Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Apparatuur / Re: HERMS-spiraal, waar te krijgen?
« Laatste bericht door hobbyman Gepost op Vandaag om 00:53 »
2
Brouwproces / Re: SG berekenen/alcoholgehalte
« Laatste bericht door hansHalberstadt Gepost op Gisteren om 23:19 »
voor de geinteresseerden hier de rekenprocedure voor de krimpfactor in de rekendemo:
Function tform1.alckrimpfactor(gewicht,volume:real):real;
var a,b,c,d,e,f,g,h,i,k,low,med,high,out,gewichtpervolume:real;
begin;
a:=0.33;b:=-0.62;c:=-0.28;d:=1.058;e:=1.139;f:=-0.14;g:=-0.035;h:=1.02;
i:=-0.22;k:=-0.8;
gewichtpervolume:=gewicht/volume;
low:=d+a*power(gewichtpervolume,1)+b*power(gewichtpervolume,2)+c*a*power(gewichtpervolume,3);
med:=e+f*power(gewichtpervolume,1)+g*power(gewichtpervolume,2);
high:=h+i*(gewichtpervolume-0.72)+k*power((gewichtpervolume-0.72),2);
if (gewichtpervolume<0.32) then out:=low else
if (gewichtpervolume<0.72) then out:=med else
out:=high;
alckrimpfactor:=out;
end;

die maakt precies het grafiekje en kun je bv ook in excel stoppen of wolframalpha
3
« Laatste bericht door hansHalberstadt Gepost op Gisteren om 22:52 »
Voor jouw voorbeeld van 20 vol% heb je een iets andere krimpfactor:

en dit is wat mijn reken demo ervan maakt: (met de exacte krimpfactor)

En dan de berekening:
20 vol% = 200 g alcohol/liter. 200 g alcohol = 200*0.789 = 157.8 g
Levert 0.158 kg/l met een krimpfactor van 1.095
Volume van de alcohol in water is dan 200 / 1.095 = 182.64 ml
Dus heb je nog aan water: 1000-182.64=817.4 ml
Dichtheid = gew/volume = 157.8 + 817.4 * 0.9982 = 973.68.  Dat is dus ook wat de rekendemo berekent.
SG = dichtheid / dichtheid water = 973.68 / 0.9982 = 975.4

Na verwijderen en aanvullen tot zelfde volume krijg je dan weer 1000 dus verschil is 24.6 punten.
Dus bij 20 vol% is de constante = 20 / 24.6 = 0.813.
Dus de contante varieert een beetje met het volume% vanwege de variŽrende krimpfactor.

PS, in de praktijk heb je nog wat complicaties omdat je met destilleren niet alle alcohol eruit krijgt. Daarom moet je indampen tot 2/3 maar een 2e effect is dat door het koken ook eiwitten neerslaan, dus naast alcoholverlies je ook eiwit en dat levert dus een iets grotere SG afname dan de berekening. vooral voor bier heb je dat effect. Eea kun je verbeteren door niet bij 100 graden te koken maar om je wijn of bier in een schaaltje te doen en dan bv een halve dag een computerfan erboven te laten blazen over het oppervlak. Do verdamp je ook de alcohol en kun je indampend tot 2/3 van het volume maar dan bij kamertemperatuur waardoor er geen eiwit neerslaat. Dat levert een nauwkeuriger bepaling op heb ik ooit uitgezocht/
Dat was  Reactie #152 Gepost op: 22-12-2018 15:56 u Ľ waarvan ik nu zie dat het plaatje weg is.

4
Discussie over recepten / Re: Tripel met 10% bloemenhoning
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:48 »
Ik heb al een aantal bieren met honing gebrouwen.
Wat ik wel altijd doe is de honing van te voren pasteuriseren om zo de eventuele wilde gisten te doden, daarna de honing toevoegen bij de nagisting (na ongeveer 5 dagen)

Jan heeft goede redenen gegeven om honing niet te pasteuriseren.
Pasteuriseren zorgt voor smaakverandering. Voor veel crafbrouwers is dat een reden om hun bier niet te pasteuriseren hoewel het een effectief middel is om infecties en hopcreep te voorkomen.

