Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jong bier in oude vaten

Gestart door jurgenfd, 24-09-2011 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

jurgenfd

Klik op het plaatje om dit boek te bestellen

Naam schrijver: Annette Wiesman & Tina Westphal
Titel: Jong bier in oude vaten
Jaar uitgifte: 2010
Uitgever: Fontaine uitgevers, 's-Gravenland
ISBN nr.: 978 90 5956 370 4
Pagina's: 160
Kostprijs: 25 e$

Onderwerp boek: Bezoek aan 32 van de circa 60 professionele Nederlandse brouwerijen

Beschrijving/bespreking:
Bij deze neem ik Johannes' aanbeveling voor dit boek wat een overzicht van heel wat brouwerijen hier geeft. Omdat ik nog maar weer vier jaar terug ben in Nederland leek het me leuk. Het is een erg mooi boek van vormgeving en fotografie. Ik ken een paar van de afgebeelde brouwerijen/brouwers persoonlijk en ik vind het knap hoe Tina er nog wat van maakte ;) .
Het voorwoord is van Hans Wiegel, de voorzitter van Nederlandse Brouwers (NB, voormalig CBK). En natuurlijk worden alle NB brouwerijen besproken, inclusief Anheuser Busch-InBev's Dommelsch en Hertog Jan.
Na korte inleidingen komen we onverwacht in vier hoofdstukken die de jaargetijden vertegenwoordigen. Het is een speelse maar toch ludieke indeling met in ieder hoofdstuk een half dozijn brouwerijen, een receptje en een bierfestival. Veel logischer is de indeling met de thema's "Biologisch brouwen" en "Experimenteren met ingrediƫnten" in de laatste twee hoofdstukken.
De brouwerijen zijn bondig beschreven op het vaste formaat van vier bladzijden waar het grootste gedeelte gebruikt wordt voor de prachtige platen van Tina. De tekst is licht en beperkt zich tot een eerste indruk vaak aangevuld met een stukje historie. Dat maakt voor een prettig te lezen prentenboek dat zich in twee avonden makkelijk laat verorberen.

Wat vind je goed aan dit boek?
Vooral de fotografie en vormgeving maar ook in het algemeen wordt het enthousiasme voor de bierwereld goed overgebracht. Ik ben nog maar bij negen van de 32 brouwerijen geweest en het boek is voor mij een beginpunt voor het plannen van vervolgbezoeken.

Wat vind je minder goed aan dit boek?
Een toch wat arbitraire indeling van de brouwerijen naar jaargetijden. De tekst beperkt zich vaak tot de oppervlakkige informatie van een korte rondleiding. Als hobbybrouwer krommen onze tenen natuurlijk ook bij het lezen van: "De bekendste infectie is diacetyl oftewel 'botersmaak'".

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?
Voor de algemene bier enthousiasteling.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 7

Vergelijkbare Topics (7)

39208

Reacties: 11
Gelezen: 4013

35497

Reacties: 3
Gelezen: 8328

29114

Gestart door orangeloo

Reacties: 55
Gelezen: 27473

19510

Reacties: 10
Gelezen: 10907

15992

Reacties: 2
Gelezen: 5070

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.