Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geschiedenis van de bubbels in bier

Gestart door wilbertd, 17-10-2015 16:28 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Ik vroeg me af op welk punt in de geschiedenis men erachter kwam dat door een hergisting op fles je leuke bubbels in je bier krijgt.
Was dat ten tijde van Louis Pasteur met zijn 'gist' ontdekking?

Ik heb me suf 'gegoogeld' maar kon niets vinden.

William

Misschien is het begonnen met Joseph Priestly die de soda ontdekte - lucht oplossen in water (1772) - dat is nog een hele tijd voor Pasteur (rond 1850)

http://inventors.about.com/od/pstartinventors/a/JosephPriestley.htm

jan le mercier

Als ik me niet vergis, komt bier op fles pas eind achttiende eeuw voor. In Engeland. Zie Romain Van Uytven, "Geschiedenis van de dorst."

Jan

homoeccentricus

Een eenvoudige query "history of beer bottles" in Google geeft mij dit als 2de hit: http://zythophile.co.uk/2010/01/15/a-short-history-of-bottled-beer/

Dus waarschijnlijk stammend uit de 2de helft van de 16de eeuw in GB. Groot probleem was toen nog de povere kwaliteit van handgeblazen flessen.

jan le mercier

HE,

Excuus! Ben ik blijkbaar mis. Al meen ik dat toch gelezen te hebben bij Van Uytven.

Wel bedankt voor het artikel! Ziet er leuk uit.

Jan

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 17-10-2015  17:56 uEen eenvoudige query "history of beer bottles" in Google geeft mij dit als 2de hit: http://zythophile.co.uk/2010/01/15/a-short-history-of-bottled-beer/

Dus waarschijnlijk stammend uit de 2de helft van de 16de eeuw in GB. Groot probleem was toen nog de povere kwaliteit van handgeblazen flessen.

Aha, dat is de juiste zoekterm.
Leuk stukje.

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 17-10-2015  17:43 uAls ik me niet vergis, komt bier op fles pas eind achttiende eeuw voor. In Engeland. Zie Romain Van Uytven, "Geschiedenis van de dorst."

Ik kan me voorstellen dat het pas vrij laat 'main-stream' werd.
In het stuk is ook te lezen dat het pas vrij laat minder exclusief werd.

homoeccentricus

Het was dus een Britse brouwer die niet wist dat meten weten is die voor het eerst bubbels heeft geproduceerd in flessen.

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 17-10-2015  20:00 uHet was dus een Britse brouwer die niet wist dat meten weten is die voor het eerst bubbels heeft geproduceerd in flessen.

Hij had dorst.

kleine Minstreel

Dom Pérignon was de grondlegger van alle navergisting op fles dus koolzuur onder druk in een fles.

wilbertd

Citaat van: kleine Minstreel op 20-10-2015  21:48 uDom Pérignon was de grondlegger van alle navergisting op fles dus koolzuur onder druk in een fles.

Quote van Wikipedia:
"Dom Pierre Pérignon... was a French Benedictine monk who made important contributions to the production and quality of champagne wine in an era when the region's wines were predominantly still red. Popular myths frequently, but erroneously, credit him with the invention of sparkling champagne, which didn't become the dominant style of Champagne until the mid-19th century.

wilbertd

En:
"There is documentary evidence that sparkling wine was first intentionally produced by contemporary English scientist and physician Christopher Merret".

Vergelijkbare Topics (7)

40710

Reacties: 12
Gelezen: 1740

1395

Gestart door Nelis Bar

Reacties: 21
Gelezen: 12872

19-07-2004 17:08 u
door Nelis Bar
33165

Reacties: 3
Gelezen: 2731

7280

Reacties: 26
Gelezen: 9301

13-09-2007 11:25 u
door den_organolept

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.