dus download even het laatste Orval kloonrecept van deze site.

Verder is de maisch tijd 120 minuten, en de kooktijd 90 minuten.

Wat betreft de alpha percentages van het hop. Wat ik meestal doe in promash is het percentage aanpassen aan het beschikbare percentage d.m.v. edit. Daarna pas ik het aantal gram aan zodat ik weer dezelfde bitterheid krijg. Dit doe ik niet voor de aromahops (die +/- 15 minuten meegekookt worden of d.m.v. drooghoppen worden toegevoegd), omdat die weinig tot niets bijdragen tot de bitterheid.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Hallo Bas en anderen,

Ik heb het kloonrecept gedownload, maar inmiddels wel op Promash omgerekend naar 20 liter. Volgens mij heb ik dus het goede recept. Het probleem is echter dat ik nog niet weet hoe ik de alfazuren moet omrekenen. Ik ben nog niet zo bedreven met promash en met de spreadsheet van Adrie lukt het mij ook niet. Kennelijk doe ik iets fout omdat de hoeveelheden niet veranderen. Dus vraag ik even om mij te helpen met omrekenen. (Zie voorgaande berichten.)

:shelp:
Gr.

Huub.

Jacques

Hoi Huub,

Het omrekenen gaat heel eenvoudig.

Kijk eerst op wel eind IBU-waarde je uit moet komen. In het recept van de Orvalkloon is dat 22.8 (kun je zien onderaan het scherm bij Totaal IBU).
Dubbelklik vervolgens op de hop bij het venster Hop naam
Er verschijnt een venster waarin je het alfazuurperentage kunt aanpassen van de hop zoals jij die in huis hebt.
Als je dat gedaan hebt verandert het Totaal IBU.
Om nu weer op de juiste waarde uit te komen moet je de hoeveelheid hop vergroten of verkleinen afhankelijk of de hop een lager of een hoger alfazuurpercentage heeft.
Gewoon even mee spelen en kijken wat er gebeurt. Je hoeft zelf niet te rekenen dat ProMash voor je!

:degroeten:  Jacques

Bas

Ik heb net een mailtje gekregen van de Zeeuwse gistbank. Helaas, geen Orval :'(.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Het omrekenen van de alfazuren van de hop is gelukt. Kennelijk is mij echter niet gegund dat ik aan de Orval kan beginnen. Zaterdag j.l. heb ik de laatste keer de Orvalgist "gevoerd" met verse wort, gemaakt van moutextract. Ik ben op dezelfde wijze te werk gegaan als  de voorgaande keren, doch heb ipv de gist in de kamer te zetten deze in de kelder, waar het 15 graden celcius is, geplaatst. (De Orvalgist zou het het beste doen bij deze temperatuur.) Tot op heden geen activiteit ??? Moet ik meer geduld hebben ? of zal ik maar weer van voren af aan beginnen.

Gr.                                           :gistsmile:

Huub.

Johannes

Hoi Huub,

De optimum opkweektemperatuur van gist ligt een stuk hoger. Voor opkweken op vaste voedingsbodems wordt vaak 26 graden geadviseerd. Ik ga er vanuit dat dat ook geld voor vloeibaar medium (wort). Zeker wanneer je vanuit de fles probeert op te kweken kun je het beste deze temperatuur aanhouden, en evt daarna langzaam de temperatuur laten zakken, als dat voor de gist -of gisten in dit geval- gewenst is.
En goed beluchten is ook van essentieel belang bij opkweken!

Johannes

Huub Krekels

Hallo Johannes,

ik zal hem dan even wat warmer gaan zetten. Misschien worden de celletjes dan weer wakker.                 :D

Bedankt voor je advies,

Gr.

Huub.

Edwin

Ha Huub :proost:

Je kunt de giststarter inderdaad een stuk warmer zetten. Het opkweken van gist mag op hoge temperaturen gebeuren (wel lager dan 35 0), zonder dat dat nadelige gevolgen zal hebben voor de smaak van het eigenlijke brouwsel.

Ik ga overigens aanstaande maandag brouwen. YES :dansen:

Edwin

Huub Krekels

Hallo Edwin,
ik heb hem nu op 25 graden staan. Ik hoop dat ik weer snel activiteit te zien krijg,  :gistsmile:dan kan ik ook starten.

Gr.

Huub.

Edwin

Ha Mannen :proost:

Gisteren met een flesje Orval (botteldatum 17-12-2003) een giststarter gemaakt:
  • 100 ml water en 10 gr lichte moutextract 10 minuten gekookt;
  • in erlemeyer geforceerd afgekoeld;
  • flesje Orval geopend en gedeeltelijk uitgeschonken (tot 2 cm van de bodem);
  • flessenhals met alcohol (70%) schoongemaakt;
  • depot losgeschud en toegevoegd aan het wort;
  • flesje onder waterslot boven de koelkast gezet (redelijk warm en constant van temperatuur)
De giststarter gaf vanochtend al activiteit. Vanavond vermeerderen.

Edwin

Huub Krekels

Hallo Orvallisten,

Dit had ik ook gedaan en het ging perfect. Zie voorgaande berichten. Alleen de laatste keer kwam mijn giststarter niet meer op gang ondanks dat ik wort van gistextract bijgevoegd had. Gisterenavond nog geen activiteit. Vanmorgen kwam het bij mij op, dat ik eens kon proberen om een paar lepeltjes suiker bij de giststarter te voegen. Tot mijn verbazing begon de giststarter direct hevig te schuimen. Ik heb zojuist gekeken en de giststarter is vol op gang. Wie kan mij vertellen hoe dit nou komt. Verse wort van moutextract moet toch genoeg suikers bevatten. Waarom doet hij het pas weer goed na toevoeging van een paar koffielepeltjes suiker.

Gr.

Huub,

Edwin

Ha Huub :proost:

Wat ik kan verzinnen is dat gistcellen minder moeite hebben met het opnemen van kristalsuiker, dan met het opnemen van moutsuikers. Je zou dus kunnen zeggen dat jouw Orval-gist wat 'lui' is... :slaperig:

Edwin

MO

Ja zoiets doe ik ook. Ik voeg altijd wat suiker toe tijdens het maken van de giststarter en mijn eigen theorietje is dat niets zo makkelijk vergistbaar is als keuken suiker, moutsuikers zijn toch iets grotere suiker oligomeren.
gr
MO

Edwin

Ha Mannen :proost:

Mijn Orval-kloon is gebrouwen, precies volgens het recept. Een paar dingen vielen me eigenlijk tijdens het brouwen al op en ik moest moeite doen niet echt in te grijpen. Ik moet tenslotte ook leren wat de gevolgen zijn. Nu is dat niet zo dramatisch hoor, maar het beslag vond ik eigenlijk te dik. 3 liter per kilo is eigenlijk te weinig. Ik denk dat dat 4 liter zou moeten zijn. We veranderen het recept echter nog niet

Het brouwen verliep verder voorspoedig, lekker buiten in het zonnetje. Mijn rendement was wat hoger dan dat ik gewend ben (76% ipv 70%). Het gevolg is dat ik nu een Orval heb die iets minder bitter is dan de bedoeling (scheelt 0.6 IBU). Dit zou geen echt merkbaar effect moeten hebben.

De giststarter was al erg actief en het bier staat nu in een ruimte die overdag 170 is en 's nachts 150. Indien het warmer wordt, gaat de handel naar de garage die dan zo'n 150 is.

Edwin

Edwin

Ik zat net de oude thread nog eens door te lezen, omdat ik twijfelde over de hoeveelheid hop voor de drooghop en daar kwam ik de volgende uitspraak tegen (van mijzelf, vlak na het bezoek aan Orval):

"De hop wordt als First Wort Hopping, tijdens het koken (extract) en als drooghopping toegevoegd, waarvan 32 kg Styrian op 10.000 liter 3 weken wordt gedrooghopt".
Dit betekent dus 32 gram op 10 liter. In het ombouwen van het recept naar 10 liter ben ik dus te ver doorgegaan met verkleinen van de hoeveelheid drooghop. :lessmile:Dit moet dus 32 gram zijn in plaats van 16 gram :lessmile:
Als het goed is ben ik nog net op tijd. De drooghop wordt immers pas na de hoofdvergisting toegevoegd en volgens mij ben ik op dit moment de enige die met de hoofdvergisting bezig is.

Ik zal dit berichtje ook via de mail naar de Orval-kloners sturen.

Edwin

Bas

Edwin,

Update je ook even het promash recept, zodat ik de laatste versie kan downloaden?

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Bas :proost:

Da's goed. Doe ik vanavond.

Edwin

Huub Krekels

Edwin,

bedankt voor je bericht. Ik zal het aangepaste recept
downloaden.  :proost:

Gr.

Huub.

Edwin

Heren :proost:

Het juiste recept staat nu op het net, dus je kunt hem nu downloaden!

Edwin

Bas

Eergisteren het gist als test opgekweekt met 40 ml moutextract. Dit keer met een beetje suiker erbij. Vanochtend was het erg actief met een grote schuimlaag erop. Iets te vroeg, aangezien ik vrijdag wil gaan brouwen. Ik denk dat ik vanavond opnieuw ga opkweken.

Grt, Bas H.

Edwin

Je kunt de vergisting ook vertragen door het flesje in de koelkast te zetten, natuurlijk. Of vermeerderen, zodat je vrijdag een voldoende grote giststarter te hebben.

Mijn Orval is nog steeds aan het gisten. Door de lage temperatuur (gisteren was het ongeveer 130C verloopt het wat traag. Op zich niet zo'n probleem. Ik ben immers pas een week met de hoofdgisting bezig. Ga wel een dezer dagen eens meten wat het SG is.

Edwin

wim

Ik heb hier nog een ampul van de gistbank onder de vriezer geplakt, weet niet hoe vitaal het nog is.
Het ziet er plotsklaps naar uit dat ik voorlopig niet ga brouwen dus mijn recept voor een blonde met paradijszaad en de orvalgist gaat dus niet door.
Iemand belangstelling?
Ik kan het wel per post versturen.

Wim

Bas

Ik heb ondertussen weer opnieuw opgekweekt. Wederom eentje die goed aanslaat (waarschijnlijk is het het beetje tafelsuiker dat het 'm doet). Vanavond ga ik propageren naar 800 ml.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha mannen :proost:

Gisteren eens gekeken wat het SG was: 1022. Da's nog te hoog. Het jongbier gist ook nog steeds langzaam verder. Die traagheid komt duidelijk door de lage temperatuur (op dit moment 130). De verwachting is dat de omgevingstemperatuur weer wat omhoog zal gaan en dat de vergisting dus nog verder doorzet.

Edwin

Bas, Succes!!

Bas

De 800 ml giststarter was nog te passief om vandaag te brouwen. Morgen middag zal die op zijn best zijn, dus morgen wordt er gebrouwd. De Orval waaruit het gist opgekweekt is was trouwens gebotteld in december 2003.

Grt, Bas H.

wim

Bas

Hoi Wim,

Ik ga net brouwen met opgekweekt gist, dus helaas :'(

Grt, Bas H.

wim

Het maakt mij weinig uit hoor, ik maak er gewoon een test van, eens kijken of de gist vitaal genoeg is om na de zomer alsnog op te starten.

Wim

Johannes

Heren,

Ik kom nu pas tot de ontdekking dat ik geen carared heb, ik heb de mout een tijd terug al ingekocht en heb dus wel de caravienna. Als ik naar de eerste pagina van deze thread kijk dan zou vienna beter zijn dan de carared. Is dit nog steeds het geval of wijk ik dan teveel af??

Johannes

Herman

Hoi Johannes,

Zonder antwoord te geven voor anderen, volgens mij zijn het vergelijkbare mouten. Kijk maar eens op de volgende link, carared en caravienna staan op dezelfde regel. Enkel merknamen?

Ik heb hem indertijd met de caravienna gebrouwen als ik het me goed herinner.

Herman

Bas

Gisteren heb ik de Orval gebrouwen. Ik heb geprobeerd het recept zo precies mogelijk na te brouwen. Het lijkt erop dat dit goed gelukt is. Met het spoelen hen ik enige tegenslag ondervonden >:(. Filtratie verliep, waarschijnlijk door een dichtgeslagen filterbed, tergend langzaam. Ik heb uiteindelijk het filter schoon moeten blazen, en door roeren. Uiteindelijk is het na verlies van veel tijd toch goed gekomen (op mogelijke oxidatie na dan).

Begin SG kan ik op dit moment niet geven. De hydrometer en refractometer spraken elkaar zodanig tegen dat ik het later weer moet bepalen (als ik ga lageren). Ik begin daar behoorlijk van te balen: hoe kan ik betrouwbaar een begin SG bepalen? Als ik het met een hydrometer en / of refractometer bepaal is er achteraf toch altijd wel een afwijking van een bepaald aantal punten.

Na toevoegen van de Orval giststarter (800 ml op 22 liter) was er al binnen een uur teken van vergisting. Ondertussen staat de Orval bij een graad of 16 (koudere plaats kon ik bij mij thuis niet vinden) erg heftig te gisten. Op dit tempo zal het niet erg lang duren...

Grt, Bas H.

Edwin

Citaat van: Johannes op 11-04-2004  21:48 uHeren,

Ik kom nu pas tot de ontdekking dat ik geen carared heb, ik heb de mout een tijd terug al ingekocht en heb dus wel de caravienna. Als ik naar de eerste pagina van deze thread kijk dan zou vienna beter zijn dan de carared. Is dit nog steeds het geval of wijk ik dan teveel af??

Johannes

Hoi Johannes :proost:

Dat is geen probleem. Zoals Herman al aangaf lijken beide mouten erg sterk op elkaar. Ik verwacht geen groot verschil met onze klonen. Je kunt het dus gewoon gebruiken. Echter voor de andere kloners: liever carared gebruiken, als je de keuze hebt.

Bas, ik ben benieuwd hoe snel het bij jou gaat. Hier gist het nog steeds. Nu op 150C.

Edwin

Johannes

Hellup!

Ik wil nu gaan brouwen en heb zoals gebruikelijk nog een beetje wort aan de giststarter toegevoegd. Deze blijkt erg zuur te ruiken, ook heb ik geproefd... tsja ... lekker is anders.
Wat zijn jullie ervaringen????

Johannes

ps giststarter bij het paasontbijt is sowieso geen aanrader!

MO

Tsja, er zitten nu eenmaal wilde gisten in de Orval. De giststarter zal dus een beetje zuur zijn, en sowieso heel anders dan je bent gewend.
gr
MO

Bas

Goed, gisteren en eergisteren verliep de vergisting op hoog tempo, en zag er mooi uit zoals ik gewend ben (een 5 centimeter dikke schuimlaag inclusief was hopharsen boven op het jongbier).

