Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid water om te brouwen

Gestart door Pendelaar, 03-10-2022 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Vandaag weer gebrouwen.
Een stort van 4,2 kilo mout
Maischwater 15 liter
Spoelwater 8 liter.
Volume voor koken 16 liter
In gistvat: 11 liter
Kooktijd: iets meer dan een uur.
In Brewfather ingegeven: een batch van 16 liter.

2 vragen: is mijn verlies bij maischen en bij koken aan de hoge kant.
Hoe stel ik mijn apparatuurprofiel in Brewfather zo in dat als ik aangeef dat ik graag 16 liter in het gistvat wil hebben dat ik dat ongeveer ook krijg. Heb dat nu getracht in te vullen maar bij dit recept is het bij 15 om 8 liter dus niet voldoende om 16 liter over te houden.

Snelbier

Citaat van: Pendelaar op 03-10-2022  22:01 uVandaag weer gebrouwen. Een stort van 4,2 kilo mout
Maischwater 15 liter
Spoelwater 8 liter.
Volume voor koken 16 liter
In gistvat: 11 liter
Kooktijd: iets meer dan een uur.
In Brewfather ingegeven: een batch van 16 liter.

2 vragen: is mijn verlies bij maischen en bij koken aan de hoge kant.
Hoe stel ik mijn apparatuurprofiel in Brewfather zo in dat als ik aangeef dat ik graag 16 liter in het gistvat wil hebben dat ik dat ongeveer ook krijg. Heb dat nu getracht in te vullen maar bij dit recept is het bij 15 om 8 liter dus niet voldoende om 16 liter over te houden.
Totaal 23 L water gebruikt.  Mout-absorptie zou ~4 L moeten zijn.
Dan vóor koken (na spoelen) 19 L over.
- Kookverlies 'ideaal' 10-15%, dus 3 L verkoken.  Nog 16 L in de ketel, normaal gesproken.
- Filterverlies, trub etc.  Varieert, maar stel 2 Liter??
  Als er maar 11 L naar gistvat gaat van 16 L kooksel verlies je daar 5 L, veel te veel.
Lijkt me eerder dat ergens iets niet klopt in het watermanagement of telling.

Brewfather kan je aanpassen in Profielen > Installatie > Apparatuur profiel ..
- Batch doelvolume:  keuze gistvat of ketel.  Gistvat lijkt logische keuze  :beersmiley:
- Bereken kookvolume activeren.. Berekent dan tot welk volume je moet spoelen vóór koken.
- Kookverlies in L/uur. Bij mij 4L/u, gemiddeld. Voor kleinere batches kan je minder intensief koken, dus minder liters/uur.  Aanpassen op brouwvolume.
- Verlies Trub/Koeler.  Is filterverlies na koken. Bij mij ~1,5 L.

Even alle settings doorlopen, dan moet het goedkomen met berekening.
Succes, Snelbier

brouwerwaldonk

Ik wil telkens 43 liter bier van 7% hebben uit 10 kg mout. Dan begin ik met 65 L water verdeeld over brouw en spoelwater.
Na het maischen blijft er iets van 250ml achter in de brouwketel, in de natte bostel zit dan ongeveer 10L water. Het laatste spoelwater is SG 1010
Koken is altijd 70 minuten in een brede ketel van 50 cm.
Na het koken en koelen blijft enkel droge trub op de laag hopbellen liggen, geen verlies van wort.
Na het gisten heb ik enkel ruim 0,5 L zuivere gistbrij in mijn gistvat, en kan ik na het lageren 43 liter bier bottelen.

Pendelaar

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-10-2022  07:11 uIk wil telkens 43 liter bier van 7% hebben uit 10 kg mout. Dan begin ik met 65 L water verdeeld over brouw en spoelwater.
Na het maischen blijft er iets van 250ml achter in de brouwketel, in de natte bostel zit dan ongeveer 10L water. Het laatste spoelwater is SG 1010
Koken is altijd 70 minuten in een brede ketel van 50 cm.
Na het koken en koelen blijft enkel droge trub op de laag hopbellen liggen, geen verlies van wort.
Na het gisten heb ik enkel ruim 0,5 L zuivere gistbrij in mijn gistvat, en kan ik na het lageren 43 liter bier bottelen.

