Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerder beginnen met droog hoppen?

Gestart door boarder, 10-05-2023 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

boarder

Hoi mede brouwers,

Sinds lange tijd heb ik weer een biertje gebrouwen. (Een IPA). Nu kwam de vergisting erg moeilijk op gang, na een keer goed het vat geschut te hebben kwam de vergisting wel goed op gang. Alleen is deze nu alweer afgelopen. Ik ben zaterdag wezen brouwen en vandaag is er helemaal geen activiteit meer. Ik zie ook geen druk in het waterslot. Wel zie ik dat de verwachte SG al behaald is. Het kan natuurlijk zo zijn dat er door bepaalde omstandigheden sneller gegist is.
Nu moest ik eigenlijk pas na 7 dagen droog hoppen, maar gezien er geen activiteit meer is, kan ik daar dan al eerder mee beginnen?

Groetjes Jelle

Arthur B

Jacques

Ja dus. Volgens de huidige inzichten zou je eigenlijk moeten beginnen met koudhoppen als de vergisting nog bezig is. Op die manier krijg je meer biotransformatie en worden er (nieuwe) fruitige aroma's vrij uit hopbestanddelen. Sommige brouwerijen geven meerdere koudhopgiften. Dat kan weer leiden tot een afname van die nieuw gevormde aromastoffen door absorptie in hopblaadjes.

boarder

Bedankt!Ik ben gisteren begonnen met drooghoppen. Volgende week zaterdag ga ik dan bottelen :)

Dund

Ik brouw mijn neipa's tegenwoordig als volgt. Brouwen op zaterdag (flinke whirlpool 7-8 g per liter) maandag eerste hopgift erbij (circa 5 gram per liter) en dan op woensdag nog een lading (10 gram per liter ongeveer) die eerste gift laat ik zitten om zo min mogelijk zuurstof inslag te hebben. Vervolgens zaterdag bottelen.

Ik gebruik alleen nog maar Verdant gist werkt perfect super goede neipa's.

HS65

Ik gebruik nu neodymium magneten. Eentje in een ruime voorgekookte hopzak met hop die ik boven de wortlevel in mijn rvs gistvat tegen de zijkant klem met de 2e neodymium aan de buitenkant. Nu hoeft ik de deksel niet meer van het vat te halen. Na een dag of 3 hoofdgisting trek ik de magneet voorzichtig naar beneden zodat de hopzak ergens halverwege in het gistvat zit en de hop zijn werk kan doen. Na een week trek ik de hopzak omhoog. Kan het mooi uitlekken. Dit alles dus zonder dat het gistvat open hoeft. Heerlijke session IPA mee gebrouwen.

hansHalberstadt

Je moet de dryhop eigenlijk de laatste 3 dagen van de gisting mee laten gisten. Probleem is alleen hoe je bepaalt wat de laatste 3 dagen van de vergisting zijn als je niet in de toekomst kunt kijken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  22:32 uJe moet de dryhop eigenlijk de laatste 3 dagen van de gisting mee laten gisten

In feite zijn enkele uren tot een dag al voldoende.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  22:32 uJe moet de dryhop eigenlijk de laatste 3 dagen van de gisting mee laten gisten.
Citaat van: Jacques op 10-05-2023  20:18 uVolgens de huidige inzichten zou je eigenlijk moeten beginnen met koudhoppen als de vergisting nog bezig is
Deze 2 reacties van volgens mij zeer ervaren brouwers vertellen bepaald niet hetzelfde... Wat te doen?

Arthur B

Het is een beetje afhankelijk van wat je wil bereiken. Het tijdstip, de temperatuur en duur hebben effect op het resultaat.