Vanochtend was het schrikken: de activiteit was enorm, en de hele gistfles stond vol schuim. Helaas had het schuim ook de uitweg naar buiten gevonden. In het bier zag ik zo nu en dan dingen die op sliertjes lijken en grote donkerkleurige dingen ronddrijven. Heb ik nu een infectie te pakken, of hebben de fameuze wilde gisten van Orval toegeslagen ???. Wat is jullie ervaring met Orval klonen, is het een vrij normaal uitziende vergisting, of gaat die er wat wilder aan toe. In ieder geval rook het bier nog niet erg naar een infectie.

Dus, ik heb maar een blow-of slang (weet iemand het goede Nederlandse woord) + emmer aangebracht in plaats van het waterslot en hoop dat de activiteit snel afneemt (na drie dagen zulke heftige vergisting moet het suiker al aardig op raken). Helaas zit de hydrometer onder het schuim, dus ik kan niet zeggen hoever het met de vergisting staat.

Al met al lijkt dit bier nog niet al te gezegend... :-[

Grt, Bas H.

Johannes

Heren,

De Orval zit in t vat, niet de meest soepele brouwsessie maar t is weer gelukt. Filteren liep niet geweldig. Op een of andere manier is er wat bostel in het filter terechtgekomen  ???  zo nu en dan wat uitschieters met de temperatuur, multi-step is toch iets praktischer.
eind SG 1053.

Johannes

MO

Misschien zit jij toch bij een iets te hoge temperatuur Bas, en wordt de gist helemaal gek van ADHD-achtige activiteit...
gr
MO

Bas

Hoi MO,

Zou kunnen, de vergisting begon afgelopen maandag (na anderhalve dag van flinke mooie vergisting) opeens hyperactief te worden. Dit was net een erg mooie en warme dag ... Hoewel, de schuimkraag is ook wat vreemd, deze is erg stug en zakt niet in, vandaar dat het schuim een weg naar buiten kan vinden. Zou het gist een of ander schuimbevorderend iets hebben geproduceerd?

Wat ik nu doe is elke 2 uur de gistfles flink schudden. Hierdoor wordt de schuimkraag in ieder geval door het jongbier verzwolgen. Helaas moet ik morgen weer naar werk, dus dan kan ik dat niet meer doen.

Ik hoop erop dat de hoofdvergisting snel afloopt (moet wel eens een keer met zo veel CO2 productie) en ik netjes naar de lagerfles over kan hevelen, de SG kan meten en eens goed kan ruiken (wat ik nu uit de blow-of slang ruik ruikt in ieder geval nog niet naar een infectie).

Ik hou jullie op de hoogte. Ik ga nu maar weer eens met de fles schudden :-\.

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Hallo Orvallisten,

Ik ben door mijn drukke werkzaamheden nog niet toegekomen aan het brouwen. Mijn Orvalgist is inmiddels gegroeid naar twee liter, doch hij is erg lui geworden. Zonder toevoeging van suiker doet hij niets. Ik denk dat ik toch maar nog een keer verse gist maak.

Gr.                              :gistsmile:

Huub.

MO

Maak je je daar echt zorgen over? Volgens mij gaat hij als een gek aan de slag als hij wort tegen komt. Waarom zou hij het niet meer goed doen? Als hij niet ouder dan 2-3 weken is, dan zou ik het wel vertrouwen.
gr
MO

Bas

Even een update. Gisteren het bier gelagerd, had op dat moment een dichtheid van 1011. Met de refractometer de begin dichtheid bepaald: 1053. Het overhevelen naar het lagervat was een goed moment om eens te kijken waar de stugge schuimkraag op mijn jongbier vandaan kwam. Het blijkt het gist te zijn dat boven samen met het schuim voor een stugge massa zorgde. Deze vergisting heeft trouwens een spectaculaire hoeveelheid gist geproduceerd. Onder in mijn blow-of emmer zat een paar centimeter dik gist bezinksel, in de gistfles bleeg ook nog een dikke massa achter. Al met al is er erg veel gist geproduceerd, veel meer dan ik normaal gewend ben, wat natuurlijk ten koste is gegaan van de hoeveelheid bier. Ik schat dat ik nu nog zo'n 17 liter (van de 22) heb staan in het lagervat.

Helaas doet het schuimprobleem zich in het lagervat ook voor. Omdat de lagerfles erg weinig ruimte bevat was het vanochtend weer raak en was het schuim al weer door het waterslot ontsnapt >:( (gelukkig had ik uit voorzorg een duplex waterslot gemonteerd).

Daarom heb ik de drooghop nog niet toegevoegd, wacht eerst even tot de vergisting wat passiever wordt.

Grt, Bas H.

Bas

Gisteren de drooghop toegevoegd, allemaal in e-e-n ingesnoerde hopzak met met een hoop knikkers erin. Ben benieuwd hoe ik deze ooit door de smalle hals van mijn gistfles eruit krijg :P.

Grt, Bas H.

Edwin

Ik heb eergisteren het jongbier overgeheveld. Het SG was ongeveer 1013. Die enorme hoeveelheden gist en schuim heb ik gelukkig niet gehad. Misschien enerzijds te maken met de vergistingstemperatuur en misschien heeft Bas de giststarter (nog) meer belucht dan ik?

Ik heb de hop los in het bier gedaan. Bij het bottelen filter ik het dan weer verder af. Dat ging de vorige keer ook goed en ik kreeg de hop zo het makkelijkst uit de fles...beetje lepelen. Het idee van Jaques om met geperforeerde boterhamzakjes te werken is natuurlijk ook wel een aardige.

Edwin

Bas

Hoi Edwin,

Ik heb mijn giststarter niet echt extra belucht. Mijn ervaring is gewoon dat sommige vergistingen beter verlopen dan anderen, heb er niet echt vat op. Mijn giststart was vanaf het eerste moment al erg vitaal. Gewoon toeval denk ik. Het schuim zou veroorzaakt kunnen worden door de grote hoeveelheid gist en de naar een smalle hals toelopende gistfles (ik had ze iets meer gevuld dan gewoon).

In ieder geval lijkt sinds het toevoegen van de drooghop het schuimprobleem verleden tijd.

Grt, Bas H.

norbertus

Orvalisten,

Ik heb een Orval gebrouwen met de gist opgekweekt uit een fles en de flesgisting werd na de lagering versterkt met een tweede opgekweekte gist omdat de lagering nogal lang heeft geduurd. ( drie weken ) Nu blijkt dat de flesgisting niet echt vlot verloopt en blijft steken bij een druk van 2.5 kg/cm² hetgeen normaal 3 à 3.5 kg/cm² dient te zijn om een gezellige afdronk te hebben en de schuimkraag te onderhouden.
Heeft iemand hiermee ervaring?

De vergisting, lagering en flesgisting is verlopen op een zelfde temperatuur van ongeveer 15°c. Het schudden van de flessen werd tweemaal doorgevoerd.

Het resultaat is vrij goed vergelijkbaar met de originele Orval zowel wat kleur, smaak en geur betreft.

Groeten,

Norbertus.

MO

Nobertus,
volgens mij ben je al een heel eind en is je navergisting over een week of 4 a 6 volledig. Het gebeurt mij regelmatig dat de navergisting 4-8 weken duurt, en soms (Rochefort van 11%) wel langer.
gr
MO

Edwin

Citaat van: norbertus op 24-04-2004  23:16 uHet resultaat is vrij goed vergelijkbaar met de originele Orval zowel wat kleur, smaak en geur betreft.

Kijk, dat lees ik graag :proost:

MO heeft gelijk. Het duurde bij mij ook enige tijd trouwens vooraleer de Orval op druk was, maar mijn ervaring leert dat het bier rustig verder gist in de fles. Je hoeft je dus geen zorgen te maken!

Doe je trouwens mee met de proeverij?

Edwin

norbertus

Edwin,

Ik ben steeds bereid om ervaringen uit te wisselen en zeker tot het proeven van andere brouwsels. Is er al een datum voor een proeverij voorzien?

Ik heb ondertussen de flessen in een iets warmer lokaal ondergebracht en is er is terug leven in de brouwerij!! De druk is reeds verhoogd tot 2.9 kg/cm².

Groeten,
Norbertus.

MO

Heb jij een manometer op een flesje staan?
gr
MO

norbertus

MO,

Ik heb ooit bij Brouwland, toen nog Farma Import, een manometer aangekocht om de druk te meten bij het bereiden van schuimwijn. Dit toestel past op een champagnefles en hiermee kan de drukevolutie gevolgd worden. Ik denk dat dit apparaat nog steeds in het aanbod is opgenomen bij Brouwland. Niet goedkoop maar handig.
De fles wordt afgedicht met een kroonkurk en een holle buis ingebouw in het meettoestel perforeert het kroonkurk bij het aanbrengen.

Ik heb dit ook steeds gebruikt bij de bierbereiding om de flesgisting op te volgen. Proefondervindelijk heb ik dan vastgesteld dat er minimaal 3 kg/cm² moet ontwikkeld worden om een goede co² opname en pareling van het bier in het glas te verkrijgen. Best is 3.5 kg/cm². Een zogezegde spuiter begint van 4kg/cm².

Op deze manier is dan ook perfect de evolutie van gisting op te volgen.

Groeten,

Norbertus

Bas

Mijn Orval is ondertussen vrij ver aan het eind van het lageren gekomen. Het waterslot toont nog beperkte activiteit, het bier is ondertussen helder geworden. SG kan ik niet geven, in mijn gistfles drijft wel een hydrometer rond, maar die wordt onderdrukt door de zak met drooghop. Deze laatste drijft bovenop, ik denk daarom dat niet al het drooghop echt goed contact heeft gehad met het jongbier.

Wanneer ik ergens in de komende dagen de tijd heb zal ik tot bottelen overgaan (ik heb geen haast, een paar daagjes extra laten lageren kan geen kwaad). Dan zal ik ook proberen om wat nauwkeurige metingen te doen.

Grt, Bas H.

Bas

Volgens planning gaat vandaag de lagerfles open en gaat er gebotteld worden. Ik heb deze hele thread nagelezen, maar ik heb nergens gevonden hoeveel suiker er voor de hergisting op fles toegevoegd moet worden. Iemand een idee. Ik ga in ieder geval vanavond met 6 gram / liter (?) bottelen, tenzij natuurlijk iemand daarvoor nog met een betere suggestie komt.

Grt, Bas H.

Bas

Gisteren de Orval kloon gebotteld, exact na 21 dagen lageren (hoofdvergisting duurde trouwens 7 dagen). Bij het openen van de lagerfles kwam de karakteristieke geur van (jonge) Orval me tegenmoet. Kleur zag er ook prima uit, de in mijn ogen oranje achtige kleur die ik zo typisch voor Orval vind. Het bier was kraakhelder. Einddichtheid was 1007 (met de precisie hyrdometer in een maatcylinder gemeten, waar ik normaal nooit zin in heb). De zak met drooghop uit mijn lagerfles krijgen lukte niet, ik heb 'm met een schaar open moeten knippen en al het hop en de knikkers uit de fles moeten spoelen. Uiteindelijk heb ik 56 flesjes gebotteld (16,8 liter). Zoals aangekondigd heb ik met 6 gram suiker / liter gebotteld. De flesjes staan nu in de kelder waar ook de vergisting plaats heeft gevonden. Huidige temperatuur is daar iets meer dan 16 graden.

Kan niet wachten om over een een tijd te gaan proeven. Zijn er al plannen?

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Hallo orvallisten,

Bas kennelijk kan je niet wachten om je brouwsel te proeven. Helaas ben ik nog steeds niet aan brouwen toegekomen. Volgende week zal ik zeer zeker tijd maken om te gaan brouwen, want ik wil eindelijk eens beginnen aan de Orval. Gelfling heeft mijn computer eens flink onderhanden genomen. Hij werkt nu uitstekend. Kan ik tenminste weer actief meedoen aan het forum.

Gr.                                                :pcboos:

Huub.

Edwin

Mijn ervaring is dat 6 gram per liter voor de Orval rijkelijk veel is. Dat was ook de conclusie bij de vorige poging. Doordat het bier op een relatief lage temperatuur in de fles hergist, verzadigd het bier ook meer, waardoor het wat ontstuimig de fles kan uitkomen.

Ik raad zo'n 5 gram per liter aan voor de hergisting op fles.

Edwin

Bas

Hoi Edwin,

Helaas, te laat. Het bier zit al in de fles. Ach, hebben we wat extras om te vergelijken.

Grt, Bas H.

Edwin

Hoi Bas :proost:

Ik weet dat het voor jou te laat was, maar voor de anderen hopelijk nog niet. Inderdaad een mooie vergelijking tussen 5 en 6 gram per liter (als het bier bij iedereen ook op 160C wordt vergist natuurlijk).

Edwin

wim

Even aan de leider/moderator van het Orvalkloon project.
Ik vind dit een dermate mooi/spannend/verrassend bier dat ik ook wel eens een kloon wil proberen, maar dat zal dan pas na de zomer geschieden, als ik terug ben uit Peru.
Hoeveel proefronden staan er gepland maw zou ik nog mee kunnen doen?

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Er staan (normaal gesproken) twee proefronden gepland. Ik weet echter nog niet of die tweede nodig zal zijn. Deze ronde is namelijk al een tweede ronde. Daarbij waren we ook nog vrij zeker van het recept, dus of een tweede ronde komt weet ik nog niet.

Verder wil ik je sterk adviseren de temperatuur goed in de gaten te houden. Vergisting en lagering op hogere temperaturen geven waarschijnlijk sterke bijsmaken.

Edwin

wim

Juist, dan brouw ik hem lekker een keer voor me eiggie. Ik heb nog zoveel dingen op stapel staan dat het helemaal niet erg is om niet ook nog in dit project te stappen.

Wim

norbertus

Orvallisten,

Ik lees dat er discussie bestaat over de hoeveelheid suiker bij de flesgisting.

Ikzelf heb twee orvalbrouwsels gefabriceerd met een sg na lageren van 1010 en heb telkens 8gr/l suiker toegevoegd bij de flesgisting. De druk is in beide gevallen opgelopen tot 3.3 kg/cm² hetgeen normaal is maar het heeft wel lang geduurd tov andere brouwsels.

Ik stel mij nu de vraag van waar het verhaal om de suikergift te verlagen bij een orvalbrouwsel.

Bij het degusteren heb ik een normale ontsluiting van de fles en een gezonde pareling in het glas.

Zijn er dan andere ervaringen?

Groeten,

Norbertus.

MO

Nobertus,
Orval vergist en lagert bij substantieel lagere temperatuur dan normaal voor een bovengister, nl 10-14 grC. Bij deze temperatuur lost er meer CO2 op en moet je dus minder suiker gebruiken voor de navergisting. Ik had zelf maar 6 g/L gebruikt en nog had ik veel te veel CO2 in mijn flessen. Het spoot er nog net niet uit!
gr
MO

Edwin

HA mannen :proost:

Uiteindelijk zit ook mijn Orval in de fles. Einddichtheid is 1006 geworden. Ik heb afgevuld met 68 gram rietsuiker op 13 liter (dus da's zo'n 5.23 gram per liter). De smaak is onmiskenbaar Orval en ook de geur is treffend. De kleur vind ik zo op het oog, zonder vergelijkingsmateriaal, te licht.