Ik waardeer je reactie uiteraard maar helaas heb ik niet zo veel aan jouw situatie daar iedere situatie toch anders is, bijvoorbeeld de afmeting van je ketel Wat ik wel kan berekenen is hoeveel water jij gebruikt. Van 65 liter water met een opbrengst van 43 liter bier met 10 kilo mout. Ik ga eens rekenen,,,

hansHalberstadt

Er zijn een aantal zaken die hier een rol spelen:
- de hoeveelheid water die in je bostel gaat zitten en achter blijft
-hoe snel je de suikers uitspoelt
het programma Bierpro neemt dat mee en kun je zelfs nog voor je eigen installatie optimaliseren.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierpro

Micha

Gebruik je hoppellets en een hopzakje? Daar kan stiekem ook veel in blijven zitten, als je het vergeet uit te persen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2022  22:39 uEr zijn een aantal zaken die hier een rol spelen:
- de hoeveelheid water die in je bostel gaat zitten en achter blijft
-hoe snel je de suikers uitspoelt
het programma Bierpro neemt dat mee en kun je zelfs nog voor je eigen installatie optimaliseren.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierpro
Er blijft 10 liter water zitten in de bostel, filteren en spoelen gaat langzaam duurtijd 70 - 80 minuten.
Einde spoelen, densiteit overblijvend water 3 brix

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-10-2022  07:11 uEr blijft 10 liter water zitten in de bostel, filteren en spoelen gaat langzaam duurtijd 70 - 80 minuten.
Einde spoelen, densiteit overblijvend water 3 brix
Hoeveel mout?
1 kg mout wordt afgebroken tot ca 750 g suikers, dus blijft er 250 g vaste stof achter met daarin dus het opgelost het water wat je er na het filteren niet meer uit krijgt als je het helemaal uit laat lekken. maischwater+spoelwater+suikers 750g per kg mout - achtergebleven water in de bostel is dan wat je opvangt in de kookketel.

De truck is nu om te zorgen dat je de gewenste hoeveelheid wort hebt in je kookketel precies op het moment dat het filter voldoende is uitgespoeld (bij jou dus 3 Brix=SG=1012) als dat boven de 3 Brix is had je minder maischwater moeten gebruiken, en als het onder de 3 Brix zit dan had je meer maischwater moeten gebruiken. Zo kom je dus op het optimum.

Gelukkig is er een acceptabele range, dus mag ook best 2 Brix of 5 Brix zijn en kin je dus doorgaan met spoelen tot je je juiste hoeveelheid hebt in je kookketel, maar hoe hoger die einddichtheid (3 Brix of hoger of lager), hoe lager je rendement. En onder de 3 Brix kun je last krijgen van ongewenste stoffen die mee komen (uitlogen van je beslag) Dus er is voor elk brouwsel een optimale beslagdikte.     

Hopfenfox

Plaats anders eens een screenshot van je Brewfather instellingen. Ik heb een batch size van 11 liter en moet bij een uur koken 14,5 liter in de ketel hebben zitten. 2,4 liter kookverlies en nog wat trub en zo. Komt elke keer vrij goed uit. Je hebt ergens een instelling niet goed staan als je 5 liter verliest. Maar je verliest ook al 7 liter water op kilo mout dat is ook vreemd. Staat je recept wellicht geschaald op een andere hoeveelheid batchgrootte?

Pendelaar

Citaat van: Hopfenfox op 05-10-2022  08:31 uPlaats anders eens een screenshot van je Brewfather instellingen. Ik heb een batch size van 11 liter en moet bij een uur koken 14,5 liter in de ketel hebben zitten. 2,4 liter kookverlies en nog wat trub en zo. Komt elke keer vrij goed uit. Je hebt ergens een instelling niet goed staan als je 5 liter verliest. Maar je verliest ook al 7 liter water op kilo mout dat is ook vreemd. Staat je recept wellicht geschaald op een andere hoeveelheid batchgrootte?

Heeft nog niets met de instellingen in Brewfather te maken. Ik doe 15 liter in mijn ketel, voeg ruim 4 kilo mout toe, volg het maischprogramma, spoel met 8 liter water, zet de pan scheef en laat het wort in de kookketel lopen. Resultaat 16 liter in de kookketel. Kraan zit wat hoog in de ketel waardoor er 0,5 in de maischketel extra achter blijft. Je zou zeggen: 15 plus 8 is 23. Minus 4 kilo door opname mout is 19 liter, minus 0,5 liter die in de ketel achter blijft. Kom ik uit op ......18,5. Ik kom niet verder dan 16 liter.
Ik ga nogmaals mijn ketel met een maatbeker kalibreren....

Ites klopt er niet....maar wat ????

Hopfenfox

Dat laatste is een goeie. Ik heb aan het begin een keer een uurtje besteed aan spelen met water. Alle maatbekers, emmertjes, emmers, de ketel en het gistvat hebben foute markeringen. Mijn glazen Ikea maatkan van 1 liter is de enige die klopt en die is nu leidend.

