Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recente berichten

Brouwproces / Re: Waterbehandeling achteraf
Laatste bericht door hansHalberstadt - Vandaag om 05:00
Citaat van: Edwin brouwt op Gisteren om 23:41Een aantal brouwzouten kun je volgens mij prima achteraf toevoegen. Ze hebben doorgaans geen invloed op de pH: die is nl. wel van belang tijdens maischen.

Calciumsulfaat (gips) en Calciumchloride kunnen volgens mij prima.
doel kan bv zijn pH, maar ook gistvoeding.

calcium slaat fosfaat neer tijdens het maischen en verlaagt daardoor de pH ,dus calcium is een ion van een zout wat je juist toevoegt tijden het maischen. Sulfaat of chloride geeft meer een droge of zoete indruk maar geen pH invloed, dus kun je wel achteraf toevoegen samen met een metaal ion wat geen doel heeft mbt pH bv natrium of Kalium. probeer maar eens een mespuntje keukenzout (NaCl) in een beetje water opgelost aan een glas bier toe te voegen en vergelijk de smaak met en zonder zout.
magnesium speelt bv ook een rol tijdens de gisting dus als je dat later toevoegt heeft het dat doel ook gemist.    :
Gist heeft magnesium, kalium, calcium, ijzer, mangaan, en koper-ionen nodig om de verschillende enzymatische reacties goed te laten verlopen. Bovendien is zink van belang voor de alcohol en ester vorming. (https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gent4.html)
Kloonbrouwsels / Re: Paix Dieu
Laatste bericht door Goldin - Gisteren om 23:46
Hierbij het formulier. Grappig dat ik zelf het minst ben te spreken over dit bier maar wel een prima score krijgt.  Plek 12 in klasse C.

Bier is trouwens na 18 dagen gebotteld, maar is mijn eerste opgekweekte gist, zou mij niet verbazen als ik dat niet goed genoeg heb gedaan.

C_13_47 (1).pdf
Brouwproces / Re: Waterbehandeling achteraf
Laatste bericht door Edwin brouwt - Gisteren om 23:41
Een aantal brouwzouten kun je volgens mij prima achteraf toevoegen. Ze hebben doorgaans geen invloed op de pH: die is nl. wel van belang tijdens maischen.

Calciumsulfaat (gips) en Calciumchloride kunnen volgens mij prima. 
Tips / Re: Beugelflessen 1 liter van ...
Laatste bericht door De Hopman - Gisteren om 22:11
Hmm, zwavelig kan ik me niet echt herinneren eigenlijk. Nou is metalig misschien ook niet echt de juiste beschrijving. Lastig te omschrijven, smaken laten zich niet echt goed vangen in woorden  ;D
Tips / Re: Beugelflessen 1 liter van ...
Laatste bericht door Jacques - Gisteren om 21:14
Citaat van: De Hopman op Gisteren om 00:22Ik heb eens een keer als test een flesje een week lang in het raamkozijn in de volle zon laten staan. Niet te drinken, een hele vreemde metalige smaak, echt niet lekker.

Het is zeker niet lekker, maar het is geen metaalachtige smaak. Het is een zwavelachtige smaak, die ook wel eens omschreven wordt als stinkdierachtig. Om te weten hoe een stinkdier ruikt moet je naar een dierentuin... Die beesten doen hun naam eer aan.
Zie https://canadahomebrews.ca/2021/09/06/identifying-off-flavours-in-beer-light-struck/

Flessen van doorzichtig glas zijn per definitie niet geschikt voor het bottelen van zelfgebrouwen bier. Het kan wel als je speciale hoppreparaten gebruikt, bijvoorbeeld tetrahop.
Grondstoffen / Re: Wat zijn jullie eerste erv...
Laatste bericht door Jacques - Gisteren om 20:54
Citaat van: hansHalberstadt op Gisteren om 13:43Als dat echt zo'n goede pils oplevert dan kunnen alle grote brouwerijen daar miljoenen mee besparen (besparen op koeling en op doorlooptijd). Dus dat zal dan oftewel gaan gebeuren of er zit toch een addertje onder het gras.

Heel veel pilsbrouwers vergisten tegenwoordig bij een hogere temperatuur dan zo'n 10 tot 20 jaar geleden. Fermentis heeft hier onderzoek naar gedaan en gebleken is dat als je de W-34/70 gebruikt je rustig bij 18 tot 20°C kunt vergisten. Er zijn veel meer ondergisters die op een hogere temperatuur gebruikt kunnen worden zonder rare bijsmaken. De commerciële brouwers maken daar dankbaar gebruik van om tijd en daarmee kosten te besparen.