Edwin

Bas

Ik heb gisteren mijn eerste flesje opengetrokken. Kleur was ok (misschien ietsje te licht, maar ik had geen orgineel als vergelijkingsmateriaal). Koolzuur zat er nog niet echt op, de hergisting was duidelijk nog niet af. Geur was typisch (jonge) Orval. Smaak was leeg. Ik miste wat (body?), proefde te veel water. Nader analyse volgt nog als de hergisting wat verder op weg is.

Grt, Bas H.

Edwin

Geduld is een schone zaak, MAAR NIET MET MIJN SUPER-Orval! Ik moest gisteren even kijken hoe de vlag erbij hing. Nou, de hergisting is in volle gang. Het bier ging nagenoeg helder de fles in en kwam er gisteren troebel uit. De fles opende zich met een klein sisje en bij het inschenken was er wat schuim op de fles. De smaak is wat zoetig (logisch met die suiker erin), sterk hoppig en onmiskenbaar Orval. Het beloofd een mooi resultaat te worden, alleen iets te licht volgens mij...Hopelijk kunnen we bij de proeverij nog een eerste pogings-kloon proeven ter vergelijking!

Edwin

norbertus

Bas en Edwin,

Orval is inderdaad een " geduld " -biertje. Ik heb mijn Orval afgevuld op 27.03.04 en kan pas nu spreken van een voleinde gisting. De primaire en secundaire gisting verlopen vrij traag bij de voorgeschreven temp van +/- 15 °c maar het resultaat mag er zijn.

Wanneer is er proeverij voorzien en waar?

Groeten,

Norbertus.

Edwin

Ha Norbertus :proost:

Tijdens het maischen zat ik daar nu net ook aan te denken. Ik denk dat dat ergens eind juli, begin aurgustus zou kunnen. Ik moet alleen even nagaan of iedereen nu gebrouwen heeft. Na bottelen moeten we immers uitgaan van zo'n twee maanden rust, zo blijkt uit de ervaringen.
Je hoort er zeker zeer snel nog van!

Edwin

Bas

Gisteren weer eens gepoogd een Orvaltje open te maken. Om het kort te houden, ik kon 'm niet van de originele onderscheiden (zover mijn geheugen te vertrouwen is, want een originele heb ik niet meer staan). Smaak, kleur, geur, alles lijkt overeen te komen met het origineel.

Edwin, wat een goed kloonrecept! Hulde! Iemand die dit recept nabrouwt uit een kloonrecept boek zal zich zeker niet bekocht voelen.

Grt, Bas H.

Edwin

Hoi Bas :proost:

Bedankt voor het compliment! Ik ben benieuwd hoe het anderen vergaan is. Daarom wordt het natuurlijk tijd voor een proeverij. Zo met de vakanties wordt dit waarschijnlijk een behoorlijke klus, maar we gaan het proberen. Gezien het kleine aantal brouwers stel ik voor het bij een van ons thuis te doen. Eens kijken wie er redelijk centraal woont en bij wie we terecht kunnen.

Spontane aanbiedingen?

Edwin

Bas

Deze thread nalezend kom ik op de volgende brouwers: Nobertus, Johannes, Huub, Edwin en Bas. Meest centraal woont Edwin (Boxtel Nederland). Misschien dan bij jou Edwin?

Grt, Bas H.

norbertus

Beste Orvallisten,

Vorige week heb ik de proeverij van de ' tripels wm ' mogen beleven en dit was best heel gezellig en zeer leerrijk.

Ik ben dan ook kandidaat voor deze proeverij van de Orval. Indien deze tijdens de grote vakantie zou gepland worden ben ik niet vrij de week van 14 tot 21 augustus en nu vertrek ik met vakantie tot en met 20.07.

Groeten,

Norbertus

Bas

Ik was in de gelukkige omstandigheid om een mini Orval proeverij te doen. Ik heb de volgende Orval versies achter elkaar geproefd: de originele, gebotteld 20 januari 2004 (links), Herman's Orval kloon die ik bij de ONK uitgewisseld heb (midden), en mijn eigen recent gebottelde Orval kloon waarover meer in deze thread te lezen is (rechts).

Herman's kloon was wat lichter (zie foto) dan het origineel. Qua bitterheid zat deze erg dicht tegen het origineel aan. Echter de bitteheid smaakte wat meer uitgesproken (minder zacht) dan bij het origineel. Wat mij vooral bij Herman's kloon nableef was de zeer aanwezige 'paardendeken' geur en smaak. Deze vond ik bij het origineel vrijwel ontbreken.

Mijn eigen kloon zat qua kleur en bitterheid wat dichter bij het origineel. Maar ook hier een lichte paardendeken geur en smaak. Maar dat het een stuk minder is dan bij Herman's kloon zou ook wel kunnen doordat mijn kloon vrij recent gebotteld is en Herman's kloon al een tijdje op fles zit.

Conclusie: ik heb van alle drie genoten, het origineel vond ik echter net iets meer in balans door de zachtere bitterheid en vrijwel ontbrekende sterke paardendeken geur en smaak. Ondanks dat het recept vijwel ongewijzigd is vond ik dat er tussen Herman's kloon en mijn eigen kloon een wereld van verschil zat qua smaak. Zou dat komen door het verschil in rijpingstijd?

Grt, Bas H.

Huub Krekels

Hallo Orvallisten,

vandaag mijn Orval opengemaakt. Niet om te drinken. Azijnzuur !. Kennelijk een besmetting opgelopen. Volgens enkele brouwers in ons gilde kan het ook mogelijk zijn dat de mout tijdens het bewaren of daarvoor al zuur geworden is.  :'(Hier heb ik echter nog nooit van gehoord. Ik ga direct een nieuwe brouwen. Gezien het warme weer een moeilijke klus. Gelukkig heb ik een kelder. Ik heb nu een RVS "beluchtingssteentje" Het is namelijk mogelijk dat de bacterie tijdens het beluchten in het bier gekomen is.

Gr.

Huub.

Bas

Ik heb afgelopen weekeinde een kratje van mijn Orval kloon op. Extreem heerlijk bier bij dit weer! Gelukkig heb ik Edwin al op de ONK wat flesjes gegeven, want de kans bestaat dat dit bier sneller op is dan gepland.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi allemaal,

Net mij Orval naast de real one geproefd. De kleur bijna perfect. Verder lijkt de smaak niet echt op de Orval. Mijn Orval was veel hoppiger en zuurder/frisser. De echte Orval was veel zoeter/zachter en dus wat minder hoppiger. Zelf denk ik dat de dry hop iets teveel is. De echte Orval had een botteldatum van 17 mei en was eigenlijk te jong. Een Orval is op zijn best al hij een half jaar oud is. Dan heeft de zure gist zijn werk gedaan en al de rest suikers om gezet. Dit verklaart ook mijn bovenstaande proefervaring. Verder is het een heerlijk bier, perfect voor deze warme zomerse dagen en ik zal hem zeker nog eens brouwen en nog eens en nog eens ..................................

Gr Kees

Adrie

Ha Kees,

Ik heb ook nog enkele flessen van de vorige kloonsessie staan en die zijn nog steeds fantastisch lekker. Ik vind ze zelfs lekkerder dan het origineel. Wat is het toch mooi om brouwer te zijn...

Groeten,

A3

Edwin

HA kloners :proost:

TIJD OM TE PROEVEN!
Het is zo langzaamaan de hoogste tijd om de klonen te gaan proeven. Ik stel voor (op initiatief van BAS) om deze proeverij te combineren met de Brigand-proeverij. Voor beide klonen ben ik 'verantwoordelijk', dus ik kan dat makkelijk voorstellen  ;D. Het grote voordeel is dat meerdere mensen onze klonen kunnen proeven, waardoor hopelijk een nog beter beeld ontstaat. Ik vind mijn bieren namelijk altijd het beste en het lekkerste :nut:

Wanneer?   4 september 2004
Waar?       Bij mij thuis in Boxtel (bereikbaar met NS én (voor degene met chauffeur) de A2
Wie? de gekleurde namen kunnen op genoemde datum
Edwin         Orval en Brigand    
Bas            Orval

Johannes   Orval
Huub        Orval
norbertus   Orval
Adrie          Brigand
Martin (MO) Brigand
SiriS           Brigand

Henk (Paiz) Brigand   Gelukt?
Jojo           Brigand

Indien niet anders kan, kan ik eventueel uitwijken naar 18 september, maar liever niet.

Edwin

Bas

De 4e september is ok voor mij, de 18e helaas niet.

Grt, Bas H.

Edwin

Het wordt 4 september.
Ik stel voor om rond 14.00 uur te beginnen. Dus zo rond 13.30 bij mij binnenkomen. het is ongeveer 25 minuten lopen vanaf het station. Ik kan een keer een rondje rijden met de auto (kunnen met wat proppen 4 mensen mee), maar dan alleen de heen-weg. Na het proeven lijkt me dat niet meer zo verstandig  ;D. De routebeschrijving zal ik per mail naar jullie toezenden.

Ik heb voldoende proefglazen, dus jullie hoeven wat dat betreft niets mee te nemen. Ik moet nog wel wat Orval en Brigand aanschaffen.

Gezien het aantal proevers lijken me 3 flesjes per brouwsel voldoende.

Edwin

Edwin

De date is gemaakt! Hopelijk neemt iedereen 3 flesjes mee (dus zo'n liter bier). Vanaf deze plek zou ik ook nog aanraden je logboek mee te nemen. Smaakverschillen zijn interessant, maar interessanter is te weten wat de oorzaak van dat smaakverschil is. Logboekje meenemen dus!!
IK zie er in ieder geval naar uit jullie (weer) te ontmoeten :elifant:

Edwin

ps: Kees, is het nog gelukt om de Orval bij Bas achter te laten?

Bas

Namens Kees: Ja.

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Uitstekende Orval-kloon die je gebrouwen hebt. Ik heb er gisteravond erg van genoten. Alleen de kleur leek me wat aan de lichte kant. Verder mooie schuimkraag en de typische Orval geur en smaak. Ik had er eigenlijk niets op aan te merken. Je had er nog veel staan, hè? ;D

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 31-08-2004  09:29 u.. Ik had er eigenlijk niets op aan te merken. Je had er nog veel staan, hè? ...
Ik kan er zaterdag nog wel een paar extra meenemen. Maar ook niet te veel, want ze gaan inderdaad erg hard (vnl. eigen afname ;D).

Ik vond het qua kleur inderdaad ietsje te licht (zie foto een paar berichten eerder op deze thread), maar om daar nu het recept nog voor aan te gaan passen...

Grt, Bas H.

Edwin

Ik moet Martin (MO) morgen toch van het station afhalen (13.30 uur), dus als er meer treinreizigers zijn die een lift willen, laat dat dan nog even weten (kan tot zaterdag 13.00 uur), dan kun je meerijden.
de trein uit tilburg komt om 13.36 aan, die uit Den Bosch rond 13.30, uit Eindhoven ook rond 13.30 uur.

Edwin

Edwin

Gisteren was dan de proeverij van de Orval-klonen. Plaats van het gebeuren was de achtertuin van Edwin in Boxtel. Onder het zonnescherm zaten we met z'n allen aan tafel met natuurlijk eerst een mok koffie (om de kater van enkelen weg te werken ;D) met een koekje. Daarna bij het echte proeven veel water, wat smaakruimers en erg veel goede zin en lol.
Deze proeverij was gecombineerd met die van de Brigand, dus we waren met extra proevers. Nooit verkeerd. De bieren zijn geproefd door Bas, JoJo (Joachim), SiriS (Peter), Adrie, MO (Martin) en ik (Edwin).

Allereerst begonnen we met het proeven van het referentiebier, die door Bas was meegenomen: de originele Orval dus en daar was niks mis mee. De botteldatum was 20-1-2004, dus de drooghoparoma's waren al wel wat weggetrokken.

Bas
De kleur is te licht. Het bier is op 8 mei gebotteld met een eind-SG van 1007 (begin was 1053). De hergisting was met 8 gr/l. Het bier is weinig (samentrekkend) bitter en heeft iets te weinig body. Het bier heeft een wat fruitige nasmaak en benaderd de Orval (op de bitterheid na) behoorlijk goed.

Edwin
De kleur is ook hier ietsie te licht. Het bier is niet bitter genoeg. De smaak komt wel overeen. Het bier lijkt op dat van Bas, dus ook minder body. Het bier was, net als die van Bas mooi evenwichtig van smaak. Het begin-SG was 1054 en eind-SG is blijven steken op 1006. Edwin heeft navergist met 5.25 gr/l suiker op een temperatuur van 17 graden.

Kees (Bubs)
Het bier is door Bas meegenomen en gelukkig maar! Dit bier benaderde de kleur echt heel erg. Het was nauwelijks te licht. Ook de body was gelijk aan die van het origineel. Het bier was echter wel bitterder. Kees heeft bij zijn poging minder suiker toegevoegd en dus meer hop. Zijn poging kwam uit op een IBU van 32,6, terwijl die van Bas en Edwin zo rond de 23 lagen.

Conclusie:
Het recept is er bijna. De suikergift moet minder worden en de bitterheid moet worden verhoogd. Verder moet het bier iets donkerder, dus dat betekent minder carared en meer caramunich. Wanneer deze conclusie naast die van de eerdere poging wordt gelegd, dan kan tot een definitief recept gekomen worden. Duidelijk is geworden dat enkele aanpassingen achteraf gezien te veel waren. Het recept zal ik in de volgende reactie tonen.

Na de Orval gingen we over tot het zwaardere werk: de Brigand!

Edwin

Edwin

De foto in de vorige reactie is wel leuk, maar eigenlijk wilde ik deze foto plaatsen, dus doe ik het maar even zo:

Edwin

Naar aanleiding van de proeverij kom ik tot het volgende recept. Ik heb daarbij gekeken naar onze resultaten én de aantekeningen die Jacques en ik gemaakt hebben tijdens de excursie naar Orval. Daar werd aangegeven dat ze werkten met twee caramouten. Wij komen tot 1 caramout, omdat de verhouding pilmout-caramout 87%-13% moest zijn. De suiker is n.a.v. de pogingen vastsgesteld op 10% en de hopgift is verhoogd:

Orval

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.12
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.60
Anticipated EBC:          20.0
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 78.4     1.66 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 11.7     0.25 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    120
  9.9     0.21 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
  5.50 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.00   3.3  First WH
 11.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.4  First WH
  6.60 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.00   3.5  45 min.
 13.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.7  45 min.
 34.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70   0.0  Dry Hop

Yeast
-----
Orval, opgekweekt uit fles

Mash Schedule
-------------

Grain kg:     1.91
Water Qts:    7.07 - Before Additional Infusions
Water L:      6.69 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  68  Time: 120
Mash-out Rest Temp :           0  Time:   0
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Total Mash Volume L: 7.97 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.

