Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Laat het verloop van je vergisting zien

Gestart door Jacques, 03-05-2023 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Hier op het forum hebben we al langere tijd topics waarbij je je brouwinstallatie kunt laten zien, laten weten of je gebrouwen hebt, of je gebotteld hebt en zelfs wat je gedronken hebt.

Tegenwoordig zijn er veel hobbybrouwers die een iSpinel, BrewBrain Float, Rapt Pill, TILT, Plaato waterslot of een ander apparaat hebben waarmee de vergisting gevolgd kan worden. Handig want met behulp van grafieken kun je een beeld krijgen van de vergisting.

In dit topic kun je grafieken plaatsen met een toelichting. Dat laatste is gewenst om de grafieken beter te begrijpen.

Jacques

Ik trap af met het brouwsel dat ik eergisteren 1 mei 2023 gebrouwen heb.

Het brouwen verliep allesbehalve vlekkeloos. Doordat de pomp van mijn G40 verstopt raakte heeft het maischproces zo'n 50 minuten stilgelegen. Dat gebeurde toen ik net de 65°C bereikte. Na eerst de ketel leeg te hebben gemaakt en schoonmaak van de pomp kon ik verder. Het maischschema werd door de Grainfather app weer opgepikt en afgemaakt. Ondertussen was het beslag afgekoeld naar 49°C. Het gevolg is dat ik veel langer dan gepland gemaischt hebben tussen de 50 en 65°C. Er zijn zo te merken veel vergistbare suikers aangemaakt. In ieder geval is de vergisting stormachtig verlopen bij een temperatuur van zo'n 20°C.

De gebruikte gist is de Lallemand Munich Classic. 11 g op 16,6 liter wort met een begin SG van 1078.
Screenshot_20230503-Weizendobbelbock IPA.png

Volgens mijn BrewBrain Float was het SG om 10:00 uur vandaag 1006. Inmiddels geeft hij 1008 aan. Het wordt de hoogste tijd om wat gist af te laten...

Spyro

Tripeltje, 20 liter met 2 zakjes BE-256. Batterijcurve van de iSpindel had blijkbaar wat nukken, of is te ongeproportioneerd voor zijn schaal, maar komt precies goed, nu koelen voor nog een weekje of 2 naar 5 graden en hij kan op keg voor een weekje of 2 op 1,2 Bar bij 3 graden....  :beersmiley:
Misschien moet ik eens opteren voor een kleinere warmtebron, is nu een zwarte terrarium lamp van 100 Watt, zal de temperatuurcurve misschien niet zo schommelen...?  :weetniet:

Spyro iSpindel.bmp

Jack126

Dit was mijn laatste batch. Een Märzen waar ik Fermentis W34-70 heb gebruikt. Alles verliep mooi en de vergisting was vlot klaar. Afgelopen weekend eentje geprobeerd en hij smaakt heerlijk. Ik laat hem nog een week of 2 lageren en dan genieten maar

Screenshot_20230503-195117.png

Jan de Graaff

Dit was mijn laatste batch, die ik vorig weekend gebotteld heb.
Het was een saison. Ik heb de Belle Saison gebruikt en die wilde ik voldoende lang laten uitgisten. Toch is het SG in de laatste 10 dagen niet meer verder naar beneden gegaan. De iSpindel gaf als OG 1.045 aan (was 1.048) en als FG 0.998 (was 1.002), dus dat was best accuraat nog.

Als je naar het temperatuurverloop kijkt, ik ben begonnen op 22ºC en het steeds verhoogt tot 24ºC. Toen ik het vermoeden had dat de vergisting zo'n beetje tegen het einde liep, heb ik de verwarmingsriem verwijderd en de gist nog zo'n 10 dagen zijn gang laten gaan. Maar daarin is, zoals al aangegeven, qua vergisting weinig meer gebeurd. Wellicht dat er nog wel veel gebeurd is op andere vlakken. De ±16ºC op het einde is zo'n beetje de temperatuur in mijn kelder.

Overigens gaf de iSpindel WiFi Relay aan dat de batterij van iSpindel gedurende de hele vergisting is teruggelopen van 98% naar 84%, ondanks dat deze grafiek een vrij constante 4.1V laat zien.

Screenshot 2023-05-03 at 21.10.49.png

Jacques

Citaat van: Spyro op 03-05-2023  19:00 uTripeltje, 20 liter met 2 zakjes BE-256. Batterijcurve van de iSpindel had blijkbaar wat nukken, of is te ongeproportioneerd voor zijn schaal, maar komt precies goed, nu koelen voor nog een weekje of 2 naar 5 graden en hij kan op keg voor een weekje of 2 op 1,2 Bar bij 3 graden....  :beersmiley:
Misschien moet ik eens opteren voor een kleinere warmtebron, is nu een zwarte terrarium lamp van 100 Watt, zal de temperatuurcurve misschien niet zo schommelen...?  :weetniet:

Spyro iSpindel.bmp

Een verwarmingsbron met een kleiner vermogen is zeker aan te bevelen. Handig zijn verwarmingslinten, die heb je in allerlei wattages. 25 W is al voldoende voor een gemiddelde vergistingskast. 

