Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierbrouwen op inductie kookplaatje

Gestart door Kevin Eberson, 23-05-2023 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Kevin Eberson

Citaat van: tdp op 24-05-2023  12:20 uwas dit het laatste uit de kete

Dit was het eerste wat uit de brouwketel kwam. Het Whirpoolen was in ieder geval geen succes, dat vergt nog wat oefening.

De Hopman

Hmm, dat is inderdaad wel erg veel trub. Hoe lang heb je het wort na het whirlpoolen laten bezinken voor het overhevelen?
Ik kan het niet zo heel goed zien, maar qua kleur lijkt het me eerder eiwitten dan kaf eigenlijk, al sluit het een het ander niet uit.

Kevin Eberson

Ik heb na het koken begonnen met whirpoolen (nadat het van de kook af was). Hierna heb ik de koelspiraal weer terug in het wort geplaatst (deze heb ik 15 minuten laten meekoken om te ontsmetten). Ik denk dat ik niet hard genoeg heb gewhirpooled, en vooral de koelspiraal te snel heb terug geplaats waardoor de boel weer is komen te bezinken. Ik zag met het overhevelen overigens ook veel hopresten. Tussen whirpoolen en overhevelen, of ja eigenlijk overschudden d.m.v. een kraantje zat 25 tot 30 minuten.

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  09:33 uZeker waar! Diverse bronnen melden dat de maximale spoeltemperatuur 78 tot 80 graden is, daar zal ik me in het vervolg dan ook op houden. Mogelijk dat dit ook een oorzaak is voor tannine.

Het spoelwater mag echt veel hoger dan 80°C. Al heel wat jaren doe ik dat. De tannines zijn veel minder schadelijk voor de smaak van je bier dan wel eens gedacht wordt. Ze dragen bij aan de volmondigheid en karakter van je bier. Je moet je bostel wel heel ver uitspoelen om last te krijgen van onaangename smaken door looistoffen uit de kaf van de mout.

Vrij recent was een bekende bierschrijver en bierkenner bij mij op bezoek voor een interview. Hij kreeg een aantal zelfgebrouwen bieren te drinken (kleine slokjes). Ik kreeg complimenten voor de kwaliteit van de bieren. Bij het brouwen van deze bieren was spoelwater gebruikt met een temperatuur van 94°C.
Ik ben overigens overgegaan op het spoelen bij 94°C na een lezing van de brouwmeester van Moortgat, niet de kleinste Belgische brouwerij... Ik ben hem nog steeds dankbaar voor zijn inzichten.

Jacques

Citaat van: tdp op 24-05-2023  11:18 uKijkend naar je bevindingen, denk ik niet dat je echt fouten gemaakt hebt! Recept ziet er pima uit, gekozen gist is een goede keuze (beter dan de WB-06, vind ik). Na het koken smaakt het wort vaak wel iets bitter vind ik, niet iets om je direct zorgen om te maken.

Mee eens. Het wort kan zeer onaangenaam bitter smaken. Je uiteindelijke bier zal veel minder bitter zijn. Veel bitterstoffen klonteren samen met eiwitten tijdens de vergisting en zakken uit. Daarnaast neemt de gist veel bitterstoffen op. Ongeveer de helft van de bitterstoffen raak je kwijt tijdens de vergisting. Na het bottelen neemt bitterheid verder langzaam af. Anders gezegd: de smaak verandert nog heel veel. Niet voor niets is het devies voor beginnende brouwers: geduld, geduld en geduld!

Kevin Eberson

Citaat van: Jacques op 24-05-2023  15:49 uBij het brouwen van deze bieren was spoelwater gebruikt met een temperatuur van 94°C.

Goed om te weten dat zelf bij 94 graden er geen smaakafwijkingen ontstaan. Bedankt Jacques! Alleen nog even afwachten of het eiwitvertroebeling of kafjes zijn die eerst rondzweefde in het wort en of deze voor smaakafwijkingen zorgen.

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  16:01 uGoed om te weten dat zelf bij 94 graden er geen smaakafwijkingen ontstaan. Bedankt Jacques! Alleen nog even afwachten of het eiwitvertroebeling of kafjes zijn die eerst rondzweefde in het wort en of deze voor smaakafwijkingen zorgen.

Geduld, geduld en geduld...  ;D

Kevin Eberson

Geduld is inderdaad een schone zaak (en iets waar ik soms niet zo goed in ben  ^-^ ! En tevens goed om te weten dat de bitterheid ook nog zal afnemen tijdens de vergisting, Dat wist ik namelijk nog niet. Weer wat geleerd vandaag  smile . ik vraag me alleen af of grote hoeveelheden eiwit in het wort/jongbier voor smaakafwijkingen kan zorgen. Helemaal helder is ook niet wenselijk zag ik al op dit forum omdat er ook belangrijke bouwstoffen tussen zitten voor de gist.

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  16:06 uik vraag me alleen af of grote hoeveelheden eiwit in het wort/jongbier voor smaakafwijkingen kan zorgen.

Die zakken uit en hebben weinig invloed op de smaak van je bier. Dat uitzakken duurt even, geduld hebben dus...  smile
Ondertussen kun je natuurlijk wel een commercieel bier drinken, je hoeft niet van de dorst om te komen.  :proost:

Kevin Eberson

Citaat van: Jacques op 24-05-2023  16:10 uDat uitzakken duurt even, geduld hebben dus

Wederom veel geduld hebben (mentale notitie voor mezelf  ;) ) Wel een geruststelling dat deze geen/weinig invloed zullen hebben op de smaak! (mits het natuurlijk geen kaf is). We zullen dan maar een flesje koud leggen om mogelijk alsnog een succesvolle brouwdag te vieren  :proost: ! Het jongbier is nu 1 week aan het gisten, ik kan al zien dat het netjes op de bodem aan het bezinken is. Lekker zijn werk laten doen en geduld hebben  smile

Vergelijkbare Topics (7)

27652

Reacties: 18
Gelezen: 10947

39998

Reacties: 16
Gelezen: 2457

23009

Reacties: 48
Gelezen: 29479

35887

Reacties: 7
Gelezen: 2180

26921

Reacties: 22
Gelezen: 10180

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.