(c) Copyright by Edwin Hoogedoorn, 2004. All rights reserved

Jawel, uit voorzorg maar even.
Dit is m volgens mij!

Edwin

Jacques

Ha jongens,

Goed werk, jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Wel moet het mij van het hart dat ik het gevoel heb dat de geachte aanwezigen erg snel met hun conclusie zijn dat er minder suiker in het recept moet. Een cloncusie die getrokken wordt op basis van het proeven van 3 bieren waarbij net bij één bier minder suiker is toegevoegd. De body van een bier is meer factoren afhankelijk.

Bij het proeven van de Brigand klonen bij De Roerstok (waarom zouden Roerstokker in zomer niet mogen brouwen MO?) viel op dat juist bij een bier met meer mout en minder suiker de body minder was!
Op een of ander manier willen hobbybrouwers maar niet geloven dat veel Belgische commerciële brouwers erg veel suiker gebuiken. Zouden de Duitse brouwers met hun Reinheitsgebot tot ongemerkt veel aanhangers hebben in Nederland?

BuBS

Hi Cloners,

Even ter info, mijn Orval had een begin Sg van 1053 en een eind Sg van 1009. Zelf vind ik bij mijn clone, de dry-hop overheersen en natuurlijk iets te hoppig ( maar dat vind ik niet echt vervelend ) Maar wordt de hoeveelheid drooghoppen niet aangepast ??

Gr Kees

SiriS

Citaat van: jacbier op 05-09-2004  20:43 uHa jongens,

Goed werk, jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Wel moet het mij van het hart dat ik het gevoel heb dat de geachte aanwezigen erg snel met hun conclusie zijn dat er minder suiker in het recept moet. Een cloncusie die getrokken wordt op basis van het proeven van 3 bieren waarbij net bij één bier minder suiker is toegevoegd. De body van een bier is meer factoren afhankelijk.

Bij het proeven van de Brigand klonen bij De Roerstok (waarom zouden Roerstokker in zomer niet mogen brouwen MO?) viel op dat juist bij een bier met meer mout en minder suiker de body minder was!
Op een of ander manier willen hobbybrouwers maar niet geloven dat veel Belgische commerciële brouwers erg veel suiker gebuiken. Zouden de Duitse brouwers met hun Reinheitsgebot tot ongemerkt veel aanhangers hebben in Nederland?

Dat veel Belgische brouwerijen suiker toevoegen dat staat vast. Maar welke suiker? Is dit glucose; wordt er dan rekening gehouden met het percentage vocht in de glucose (anhydrous D-glucose vs D-glucose monohydraat)? Om van opgenomen vocht door het hygroscopische karakter van D-glucose (anhydrous of monohydraat) nog maar te zwijgen. Of wordt er, naar verhouding, dure sucrose gebruikt? Is er uit de diverse excursies op te maken dat er glucose siroop wordt gebruikt? De laatste lijkt mij het meest voor de hand liggend vanwege de gunstige prijs, maar dan is de DE (dextrose equivalent) van de D-glucose siroop wel belangrijk; deze bepaald namelijk de hoeveelheid onvergistbare suikers. En dus een bier meer of minder body heeft. Zo is de suiker keuze, percentage suiker en dus ook percentage mout in de receptuur van enorm belang op de body van het bier. Meer mout met minder maich water en hetzelfde maischschema kan ook een vollere body geven etc, etc.

Groet, SiriS

Jacques

Hoi SiriS,

Je hebt een mooie reactie gegeven, mijn complimenten!

Het ligt inderdaad heel genuanceerd, en dat wilde ik juist aangeven.

Overigens heb ik in België al de door jou bedoelde suikergifen gezien, gewoon sucrose (komt toch nog veel voor in vooral kleine brouwerijtjes), droge glucose (zie bijvoorbeeld de foto's gemaakt bij Bosteels) en glucosesiroop (gezien bij Orval).

Grote brouweijen kunnen glucosesiroop krijgen dat precies aan hun eisen voldoet. Met meer of minder vergistbare suikers.

Het punt waar het mij om gaat is dat er veel minder Belgische bieren volmoutbieren zijn dan wel eens wordt gedacht en dat de hoeveelheid suikers die niet vanuit de mout komt aanzienljk is. Body is niet alleen een kwestie van veel of weinig suikers maar ook (misschien wel vooral) van eiwitten.

Adrie

Citaat van: Edwin op 05-09-2004  15:29 uIk heb daarbij gekeken naar onze resultaten én de aantekeningen die Jacques en ik gemaakt hebben tijdens de excursie naar Orval. Daar werd aangegeven dat ze werkten met twee caramouten. Wij komen tot 1 caramout, omdat de verhouding pilmout-caramout 87%-13% moest zijn.

Ha Edwin,

Hier zit een logica in die mij ontgaat. Waarom zouden wij geen twee cara-mouten kunnen gebruiken? Overigens denk ik dat het weinig uitmaakt. Het karakter van het bier wordt zodanig bepaald door de drooghop en de gist dat de mouten een wat ondergeschikte rol spelen.

Groeten,

A3

Edwin

Met belangstelling volg ik deze (wat algemenere) discussie over het soort suiker en zijn invloed op de body van het bier. Deze discussie kwam naar aanleiding van de constatering dat een storting van 12% witte kandij net te veel van het goede is voor wat betreft de volmondigheid van het bier. Deze constatering is inderdaad gedaan op basis van enkele bieren, in plaats van een wetenschappelijke analyse. Dat is en blijft de beperking bij deze kloonpogingen. Echter, het is de tweede keer dat dit bier gebrouwen is, dus enige referentie hadden we wel, namelijk de conclusies naar aanleiding van de 'oude' poging.
Een dikker beslag lijkt me, gezien de dikte van het beslag in het oude recept, niet wenselijk. Daar was de verhouding 2,5/1 en dat resulteerde bij mij in een erg dik, moeilijk roerbaar beslag. Dikker wordt lastig.
Blijft de inzet van suiker over voor de verandering van de body. Niet elke suiker is voor de hobbybrouwer bereikbaar. De gebruikte kandij is dat wel en het ligt dus ook voor de hand om daar mee verder te werken. Een verlaging van de storting van 12% naar 10% lijkt me in dit geval allerzins redelijk. Echter, in de vorige versie was er al sprake van een 10% en daarbij hebben we geconcludeerd dat de suikerstorting omhoog moest. Dat werd 12%. Mogelijk dat een storting van 11% een compromis is?

Wat we tijdens de proeverij ook opmerkten was de mogelijke invloed van het opkweken van de gist. Iedereen deed dat op kamertemperatuur, terwijl de gist op 150C zijn werk moet doen. Misschien dat het opkweken op 150C een positieve invloed heeft op het uiteindelijke bier.

Edwin

Edwin

Citaat van: Adrie op 06-09-2004  09:24 uHa Edwin,

Hier zit een logica in die mij ontgaat. Waarom zouden wij geen twee cara-mouten kunnen gebruiken?

HA3 :proost:

Die logica is er wel. Dat heeft namelijk te maken met de kleur. Caramunich heeft een EBC van 120. De totale storting van caramout is 13%. Indien ik al die 13% besteed aan de caramunich, kom ik net op een EBC van 20 uit. Indien de caramunich donkerder is, kan de verhouding met carared worden aangepast om zo weer op die 20 EBC uit te komen, zonder de carastorting hoger te laten worden dan 13%.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Gelukkig! De logica is er. Zo snap ik het wel. Duidelijk. Bedankt.

Groeten,

A3

P.S. Ik vraag me af of een verschil van 2% in de suikerstorting nou echt zo'n groot verschil geeft in de body. Tussen 10 en 11% lijkt me al helemaal geen verschil proefbaar. Maar goed, de geproefde Orvallen hadden inderdaad allemaal te weinig body, dus wat minder suiker lijkt me zeker op z'n plek. En inderdaad: wij kunnen niet over dezelfde suikers beschikken als de professionele brouwers, dus het kan goed zijn dat onze suikerstorting lager moet zijn dan die van de Orvalbroeders. Het zij zo, wij zijn gebonden aan de ingrediënten waar wij aan kunnen komen.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: jacbier op 06-09-2004  08:27 uBody is niet alleen een kwestie van veel of weinig suikers maar ook (misschien wel vooral) van eiwitten.

Ha Jacques,

Inderdaad. In de oudheid, toen we nog brouwden volgens de aanwijzingen van Jan van Schaik met maischschema's met een 37, een 42 en een 52 gradenstap misten onze brouwsels elke body. Na het afschaffen daarvan en inmaischen bij 60 graden was plotseling de body daar. De Orval-kloon heeft slechts 1 stap bij 68 graden, dus de oorzaak ligt, lijkt mij, niet bij de eiwitten, behalve dan dat een verlaging van de suikerstort en een verhoging van de moutstort zorgt voor meer eiwitten in het bier. Wellicht ook een kwestie van een kortere kooktijd?

Groeten,

A3

Edwin

Grappig, dan komen de aanbevelingen in strijd met de waarnemingen. Zeker is dat er voor 120 minuten op 680C gemaischt wordt. Kooktijd heb ik niets over gezien, dus als dat inderdaad van invloed kan zijn, zouden we de kooktijd kunnen verkorten. Ik moet wel zeggen dat ik nooit een verschil in body heb geconstateerd door de verkorting van kooktijd. Ik kan me er wel iets bij voorstellen trouwens.

Edwin

SiriS

Laag molekulaire eiwitten in combinatie met een langere kooktijd kunnen maillard producten vormen. In de smaak beleving lijkt dit een body verhogend effect te hebben, ook bij een lagere eind dichtheid (wel tot in het redelijke).

Groet, SiriS

Edwin

Ha SiriS :proost:

Dat pleit dus voor het handhaven, of zelfs verlengen van de kooktijd. Hoewel, teveel maillard-producten lijtk me ook weer nadelig voor de smaak. Toch?

Edwin

SiriS

Te veel is nooit goed!!

Wat betreft de Orval/Brigand gist heb ik gevraagd aan de bio- medisch lab beheerder van de Saxion Hogeschool Deventer of ik hun bioreactor mag gebruiken. Deze bioreactor wordt sporadisch door studenten gebruikt voor het opkweken van een gist, dus waarom ook niet eens biergist. De combinatie van biergist en studenten leek hem een uitermate goed idee als onderdeel van het prakticum. Woensdag hoor ik er meer over.

Groet, SiriS

Adrie

Hé, dat is leuk! Een samenwerkingsverband tussen amateurbrouwers en hogescholen of universiteiten is iets waar ik nog nooit aan had gedacht, maar dat wel leuke mogelijkheden biedt. Goed idee, SiriS.

Groeten,

A3

MO

Mag ik aan de body-discussie mijn hypothese van zaterdag jl toevoegen: meer hop geeft ook meer body. De kloon was ook niet genoeg gehopt. En nogmaals: wat maakt 1 of 2% suiker nu uit, dat proef je niet denk ik.
Dhr Hofhuis suggereerde hetzelfde in het laatste clubblad van De Roerstok.

Edwin

HA MO :proost:

Tja, wat is inderdaad 2%? Toch was dat ten opzichte van de eerdere poging (naast een lagere hopstorting) het enige verschil. Óf die 2% is inderdaad merkbaar,óf jouw hypothese zou kunnen kloppen. De body was bij de eerdere poging immers wel goed. Althans, het was ons toen na een kritische beoordeling niet opgevallen.

Elke andere mogelijkheid om body te vergroten is een radicalere aanpassing aan het recept en vraagt eigenlijk een nieuwe brouwpoging door een grote groep. Ik moet eigenlijk zeggen dat de verschillen van de klonen ten opzichte van het origineel niet zo groot waren. Anders gezegd: Ik denk echt dat we met de voorgestelde aanpassingen dicht genoeg bij het origineel zitten. Natuurlijk moeten we wel gaan voor een zo dicht mogelijke benadering, maar sommige zaken binnen het professionele brouwen kunnen wij als hobbybrouwers nu eenmaal niet kopiëren.

Edwin

SiriS

Citaat van: Edwin op 06-09-2004  16:33 uHA MO :proost:

maar sommige zaken binnen het professionele brouwen kunnen wij als hobbybrouwers nu eenmaal niet kopiëren.

Edwin

Zoals?

Adrie

Ik sluit ook niet uit dat een bier van batch tot batch verschilt, waardoor een kloon de ene keer beter lijkt dan de andere keer. Door een iets hogere temperatuur, pitchingrate of betere gistconditie kan een bier immers iets verder doorgisten dan een andere keer, waardoor ie iets minder body heeft. Op een gegeven moment moet je stoppen als de kloon dicht genoeg het origineel benadert.

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 07-09-2004  09:57 u... Op een gegeven moment moet je stoppen als de kloon dicht genoeg het origineel benadert...
Helemaal mee eens. Als de brouwerijen al vrij flexibel met hun recepten omspringen, dan is de perfecte kloon moeilijk bereikbaar. N.a.v. de Orval kloonpoging denk ik dat het recept goed genoeg is, en iemand die het nabrouwt er behoorlijk tevreden over zal zijn.

Grt, Bas H.

Edwin

Gezien het verloop van de discussie en de kleine verschillen die zijn geconstateerd bij de proeverij wil ik het recept vaststellen, zoals ik die eerder deze week heb gepost (dus een verhoging van de bitterheid en een kleine verlaging van de suikerstort). Het bier benadert het origineel nu eenmaal zeer goed.

Hoi SiriS, in antwoord op jouw vraag: verschillende suikers zijn voor ons zeer moeilijk bereikbaar. Hetzelfde geld voor een aantal brouwzouten. Ik wil dus niet zeggen dat er in het geheel niet aan te komen is, want jouw activiteiten en aanbod bewijzen eigenlijk het tegendeel, maar in het algemeen zijn die genoemde zaken niet bij online brouwwinkels (en ook niet bij real-life brouwwinkels) te verkrijgen. Verder denk ik dat het behandelen van brouwwater een activiteit is waarbij we toch erg voorzichtig moeten zijn. Iemand kan uit onwetendheid een verkeerde behandeling aan zijn water geven met alle gezondheidsrisico's van dien.

Edwin

MO

Mooi. De Orval is klaar. Dat is 1. Dat er nog tientallen mogen volgen!

SiriS

Met het gebruik van de bioreactor van de Saxion hogeschool voor het opkweken van de Orval gist en het laatst geposte recept door Edwin wil ik graag deelnemen aan de laatste Orval kloon poging. Het gebruik van de bioreactor zal wel begeleid worden door verantwoordelijke practicum docent, eventuele aanvullende info omtrent gist opkweken etc. zal ik op het forum plaatsen. Graag zou ik nog een reactie willen over het gebruik van CaSO4 in het maischwater. Omdat tijdens de Orval proeverij ik vond dat de bitterheid "scherper" was dan dat van de klonen. Of dit nu komt door een hogere IBU of gebruik van eventuele brouwzouten is niet duidelijk.

