Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleem met mijn reeds gebotteld bier

Gestart door fouras, 30-10-2005 09:06 u

Vorige topic - Volgende topic

fouras

Hallo iedereen

Ik heb al een tijdje geleden zelfgebrouwen bier gebotteld (op 7 oktober). Een week geleden heb ik er enkele flesjes van geopend en geproefd en allemaal hadden ze een lekkere smaak en schuim.
De flesjes die ik daarna opende hebben allemaal geen echt koolzuurgas gevormd waardoor het schuim weg blijft en het biertje niet zo lekker is.

Het bier dat ik met een kit gemaakt heb, smaakt trouwens nu ook veel minder lekker.

Zou dit kunnen omdat ik het bier van een koudere locatie (+/- 10°C) naar een iets warmere locatie heb gebracht (+/-16°)? Voor mijn bier had ik 5 gram suiker per liter gebruikt voor de nagisting.

Als je meer informatie wilt, laat je het maar weten.

Alvast bedankt

Tom

Johannes

Hoi Tom,

Dit zijn flessen uit dezelfde batch? En hebben die bij dezelfde temperatuur nagegist? 10 graden is wat te laag voor nagisting 16 eigenlijk ook.
Hoe heb je de suiker voor de nagisting toegevoegd? Per flesje? of In een keer aan de totale hoeveelheid jongbier?

Johannes

fouras

De flesjes hebben na de botteling eerst bij een temperatuur van +/-22° een week of twee gestaan. Ik denk dat de nagisting dan wel wat in orde is, daarom dat ik ze kouder heb gezet om rustig te klaren.

Het bier van de kit en het gebrouwen bier is op een apart moment gedaan (het bier van de kit staat al enkele weken langer).

De suiker heb ik toegevoegd door vlak voor het overhevelen wat water te koken, de suiker op te lossen en in de mandfles te doen waar het bier in zat.

Beide bieren gisten in het gistvat en in de mandfles bij de temperatuur van 22°. De flesjes staan daar ook een week of 2-3. Daarna zet ik ze kouder.

Groetjes, Tom

Johannes

Tom,

Je hebt het nou over bier van een kit en zelfgebrouwen bier door elkaar ik zie nou even niet meer bij welk bier het probleem zit maar alvast het volgende: Bij de manier waarop je suiker toevoegd is er een kans dat de suiker niet goed mengt, en je in een deel van de flessen suiker voor nagisting hebt en andere niet.

Johannes

fouras

bedankt Johannes,

ik zal in het vervolg een beetje suiker in het flesje doen (hoeveel?). Een extra vraag is bij welke temperatuur ik het best dat bier kan bewaren: warm of koud? Want nadat ik het bier op 16° had gezet, begon de kwaliteit ervan te dalen precies. Zowel van mijn gebrouwen bier als dat  van de bierkit. (vandaar dat ik ze allebei erbij betrek).

Bedankt!

Tom

Celocelava

Johannes,

Hoe kan je dan de suikeroplossing beter toevoegen? Volgens mij kun je toch gewoon het afgekoelde suikerwater in de mandfles doen, even goed roeren of schudden, wachten tot de zichtbare gistdeeltjes weer zijn neergedwarreld en dan overhevelen? :denken:

ALs er een betere manier is wil ik het graag weten.....

Peerrrr, met nu zo'n 250 liter in de gisting, lagering en gebotteld. :proost:

Johannes

@Peer,

In jou geval zou ik het suikerwater in je bottelvat doen, wanneer je het in je lagerfles doet en je gaat dan schudden dan breng je van alles terug in oplossing.

@Tom,

Je hoeft natuurlijk niet per se elk afzonderlijk flesje van suiker te voorzien maar als je mengt in je bottelvat, zorg dan in elk geval dat je voldoende roert om de suiker goed opgelost te krijgen.

Zelf gebruik ik een injektiespuit om flesjes met suikeroplossing te vullen, dit gaat razendsnel en werkt zeer nauwkeurig.

Voorbeeld:

Oplossing: 60 gram suiker + 64 ml water geeft 100 ml oplossing.

Bij 6gr/ liter jongbier =    10 ml oplossing  / liter jongbier.
            3 ml oplossing    / 30 cl
            7.5 ml oplossing /  75 cl

:degroeten:

Johannes

Celocelava

Johannes, sinds vorige week ben ik de gelukkige eigenaar van een bottelvat dus dat komt goed uit. Deze week ga ik daar een elektromagnetische kraan onder schroeven zodat ik in 1 keer een kratje kan vullen.

Met een spuit is voor mij eigenlijk geen optie: Iedere brouwdag levert 6 of 12 kratten bier op, dan wordt het al snel een langdurige aangelegenheid.

Wel goed dat je me even wijst op het schudden van de lagerfles, daar heb je een punt. Ik was een beetje dom..... :groots:

Peerrrr, die nu nog betere bieren kan brouwen.....

Johannes

Citaat van: Celocelava op 30-10-2005  18:50 uMet een spuit is voor mij eigenlijk geen optie: Iedere brouwdag levert 6 of 12 kratten bier op, dan wordt het al snel een langdurige aangelegenheid.

Ok nee in dat geval is het niet handig inderdaad  ;D

fouras

bedankt voor de reacties allemaal! Ik moet binnen enkele weken terug bottelen, dus dan zien of ik iets bijgeleerd heb  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

38393

Gestart door jack100

Reacties: 1
Gelezen: 913

34945

Reacties: 9
Gelezen: 4081

25579

Gestart door Edolem

Reacties: 4
Gelezen: 2496

10259

Reacties: 3
Gelezen: 3213

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.