Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is er een standaard voor het rijpingsproces?

Gestart door Stekel, 09-05-2023 05:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
is er een standaard qua tijd voor het rijpingsproces bij verschillende soorten bieren en waar wordt dat door bepaald? En zijn daar schema's van? Heb nu 3 batches gedaan, een blond, een tripel en een quadrupel, allemaal kant en klare pakketten met een beschrijving van de leverancier erbij. Wat me opvalt, is dat de quadrupel veel langer moet staan dan de triple bijvoorbeeld. Ga nu een schrootmolen aanschaffen om zelf samen te gaan stellen en dan heb ik dus geen beschrijving erbij. Ik bottel ze nadat de gisting klaar is volgens de SG-methode.

brouwerwaldonk

Citaat van: Stekel op 09-05-2023  05:25 uIk bottel ze nadat de gisting klaar is volgens de SG-methode.
Dan is het oppassen voor bommetjes, als je een beetje te vroeg bottelt.
Hoever is die methode betrouwbaar??

Chris71

Jacques

Citaat van: Stekel op 09-05-2023  05:25 uis er een standaard qua tijd voor het rijpingsproces bij verschillende soorten bieren en waar wordt dat door bepaald?

Nee. Hoewel door sommigen een rijpingstijd van 1 week per alcoholpercentage wordt aangehouden. Die regel is echter te simpel en doet geen recht aan het feit dat bier een complexe drank is en er heel veel verschillende biersoorten zijn.
Factoren die van belang zijn:
- zwaarte van je bier;
- het gevolgde brouwproces (als er veel zuurstofinslag is bij het brouwen veroudert een bier snel);
- hoppig karakter van een bier (dergelijke bieren moet je jong drinken);
- de gebruikte mouten (licht gekleurde bieren zijn jong lekkerder, donkere bieren hebben vaak wat meer tijd nodig);
- al dan niet gebruik van kruiden in je bier;
- pH-waarde (zure bieren rijpen langzamer, maar kunnen ook veel langer bewaard worden);
- bewaartemperatuur (bij een hoge temperatuur verloopt zowel het rijpen als het verouderen veel sneller);
- lichttoetreding (Uv-licht is schadelijk voor de smaak van je bier

Maar bovenal: je persoonlijke smaak! Sommigen houden van jonge bieren en andere van oudere bieren.
Mijn ervaring is dat naar mate een bier ouder wordt de smaken in een bier steeds meer afvlakken. Als je maar lang genoeg wordt zijn er niet zo verschillen en heeft de verouderingssmaak de overhand.

Stekel

Citaat van: Chris71 op 09-05-2023  08:07 uWat is de 'sg-methode'?
ik

Ik bedoel hiermee dat ik een paar keer het sg meet en wanneer dat gelijk blijft, begreep ik dat dan het hoofdgisten voorbij is. Als dit niet goed is hoor ik het graag.

Jacques

Citaat van: Stekel op 09-05-2023  09:48 uik

Ik bedoel hiermee dat ik een paar keer het sg meet en wanneer dat gelijk blijft, begreep ik dat dan het hoofdgisten voorbij is. Als dit niet goed is hoor ik het graag.

Dat is een goede manier om vast te stellen dat de vergisting voorbij is. Overigens is er veel spraakverwarring over vergisting. Hoofdgisting is de heftige gisting kort na het enten van de gist. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting, dat is het rustigere gedeelte van de vergisting. In de nagisting daalt de vergisting heel langzaam. Hergisting op de fles is de vergisting na het bottelen. Vaak wordt dat nagisting genoemd, maar dat is eigenlijk niet juist.

Stekel

Dank voor de vlotte respons. En weer wat geleerd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.