Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Graanabsorptie BrouwHulp

Gestart door Barmosa, 22-01-2020 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Barmosa

Hoi allen,

Wij brouwen met de Arsegan Easybrew 30 met behulp van BrouwHulp! echt een top programma trouwens!!
Sinds ongeveer een 8 tal brouwsels komen wij na het maischen steeds rond de 10 SG punten te kort, ook het aanpassen van het brouwzaalrendement heeft weinig effect.

Van alles geprobeerd zoals afstellen schrootmolen, brouwzaalrendement aanpassen, pompflow maischen afstellen, roeren tussendoor etc etc.

Na de laatste brouwsessie de hoeveelheid liters gemeten voor het maischen en na het maischen, en hier merken we wat geks op.

BrouwHulp geeft aan:
20,9 liter (voor het maischen) (zo vullen wij de ketel, ook de afmetinge/berekeningen hiervan dubbel gechecked).
14,9 liter na het maischen

Nu hebben wij na het maischen 16,5 liter in de ketel over, oftewel 1,5 liter meer en een dus een lager sg.
Bij het aanpassen van het brouwzaalrendement wordt de moutstort verhoogd, maar ook het aantal liters in dezelfde verhouding als de graanabsorptie.

Zie van 60% efficiƫntie naar 50% (ja, ik haal de cijfers van een stout brouwsessie ;D )
60% 20,9 liter voor maisch en 6,6 graan absorptie
50% 22,3 liter voor maisch en 7,9 graan absorptie

De graanabsorptie lijkt bij ons een stuk minder dan dat BrouwHulp berekent, zijn jullie hiermee bekend en hebben jullie hier oplossingen voor bedacht?
je zou kunnen zeggen graan absorptie is ~80% van wat BrouwHulp aangeeft.

Scorpionrose

In elke kilo graan blijft ongeveer 1 liter water achter.

hansHalberstadt

Bij brouwautomaten zit er ook nog veel vloeistof onder het beslag in de buitenketel. Dat al dan die 1.5 liter zijn?

MartijnNOP

De softwaremannen; Adrie houdt 1 liter per kg aan, Oscar ook.
Ik kom ook veel 80% tegen op internet. Willem van der Ster van T Wort Wat heeft het zelfs over 0,5 liter per kg in een artikel.
Hier op het forum proberen mensen 0,8 in te voeren in BrouwHulp (wat blijkbaar een bug gaf).

Algemeen wordt 1l/kg aangenomen, maar ondertussen verschillen de meningen hier en daar.
Ook kan ik me voorstellen dat de ene graansoort meer opneemt dan de ander.

Dus dit vind ik een hele goeie om zelf eens wat meer aandacht aan te geven en te testen!

hansHalberstadt

Citaat van: MartijnNOP op 23-01-2020  08:58 uDe softwaremannen; Adrie houdt 1 liter per kg aan, Oscar ook.
Ik kom ook veel 80% tegen op internet. Willem van der Ster van T Wort Wat heeft het zelfs over 0,5 liter per kg in een artikel.
Hier op het forum proberen mensen 0,8 in te voeren in BrouwHulp (wat blijkbaar een bug gaf).

Algemeen wordt 1l/kg aangenomen, maar ondertussen verschillen de meningen hier en daar.
Ook kan ik me voorstellen dat de ene graansoort meer opneemt dan de ander.

Dus dit vind ik een hele goeie om zelf eens wat meer aandacht aan te geven en te testen!
De metingen die ik gedaan via maischen in een thermosfles geven ca 0.86 l/kg.

Arjendv

Wellicht een wat oud topic, maar ik kan bevestigen dat er flinke verschillen in graanabsorbtie zitten.

Ik houd de laatste brouwsels steeds nauwkeurig bij wat de volumes zijn in de verschillende stadia van het brouwproces.

Mijn laatste brouwsel was een weizen met 51% tarwe en daar blijft aanmerkelijk minder vocht in zitten. Wellicht dat dit verklaarbaar is door het ontbreken van het kaf in tarwe.

Ik gebruik de software van Grainfather (ik heb een Grainfather) en daar heb ik meerdere apparaatprofielen in aangemaakt. Daar heb ik nu ook een profiel in met een graanabsorbtie van 0,65 voor brouwsels met een hoog tarwegehalte.
In de overige brouwsels lijkt 0,8 overeen te stemmen met mijn praktijksituatie.

LittleJohn

Ik werk met BIAB. Qua graanabsorbtie zit ik met vrij weinig spreiding altijd vrij exact rond de 0,85 liter/kg mout.

Snelbier

Graanabsobtie is instelbaar in BrouwHulp ( Instellingen / Overig..)
Staat bij mij op 0,9 voor de Brewmonk-30-ketel.
Klopt aardig, heb het 1 keer nagewogen na 30 minuten uitlekken.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Misschien nog een puntje van aandacht:
De graanabsorptie geeft aan hoeveel vocht er in je beslag blijft zitten en moet je dus van de som van je maisch en spoelwater aftrekken om het opgevangen volume in je kookketel te bepalen. Maar daarnaast heb je ook nog de gevormde suikers (75% van je moutgewicht komt als suiker vrij en lost op, dus per kg mout levert dat 750g suiker en met een dichtheid van 1.6 voor suiker geeft dat dan 470ml aan suikervolume) dat volume komt er dan weer bij. Als het goed is moet dat dus ook in de software zitten.

Arjendv

Hoi Hans,

Interessant. Nooit over nagedacht terwijl het heel logisch is.
Als ik de calculaties van mijn brouwsoftware met de hand nacalculeer dan zit dat er denk ik toch niet bij in. Hoe is dat in de andere software?

Arjendv

Ik heb nog weer even wat gestudeerd en berekend en kom er nu achter dat het vermoedelijk niet aan het verschil in granen zit.

Allereerst had ik in mijn apparaatprofiel nog een mashtun deadspace staan van 3,5 liter (onder de graanmand). Dat is op zich al wat gek omdat je dat gedeelte zeker voor de helft wel afpompt aan het einde. In de grainfather rekenen ze dat volledig als verlies. Ten tweede gebruik ik de graanmand niet meer en heb er een valse bodem in. De deadspace onder de valse bodem is 2,5 liter. Dat verklaart mijn teveel aan volume al grotendeels.
Ten slotte had dit brouwsel (een weizen) maar weinig hop. Ik heb dus wat info opgezocht over absorptie van hop en ook dat is in verhouding aanzienlijk.
Meningen lopen echter wel sterk uiteen. Meeste bronnen spreken van een absorptie van 5 tot 10 ml per gram droge hop. Met 30 gram hop wordt er dus niet veel opgenomen maar als je een stevige hophead brouwt waar 300 gram hop in gaat dan zou je dus zomaar 1,5-3 liter wort kwijt zijn.

hansHalberstadt

Ik weet niet of de software hopverlies bij graanabsorptie rekent. Want zijn 2 verschillende dingen. De hop heeft pas invloed bij het koken en de graanabsorptie + suiker bepalen het volume begin koken.

Vergelijkbare Topics (7)

43461

Reacties: 6
Gelezen: 2222

28984

Reacties: 14
Gelezen: 6609

39307

Reacties: 5
Gelezen: 2153

23183

Reacties: 13
Gelezen: 6357

34669

Gestart door pim1980

Reacties: 8
Gelezen: 3508

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.