Overigens heb ik een pseudo pilsner gebrouwenn met de Lutra Kveik. Deze is vergist bij 30°C en is zeer strak van smaak.
Apparatuur / Re: Hoe motoriseren we de Chin...
Laatste bericht door Wijbrouwers - Gisteren om 20:47
Zoals reeds eerder vermeld hebben wij de instructies van pendelaar gevolgd en maken met groot plezier gebruik van de motor van Spierings. Niet de hele koker vol gooien en dan motor aan want dan loopt ie soms vast maar motor aan en dan koker vol. Zonder problemen 40 kg mout schroten aan een stuk door.
Laatste bericht door tieskewieske - Gisteren om 17:55
Hallo medebrouwers,

Even een vraag mbt het motoriseren van een moutmolen. Ik heb ook via Spierings zo'n Gefeg reductiemotor gekocht (ES7150-2LL-RL/T, 50W, 2600RPM, 3uF/400V met meegeleverde 2uF condensator) in de veronderstelling dat dit dezelfde reductiemotor was waar enkele leden jaren geleden (2007) al zo enthousiast over waren. Helaas blijkt dit niet het geval. De motor (Eg9080-2LL-R/T, 184W, 2785RPM, 10uF/400V) van Baco destijds was veel krachtiger dan de motor die via Spierings wordt aangeboden.

In draadje (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39516.msg598105#msg598105) krijgt de poster deze setting helemaal niet aan de praat waar
Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:19 uGeen van beide: het is een 1 Fase. Spanning moet op paars en bruin of paars en blauw. Afhankelijk van de draairichting die je wilt hebben. Aanloopcondensator bruin op bruin en blauw op blauw.
Is een 230 Volt motor. Alles draait soepel en een paar kilo mout gaat er zonder problemen doorheen.
Zeer content mee.
zegt dat deze setup prima werkt. Zijn er nog meer mensen met ervaringen met deze motor?

Ik zit te overwegen een krachtiger Gefeg (ECs7140-21/108-RL, 150W, 2650RPM, 24V DC) motor te kopen (zonder reductor) Deze motor is echter een gelijkstroom ipv een wisselstroom motor. Is dit een probleem en hoe verschilt dit in het bedraden voor netspanning? Volgens bijgevoegd schema zijn er ook legio draden voor sensoren maar deze kan ik dan niet gebruiken?

Wanneer deze motor geschikt is moet ik de Zeitlauf reductor (16:1) die op mijn huidige Gefeg zit hergebruiken om tot de juiste toeren voor het schroten te komen. Kan dit zomaar? Op de as van mijn huidige motor zit namelijk gedraaide vertanding (zie foto) waar op de foto's van de motor die ik op het oog heb, de as glad of recht vertand is. Ik heb mijn motor uit elkaar gehaald maar ik heb geen idee of de uiteinden van de as (of as) uitwisselbaar zijn?  Ook naspeuringen op Google leverde niets op dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Groetjes,

Matthijs

IMG_20230603_154124.jpgIMG_20230603_154114_HDR.jpgGEFEG 1.jpgGEFEG 2.jpgAansluitschema Gefeg EC motor.jpgIMG_20230603_154109_HDR.jpg     
Laatste bericht door tieskewieske - Gisteren om 17:09
Citaat van: Pendelaar op 19-08-2022  21:19 uGeen van beide: het is een 1 Fase. Spanning moet op paars en bruin of paars en blauw. Afhankelijk van de draairichting die je wilt hebben. Aanloopcondensator bruin op bruin en blauw op blauw.
Is een 230 Volt motor. Alles draait soepel en een paar kilo mout gaat er zonder problemen doorheen.
Zeer content mee.
Voor verdere info:

https://www.werktuigenspierings.nl/Reductormotoren/100-1000?product_id=390

en klik op specificaties.

Pendelaar

Ik zag hier (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39516.msg598105#msg598105) iemand die deze setup helemaal niet aan de gang kreeg. Loopt hij inmiddels bij jou nog soepel?
Grondstoffen / Re: Wat zijn jullie eerste erv...
Laatste bericht door hansHalberstadt - Gisteren om 13:43
Citaat van: Jacques op 15-01-2023  15:47 uUnibrew heeft sinds kort Omega Lutra Kveik Yeast korrelgist (11 g) in hun assortiment.
Het is een gist die een ongekende cleane smaak geeft, ook als je hem bij hoge temperatuur gebruikt. Je kunt hier een pils mee brouwen. Vergisten bij temperaturen tussen de 20 en 35°C!
De vergisting gaat dan razend snel en het is goed mogelijk om een pils te brouwen binnen ruim een week.

Als dat echt zo'n goede pils oplevert dan kunnen alle grote brouwerijen daar miljoenen mee besparen (besparen op koeling en op doorlooptijd). Dus dat zal dan oftewel gaan gebeuren of er zit toch een addertje onder het gras.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.