Groet, SiriS

Adrie

Hoi SiriS,

Volgens de gegevens die Jacques ooit in ProMash geklopt heeft, heeft het brouwwater van Orval geen extreem hoge concentraties Ca of SO4. De Ca-concentratie is 96 mg/l en die van SO4 25 mg/l. Dat valt dus reuze mee. Deze concentraties zijn wel hoger dan het water dat ik in Arnhem uit de kraan krijg (Ca: 34 mg/l en SO4: 11 mg/l). In het water van Bas en Edwin zit de Ca rond de 40 en de SO4 is <5 mg/l. Hoe zit het bij jou, BuBs? Wat CaSO4 zou dus wellicht kunnen helpen.

Groeten,

A3

BuBS

Ik heb even gekeken bij de Zeeuwse waterbedrijf, SO4 55 mg/l en CA 53 mg/l
http://www.wbe.nl/

Gr Kees

Adrie

Dus in jouw water is het sulfaatgehalte een stuk hoger en het calciumgehalte lager dan bij Orval. Jouw bier smaakte bitterder, maar dat kwam waarschijnlijk meer door een hogere hopgift (zie verslag).

Ik denk dat dit toch een beetje te ingewikkeld gaat worden, SiriS. De meeste amateurbrouwers werken liever met wat meer hop dan dat ze brouwzouten moeten gaan toevoegen (ik in ieder geval wel).
We kunnen bij het recept natuurlijk altijd het ideale waterprofiel vermelden en dan moeten kloners (de lezers van het boek) zelf maar zien wat ze ermee doen.

Groeten,

A3

BuBS

Nog even over de hopgift in mijn Orval, eigenlijk had het niet gemogen, maar ik heb toch de hopgift veranderd. Ik hou van simpelbrouwen en ik denk dat veel commerciele brouwers het zich zelf ook niet te moeilijk maken. Ik brouw alles met FWH en soms hop op 30 minuten. Bij mijn bezoek bij Orval vorig jaar begreep ik, dat zij dat op deze manier hun hopte. Ik kan het fout hebben, want mijn Frans is zeer slecht en de man kon weinig tot geen Nederlands.

Gr Kees

Edwin

Ha Kees :proost:

Dat wat die FWH klopt inderdaad. Daar doen ze aan, net als drooghoppen (zelf gezien dat ze er zo'n gaaszak uithaalden (zie ook foto's van Jacques over deze excursie). Die hopgiften staan dus ook in het recept. Waar Adrie denk ik op doelde was de hoeveelheid hop. Jij had een hogere IBU gehanteerd dan in het recept stond vermeld.

Edwin

Edwin

Citaat van: Adrie op 07-09-2004 &nbsp;14:57 uWe kunnen bij het recept natuurlijk altijd het ideale waterprofiel vermelden en dan moeten kloners (de lezers van het boek) zelf maar zien wat ze ermee doen.

HA3 :proost:

Helemaal mee eens! Ik ben trouwens wel benieuwd naar de resultaten van SiriS. Het voert echter te ver om ook waterprofielen aan te passen voor de kloonrecepten. De meeste hobbybrouwers zullen hier moeite mee hebben.

Edwin

Huub Krekels

Hallo Orvall-kloners,
Tijdens het surfen op internet dit verslag gelezen:

Orval bevat in het flesje de fameuze Brettanomyces en Cloeckera gisten. Als we die van in den beginne zouden gebruiken bekomen we geen lekker bier. Het zijn culturen die ook in Lambiek bieren voorkomen. Bij Orval werken ze ook als wij nu gedaan hebben: een klassieke Trappistenbier gist als hoofdgisting. Als het zwaarste werk gebeurd is wordt dan die 2de gist ingeschakeld die de typische Orval aroma's en smaken geeft. Als zij nu gebotteld hebben vindt je in die flessen Orval die mix van gisten terug naast de klassieke Trappistengist. Mochten we die mix eerst inschakelen dan zouden die "wilde" Brettanomyces en Cloeckera gisten de bovenhand krijgen. We zouden er zelfs lambiek mee kunnen maken, maar geen Orval.  :gistsmile:

Zie: http://home.wanadoo.nl/gilde-dionysos/bierpagina/bierbrouwrecepten.htm#Recept_4  :idea:

Klopt dit????

Gr.

Huub.

Huub Krekels

Orvalkloners,

julllie begrijpen dat ik niet voor niets aan het surfen was (zie voorgaand bericht.) Ik heb nogmaals de Orvalkloon gebrouwen. Uit twee flesjes Orval (drie maanden oud) gist opgekweekt. Na 24 uur lichte schuimvorming in de flesjes. Toen vermeerderd. Na twee dagen weer lichte schuimvorming. Vervolgens de Orval gebrouwen. Giststarter erbij gedaan en flink belucht met een aquariumpompje. Het vergistingsvat weggezet bij een constante temperatuur van 15 graden Celcius.  Dit is nu drie dagen geleden. Zeer lichte activiteiten onder het waterslot. Vervolgens het vergistingsvat eens flink geschud. Resultaat:  Een als een gek te keer gaand waterslot. Kennelijk is er een grote productie van koolzuurgas. Gezien het feit dat mijn vorige Orval snel ging gisten sta ik nu wel voor een raadsel.?? WAAROM GAAT DIT NU ZO LANGZAAM? . Ik wil wel opmerken, dat mijn vorige Orvalkloon een infectie had opgelopen. IS DE LANGZAME VERGISTING NORMAAL? Wat te zeggen van het koolzuurgas. Waarschijnlijk ten overvloede wil ik nog vermelden dat na een drietal minuten het waterslot langzaam weer tot "rust"komt en zeer langzaam "blubt" . Voor zover ik weet Is het tekeer gaan van het waterslot toch een aanwijzing dat de vergisting goed op gang komt. Voor zover ik weet wordt tijdens de vergisting koolzuurgas geproduceerd.

:gistsmile:

Gr.

Huub.

MO

Mijn tiende brouwsel was een Orval achtige. Mijn hemel wat is dat een tijd geleden (mei 2003). Hoofdvergisting 1062-1020 in 8 dagen, tweede vergisting naar 1010 in een kleine drie weken. Beide rond de 14 grC (kelder). Was met een te hoog start SG begonnen inderdaad.
Zou je CO2 nog aan het oplossen zijn, dat het daarom lijkt dat er weinig gebeurt? Het lijkt me niet, misschien was je giststarter niet groot genoeg/niet actief genoeg. Orval is wel een van de makkelijkst opkweekbare, vooral zo'n verse van drie maanden.

Dat verhaal van die Wanadoo link zou op zich wel kunnen kloppen maar diverse hobbybrouwen kloners hebben al aangetoond dat je met opgekweekte Orval gist een hele goede kloon kunt maken. Het is dus niet per se noodzakelijk om een klassieke trappisten gist (Westmalle? Rochefort? Chimay? - allen hele verschillende gisten!) te gebruiken.

Zojuist de link even gelezen en sorry hoor maar er klopt helemaal NIETS van. Ik zou voor de Orval nooit de Rochefort gist als hoofdgist gebruiken, als je dat al zou doen, zou ik eerder een neutrale korrelgist gebruiken. Mouten kloppen niet, rietsuiker zit er zeker niet in, maischschema klopt niet, het is klinkklare onzin dat er koriander en komijn in zou zitten, kortom: geen beste link Huub! (vanwege diverse bezoekverslagen van Orval rondleidingen weten we van dit recept heel erg veel).

SiriS

Kloners,

Op 13 november 2004 heb ik een Orval kloon gebrouwen, met toevoeging van brouwzouten (calciumchloride en calciumsulfaat). De gist heb ik opgekweekt uit het depot van twee flesjes Orval. Dit was voor mij het eerste experiment met de bioreactor om een perfecte giststarter te maken. De eerste twee dagen van de hoofdgisting was een constante koolzuurgas flow waarneembaar. Op 31 november 2004 heb ik overgeheveld naar de mandfles (vergeten het SG te meten) en op 28 december 2004 is het bier gebotteld (SG=1010 g/l). Na 5 dagen al een flesje geopend en een duidelijke sis was al waarneembaar. Over een maand maar eens serieus proeven naast het origineel. Van een moeilijke/trage vergisting was dus geen sprake.

Opmerking bij het opkweken van gist is wel dat schuimvorming helemaal nix zegt over de vitaliteit van de gist en de juiste hoeveelheid gistcellen.

groet, SiriS

Edgar

Huub,

Zo te zien heb je gewoon te weinig actieve gist gepitcht. Je geeft er niet veel detail over, over de hoeveelheden en SG van je starter, maar twee flesjes leveren niet veel gist. Het duurt wel eventjes voordat je daar een flinke actieve starter van hebt gemaakt.

Huub Krekels

Hallo Kloners, bedankt voor jullie informatie. Weer een stuk wijzer geworden. Ik had ook mijn twijfels over het gelezen artikel daarom vroeg ik al of het klopte. Wat mijn giststarter betreft. Ik heb deze vermeerderd met moutextract (sg van 1040). De hoeveelheid giststarter die ik toegevoegd heb was 830 ml. De giststarter was wel actief, doch ik vermoed dat hij nog niet op zijn actiefst was. De meningen verschillen ook wat betreft het toevoegen van een giststarter. Sommigen beweren dat je de giststarter moet toevoegen als hij het actiefst is. Weer anderen als de activiteit van de giststarter begint af te nemen en weer anderen dat je hem toe moet voegen als hij actief begint te worden en je lichte schuimvorming ziet. Dit zal dan ook wel weer afhankelijk zijn van welke gist je gebruikt.  :beersmiley: Overigens heeft mijn gebrouwen Orval een SG van 1054, gemeten bij 20 graden celcius.

Gr.

Huub.

Huub Krekels

Orvallisten,

ter informatie. Mijn Orval is goed op gang gekomen. Ik heb zo'n kunststof vergistingsvat, (30L) van Brouwland. Het dekseltje van het waterslot gaat nu om de 15 seconden geheel omhoog. Ik hoop dat het een goede doorvergisting wordt.  :gistsmile:

:elifant:

Gr.

Huub.

Huub Krekels

Orvallisten,

mijn Orval is uitstekend geworden al zeg ik het zelf. Het probleem is, dat bij het openen van het flesje, het bier langzaam begint te schuimen, doch na een paar tellen stop. Het komt nogal uitbundig uit de fles. Als je het meteen inschenkt, is er totaal niets aan de hand. Ik heb echter twee flesjes geopend, die volop doorgingen met schuimen, tot dat het flesje voor 1/4 leeggelopen was. Ik hoop niet dat dit nog vaker gebeurt. In elk geval kon ik het redden door snel mijn glas in te schenken. Het eind sg voor het bottelen was 1012. (Ik weet dat dit voor een Orval een beetje te hoog is). De flesjes waren zorgvuldig schoongemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Bij het bottelen heb ik 8 gr. suiker per liter bier bijgevoegd. (mogelijk teveel suiker. Edwin had het er al eerder over dat 6 gr suiker genoeg zou zijn.) Alvorens het bier te bottelen heb ik het uit de kelder gehaald alwaar een temperatuur was van 15 graden. Ik heb mij eens laten vertellen, dat als het bier te koud is bij het bottelen, je dit ook kunt krijgen. Wie kan mij zeggen wat de mogelijke oorzaak hiervan is.?

Graag advies.  :beersmiley:

Gr.

Huub.

Johannes

Citaat van: Huub Krekels op 11-03-2005 &nbsp;23:49 uIk heb mij eens laten vertellen, dat als het bier te koud is bij het bottelen, je dit ook kunt krijgen. Wie kan mij zeggen wat de mogelijke oorzaak hiervan is.?

Huub,

Bij een koude lagering vind over het algemeen ook nog omzetting van suikers plaats, de koolzuur die hierbij vrijkomt lost deels op in het jongbier (hoe kouder het bier, des te beter de CO2 opname) met als gevolg dat bij hergisting op fles minder koolzuur hoeft te worden gevormd om op de juiste druk te komen. Adrie heeft in z'n BrouwHulp optie om te berekenen hoeveel suiker je toe moet voegen (misschien promash ook maar dat weet ik niet)

Johannes

MO

Inderdaad: zowel je 8 g als je eind SG is te hoog. Orval gaat echt wel door tot 1006, als je maar lang genoeg wacht. ZOu de flesjes maar snel opdrinken als ik jou was.

MO

A3 en ik hebben in ons vakantiehuisje in Haaksbergen zondagavond na het ONK een paar bieren van collega hobbybrouwers samen geproefd. De recente Orval kloon van Siris was er een van.

We hadden geen origineel dus 1 op 1 vergelijken zat er niet in. Uit ervaring weten we dat dit toch erg moeilijk is omdat een vergelijking met de Orval op de maand precies aankomt (qua botteldatum). Tevens is Orval een van de favoriete bieren van ons beiden, dus het bier is ons goed bekend.

Uiterlijk: helder, kleur lijkt prima, schuim uitstekend
Geur: complex, veel paard, hoppig
Smaak: duidelijk te zoet voor een Orval (suiker zoet), daardoor niet zo hoppig als zo moeten en niet zo fris ondanks het mooie typische Orval zuurtje; komt hierdoor zelfs wat muffig over.

Siris, klopt het dat dit bier niet zo goed was uitvergist?

Jacques

Tijdens het ONK heb ook ik een flesje van Siris Orvalkloon meegenomen.
Net als bij andere ONK bieren heb ik het eerst geproefd en mijn smaakervaringen vastgelegd voordat ik de thread met eventuele smaakervaringen van anderen gezien heb.

Hieronder vind je mijn smaaknotities.

Schuim: inzakkend tot dun blijvend laagje
Kleur: amber (donkerder dan de originele Orval)
Helderheid: helder tot briljant
Geur: fris, hoppig, typische Orval geur (minder sterk dan het origineel)
Smaak: moutig, zoetig, licht bitterig, licht groene appeltjes (fris).
Body: vol (voller dan het origineel)
Nasmaak: zoetig, moutig, licht hoppig, licht zurig

Wederom een schitterend mooi en goed smakend bier van een forumlid. Het bier heeft duidelijk Orval trekken maar is minder uitgesproken en daardoor veel toegankelijker dan het origineel.
Om meer richting het origineel te komen hoort de beleving van de bitterheid iets sterker zijn en de zoetigheid / moutigheid minder. Wat is klonen toch lastig.

Jacques

O ja,

Siris waar haal jij toch die handige etiketten die zich zo goed van de fles laten verwijderen?

SiriS

Het sg van de Orval was bij bottelen 1012 g/l. Dit bier staat zeer hoog op mijn verlanglijste om volgend brouw seizoen nogmaals te brouwen. Dan wel met een of twee kleine aanpassingen om het bier minder zoet te krijgen. Om een meer uitgesproken Orval smaak aan het bier te krijgen zou het een optie kunnen zijn om een High Gravity Brew te maken door meer suiker te gebruiken dan bij het vorige recept en bij bottelen te verdunnen. Het FG zal hierdoor ook lager worden waardoor de bittere smaak zal toenemen. Voor een eerste kloon poging vond ik dit bier zelf goed, maar nog niet perfect. het bier heb voor het ONK2005 ingezonden in klasse A als Belgische Pale Ale en is zeer slecht beoordeeld omdat het volgens de keurmeester een infectie had.

