Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grootte gistvat

Gestart door Tom den Hollander, 31-10-2014 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Tom den Hollander

Dit is een afgeplitst topic.

Als ik een Brouwmeister 50 liter koop met daarbij een verkorte moutpijp. Wat raden jullie dan aan qua gistvat (en). 2x 60 liter?

Dund

Die heb ik ook werken goed hoor. Ik denk dat voor een kleiner brouwsel dit geen probleem is.

Tom den Hollander

Dus als ik met korte moutpijp brouw gewoon 1x 60 liter gistvat gebruiken en bij groot brouwsel het splitsen naar 2x 60 liter.

Zedd

Tom, vanwege het schuimen is het slim om ruimte boven je bier te houden. Hiervoor wordt meestal 100% aangehouden. Dus in 60 liter vat kan je 30 liter kwijt. Heb je minder schuimvorming, kan je ook kleinere vaten gebruiken.
Mijn laatste Weizen hield ik zelfs met dubbele ruimte niet in bedwang...

Dund

Nee die weizen gist das een vak apart he! Ik had drie weken terug ook een weizen in de ton zitten maar ik moest er een flinke blow-off pipe en een emmer bij zetten. 😀

alrikdew

Citaat van: Zedd op 31-10-2014  11:55 uTom, vanwege het schuimen is het slim om ruimte boven je bier te houden. Hiervoor wordt meestal 100% aangehouden. Dus in 60L vat kan je 30L kwijt. Heb je minder schuimvorming, kan je ook kleinere vaten gebruiken.
Mijn laatste Weizen hield ik zelfs met dubbele ruimte niet in bedwang...

Dat vind ik echt heel veel! Zoveel schuim heb ik nog nooit gehad! Vergist je gecontroleerd? 
Ik vergist vaak genoeg 25 liter in een 30 liter vat en heb nog nooit problemen hiermee gehad. 50 liter vergist ik altijd in een 65 liter vat en ook daarmee nul problemen!

Tom den Hollander

Hmm. Dus maar 2x 60 liter aanschaffen. Bedankt.

Dund

Nog sterker! Ik had een giststarter gemaakt 3,5 liter in een vijf liter erlenmeyer. Deze stond op het aanrecht op een magneetroerder.

Rond een uur of 5 had ik de gist erin gedaan en smorgens zat de gist een halve meter boven de erlenmeyer tegen de muur. Was recht door het waterslot heengespoten. Echt een super potente gist. Het zat een halve meter boven de erlenmeyer tegen de muur. Heel de fan vol met wort 😀

Zedd

Citaat van: alrikdew op 31-10-2014  16:54 uDat vind ik echt heel veel! Zoveel schuim heb ik nog nooit gehad! Vergist je gecontroleerd? 
Ik vergist vaak genoeg 25 liter in een 30 liter vat en heb nog nooit problemen hiermee gehad. 50 liter vergist ik altijd in een 65 liter vat en ook daarmee nul problemen!
Wat bedoel je met "gecontroleerd"?
Ik vermoed van niet, want ik mieter de inhoud van het smack pack (in dit geval)  in het wort. Alleen bovengisten, gistkast staat op de wensenlijst.

alrikdew

Ja dat is ook het probleem denk ik. Ik vergist altijd in de kelder of in mijn gistkast. Daardoor wordt t wat getemperd. Ik zou heel snel een gistkast gaan maken man! Is echt heel makkelijk en voor 15 euro kan je al een koelkast kopen en voor 17 eui heb je een stc. In een dag heb je het kisje gemaakt en alles aangesloten. Al niet eerder!

Ik zou eerder rekenen op 20% headspace. Als je meer doet en je laat het bijv wat langer staan dan is de kast op oxidatie ook wat groter. Plus als je 50L maakt en je hebt een ton van 100L moeten hebben. Dat past ook nog eens niet in een koelkast...

A.r.j.a.n.

Citaat van: alrikdew op 31-10-2014  23:28 uJa dat is ook het probleem denk ik. Ik vergist altijd in de kelder of in mijn gistkast. Daardoor wordt t wat getemperd. Ik zou heel snel een gistkast gaan maken man! Is echt heel makkelijk en voor 15 euro kan je al een koelkast kopen en voor 17 eui heb je een stc. In een dag heb je het kisje gemaakt en alles aangesloten. Al niet eerder!

Ik zou eerder rekenen op 20% headspace. Als je meer doet en je laat het bijv wat langer staan dan is de kast op oxidatie ook wat groter. Plus als je 50L maakt en je hebt een ton van 100L moeten hebben. Dat past ook nog eens niet in een koelkast...

De schuimvorming is toch echt sterk afhankelijk van de gist.
Afgelopen voorjaar kwam hier ook het schuim van Wyeast Belgian wit door het waterslot.
100% headspace en gecontroleerd op 20 graden.

alrikdew

Klopt. Maar mijn ervaring is ook dat de gist wat rustiger aan doet wanneer het wat koeler is dan kamer temperatuur. Ik heb het alleen nog nooit mee gemaakt en ik hou altijd 20 tot 30% headspace.

ZwartGoud

Heb je wel eens Westmalle gist gebruikt?

havu

Citaat van: ZwartGoud op 01-11-2014  01:48 uHeb je wel eens Westmalle gist gebruikt?

100% headspace en nog niet genoeg. Gecontroleerd vergist - gestart op 18 ºC. 1762 Belgian Abbey II gaf hetzelfde effect.

alrikdew

Hmm om eerlijk te zijn brouw ik overwegend Engelse en Amerikaanse bieren. Ik begin over 2 weken met mijn eerste tripel ooit. Wellicht heb ik dan hetzelfde probleem! ;)

ZwartGoud

Bij bijna alle bieren gaat het ook prima bij mij. 20 liter in een 30 of 35 liter gistfles. Alleen de Westmalle is er bij mij uit komen zetten, en laatst ook de BRY-97. Laatst trouwens ook de S-04 bij een stevige barley wine. Maar het gaat bijna altijd goed.

Overigens vind ik het helemaal niet erg als ik een blow off nodig heb. Ik maak alles steriel en gebruik deze gist voor een volgend brouwsel. Deze gist verkeerd altijd in top conditie  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

30241

Reacties: 6
Gelezen: 2704

10025

Reacties: 11
Gelezen: 6952

6422

Reacties: 8
Gelezen: 5155

28362

Gestart door tinuske

Reacties: 6
Gelezen: 2109

25767

Reacties: 19
Gelezen: 5335

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.