5
Algemene vragen hobbybrouwen / Re: Toon uw pellicle!
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:29 »
Even dit oudere topic weer wat leven inblazen...

Wat ben je aan het brouwen?
6
Apparatuur / Re: Gist hydrateren
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:18 »
Ik heb in het verleden tests uitgevoerd met gist van verschillende leveranciers. Daarbij heb ik geconstateerd dat wel of niet hydrateren bij geen enkel gistmerk iets uitmaakt. Hydrateren is gewoon niet nodig.
Ben wel benieuwd waar dat idee dan ooit vandaan kwam. Of was het weer zo'n voorbeeld wat rond gaat zingen en daarom iedereen het gelooft.

Ik ben de tests gaan doen nadat uit het Groot Gedroogde Gist Onderzoek (GGGO) gedaan met informatie hier op het forum bleek dat het hydrateren zelfs zorgde voor een lagere vergistingsgraad...

Al eerder was er veel discussie of je nu wel of niet hoort te hydrateren. Er waren diverse brouwers die melden dat ze goede resultaten bereikte door gedroogde gist niet te hydrateren. Daar waren ook kleine professionele craftbouwers bij.

Er was veel weerstand tegen het niet hydrateren. De fabrikanten schreven in hun gebruiksaanwijzingen dat gedroogde gist gehydrateerd hoorde te worden, dus moest dat ook!
Het GGGO liet echter iets anders zien... Vervolgens ben ik een tijd bezig geweest met tests met meerdere gisten. Heel secuur zijn deze tests uitgevoerd waarbij de gist secuur werd gedoseerd. Het volume aan water dat gebruikt was voor het hydrateren werd ook aan het monster gegeven dat geŽnt was met niet-gehydrateerde gist.
Uit de tests bleek dat wel of niet hydrateren geen verschil gaf in eind SG. En ook qua smaak waren er geen wezenlijke verschillen. Fermentis heeft inmiddels bevestigd dat het niet nodig is om korrelgist te hydrateren. Zij verkopen tegenwoordig hun gisten als E4U gisten (easy to use). Dat wil zeggen dat je ze niet hoeft te hydrateren.
Uit mijn testen is overigens gebleken dat dit ook geldt voor andere merken.

Overigens denk ik dat de lagere vergistingsgraad van het GGGO bij gehydrateerde gist komt door het niet op een juiste wijze hydrateren van gedroogde gist. Het water hoort niet te koud en te warm te zijn. Ook de hoeveelheid water hoort afgestemd te zijn op de hoeveelheid gist. Verder blijft er makkelijk wat gist achter in het glas/beker waarin je de gist gehydrateerd hebt. Door de gist over het wort te strooien heb je daar allemaal geen last van.
7
« Laatste bericht door spitskool42 Gepost op Gisteren om 21:56 »
Wat je feitelijk doet is de alcohol vervangen door water. In wijn van 10 vol% zit 100ml alcohol per liter wijn. en alcohol heeft een dichtheid van 790 gram per liter. dus zit er 79g alcohol in per liter wijn.
Het SG kun je bepalen omdat SG gelijk is aan het totaalgewicht/totaal volume. en formeel moet je het dan nog delen door het SG van water (998.2) omdat SG met een hydrometer gemeten wordt tov water dus water heeft altijd SG=1000. 