Groet, SiriS

Jacques

Citaat van: SiriS op 07-06-2005 &nbsp;08:29 uHet bier heb voor het ONK2005 ingezonden in klasse A als Belgische Pale Ale en is zeer slecht beoordeeld omdat het volgens de keurmeester een infectie had.

Dit laat weer eens de beperktheid van de toegelaten biertypes van het Labo zien. Een Orval voldoet niet aan de de typeomschrijving van een Belgische Pale Ale. Het heeft inderdaad een infectie die bewust in het bier gebracht wordt. Een dergelijk bier kun je dus niet inzenden.

De huidige type-indeling dateert van zo'n 20 jaar geleden toen een start is gemaakt met het houden van grote wedstrijden. het wordt hoog tijd dat hierin verandering komt. Bij deze pleit ik nogmaals voor het hanteren van de Biertypengids van Derek Walsh!

SiriS

Bij het komend ONK2006 had ik al besloten de Orval kloon in de vrij klasse in te zenden.

Groet, SiriS

MO

Jammer van de kloon poging. Ben wel tevreden dat we dat geproefd hebben. Heb je enig idee waarom je zo'n lage vergistingsgraad heb gehaald? Je hebt hier toch een perfecte giststarter voor gemaakt in een lab reactor?

Edwin

Ha Siris :proost:

Ik had hem twee jaar terug ingezonden als een Saison. Ook daarbij kreeg ik de opmerking dat het bier geïnfecteerd was en niet volgens het biertye (score 57).
Gezien de exoten bij de vrije klasse vraag ik me af of een Orval-kloon hier ook op zijn plaats is. Zou wel moeten.

Edwin

SiriS

Beste MO,

Vergistingsgraad is niet alleen afhankelijk van je giststarter, maar zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Dit was de eerste "perfecte" giststarter die ik heb opgekweekt met behulp van een bioreactor (BioFlow 110) uit het depot van een Orval. Het vinden van de juiste instellingen (P en I waade voor de dO2 meeting, Cascade schakeling met aggitatie en regelen gasmengsel met o.a. lucht, O2 en CO2) voor het regelen van constant 50% opgelost zuurstof in het medium was erg lastig. Dat is een process wat ik nu nog steeds aan het optimaliseren ben. Vandaar een tweede kloonpoging.

Groet, SiriS

Bas

SiriS,

Ik hem 'm ook geproefd. Kleur ok, schuiklaag zakt snel in vergeleken met het origineel. Geur is voor mij 100% Orval (paarden en zo), heerlijk om dit weer eens te ruiken. Te weinig bitterheid vergeleken met het originieel, daardoor lijkt ie mij wat zoeter. Maar voor mij is het een prachtig bier. Deed me ook erg sterk herinneren aan mijn eigen kloon. Erg van genoten in ieder geval.

Toch mooi dat zo'n mooi en complex bier als Orval zich toch zo goed heeft laten klonen, alle pogingen die ik van afgelopen jaar heb geproefd waren erg mooie en heerlijke bieren die bij mij het Orval gevoel opriepen. Ik denk dat het recept helemaal ok is (hulde aan Edwin voor de aanzet).

Grt, Bas H.

Edwin

Thanx :proost:

Ik heb die voorzet niet alleen gemaakt. Jacques heeft een hele belangrijke bijdrage gedaan!!!

Edwin

Edwin

De discussie ging hierna vooral verder over het LABO, dus dat heb ik opgesplitst en die discussie kunnen we nu hier verder voeren

Edwin

Herman

Vanavond eerst een Orval geproefd (4-11-2002), daarna Siris' kloon. Opvallend is dat de bitterheid gelijk lijkt, gezien het verschil in leeftijd is de kloon te weinig bitter. Kleur van de kloon lijkt ook iets af te wijken: te licht. Maar dit is echt minimaal, zou ik het recept niet voor veranderen.

De Orval smaakte iets minder Bretta dan de kloon, dat was me bij mijn eigen kloon ook al opgevallen. Bij een echte Orval heeft de Brettanomyces zelden echt de overhand, bij de geproefde klonen merk je dat dit duidelijk wel het geval is.

Ik stel voor dat we bij een volgende poging eerst vergisten met een standaard gist en tijdens het lageren pas opgekweekte Orval toevoegen om dit Bretta karakter in te dammen.

Prima bier verder, de volheid vond ik niet storend, al was de Orval inderdaad iets droger.

Edgar

Als we het nu echt goed willen doen, isoleren we de hoofdgist uit het depot. Dat zou pas stoer zijn!

MO

ik zit te lezen op het beer advocate forum, moet je kijken wat ik daar voor een info tegen kom

[posted by MJR, >800 posts, member since 2002]

No, La Rulles is made with Orval's primary strain, which does not have any brettanomyces. They add the funk in the secondary.
And for the record, White Labs Bastogne Belgian Ale Yeast - WLP 510 is their primary strain.

Heeft iemand wel eens gist van white labs besteld, dat kan alleen direct in Amerika he? Zou het waar zijn, dat dat de primaire gist is van Orval?

Johannes

Citaat van: MO op 13-12-2005 &nbsp;13:36 uZou het waar zijn, dat dat de primaire gist is van Orval?

Nou?

CiteerA high gravity, Trappist style ale yeast. Produces dry beer with slight acidic finish. More 'clean' fermentation character than WLP500 or WLP530. Not as spicy as WLP530 or WLP550. Excellent yeast for high gravity beers, Belgian ales, dubbels and trippels.

Dat is wat whitelabs er zelf van zegt...

SiriS

Dit verhaal heb ik al ergens eerder gehoord/gelezen. Mijn idee was dan ook om ergens volgend jaar de Orval te brouwen met als primaire gist de US-56 en het opgekweekte depot in de secundaire vergisting + drooghoppen.

Groet, SiriS

Jaap

Citaat van: MO op 13-12-2005 &nbsp;13:36 uHeeft iemand wel eens gist van white labs besteld, dat kan alleen direct in Amerika he?

http://www.braupartner.de heeft white labs in de webshop. kan niet uitmaken of ze WLP 510 hebben, maar je kunt wellicht eens navragen.

op http://www.whitelabs.com/stores.asp?state=NA staan overigens alle (4) europese verkooppunten.

Pieter.

Even wat speurwerk verricht zo hier en daar en gekeken wat voor mouten ik nog in huis heb ben ik tot het volgende recept gekomen voor mijn eerste Orval kloon poging:

Noot: Volgens de biertypen gids van Derek Walsh past Orval het best onder de Saison.

Ik las dat de gist opgekweekt uit een flesje Orval meer bedoeld is voor de hergisting op fles (Brettjes) daarom wil ik voor de hoofdvergisting een andere gist gebruiken.

Omdat ik het ook veel leuker vind om gist op te kweken uit een flesje, en gist voor de hoofdvergisting wil gebruiken op basis van Belgian Abbey wil ik Rochefort gist gebruiken.

Voor de lagering/en rijping op fles ga ik Orval gist opkweken en gebruiken.

Drooghoppen en lagering gedurende 3 weken op 15 C.

De kandijsuiker 10 minuten meekoken.

Waar ik nog niet uit ben:

- Ander maischschema (soort slijm methode)
- Het aantal EBU's (ik vond recepten met een veel hogere waarde)
- De kandijsuiker langer meekoken?
- Kooktijd verlengen na 1/2 uur.

---------------------------------------------------------------------
¦ BrouwVisie Receptrapport ¦

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept : Orval Kloon poging 1
Brouwdatum : nnb
Biertype : Saison
Aantal liters : 10
Gewenst begin SG : 1054 (5.80vol% alc.)
Brouwzaalrendement : 72.0%

Moutstort------------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC 77.4 % 1789 Gram 3 EBC
Cara-Crystal 5.0 % 116 Gram 120 EBC
Viennamout 6.4 % 148 Gram 6 EBC
Kandijsuiker (wit) 11.2 % 259 Gram 0 EBC

Hopstort-------------------------------------------------------------
Hallertau Hersbrücker 2.1 % 5 gram 60 min.
Styrian Golding (Slovenia) 3.9 % 7 gram 60 min.
Hallertau Hersbrücker 2.1 % 5 gram 45 min.
Styrian Golding (Slovenia) 3.9 % 8 gram 45 min.
Styrian Golding (Slovenia) 3.9 % 16 gram Koud hop

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort : Rochefort opgekweekt uit flesje
Gist toegevoegd als : Giststarter
Volume : 2000 ml
Beluchtingstijd : nnb
Temperatuur : 22-24°C

Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: Orval
Stap 1 : 68°C 120 min 3.00 l/kg

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater : 18.15 liter
Maischdikte : 3.00 l/kilo
Maischwater : 6.94 l/kilo
Spoelwater : 11.99 liter
Kooktijd : 90 minuten
Berekende kleur : 18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid : 21 EBU (Glenn Tinseth)

Enige hulp zou welkom zijn.

Oscar

Citaat van: Pieter. op 08-02-2008 &nbsp;00:09 uNoot: Volgens de biertypen gids van DW past Orval het best onder de Saison.

Dan zou het beter zijn om een (Saison) Dupont gist op te kweken...en dan met een Orval gist gaan nagisten/lageren...

MO

Het zou best kunnen zijn dat de Westmalle gist de hoofdgist is, aangezien er best veel contacten zijn tussen beide brouwerijen.

Ronnie

Citaat van: MO op 08-02-2008 &nbsp;08:06 uHet zou best kunnen zijn dat de Westmalle gist de hoofdgist is, aangezien er best veel contacten zijn tussen beide brouwerijen.

Nee hoor,
Westmalle wordt wel bij andere trappisten gebruikt, maar niet bij Orval.
De hoofdgist is een Rochefort, maar ik weet niet dewelke van de 3 Rocheforts. (Ja, ze hebben 3 gisten die ze mengen, van de een meer of de andere volgens het en 6,8 of 10 wordt).
Ik heb meestal al geprobeerd met opkweek van Rochefort 8 en dat gaat goed, maar met Westmalle gaat het wat sneller.
De beste, aanganaamste smaak heb ik met Rochefort bekomen.
De 2de gist (met Bret) vinden jullie natuurlijk in de Orvalfles, ook voor bottelen te gebruiken.

Heb nu ook eens een wort opgedeeld in 2 loten:
lot 1 Rochefort en na 1 1/2 dag Orval erbij.
lot 2 direct met Orval geënt (zoals Adrie dat ook doet)
beide loten maandag j.l. gebotteld.
Ben benieuwd naar smaakverschil, zal weten te zeggen.

Edgar

Als je een verse Orval opkweekt heb je naar mijn idee nog genoeg hoofdgist actief om een prima Orvalkloon te maken. Lijkt mij dat als het één van de 3 Rochefortgisten is, dat het die van de 6 zal zijn. Gewoon simpele brouwerslogica, alcoholresistentie en de typische Rochefort esters zijn niet nodig. (Zijn er echt 3? Heet de 1762 daarom 'Belgian Abbey II'?)

Het kan best dat je als je pas laat in het proces de flesgist toevoegt, je te weinig Brettkarakter krijgt. Omdat de flesgist maar voor een deel uit de Brettcultuur bestaat. Misschien neem je dan beter een oudere Orval.

Ronnie

Ik heb een sterk vermoeden dat het toch beter is de Orvalopkweek niet van de eerste dag te gebruiken maar een "gewone" gist prioriteit te geven want de Brett uit Orval is zeer actief en TE dominant.

Welke Rochefortgist: ik zou 't niet weten want er is GEEN voor de 6, 8 of 10: ze mengen in de één wat meer dan de ander en corrigeren soms nog bij na de recuperatie van gist. Aldus de brouwingenieur, een 4 à 5 jaar geleden. Meer wilde ie niet kwijt.
Toen heb ik de brouwerij samen met de operators van brouwerij Huyghe en mensen van Zythos uitzonderlijk kunnen bezoeken. Want normaal kan je daar niet binnen. GlennC was daar ook bij.

Edgar

Interessante info Ronnie. Je zegt nu dat die Brett zo actief is in de fles, maar ik twijfel daar een beetje aan als het om verse flessen gaat. Ik heb het idee dat in die fase de hoofdgist nog aan de touwtjes trekt en pas later tijdens de flesrijping de Brett de overhand krijgt omdat hij dan als enige de suikers kan gaan eten die de hoofdgist heeft overgelaten.

Wyeast:

CiteerThe Brettanomyces cultures are slow growers that are able to ferment complex sugars that Saccharomyces is not able to utilize.

Zij noemen daar de 3522 als hoofdgist en ik zou me niet verbazen dat dat dan ook de hoofdgist is... Maar waarschijnlijk maakt dat niet zo veel uit. Hoe dan ook, omdat de Brett niet zo snel groeit, zal de hoofdgist denk ik toch domineren als je een starter maakt van een verse fles. Dat was ook mijn ervaring bij het klonen. Geen overheersend Brett-karakter. Als je dat wil voorkomen, moet je er, lijkt mij, op letten dat je relatief weinig van die dextrines in je wort achterlaat, dus maischen gericht op korte suikerketens.

Pieter.

De rijping op fles is 6 maanden, dan kunnen de bretjes hun werk wel doen lijkt mij.

Adrie

Wellicht dat er daarom ook aardig wat suiker in de stort zit. Het Brett-karakter komt sterker naar voren in volmout-orvalachtigen dan in bieren met suiker in de stort, is mijn ervaring.

Edgar

Citaat van: Pieter. op 08-02-2008 &nbsp;11:03 uDe rijping op fles is 6 maanden, dan kunnen de bretjes hun werk wel doen lijkt mij.

6 maanden in de brouwerij bedoel je? Dat dacht ik niet. Je krijgt ze veel verser.

Citaat van: Adrie op 08-02-2008 &nbsp;11:04 uWellicht dat er daarom ook aardig wat suiker in de stort zit. Het Brett-karakter komt sterker naar voren in volmout-orvalachtigen dan in bieren met suiker in de stort, is mijn ervaring.

Voila, dat zou dan kloppen met de hypothese.

Caspar

Ik wil alleen adviseren om een andere hoofdgist te gebruiken dan de Orval opkweek. Mijn ervaring (en wat ik heb geproefd van anderen) is dat de Bret smaak te dominant aanwezig is voor een goede kloon als je 100% Orval opkweek gebruikt.

En werk steriel ;D.

Pieter.

Citaat van: Caspar op 08-02-2008 &nbsp;11:49 uIk wil alleen adviseren om een andere hoofdgist te gebruiken dan de Orval opkweek. Mijn ervaring (en wat ik heb geproefd van anderen) is dat de Bret smaak te dominant aanwezig is voor een goede kloon als je 100% Orval opkweek gebruikt.

