Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aquarium verwarming in gistvat

Gestart door MikeG, 27-03-2018 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

MikeG

hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn gistvat op een constante temperatuur te houden (ik heb nog even geen mogelijkheid voor een vergistingskast) Mijn woning is nogal "oud" en overdag is het er heerlijk warm maar 's avonds koelt de woning aardig af en zeker de plek waar mijn gistvat staat waardoor het gisten telkens afneemt gedurende de nacht (en om nu de verwarming aan te laten voor mijn bier.....) Nu heb ik begrepen dat sommige mensen een aquarium verwarming gebruiken om de temperatuur in het gistvat constant op de juiste temperatuur te houden. Iemand hier ervaring mee en tips eventueel?

Dank alvast

BrouwMark

Ik woon ook in een tochtgat  :)

Hoe ik het doe: een grote speciekuip, vullen met water, aquariumelement daarin en het gistvat in het water zetten. Dit werkt voor mij prima, helemaal in een verduisterd kamertje op het noorden in een koel huis. Zo heb je gelijk ook wat koeling. Zelfs in de zomer wordt het er niet echt heet.
Het water wel na elk brouwsel vervangen, anders krijg je algengroei en waterslijm (net als in een aquarium dus).

lier

zo'n ding gebruik ik ook in mijn gistkast (koelkast met stc1000), met een ventilator er achter om de warmte goed door de kast te verspreiden.
Wel voor de veiligheid een thermische trip installeren op +/- 50 graden in de kast om brand te voorkomen, die dingen zijn uiteindelijk voor een ander doel gemaakt.

Succes

BrouwMark

Citaat van: lier op 27-03-2018  22:44 uzo'n ding gebruik ik ook in mijn gistkast (koelkast met stc1000), met een ventilator er achter om de warmte goed door de kast te verspreiden.
Wel voor de veiligheid een thermische trip installeren op +/- 50 graden in de kast om brand te voorkomen, die dingen zijn uiteindelijk voor een ander doel gemaakt.

Succes

Je legt hem niet in water? Dat is erg link...

MikeG

Die speciekuip is een goeie tip! Had hem nog niet zo bedacht. Zat zelf te denken om hem in het vat te laten zakken (eerst ontsmetten) door mijn vat te modificeren (opening maken voor het snoer en dichtkitten) maar met de speciekuip oplossing is het nog simpeler.  :proost2:

lier

Citaat van: BrouwMark op 27-03-2018  22:46 uJe legt hem niet in water? Dat is erg link...

Heb er nooit aan gedacht hem in water te leggen er er daarom een ventilator bij gezet en een thermische trip ingebouwd. Ga mijn ontwerp maar eens aanpassen denk ik, bedankt voor de tip

BrouwMark

Die dingen hebben de thermische geleiding van een vloeistof nodig om koel genoeg te blijven. Het glas kan anders kapot springen, of het element brandt door door oververhitting. Een ventilator lijkt me niet afdoende koeling...

Als je trip in werking treedt, kan er al iets aan het branden zijn geslagen ondertussen. Ik zou er serieus even naar kijken!

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

5902

Reacties: 13
Gelezen: 6571

27141

Reacties: 15
Gelezen: 4672

37633

Reacties: 5
Gelezen: 1366

35630

Gestart door sander77

Reacties: 9
Gelezen: 2014

44906

Reacties: 10
Gelezen: 620

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.