Jacques

Citaat van: Jack126 op 03-05-2023  19:53 uDit was mijn laatste batch. Een Märzen waar ik Fermentis W34-70 heb gebruikt. Alles verliep mooi en de vergisting was vlot klaar. Afgelopen weekend eentje geprobeerd en hij smaakt heerlijk. Ik laat hem nog een week of 2 lageren en dan genieten maar

Screenshot_20230503-195117.png

Er zit een dipje in de rode vergistingslijn. Was dat het moment dat het waterslot minder ging werken?

oneman

Hierbij mijn witbier met een stevige temperatuurpiek.

Mafkees_OrangePill.jpg

Ik gebruik i.v.m. ruimtegebrek en geen wateraansluiting in de brouwruimte geen koeler en geen gistkast. Daarom gebruik ik bij voorkeur 'warme' gisten zoals Kveik, Saison, etc. en alleen in de winter 'gewone' bovengisters. Door het grillige voorjaar dacht ik nog wel weg te komen met een witbier met Lallemand Wit gist. Echter, het was warmer dan verwacht en het afkoelen duurde wat langer dan 24 uur. Dus ik dacht, het gaat om een oude slurrie van 2,5 maand oud uit de koelkast, die start niet zo snel dus die kan er wel wat eerder bij en dan zal de temperatuur nog wel zakken tot ±20°C totdat de boel start. Niet dus...  ::)  Zoals je kunt zien aan de kleine knik in de temperatuurcurve en het 'belletjes' piekje in de SG startte de boel meteen voortvarend en schoot de temperatuur van 21,8°C meteen omhoog naar 23°C, mijn doeltemperatuur voor de nagisting, maar niet nu.  >:(

Affijn, de gist vreet zich in recordtempo door de suikers, waarna de temperatuur in de inmiddels wel koude ruimte (grillig voorjaar) naar beneden duikt. Dus het vat ingepakt, verwarminglintje aan en langzaam opwarmen. Echter, de SG was op 24 april al op 1013 en is dat gebleven, dus dat verwarmen heeft niet veel meer uitgehaald.

Overigens kun je hier wel zien hoe gevoelig de Rapt Pill is. Ondanks dat de SG vanaf 24 april niet meer wijzigd, zie je nog duidelijk een 'achter de komma' daling van de SG. Ik heb eens de ruwe waarden opgevraagd bij de API van Rapt en dan zie je dat de SG met twee cijfers achter de komma (1000.00) wordt doorgegeven. Die waarde fluctueert uiteraard sterk (elke voorbijrijdende auto of traploper heeft dan invloed) maar toch, precieze metingen. Nog mooier vind ik van de Pill dat de gemeten start en eind SG exact overeenstemmen met de hydrometer metingen. Mooi ding, geld helemaal waard.

oneman

Jack126

Citaat van: Jacques op 03-05-2023  21:47 uEr zit een dipje in de rode vergistingslijn. Was dat het moment dat het waterslot minder ging werken?

Ik denk eerder omdat er een luchtbelletje aan de Tilt bleef hangen dat ie iets verkeerd meette. Waterslot heb ik niet op gelet, ik probeer de gistkast zoveel mogelijk dicht te houden.

Jacques

Citaat van: Jack126 op 05-05-2023  20:48 uIk denk eerder omdat er een luchtbelletje aan de Tilt bleef hangen dat ie iets verkeerd meette. Waterslot heb ik niet op gelet, ik probeer de gistkast zoveel mogelijk dicht te houden.

Je hoeft niet de gistkast te openen om het waterslot te horen...  smile

Het is opmerkelijk dat het maar 1 dipje is dat te zien is.  Ik zie vaker schommelingen bij mijn BrewBrain Float. Kijk maar eens naar de grafiek die ik geplaatst heb.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 03-05-2023  21:41 uEen verwarmingsbron met een kleiner vermogen is zeker aan te bevelen. Handig zijn verwarmingslinten, die heb je in allerlei wattages. 25 W is al voldoende voor een gemiddelde vergistingskast. 
Je hebt ze ook regelbaar. bijvoorbeeld:
https://brouwmeester.shop/Verwarmingskabel-voor-klimaatkast

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 06-05-2023  17:15 uJe hebt ze ook regelbaar.

Heb je een link?