En werk steriel ;D.

Vanmiddag ga ik een starter maken van Rochefort 6.

SiriS

Citaat van: Pieter. op 08-02-2008 &nbsp;12:08 uVanmiddag ga ik een starter maken van Rochefort 6.

Pieter,

Tijdens overhevelen van hoofdgisting (met bv Rochefort gist) na lagering zou je drie flesjes Orval kunnen toevoegen. De Brett. eet dan de resterende Rochefort gist en alle restsuikers op. Probeer alles dat van kunststof is en wat in aanraking komt met de Brett te vervangen anders zul je een hele tijd Orval achtige bieren krijgen. Andere materialen, zoals glas en roestvaststaal, zeer grondig reinigen met NaOH en warm water (goede bescherming voor je ogen dragen als je hiermee werkt).

Groet, SiriS

Edgar

Waarschuwing: houd je temperatuur, of liever die in het bier, goed in de gaten tijdens de hoofdgisting. Orval vergist de hoofdvergisting als ik het wel heb ook op 15°, in elk geval niet boven de 20. Kom je te hoog met die Rochefortbeesten, zeg dan maar dag naar je Orvalkarakter.

Oxhead

Ik zou de berekende bitterheid tussen 35 en 40 IBU houden, 21 is veel te laag voor een Orvalkloon

Edgar

35-40 is hoog voor zo'n droog bier. Lijkt me té. De bitterheid in Orval komt goed naar voren door de droogte en wordt in effect versterkt door het koudhoppen. Ik zou niet overdrijven.

Oxhead

Volgens een analyse bij de Proefbrouwerij : 38 ibu ( bron Brew like a Monk)
en een analyse door Pint in 1996 : 32 ibu ( bron Pintnieuws 102 )
Ik zuig het niet uit me duim ;)

Edgar

Ok. Je hebt gelijk waarschijnlijk. Ik ben altijd conservatief, want tegen teveel bitterheid kan je niks doen behalve wachten, maar tegen te weinig bitterheid kan je gewoon wat extract toevoegen.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 08-02-2008 &nbsp;19:08 utegen teveel bitterheid kan je niks doen behalve wachten

Je kan het natuurlijk ook gewoon opdrinken omdat het lekker is >:D

Wesley

Edgar

Dan zou het niet teveel zijn. Er zijn mensen die graag wat balans in hun bieren hebben >:D

oranjeboombiertje

Uit balans is ook een vorm van balans >:D :nut:

Wesley

Oscar

Altijd dronken is ook regelmaat..... samenvol   :D :D :D

Pieter.

Citaat van: SiriS op 08-02-2008 &nbsp;16:11 uPieter,

Tijdens overhevelen van hoofdgisting (met bijvoorbeeld Rochefort gist) na lagering zou je drie flesjes Orval kunnen toevoegen. De Brett. eet dan de resterende Rochefort gist en alle restsuikers op. Probeer alles dat van kunststof is en wat in aanraking komt met de Brett te vervangen anders zul je een hele tijd Orval achtige bieren krijgen. Andere materialen, zoals glas en roestvaststaal, zeer grondig reinigen met NaOH en warm water (goede bescherming voor je ogen dragen als je hiermee werkt).

Groet, SiriS

Bedankt voor de tip, ik ga een apart vaatje gebruiken uitsluitend voor Orval.

Citaat van: Edgar op 08-02-2008 &nbsp;18:24 uWaarschuwing: houd je temperatuur, of liever die in het bier, goed in de gaten tijdens de hoofdgisting. Orval vergist de hoofdvergisting als ik het wel heb ook op 15°, in elk geval niet boven de 20. Kom je te hoog met die Rochefortbeesten, zeg dan maar dag naar je Orvalkarakter.

Ik wil de Orval gist pas toevoegen tijdens de lagering, dan maakt de temperatuur voor de hoofdvergisting met Rochefort toch niet uit?

Citaat van: Oxhead op 08-02-2008  18:28 uIk zou de berekende bitterheid tussen 35 en 40 IBU houden, 21 is veel te laag voor een Orvalkloon

Ik heb de bitterheid in het recept inmiddels aangepast naar 35 IBU.

Ronnie

Citaat van: Caspar op 08-02-2008  11:49 uIk wil alleen adviseren om een andere hoofdgist te gebruiken dan de Orval opkweek. Mijn ervaring (en wat ik heb geproefd van anderen) is dat de Bret smaak te dominant aanwezig is voor een goede kloon als je 100% Orval opkweek gebruikt.En werk steriel .

Ik leun aan bij deze stelling. Trouwens die Brett zit er zó overheersend in hun flesje dat je het veeeel eerder dan 6 maand proeft. De Brett waar men spreekt over die 6 maand is de Brettanomyces Bruxelliensis en de Brett Lambicus.
De Orval is een eigen cultuur, net zoals er bij wijngisten Bretts zijn waarmee ze vandeneerste keer (jammer genoeg) prijs mee hebben.

Ik wil nog iets illustreren:
Die wort die ik in 2 splitste: (zware Orval versie met 9% suiker, stamwort 1055)
Die enting met eerst Rochefortstarter en na 1 1/2 dag Orvalstarter gaf eind SG 1008 gemeten met precisie wijnweger in grote beker.
Die enting met direct Orvalstarter gaf eind SG 1006 gemeten met precisie wijnweger in grote beker
Met alleen Rochefortgist zou ik die 1008 niet halen, ik denk eerder 1010.
Dit was na 6 dagen gisten en is bij bottelen niet meer opnieuw gemeten.
De lage eind SG kan natuurlijk ook liggen aan de andere (hoofd of bottelgist?) die in een Orvalflesje zit.

Starters waren 5% van brouwvolume. Dus bij Rochefort en nadien Orval gaf ik telkens 2,5%.

Wegens moeilijk verdelen met goed gewalste en NIET afgegoten starter, (die gemaakt is volgens A3's methode) en met supplementair 1/2 theelepeltje olijfolie bij opzet starters.

mijn volgend Orval (najaar) wordt een volmout van 6,5 à 7 vol%.

Ook nice to know: Noteer dat mijn Orval klonen, alsook echte Orval, een bier is die quasi geen verhoging presteert aan mijn suikerspiegel. Dat volg ik zeer frequent op met mijn Aviva accu-check.

saluutjes :brouwen:

Ronnie

Citaat van Pieter:
<<Ik wil de Orval gist pas toevoegen tijdens de lagering, dan maakt de temperatuur voor de hoofdvergisting met Rochefort toch niet uit?>>

Toch wel hé Pieter, de temperatuur zal je hoeveelheid esterigheid bepalen.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 08-02-2008  11:11 u6 maanden in de brouwerij bedoel je? Dat dacht ik niet. Je krijgt ze veel verser.

Hier in het Delhaizeke zijn ze 4 1/2 weken geleden gebotteld, dezelfde dag als Westmalle.

Nu we het over flesgisten hebben: ik had het eens over de Chimay-formule, wel nu hebben ze er al terug met lotnummer 002 en 003. Dus die formule klopt! zijn dus kort na Nieuwjaar gebotteld.

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 08-02-2008  19:33 uAltijd dronken is ook regelmaat..... samenvol   :D :D :D

En ik heb een heel regelmatig leven :D ;D

Wesley

Edgar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 08-02-2008  20:15 u
CiteerIk wil de Orval gist pas toevoegen tijdens de lagering, dan maakt de temperatuur voor de hoofdvergisting met Rochefort toch niet uit?

Toch wel hé Pieter, de temperatuur zal je hoeveelheid esterigheid bepalen.

Inderdaad. Dat maakt heel zeker uit. Rochefort (ok, welke die '6' nu precies is weten we niet, laten we er van uitgaan dat het een neven en nichten zijn) is een karakteristieke gist die graag esters en hogere alcoholen maakt. Het karakter van Orval komt echter niet uit mout en gist, zoals bij de meeste andere Belgen, maar uit de Brett en de (koud-)hop. Als je daar tussen gaat prutten met esters en hogere alcoholen doe je het Orvalkarakter geweld aan.

Caspar

Ik zit nu net een biertje te drinken met T58 en ondanks dat dit een ester bommetje is, vind ik de gist niet misstaan in een Orval achtige. De Rochefort zou wel eens erg goed kunnen passen, hou alleen de vergistingstemp echt goed in de gaten!

Pieter.

Oke, hoofdvergisting gaat plaatsvinden in een cementkuip gevuld met water zonder thermostaat, temperatuur is dan rond de 15 C. Moet ik het depot van enkele flesjes Orval rechtstreeks toevoegen tijdens de lagering of hier ook een starter van maken?

Edgar

Citaat van: Pieter. op 08-02-2008  23:25 uOke, hoofdvergisting gaat plaatsvinden in een cementkuip gevuld met water zonder thermostaat, temperatuur is dan rond de 15 C.

Die 15° van mij voor de hoofdgisting was een vergissing. Dat mag naar de 20-22, kennelijk. Op 15° wordt gelagerd en gekoudhopt.

Ik zou geen starter maken van die flesjes. Dan kweek je vooral hoofdgist op.

Pieter.

Citaat van: Edgar op 09-02-2008  19:21 uDie 15° van mij voor de hoofdgisting was een vergissing. Dat mag naar de 20-22, kennelijk. Op 15° wordt gelagerd en gekoudhopt.

Ik zou geen starter maken van die flesjes. Dan kweek je vooral hoofdgist op.

Ok, dan gooi ik het depot van 1 a 2 flesjes erbij na de hoofdvergisting.

Henielma

Ik lees uit het bericht van Siris dat je de hele inhoud die flesjes Orval erbij moet gooien.

Pieter.

Vorige week woensdag gebrouwen, het recept nog iets aangepast. De Rochefort gist rook uitermate lekker, beetje marsepeinachig, de vergisting loopt voorspoedig, het waterslot heeft niet stilgestaan al wordt de activiteit nu wel wat minder. Ik denk dat ik deze week kan gaan lageren.

¦                   BrouwVisie Receptrapport                        ¦

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : Orval Kloon poging 1
Brouwdatum          : 13.02.08
Biertype            : Saison
Aantal liters       : 10
Gewenst begin SG    : 1057 (6.18vol% alc.)
Brouwzaalrendement  : 72.0%

Moutstort------------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               77.0 %         1893 Gram      3 EBC                                                                       
Caramunich                   6.0 %          148 Gram       123 EBC                                                                 
Viennamout                   7.0 %          172 Gram       6 EBC                                                                 
Kandijsuiker (wit)           10.0 %         246 Gram       0 EBC                                                                         

Hopstort-------------------------------------------------------------
Hallertau Hersbrücker        2.1 %          28 gram        FWH                                                                           
Styrian Golding (Slovenia)   3.9 %          5 gram         FWH                                                                               
Hallertau Hersbrücker        2.1 %          12 gram        45 min.                                                                           
Styrian Golding (Slovenia)   3.9 %          11 gram        45 min.                                                                               
Styrian Golding (Slovenia)   3.9 %          10 gram        Koud hop                                                                               

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort            : Rochefort
Gist toegevoegd als  : Giststarter
Volume               : 2000 ml
Beluchtingstijd      : Continue
Temperatuur          : 22°C

Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: Orval 2
Stap 1 : 63°C      45 min      0.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      20 min      0.00 l/kg

pH voor behandelen   : 0
pH na behandelen     : 0
Maisch behandeld met :
ml toegevoegd        : 0

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 18.71 liter
Maischdikte          : 0.00 l/kilo
Maischwater          : 19.00 l/kilo
Spoelwater           : 0.00 liter
Kooktijd             : 90 minuten
Berekende kleur      : 22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid : 35 EBU (Glenn Tinseth)

Kandijsuiker 10 min meekoken.
Hoofdvergisting op 15 graden.
Lagering 3 weken op 15 graden.
Inhoud twee flesjes Orval toevoegen tijdens lagering.

Oscar

Pieter,

Al eens over nagedacht om gist uit eigen tuin bij de lagering/bottelen toe te voegen?

MO

Is niemand op dit forum bij de Open deur dagen van Orval geweest? Bij Zythos wel, hier prachtige fotos link

Wat een schitterende nieuwe brouwzaal

Sam_sam

Ik weet niet of mensen nog met dit kloonbrouwsel bezig zijn aangezien de laatste post in 2008 was, maar ben afgelopen september bij Orval geweest en heb daar gezien welke hopsoorten worden gebruikt.

"Striss" is daar een afkorting voor Styrian Goldings, daar stonden flink wat dozen van op voorraad.
Willamette is een Amerikaanse variant op de Engelse Fuggles.
En de welbekende Hallertau hop.

Weet niet of jullie er wat aan hebben?

gr Sam

Adrie

Staat Striss niet voor Strisselspalt?

Edgar

Leuk hoor! De Styrian Goldings is voor de koudhop, dat zullen ze wel zo houden. Deze hoppen wist ik niet, verrassend!

En inderdaad, Striss is Strisselspalt uiteraard.

Huub Krekels

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  20:45 uPieter,

Al eens over nagedacht om gist uit eigen tuin bij de lagering/bottelen toe te voegen?

Oscar, wakker worden  ;D

Adrie

Citaat van: Huub Krekels op 08-12-2010  12:51 uOscar, wakker worden  ;D

Dat was een opmerking van bijna drie jaar oud. Ik denk dat Oscar nu wel wakker is.

Huub Krekels

Het viel mij nu pas op. Ik had dit nog niet gelezen. In elk geval ben jij wel wakker Adrie!  :biersmile:

Andre4096

Citaat van: Edwin op 05-09-2004  15:29 uHa mannen :proost:

Naar aanleiding van de proeverij kom ik tot het volgende recept. Ik heb daarbij gekeken naar onze resultaten én de aantekeningen die Jacques en ik gemaakt hebben tijdens de excursie naar Orval. Daar werd aangegeven dat ze werkten met twee caramouten. Wij komen tot 1 caramout, omdat de verhouding pilmout-caramout 87%-13% moest zijn. De suiker is n.a.v. de pogingen vastsgesteld op 10% en de hopgift is verhoogd:

Orval

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.12
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.60
Anticipated EBC:          20.0
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 78.4     1.66 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 11.7     0.25 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    120
  9.9     0.21 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
  5.50 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    3.00   3.3  First WH
 11.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.4  First WH
  6.60 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    3.00   3.5  45 min.
 13.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.7  45 min.
 34.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70   0.0  Dry Hop

Yeast
-----
Orval, opgekweekt uit fles

Mash Schedule
-------------

Grain kg:     1.91
Water Qts:    7.07 - Before Additional Infusions
Water L:      6.69 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  68  Time: 120
Mash-out Rest Temp :           0  Time:   0
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Total Mash Volume L: 7.97 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.

(c) Copyright by Edwin Hoogedoorn, 2004. All rights reserved

Jawel, uit voorzorg maar even.
Dit is m volgens mij!