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 05-10-2022  20:52 uHeeft nog niets met de instellingen in BF te maken. Ik doe 15 liter in mijn ketel, voeg ruim 4 kilo mout toe, volg het maischprogramma, spoel met 8 liter water, zet de pan scheef en laat het wort in de kookketel lopen. Resultaat 16 liter in de kookketel. Kraan zit wat hoog in de ketel waardoor er 0,5 in de maischketel extra achter blijft. Je zou zeggen: 15 plus 8 is 23. Minus 4 kilo door opname mout is 19 liter, minus 0,5 liter die in de ketel achter blijft. Kom ik uit op ......18,5. Ik kom niet verder dan 16 liter.

Ites klopt er niet....maar wat ????
volgens mij zit het dan iets anders:
volume maischwater+spoelwater+gevormde suikervolume (=extract/SGsuiker)-achtergebleven=15+8+4*0.75/1.6-0.5-4*k=16.
dat levert k=2.1.
Dus zou er bij jou per kg mout 2.1 liter water achterblijven.
Dat kun je achteraf bepalen door je bostel te wegen.
je bostel bestaat uit droge stof+water en die droge stof is moutgewicht*(1-0.75) dus als je 4 kg mout gebruikt dan is je droge stof 1kg. de rest is dus opgenomen water in je bostel.
als verdere verfijning kun je ook je maischrendement nog meenemen, zie onderstaand plaatje, maar dat maakt niet heel veel verschil
water_bostel.gif

hansHalberstadt

hier zie je hoe mijn software (Bierpro) dat doet.
water_bostel1.gif
dat getal staat daar op 5.4.
en betekent:
water in de bostel na afloop =5.4*(1-0.73)*moutgewicht, omdat ik het getal bepaal tov de vaste stof dus ca 25% van het mutgewicht dus als je k bepaalt tov het oorspronkelijke moutgewicht dan kom je op
k=1.45 Daarbij moet opgemerkt worden dat ik dat bepaald heb terwijl de bostel net droog viel ,dus niet helemaal afgelopen tot er iets meer uitkomt. Dat doe ik omdat ik stop met spoelen zodra ik genoeg heb opgevangen dus blijf ik tot dat moment ook spoelwater opgieten omdat je immers niet vantevoren kan weten wanneer je had moeten stoppen met spoelwater opgieten om net op het juiste moment als er niets meer uit de bostel komt je net je volume in je kookketel haalt.

seed7

@Pendelaar, heel praktisch: bepaal eerst eens hoeveel je verdampt in een uur, of hoe lang je kookt.
Dan weet je tot hoeveel liter je je ketel moet vullen om 16l wort over te houden. Tot daar spoel je.

Wat kan er vervolgens gebeuren?

Het SG is aan het einde koken lager dan verwacht -> meer mout gebruiken, of anders schroten en spoelen.

Het SG einde koken kan hoger zijn dan verwacht -> minder mout gebruiken of anders schroten en spoelen.

Brouw drie of vier keer een bier met de zelfde stort / receptuur om het geheel in de vingers te krijgen. In het ideale geval 3-4 maal 100% pilsmout uit de zelfde zak.

Vergeet ten ene male de berekende hoeveelheid spoelwater. Zorg gewoon dat je ruim voldoende heet water hebt ~15l.

Pas als je dit op orde hebt kun je verder met procesoptimalisatie. Het doel is om van zo veel mogelijk variabelen een constante maken. Succes.

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 06-10-2022  13:03 uPas als je dit op orde hebt kun je verder met procesoptimalisatie. Het doel is om van zo veel mogelijk variabelen een constante maken.

Daar sla je de spijker op z'n kop! Ik redeneer altijd vanuit een stelregel van @Oscar; de enige constante is volume voor koken. De rest is de weg er naartoe, of het resultaat daarvan.

hansHalberstadt

Maar uiteindelijk begin je met een juiste keuze te maken voor je beslagdikte zodat het allemaal netjes uitkomt op het gewenste volume voor koken. Dat voorkomt dat je te ver moet doorspoelen of te weinig suikers kunt uitspoelen. De berekeningen die ik gaf kunnen daarbij helpen. 

Hopfenfox

Kookverlies is een belangrijke constante, maar Pendelaar lijkt juist heel veel onverklaarbaar te verliezen tijdens de maisch. Ik kan niks bedenken waar 'm dat in zit, behalve dat het spoelwater naast de ketel is beland  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 07-10-2022  08:13 uKookverlies is een belangrijke constante, maar Pendelaar lijkt juist heel veel onverklaarbaar te verliezen tijdens de maisch. Ik kan niks bedenken waar 'm dat in zit, behalve dat het spoelwater naast de ketel is beland  ;D
Mijn voorstel zou zijn dat hij de volgende keer nog eens nauwkeurig alles meet, inclusief het gewicht van de bostel aan het einde. Hoeveelheden water kun je goed meten met een weegschaal.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.