Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Inox gistvat reinigen

Gestart door Hans VH, 13-06-2022 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans VH

Na bottelen blijft er in het inox gistvat een hardnekkige ring over aan de bovenste rand  tot waar het bier stond.
Alle bier- en gistresten spoel je gemakkelijk weg, behalve deze rand. Die gaat er moeilijk af.
Heeft iemand daar een speciaal trucje voor?

brouwerwaldonk

Misschien is uw vat geen inox maar is het RVS.
IK vergist al sinds 1995 in een grote inox kookketel en heb nog altijd geen vuile rand in het vat. Die is nog als nieuw.
Na de gisting spoel ik het vat uit en met een gewoon inox schuursponsje maak ik de binnenkant schoon.

gistvat70L.jpeg

Jacques

Citaat van: Hans VH op 13-06-2022  15:07 uNa bottelen blijft er in het inox gistvat een hardnekkige ring over aan de bovenste rand  tot waar het bier stond.
Alle bier- en gistresten spoel je gemakkelijk weg, behalve deze rand. Die gaat er moeilijk af.
Heeft iemand daar een speciaal trucje voor?

Simpel borstelen met een borstel voor de vaat. Doop de borstel in een alkalisch reinigingsmiddel zoals Oxi, PBW of Chemipro Causic. Je kunt ook Enzybrew 10 gebruiken.

Hans VH

Citaat van: Jacques op 13-06-2022  21:52 uSimpel borstelen met een borstel voor de vaat. Doop de borstel in een alkalisch reinigingsmiddel zoals Oxi, PBW of Chemipro Causic. Je kunt ook Enzybrew 10 gebruiken.
Oxi nog niet geprobeerd, ik dacht dat dit te zwak zou zijn. En van Caustic meen ik te weten dat het inox aantast. Dan toch maar eens proberen. Bedankt voor de tip!

Hans VH

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-06-2022  16:12 uMisschien is uw vat geen inox maar is het RVS.
Moet je mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen inox en RVS  :weetniet: 

Alexander_H

beetje azijn en schuursponsje, daarna direct met water spoelen.

Zambezi Special

Heet water met afwasmiddel. Tegen kokend aan.
Ik krijg de rand eruit met gewoon warm water en afwasborstel of mijn vingers

brouwerwaldonk

Citaat van: Hans VH op 13-06-2022  23:41 uMoet je mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen inox en RVS  :weetniet: 
Hou er eens een magneet tegen dan weet je wat RVS is. Daar plakt uw magneet aan vast.
RVS is Roest Vrij Staal
Aan inox plakt geen enkele magneet Dat is een heel andere legering dan rvs.

Enos

Sorry hoor
Maar volgens mij is INOX en RVS gelijk.
En RVS is geen roest vrij staal , maar roest VAST staal.
inox is de Franse afkorting voor inoxydable wat roestvast staal (RVS) betekent.

Inox of roestvast staal (RVS) is een ijzerlegering met minstens 10,5% chroom.

Je hebt wel verschillende soorten RVS 

De meest voorkomende roestvaststaaltypen zijn: RVS-304 (74% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel) en RVS-316 (71% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel en 3% molybdeen).

Ik denk dat u wat anders bedoeld. ;)  ;)

Jacques

Citaat van: Hans VH op 13-06-2022  23:38 uOxi nog niet geprobeerd, ik dacht dat dit te zwak zou zijn. En van Caustic meen ik te weten dat het inox aantast.

Oxi is niet te zwak. Maar het is vooral een kwestie van mechanische reiniging (borstelen dus...),
Chemipro Caustic tast rvs/inox niet aan bij kortstondig contact. 

Eric v B

Citaat van: Enos op 14-06-2022  13:02 uSorry hoor
Maar volgens mij is INOX en RVS gelijk.
En RVS is geen roest vrij staal , maar roest VAST staal.
inox is de Franse afkorting voor inoxydable wat roestvast staal (RVS) betekent.

Inox of roestvast staal (RVS) is een ijzerlegering met minstens 10,5% chroom.

Je hebt wel verschillende soorten RVS 

De meest voorkomende roestvaststaaltypen zijn: RVS-304 (74% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel) en RVS-316 (71% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel en 3% molybdeen).

Ik denk dat u wat anders bedoeld. ;)  ;)

Correct! Afhankelijk van de structuur kan er op rvs wel/slecht of niet een magneet blijven "plakken".

Vergelijkbare Topics (7)

14886

Gestart door Bonfunck

Reacties: 3
Gelezen: 3380

30607

Reacties: 15
Gelezen: 4490

28362

Gestart door tinuske

Reacties: 6
Gelezen: 2109

39911

Reacties: 4
Gelezen: 1447

6648

Reacties: 40
Gelezen: 16066

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.