Edwin

Beste Edwin,

Lijkt me erg leuk om een Orval te brouwen hier in Berlijn :)

Het enige wat ik nog niet door heb van dit recept zijn de hoeveelheden maisch- & spoel water.
Dit komt natuurlijk omdat dit pas mijn derde brouw gaat worden ;)

Groetjes en alvast bedankt,
Andre

Jimitri

Ik ben samen met een kameraad begonnen met brouwen en als ons tweede brouwsel zouden een soort van Orval willen brouwen. We zijn niet van plan om de gist uit de flesjes op te kweken, aangezien je hier in het leuvense nergens nog Orval vastkrijgt en we er ook geen ervaring mee hebben. Zou iemand ons op weg kunnen zetten? Dus we zoeken een bier met de eigenschappen van Orval, maar het moet niet helemaal hetzelfde zijn. :-)

toon van den broek

Beste,
Als dit je tweede bier is zal ik zeker niet een Orval-achtig bier brouwen want Orval is niet makkelijk.
Heeft namelijk meerdere gistingen. De laatste een Brettanomyces-gisting die je -als je het goed wilt doen- pas als het laatst deze gist toe moet voegen.
Probleem daarvan is dat het moeilijk inschatten is hoever deze gist doorvergist, m.a.w. het is dan heel goed mogelijk dat al je flesjes erg gaan spuiten/gushen en/of kapotspringen.
Ook kan het heel lang duren eer de speciale 'droge' Orvalsmaak zich ontwikkelt.
Misschien een makkelijker bier brouwen? Pale Ale bv?

Groetjes, Toon.

Adrie

Ik sluit me aan bij Toon. Je kunt geen Orval maken zonder de juiste (mix van) gisten te gebruiken. Opkweek uit flesjes geeft een goed resultaat. Soms brengt Wyeast een seizoensgist uit die naar verluid de Orval mix is. Het gaat dan om de Wyeast 3789-PC Trappist Blend. Deze was voor het laatst vorig jaar van januari t/m maart verkrijgbaar.
Als alternatief kun je eerst vergisten met een gewone gist en dan de Wyeast 5526 Brettanomyces lambicus toevoegen. Je laat het bier vervolgens nog een tijd staan alvorens te bottelen om de reden die Toon noemt. Dan bottelen met verse gist.

Jimitri

Had al een beetje extra opzoekwerk verricht en ook tot de conclusie gekomen dat Orval te moeilijk zou worden en dan maar overgeschakeld op pale ale. Nu nog een recept voor een amberkleurige pale ale vinden. :-)
Bedankt voor de hulp, jongens.

RobinB

Citaat van: Adrie op 02-05-2012  11:02 uAls alternatief kun je eerst vergisten met een gewone gist en dan de Wyeast 5526 Brettanomyces lambicus toevoegen.

Of gewoon de Orval flessengist toevoegen in de nagisting. :)
Zo moeilijk is een Orval toch niet?

Laat maar, niet goed gelezen! ;D

Ronnie

Ik moet jullie teleurstellen met het feit dat ook Orval nu met bottelgist werkt.
Dit sedert in voege brengen van de nieuwe inox-lijn, samen met hun nieuwe brouwingenieur.

Voor het bottelen wordt gepasteuriseerd (of gefilterd zou ook kunnen, weet het nog niet)
De Brett cultuur wordt enkel nog na 2 dagen hoofdgisting toegevoegd.
De nieuwe brouwingenieur wil volledig afstappen van de Brettanomyces.  :huilen:

We zullen onze Brett dus bij andere biertjes moeten gaan halen.

Adrie

Citaat van: Ronnie op 03-05-2012  09:55 uDe nieuwe brouwingenieur wil volledig afstappen van de Brettanomyces.  :huilen:

Dat meen je toch niet, hè?

En zo ja, dan wordt het tijd om deze minkukel van een brouwingenieur met e-mails en brieven te bestoken.

Ronald_

Ik had de laatste keer al het idee dat de receptuur gewijzigd was. Minder aroma hop (geen koudhop meer?) zo leek het. Nog steeds wel erg lekker :)

toon van den broek

Ja, ik vrees dat Ronnie gelijk heeft. Dit onderwerp was bij onze Vlaamse buren al besproken.
Het valt op dat het bier anders is dan voorheen. Eerst dacht ik dat dat kwam door de grote vraag, dus dat de langzaam werkende Brettanomyces daardoor niet uit de verf kwam. Maar er is dus een veel vervelender reden...
Het verbaast me wel dat de doorgaans toch wel erg traditionele paters deze grote ommezwaai gedaan hebben.
Hiermee gaat hun unieke bier een heel ander karakter krijgen lijkt me... Orval is dan geen Orval meer...

En Ronnie: uit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken? Ik ken er -behalve de lambieken- geen een in België.

Kopen bij Wyeast is ook niet leuk meer: de packs van de Brett hebben ze verdubbeld in prijs!
Heb wel goede ervaringen met de 'speciale' van hun: de Old-Ale-blend (9097) met Brett. Is soms te krijgen.

Groet, Toon.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 03-05-2012  09:58 uDat meen je toch niet, hè?..0

Jammer genoeg wel  :huilen: Probeer maar eens, Adrie, doe es een flesopkweek. Het hoge eind SG zegt alles.

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  10:16 uEn Ronnie: uit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken? Ik ken er -behalve de lambieken- geen een in België.

Op die draad schreef Lars: Als je bvb Bouillon of Ste Hélène opkweekt, heb je de originele Orvalgist

Ben niet zeker of dat hun cocktail is met de Brett er in?
Maar die bieren zijn hier in Vlaanderen niet verkrijgbaar, laat staan bij jullie in NL.
Het is ook niet zeker of die Brett van Wyeast wel dezelfde stam is. Er zijn tal van Brettanomyces varianten, net als bij wijn er zoveel zijn.

Ik denk dat ik in het vervolg de Wyeast 3522 (Achouffe gist) ga gebruiken op een Orval recept. zal ook lekker bier geven en goed uitgegist zijn.

De gegevens over het stoppen met Brett en zo heb ik van een brouwingenieur bij Br. Huyghe die het bij Orval opgesnoven heeft.
Deze brouwerij doet nogal veel technische samenwerking en uitwisseling met de Trappisten van Orval en Rochefort.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  10:16 uuit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken?

Maar toon, wij hebben toch onze eigen Brett?  ;)

toon van den broek

Hoi Oscar,

Dat klopt, maar zoals de ene gist de andere niet is geldt dat voor Brettanomyces-en voor melkzuur-stammen ook.
Daarom is het een groot verlies als er geen 'echte' Orval meer is.
Het bierlandschap wordt daar weer een beetje smaller van....

Toon.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  15:24 uDaarom is het een groot verlies als er geen 'echte' Orval meer is.

Klopt...de huidige brouwers zijn bang voor brettanomicus... >:D

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Nu even een verheugend berichtje.
Vanmiddag was ik zo vrij de brouwmeester van Orval J.M. Rocks te mailen met de vraag over de Brettanomyces.
De mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt.
De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Dat gebeurt pas na min. 6 maanden.
Wellicht hield men het bier voorheen langer bij de brouwerij ter rijping?
We moeten dus voortaan zelf onze Orval opleggen... maar dat doen we graag!

Groeten, Toon.

Ronnie

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  19:19 uDe mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt. De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Wat ik dan niet begrijp dat na zelfs 7 maanden op fles het SG gelijk gebleven is.
Van alle Orvalkloon brouwsels het laatste jaar in onze gilde (dus met flesopkweek) is er NIEMAND die nog een laag SG haalde. Ze blijven allemaal hangen boven 1010, zeker weten.

Dus er zou geen filtering gebeuren en niet met bottelgist gewerkt worden?
Hoe komt het dan dat er zo een verschillen zijn t.o.v. voorheen?
Ik heb JM Rock ooit betrapt op onjuiste info bij vragen toen ie bij Brouwland antwoorden gaf. Hij deed vermoedelijk aan protectionisme.
Dat de nieuwe brouwmeester van de Brett afwil is wel degelijk een feit.

:weetniet: :weetniet: :weetniet:

Bas G

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  19:19 uHallo Biervrienden,

Nu even een verheugend berichtje.
Vanmiddag was ik zo vrij de brouwmeester van Orval J.M. Rocks te mailen met de vraag over de Brettanomyces.
De mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt.
De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Wellicht hield men het bier voorheen langer bij de brouwerij ter rijping?
We moeten dus voortaan zelf onze Orval opleggen... maar dat doen we graag!

Groeten, Toon.

Aha, gelukkig. Ik was toevallig afgelopen weekend bij Orval, en heb een paar flesjes meegenomen die werkelijk geen spoortje Brett hadden. Aan de hand van de hopsmaak vermoedde ik al dat ze erg jong waren. Lekker, maar niet de Orval die ik in gedachte had.  :(

toon van den broek

Hallo Biervrienden,
Tsja, ik geloof mensen altijd als ze iets expliciet zeggen.
Ondanks dat ik weet dat J.M. Rock een van de beste en meest preciese brouwingenieurs in België is zou het kunnen zijn dat de brettanomyces niet goed uit de verf komt de laatste tijd. Het gistmengsel wat gegeven wordt voor de hergisting op fles is natuurlijk een combinatie van bottelgist (al dan niet gelijk aan de 'gewone' gist) en brettanomyces-stam(men).
Het beste is om flesjes Orval 9 tot 12 maanden weg te zetten en dan testen. Zal ik gaan doen.
Zelf heb ik eind september een lichte Tripel gemaakt van 13,8 P en bij botteling (16-10) één depot van een flesje Orval per 20ltr bier toegevoegd. Het heeft wel de hele winter koud gestaan, maar zal het vanavond eens gaan proeven.
Groeten, Toon.

ciesvandekwis

Orval bijna overal uitverkocht. Dit noemen ze dan self fullfilling prophecy: alle klootjesvolk dat zegt, hé, snel nog even kijken in de winkel.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/201207055738-Orval-wordt-slachtoffer-van-eigen-succes

RGeraads

Vorige week zaterdag wilde ik aan mijn gast een flesje Orval schenken, gaat gewoon de hals van de fles kapot bij het openen van het flesje. Natuurlijk vallen er glasscherven in het bier, maar hebben we die er weer uit kunnen filteren middels een fijn zeefje. Bier was nog erg jong. Normaliter komt de Brett er pas op na minimaal zes maanden rijping op de fles. Dat had deze net niet, dus weinig over te zeggen...

Ronnie

Citaat van: toon van den broek op 04-05-2012  14:26 uOndanks dat ik weet dat J.M. Rock een van de beste en meest preciese brouwingenieurs in België is zou het kunnen zijn dat de brettanomyces niet goed uit de verf komt de laatste tijd. Het gistmengsel wat gegeven wordt voor de hergisting op fles is natuurlijk een combinatie van bottelgist (al dan niet gelijk aan de 'gewone' gist) en brettanomyces-stam(men).

Zou kunnen, maar vroeger was het zeker geen bottelgist op de fles.
Nu dus wel.
Bij het bier dat ik in 't vroege voorjaar heb gebrouwen begin ik Brett trekjes te proeven. Maar 't is niet zo uitgesproken als dat vroeger was.
Er is geen verder zakken van SG gebeurd, dus ook geen gushing.
Waarschijnlijk zal de Brett stam op zich geen hogere vergistingsgraad hebben dan die bottelgist.

Zaak is nu om in de toekomst een krachtige hoofdgist te gebruiken en nadien de Orvalkuur. Denk dat ik de Rochefort 10 ga gebruiken als eerste gisting. Of zou het beter een Achouffe zijn?

t-quest

Binnenkort beginnen we ook aan een Orval kloon.
Ik heb bijna alle info van dit forum gehaald, bedankt mensen!
Het enigste wat ik niet kon vinden was het Promash recept.
Kan iemand me de link geven naar de .rec aub?

RobinB

Als je alle info al hebt, klop je die toch zelf ff in?
Daarna wel hier posten hè? :)

t-quest

Klopt Robin, maar het is de 1e keer dat ik met dat programma werk, heb dus ook nog maar een demo versie waar je maar 3x mee kan opslaan.
Het zou dus handig zijn mocht ik de .rec eens kunnen downloaden en vergelijken met de gegvens die ik verzameld heb, alhoewel ik denk dat die dus voor 99% zullen overeenkomen.
Vroeger stond die op deze site dacht ik, maar nu kan ik die nergens meer vinden :/

RobinB

Ik heb het (betaalde) programma ook niet. :)

Woozl

Mede brouwers,

Ook ik ben van plan om komend weekend aan een Orval kloon ('Vrome Hoender') te beginnen.
Ik heb reeds Westmalle gist enkele dagen op de magneet roerder (omgebouwde bandrecorder  ^-^) gehad.
Dit is het resultaat:

Op dit moment heb ik Orval gist in een erlemeyer op de bandrecorder staan.

Nu heb ik een paar vragen.
1. Volgens MrMalty moet ik 138 ml slurry hebben...Ik heb dus niet genoeg.. dus nog maar even bijkweken.
echter... later komt de Orval er nog bij. Heb nu ik genoeg gist? :weetniet:
2. Wat zijn de verschillende kleuren gist? Boven op de witte gist ligt een klein laagje grijs..Wat is dit?
3. Ik ben van plan het recept van deze topic te gebruiken (de laatste van: Edwin op 05-09-2004). Bij welke SG moet ik de Orval toevoegen?
4. Hoe lang moet ik koud hoppen?
5. Is het verstandig om een korte rust bij 55 ºC in te lassen?

Ik zal er vast nog wel meer vragen hebben, maar dit was het voorlopig..

Alvast bedankt,

Paulus

Jacques

Citaat van: Woozl op 12-09-2013  19:22 uNu heb ik een paar vragen.
1. Volgens MrMalty moet ik 138 ml slurry hebben...Ik heb dus niet genoeg.. dus nog maar even bijkweken.
echter... later komt de Orval er nog bij. Heb nu ik genoeg gist? :weetniet:
2. Wat zijn de verschillende kleuren gist? Boven op de witte gist ligt een klein laagje grijs..Wat is dit?
3. Ik ben van plan het recept van deze topic te gebruiken (de laatste van: Edwin op 05-09-2004). Bij welke SG moet ik de Orval toevoegen?
4. Hoe lang moet ik koud hoppen?
5. Is het verstandig om een korte rust bij 55 ºC in te lassen?

Ad 1
Die gist komt er inderdaad bij. Orval gist gaat ver door, of beter gezegd de Brett die in een flesje Orval zit. Daarom kun je met wat minder gist toe.

Ad 2
Die grijs gekleurde laag is gist met (eiwiit)verontreiniging. Je kunt die gist gewoon gebruiken.

Ad 3
Zodra de hoofdgisting begint af te lopen.

Ad 4
Meestal wordt er 3 dagen toe een week uitgetrokken voor het koudhoppen. Ligt een beetje aan de temperatuur tijdens de nagisting.

Ad 5
Een dergelijk pauze is niet noodzakelijk.

Woozl