De meeste smaak komt erg snel vrij, maar als je hulpmiddelen gebruikt (spider / zak) kan wat extra tijd geen kwaad. Ik doe maximaal een dag of drie (met zak of spider) en vaak verschillende tijdstippen en temperaturen (start / einde vergisten, na gist dump / etc).

hansHalberstadt

Citaat van: Edwin brouwt op 14-05-2023  00:18 uDeze 2 reacties van volgens mij zeer ervaren brouwers vertellen bepaald niet hetzelfde... Wat te doen?
Volgens mij sluiten die 2 elkaar niet uit. Je wil de dryhop erbij doe als het nog gist: De reden is dat anders de kans groot is dat de zuurstof die in je vat komt bij toedienen niet meer snel verdreven kan worden met oxidatie tot gevolg. En het moet een bepaalde tijd meegisten (wervelingen) om zij smaak af te kunnen geven. Hoe lang dat nodig is hangt een beetje af hoe intensief het contact is met je bier. Met een hopgun met pomp zal het misschien in een dag kunnen en met een hopzakje zal het een paar dagen duren. 
De reden om het er niet te vroeg in te doen is dat anders de vrijkomende koolzuur de geur en smaak er weer uitwast en mee naar buiten neemt. Dan ruikt het wel goed in je gistingsruimte, maar dat had eigenlijk in je bier moeten blijven. En te lang is ook niet goed want dan lossen er weer ongewenste stoffen uit je hop op.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 14-05-2023  00:18 uDeze 2 reacties van volgens mij zeer ervaren brouwers vertellen bepaald niet hetzelfde... Wat te doen?

Als je profijt wilt hebben van de biotransformatie zou je volgens de laatste inzichten de koudhop moeten toevoegen tijdens de vergisting.

De afgifte van het aroma gaat vrij snel, maar ook dat van enzymen die zorgen voor hopcreep. De eerste 2 à 3 dagen na het geven van koudhop is de meeste activiteit. Meteen bottelen na een koudhopgift is voor ons hobbybrouwers niet verstandig. Wij hebben niet de mogelijkheid om gist volledig te verwijderen of te pasteuriseren zoals de commerciële brouwerijen.

Chinook

Hangt ervan af wat je wil bereiken vind ik zelf. Biotransformatie of 'normaal' hoppig bier. Het moment heeft ook effect op het uiterlijk van je bier.
Niet elke gist is geschikt voor biotransformatie, maar ook niet elke hop of elke techniek. Maischhoppen met Saaz is bijvoorbeeld ook iets wat veel gedaan wordt voor biotransformatie, maar dan moet je wel een geschikte gist hebben. Koudhoppen voor biotransformatie kan ook, maar dan verlies het gebruikelijke effect van koudhoppen en in het ergste geval ook een deel van de aroma door CO2-productie. Om beiden te krijgen moet je twee keer hop toevoegen en dat is uiteraard ook niet zonder risico. Er zijn ook mensen die vinden dat de effecten van biotransformatie heel subtiel zijn en bijvoorbeeld snel overschaduwd worden door een tweede/latere koudhop. Hop toevoegen vanaf de zevende dag heeft ook als bijkomend effect dat je bier waziger blijft, mocht dat je doel zijn. Al zie ik wazigheid meer als extra gevolg dan als doel, maar er zit dus wel een verband tussen.

Ik vind het zelf fijn om ongeveer op dag acht of negen hop toe te voegen en dan een dag (of twee) later te bottelen. Dan behoud ik aroma, heb ik extra waas en hoef ik niet twee keer dat ding open te doen. Ik moet ook zeggen dat ik vroeg hoppen zelf ook niet zie zitten omdat ik ook niet echt weet hoe het smaakt. Alle beschrijvingen gaan over redelijk subtiele effecten, maar als ik een IPA of andere hopbom maak dan wil gewoon hele intense hopsmaak. Misschien als ik een (commercieel) voorbeeld heb geproefd dat ik van mening verander (bijvoorbeeld CYPMT Kaasschaaf).

Jacques

Citaat van: Chinook op 14-05-2023  18:26 uIk vind het zelf fijn om ongeveer op dag acht of negen hop toe te voegen en dan een dag (of twee) later te bottelen. Dan behoud ik aroma, heb ik extra waas en hoef ik niet twee keer dat ding open te doen. Ik moet ook zeggen dat ik vroeg hoppen zelf ook niet zie zitten omdat ik ook niet echt weet hoe het smaakt. Alle beschrijvingen gaan over redelijk subtiele effecten, maar als ik een IPA of andere hopbom maak dan wil gewoon hele intense hopsmaak.

Dit soort zaken kun je ontdekken door een brouwsel te splitsen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.