Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spoelen?

Gestart door Ruudje, 13-05-2023 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Ruudje

Hoi medebrouwers,

Ben een klein jaartje geleden begonnen met brouwen met als enige vijand de oxidatie.
Verder lukt het redelijk tot goed.
Waarschijnlijk een beginnersvraag;
Wat ik mij afvraag waarom je zoveel moet spoelen.
Je kan toch beter met meer water maischen zodat je feitelijk je spoelwater al mee maischt?

Broewerke

Citaat van: Ruudje op 13-05-2023  12:17 uHoi medebrouwers,

Ben een klein jaartje geleden begonnen met brouwen met als enige vijand de oxidatie.
Verder lukt het redelijk tot goed.
Waarschijnlijk een beginners vraag;
Wat ik mij afvraag waarom je zoveel moet spoelen.
Je kan toch beter met meer water maischen zodat je feitelijk je spoelwater al mee maischt?
Afhankelijk van je installatie
Ik spoel nooit meer liters dan aantal kg mout. Ik ga ervan uit dat bij langzaam spoelen het meeste wort er uit is. Ik weet dat dit niet werkt voor een optimaal rendement doch ik bereik een kortere tijd en toch voldoende resultaat in sg en volume.en ja ik gebruik al in de berekening spoelwater tijdens de maisch. Oxidatie heb je grotendeels zelf in de hand. Zuurstofinslag voorkomen en zeker bij overhevelen. Uitstroom onder vloeistof oppervlak en beluchten achterwege laten. Zo weinig mogelijk met je wort hannessen.

Ruudje

Merci
Ik heb een fast ferment dus hevel niet over.
Ik leeg een aantal keer het volgelopen bakje met rommel onderin.

Doe wel beluchten met aquariumpompje na het koelen.

brouwerwaldonk

Als je rijk getrouwd bent en verliezen niet erg vind en graag geld over de balk gooit dan is spoelen niet nodig.
Heb je graag een fatsoenlijk brouwzaalrendement dan is spoelen noodzakelijk.
Ik werk met een hevelfilter na het maishen. Als ik begin met spoelwater bij te gieten in de brouwketel bij het draf/bostel, dan meet ik op de uitstroom nog een SG 1060/1070.
Als al mijn spoelwter er is doorgelopen, meet ik slechts 1010 aan de uitstroom.

hansHalberstadt

Citaat van: Ruudje op 13-05-2023  12:17 uWat ik mij afvraag waarom je zoveel moet spoelen.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je niet spoelt. Wat er dan achter blijft in je bostel is vloeistof met het SG van je beslag. Als je wel spoelt dan vervang je dat door water. Dat is het verschil, dus met spoelen haal je suikers uit je beslag die anders waren blijven zitten. En dat scheelt wel 10-20% op je rendement.

Jacques

Citaat van: Ruudje op 13-05-2023  12:17 uJe kan toch beter met meer water maischen zodat je feitelijk je spoelwater al mee maischt?

Dat kan zeker. Nadelen zijn een lager rendement, zoals hiervoor al gemeld, en een mindere volmondigheid van je bier. De stoffen uit het kaf hebben een slecht imago omdat een onaangename smaak zouden veroorzaken. Maar dat is alleen waar als er heel veel looistoffen in je wort komt. Bij lagere concentraties dragen ze bij aan de body en het karakter van je bier. Door je spoelwater aan te zuren voorkom je dat je bovenmatig veel looizuren uitspoelt.

Oxidatie tijdens het spoelen voorkom je door steeds een klein laagje water op de bostel te laten staan. Als je de bostel droog laat vallen kunnen luchtbellen gevangen zitten tussen de moutrestanten en dat kan zorgen voor oxidatie. En natuurlijk giet je het spoelwater voorzichtig op de bostel.

Ruudje

Dank je jacques.
Ik maisch met meer water en het rendement was inderdaad matig.
Volgende batch maar wat nauwkeuriger werken met de juiste hoeveelheden water en spoelwater.

CeesM

Citaat van: Ruudje op 13-05-2023  16:35 uMerci
Ik heb een fast ferment dus hevel niet over.
Ik leeg een aantal keer het volgelopen bakje met rommel onderin.

Doe wel beluchten met aquariumpompje na het koelen.
Tijdens het koelen neemt je wort al zuurstof op. Na het koelen beluchten met een bruissteentje is vragen om oxidatie of besmettingen.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 15-05-2023  15:22 uTijdens het koelen neemt je wort al zuurstof op. Na het koelen beluchten met een bruissteentje is vragen om oxidatie of besmettingen.
Om besmetting te voorkomen gebruik je normaal gesproken een steriel luchtfiltertje met 0.2um poriën. Koelen geeft nauwelijks zuurstofopname of je zou intensief moeten roeren. (maar dat geeft dan wel weer kans op besmetting want die lucht komt van buiten ongefilterd) als je voldoende gist hebt dan is beluchten niet nodig, maar het kan zijn dat je dan voor zware bieren te weinig gist hebt. Als of niet beluchten is dus een keuze tussen gelijk voldoende cellen inbrengen of vertrouwen op groei daarna (mits voldoende gistvoeding aanwezig). Dan is beluchten wel aan te raden of herbeluchten na ca 6 uur na aanenten. De groeiende gist neemt heel snel de zuurstof op, dus voor oxidatie hoef je niet zo bang te zijn. Maar je zou het beluchten een paar keer kort kunnen doen zodat er iedere keer een beetje zuurstof ingebracht wordt, ideaal net zoveel als de gist gelijktijdig verbruikt. Dan is er nooit een ongebruikte voorraad die oxidatie kan geven.

Vergelijkbare Topics (7)

28468

Reacties: 22
Gelezen: 7727

44063

Gestart door tvdh

Reacties: 9
Gelezen: 820

25039

Reacties: 49
Gelezen: 22395

22103

Gestart door jaspergronert

Reacties: 2
Gelezen: 1186

16389

Gestart door Hopmans

Reacties: 38
Gelezen: 10929

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.