Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren en Temperatuur meten

Gestart door Dunshine, 13-06-2016 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Dunshine

Dag allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben we ons tweede brouwsel gebrouwen. Ging al een stuk soepeler dan het eerste, mede dankzij een pompje op het wort rond te pompen bij het filteren. Wat is echter de beste methode om dat te doen? We hebben de terugvoerslang nu in het Wort gehangen, om te voorkomen dat er zuurstof in komt, hierdoor komt er echter wel een stroming in het wort, waardoor het filterbed zich niet mooi in het midden van de ketel vormt, maar enigszins aan 1 kant. Is dat de juiste manier of moet je hem er toch een beetje boven het Wort terug in laten stromen aan de zijkant van de pan?

Verder vroegen we ons af wat de beste manier is om de temperatuur tijdens het maischen te meten. We gebruiken momenteel nog een losse thermometer die we in de pan steken om te meten, maar er is best een verschil tussen het midden van de pan en de zijkanten en tevens, dieper in de pan en hoger. Wat is de beste plek om te meten?

Zit nu te kijken of er een handige manier is om een thermometer continue in de pan te hebben. Ik zie dat er weldless oplossingen zijn, maar dan moet je een gaatje boren in de RVS pan. Is dat goed te doen? Andere tips om handig en goed de temperatuur in de gaten te houden tijdens het maischen?

Alvast bedankt!

Johannesdeloper

Ik gebruik deze thermometer:

https://www.Brouwmarkt.nl/maisch-thermometer-10-tot-110-oc-in-plastic-huls.html

Door het oogje doe ik een stukje elektrokabel wat ik vastdraai rond het hengsel van mijn maischpan.

Johannesdeloper

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.