Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot vervangen

Gestart door BillieGroothuizen, 21-05-2023 07:44 u

Vorige topic - Volgende topic

BillieGroothuizen

Mijn eerste brouwsel staat nu zo´n 3 dagen te vergisten. 24 liter Cherry Ale. Een blikbrouwsel. Staat te vergisten in een 30 liter vat met zo´n ¨paddestoel¨ waterslot. Nou wil ik het waterslot vervangen door een 3-delig waterslot en een rubberen dop met een 9 milimeter gat. Dat komt als het goed is dinsdag binnen. Dag 5 van de vergisting dus. Kan ik dat zomaar doen? Of kan ik beter het huidige waterslot laten zitten en de volgende keer een ander waterslot gebruiken?

WhatsApp Image 2023-05-19 at 07.39.02.jpeg

Jacques

Zolang er nog koolzuur wordt gevormd is dat een enkel probleem. En ook als dat niet het geval is kun je het waterslot vervangen zolang de tijd dat het jongbier in contact kan komen met zuurstof heel klein is.

Maar waarom wil het waterslot vervangen? Als je twee elastiekjes kruislings bevestigd blijft de deksel gewoon op zijn plaats. Er is niet zo veel mis met dit soort watersloten.

BillieGroothuizen

Ik las ergens dat naarmate de vergisting verloopt, deze niet zo goed te volgen zou zijn met dit waterslot. Elastiekjes, dat kan ik eens proberen. Bedankt! En dan ongeveer zo? Mijn tekenvaardigheden zijn niet geweldig, sorry. Het waterslot is ongeveer half gevuld met een water-Starsan oplossing, is dat voldoende?
WhatsApp Image 2023-05-21 at 22.47.17.jpeg

Jacques

Ja, zoals je getekend hebt.

Het waterslot kun het beste niet zo vol doen. De onderkant van de cilinder moet in de vloeistof zitten. Met minder water in het waterslot is de vergisting beter te volgen. De druk die overbrugt moet worden is dan minder groot.

Vergelijkbare Topics (7)

30400

Reacties: 7
Gelezen: 2589

44031

Reacties: 29
Gelezen: 3261

25736

Reacties: 10
Gelezen: 4779

40237

Reacties: 9
Gelezen: 1375

38814

Reacties: 12
Gelezen: 2109

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.