Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwfouten proeverij

Gestart door LAM, 20-05-2023 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Beste brouwers,

Samen met een maat brouw ik regelmatig biertjes. De ene keer zijn ze lekkerder dan de andere keer, maar welke smaakafwijking we dan proeven weten we niet precies. Ik herinner me dat er ooit een soort proeverij is georganiseerd met biertjes die bijvoorbeeld een oxidatie of diacetylsmaak hadden. Door het proeven van deze "brouwfouten" kun je goed achterhalen wat er bij het brouwen niet volgens plan is gelopen. Staat er nog zo'n proeverij ergens op de planning? Of is er iemand die zoiets (nogmaals) zou willen organiseren? Het lijkt ons erg leerzaam!

beun

Beste LAM,
ik ben zelf lid van brouwvereniging t wort wat. Daar is er bijna iedere clubavond een proeftafel waar je als lid je bier kunt laten beoordelen door een keurmeester samen met andere leden.  Ook organiseren wij een 'verbeter je eigen bier" project met een thema bier, dit jaar een altbier als te brouwen bier. Ook hierbij krijg je nuttige feedback en daarna een 2e keuringsmoment. wellicht zijn er meer brouwverenigingen die zulke initiatieven hebben. Altijd leerzaam wat je brouwcollega's te horen krijgt. Ben je al lid van een vereniging?

Jacques

Beste LAM, in Nijmegen zit een vereniging: Triple W.

Naast mee doen aan de discussies op dit forum kan ik iedere hobbybrouwer aanraden om lid te worden van een vereniging. Persoonlijk contact helpt je bij je ontwikkeling als brouwer.

hansHalberstadt

Citaat van: beun op 20-05-2023  19:26 uAltijd leerzaam wat je brouwcollega's te horen krijgt. Ben je al lid van een vereniging?
Toevallig afgelopen gildeavond van Triple-W Nijmegen hebben we diverse Grand Prestige kloonbiertjes geproefd (pakket) en een 'mislukt' bier van een van onze leden. Dat was heel leerzaam inderdaad.

joenedu

Citaat van: LAM op 20-05-2023  17:19 uDoor het proeven van deze "brouwfouten" kun je goed achterhalen wat er bij het brouwen niet volgens plan is gelopen.
Ik zal nog eens zoeken, maar er staat me bij dat er ook ergens een draadje is over afwijkingen in commerciƫle bieren. Als je dat bier dan koopt, kan je proeven hoe een (al dan niet bedoelde) afwijking smaakt.

Vergelijkbare Topics (2)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.