Nu ga je die alcohol eruit halen en vervangen door water. Daarbij heb je 2 opties:
- aanvullen tot hetzelfde volume
- aanvullen tot hetzelfde gewicht.
Met een goede maatbeker kun je het eerste doen en met een goede weegschaal is het handiger om het 2e te doen. Voor beide methodes kun je de exacte berekeningen doen, maar die zou ik weer even moeten opzoeken als jet het echt wilt weten.
Maar het komt er op neer dat in dit voorbeeld bv met aanvullen tot zelfde volume:
79 g alcohol = 100 ml dus van de 100 ml wijn is er 900 ml water (ok er zitten ook nog allerlei andere stoffen in zoals suiker en zuren, maar  die hoef je niet mee te nemen omdat die zowel op de wijn als op de van alcohol ontdane wijn het zelfde SG toevoegen. Ook dat kun je bewijzen. Daarbij krimpt alcohol in water nog eens 7% dus hou je van die 100 ml nog maar 93 ml over.
SG = gewicht/volume = 79 g + (1000 ml - 93 ml) / 1000 ml = 986 (990 bij jou omdat er nog suiker en zuren bij zitten)
Zonder alcohol en aangevuld tot zelfde volume: 93 ml alcohol is dan vervangen door 93 ml water
SG = gewicht/volume = 93 g + (1000 ml - 93 ml) / 1000 ml = 1000.
Dus verschil is 14 g voor 10vol% alcohol en 10/14 is 0.714 en dat is ongeveer jouw constante.

Bedankt voor de reactie Hans.

Dus als ik het goed begrijp is het bijvoorbeeld bij 20% alcohol (+ alcoholcontractie 1.5%):
SG Voor: 200*0.789 + (998 - (200*0.998) - 15 ml)   / 1000 = 971.2  (theoretisch)
SG na:    998   / 1000 = 998
Verschil: 26.8 gram?

Restsuiker/zuren ongeveer, gemeten Eind SG - 998 gram (water).

Dus omdat de krimp factor van alcohol ons hier in de weg zit, is het moeilijk om er een kloppende berekening van te maken.

Edit: ah wacht, heb de formule met alcoho contractie als constante waarde (20%/15ml = 1.3333) versimpeld.
En ingevuld in Wolfram Alpha :).
https://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3D998-%28%28X*1000%29*0.789%2B998-%28%28X*1000%29*0.998-1000*%28X%2F13.33333%29%29%29
https://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3D998-%28%28X*1000%29*0.789%2B998-%28%28X*1000%29*0.998-1000*%28X%2F13.33333%29%29%29

Dus nu wordt het inderdaad ook een constante: SG.verschil = ABV * 134
Wordt dus ABV = SG.Verschil / 134.    Is ongeveer: 0.746*SG.verschil = ABV. Dit lijkt inderdaad veel op de 0.717 constante!

Echt mooi, dan weet ik nu waar de constante ongeveer vandaan komt en kan die aangepast worden na wens.
8
Brouwproces / Re: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 21:55 »
Waarom is dat, heeft het te maken met een overkill aan gist in je starter of het risico op besmettingen?

De gistfabrikanten gebruiken technieken om te zorgen dat de gist in een optimale conditie verkeerd op het moment dat deze gedroogd worden. Tijdens de webinars van Fermentis werd daar iets over verteld maar het fijne ervan werd door Gino niet uit de doeken gedaan omdat het om bedrijfsgeheimen gaat.
9
Apparatuur / Re: Gist hydrateren
« Laatste bericht door Haagse Wouter Gepost op Gisteren om 20:27 »
idee klinkt aannemelijk, maar als zonder hydrateren je in het begin 50% van de gist kwijtraakt dan zou je dat toch op zijn minst terug moeten kunnen zien in de praktijk nl dat de gisting van een paar uur later zou moeten beginnen bij niet hydrateren. Verder zou ik dan ook wel benieuwd zijn naar het onderzoek waar dat uit volgde. nu staat het er als een soort waarheid die niet te verifieren is en dat is precies wat ik bedoel met 'rondzingen'

Dat eerste klopt toch volgens mij ook?
10
Brouwproces / Re: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's
« Laatste bericht door D.R.K. Gepost op Gisteren om 20:20 »
Korrelgist kun je beter niet opkweken. Beter is het 2 of 3 zakjes gist toe te voegen. Eventueel kun je het wort beluchten als je wat gist te kort komt (dit werd gisteren gesuggereerd tijdens een webinar van Fermentis).

Waarom is dat, heeft het te maken met een overkill aan gist in je starter of het risico op besmettingen?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10