Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is het gistvat wel groot genoeg?

Gestart door Frans Maarkelsbier, 22-01-2014 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Frans Maarkelsbier

Hallo allemaal,
Ik heb vanmiddag inkopen gedaan in Almere en heb een gistvat van 25 liter meegenomen. Deze past mooi in mijn koelkast maar nu is
mijn vraag kan ik hierin een brouwsel van 20 liter vergisten of is hij hier te klein voor?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

De-Geert

Met een blow off tube moet je een eind komen, ik heb ook een 25 liter vat voor 20 liter bier. Alleen met de echte "top croppers" is die blow off echt nodig.

Rich

Als je boven de 20 liter markering nog ca 15 cm ruimte tot de rand hebt moet het lukken; althans dat is mijn ervaring ;)

heijligers

Zolang je de vergistingstemperatuur onder controle kunt houden zal dat wel lukken. Een ongecontroleerde Belg wil nog wel eens door het waterslot tegen het plafond spuiten met zo weinig kopruimte >:D

Herman

Met Westmalle gist zal het te klein zijn ;) Verder zal het meestal wel goed gaan. Persoonlijk houd ik niet van gokken en neem ik liever een ruimer gistvat voor de hoofdgisting.

Etn82

Ik vergist vrij regelmatig 25 liter in een 30 liter vat. Wanneer je koel vergist zal dat met veel voorkomende gisten geen problemen opleveren. Maar zoals Herman al terecht aangaf, zou ik het met de Westmalle gist, of de Weihenstephaner niet aandurven. Deze staan er om bekend veel te schuimen.

Gisten waar ik vaak mee werk zijn en bij mij (tot noch toe) geen problemen opleverden zijn:

Korrel: US-05, BRY-97, S-04, Windsor.
Wyeast: 1056, 1272, 1968

Qua ondergisters zit je volgens mij doorgaans ook wel veilig met minder kopruimte.

Maar bij twijfel gewoon een je recept hier plaatsen en daarbij aangeven dat je twijfelt of je met dat recept (vnl. vergistingstemp.) en de gekozen gist wel genoeg kopruimte hebt. Dan is er vast wel iemand die je adviseren.

Frans Maarkelsbier

Bedankt voor jullie reacties.
Het gist dat ik ga gebruiken is Wyeast 1056

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=372383233&key=YXM6JZWO

Bij dit vat heb ik nog 25 cm ruimte tot een totaal hoogte van 80 cm in mijn koelkast

Bij deze nog 27 cm ruimte tot aan de bovenkant van de koelkast.

Ik moet dan wel het waterslot vervangen door  een slang.

Zijn er gist vaten met een doorsnede van 40 met een hoogte van 60 cm

of een met een doorsneede van 28 met een hoogte van 78 cm ?

Frans Maarkelsbier

Etn82

Citaat van: Frans Maarkesbier op 23-01-2014  08:56 uBij dit vat heb ik nog 25 cm ruimte tot een totaal hoogte van 80 cm in mijn koelkast

Met kopruimte hebben we het over de ruimte in het vat boven het wort. Daar vormt zich het schuim van je vergisting.

Maar als je twijfelt, zou ik voor die 9 euro meer dit gistvat van 30 liter nemen.

Wanneer je rendement hoger uitvalt, kan je dan ook nog makkelijk water toevoegen om op het juiste SG te komen.

Frans Maarkelsbier

Klopt aan groter gistvat zat ik ook al te denken maar die moet wel in mijn koelkast passen vandaar.

woodmum

Maar nu andersom...  Stel je hebt een 50 liter vat, en je wilt als test een kleinere hoeveelheid maken.
Zeg 20 liter...  Is dat een probleem?

Henielma

In mijn 60 liter vergistingsvat vergist ik normaal 18 tot 25 liter wort. Een groter vat voor de hoofdvergisting is geen probleem. Na het overhevelen is het misschien anders maar dat doe ik zelden. Alleen wanneer ik wil koudhoppen.

woodmum

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.