ExPeteriment

hansHalberstadt

Met een zelfgebouwd apparaat:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=679803
Met een dun slangetje wat vast gemonteerd is door het deksel kan ik ook monsters nemen. Die meet ik met een labweegschaaltje en een pycnometer (rode meting) de blauwe lijn is de inline meeting. (het rode monster op dag 0.5 en dag 1 is vergeten te ontgassen. Daardoor kwamen er bellen in de pycnometer met als gevolg een te laag gemeten SG)

status8mei23.gif
edit 8 mei: plaatje vervangen door update per 8 mei.
vraag is of iemand kan verklaren waarom vanaf dag 2 ineens de gisting half zo snel gaat. het gaat om suikerwater+ appelsap. verhouding 1 kg appelsap + kg suiker.

rbrt86

Ik heb toevallig ook een rapt pill in de aanbieding op de kop getikt een week geleden, precies op tijd voor een witbier n.a.v. een recept op dit forum wat ik reeds eerder heb geprobeerd.

Dit keer sg gemeten na spoelen, kreeg de zenuwen omdat de sg te laag zou zijn en daarmee twee liter minder in de kookpan gedaan. Bleek niet nodig want start sg eindigde op 1051 ipv 1048!

Screenshot_20230507-015001.png

Zit nu een week in het vat, ben zeer tevreden over de rapt! Hij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!

oneman

Citaat van: rbrt86 op 07-05-2023  01:56 uzeer tevreden over de rapt! Hij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!
Het dichtdraaien van de Rapt Pill is inderdaad een wat angstige ervaring. Je moet veel meer kracht gebruiken dan je lief is en de rand van de dop buigt zelfs naar buiten. Toch blijkt dat de bedoeling en werkt het goed.

oneman

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 07-05-2023  01:56 uHij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!
Je kunt hiervoor ook siliconenvet gebruiken. Dat is wat viskeuzer.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 05-05-2023  21:16 uJe hoeft niet de gistkast te openen om het waterslot te horen...  smile

Het is opmerkelijk dat het maar 1 dipje is dat te zien is.  Ik zie vaker schommelingen bij mijn BrewBrain Float. Kijk maar eens naar de grafiek die ik geplaatst heb.

Die dipjes zijn bij mijn Brewbrain nu ook goed te zien, ik denk dat het door de hevige gisting komt en zo nu en dan de float tegen de wand tikt op het moment van uitlezen. Deze gisting op de schermafdruk is wel erg snel, zit net een dag in de cct.

Schermafbeelding 2023-05-08 200912.png

Jacques

Citaat van: Zjoske op 08-05-2023  20:15 uDie dipjes zijn bij mijn Brewbrain nu ook goed te zien, ik denk dat het door de hevige gisting komt en zo nu en dan de float tegen de wand tikt op het moment van uitlezen.
Mijn vermoeden is dat de schommelingen veroorzaakt worden door schuimvorming en het kapot gaan van grote koolzuurbellen.

Goldin

Screenshot_20230513_231631_Brewfather.jpg

Het duurde even voordat er activiteit was te zien maar daarna ging het snel. Wel een gek dipje, ik denk dat het schuim was. De gist is Wyeast 1762.

Jacques

Citaat van: Goldin op 13-05-2023  23:22 uHet duurde even voordat er activiteit was te zien maar daarna ging het snel. Wel een gek dipje, ik denk dat het schuim was. De gist is Wyeast 1762.

Ziet er uit als een goede vergisting. Het dipje is inderdaad wat vreemd, maar niet ongebruikelijk bij dit soort meters.
Wat mij opvalt, is dat dat de temperatuur hoger is bij de aanvang van het dipje. Heb je de instelling van de temperatuur toen veranderd?

Goldin

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  21:02 uZiet er uit als een goede vergisting. Het dipje is inderdaad wat vreemd, maar niet ongebruikelijk bij dit soort meters.
Wat mij opvalt, is dat dat de temperatuur hoger is bij de aanvang van het dipje. Heb je de instelling van de temperatuur toen veranderd?

Scherp, was mij nog niet eens opgevallen. Maar nee, vanaf dag 1 op 21 graden gezet en toen de hoofdgisting nagenoeg voorbij was in 2 dagen tijd 1 graad omhoog.

Misschien dat de kast moeite had om de temperatuur onder controle te houden tijdens de meest heftige vergisting. Ik heb de inkbird ingesteld met 0.3 graden marge in de plus en min.

Fractus

Wat een leuk topic dit, goed idee Jacques! Helaas heb ik (nog) geen digitale SG-dobber, maar het begint wel te kriebelen bij het zien van al deze mooie grafieken.  ::)

LAM

Dit was de vergisting van 45 liter "Escalatievogel Blond" met 2 zakjes MJ M47 gist. Ik krijg het beste resultaat gewoon op kamertemperatuur, zonder controle. Ik vond het leuk om te zien dat de gist z'n eigen warmte maakt tijdens het vergistingsproces.

Jacques

Citaat van: LAM op 15-05-2023  14:32 uDit was de vergisting van 45 liter "Escalatievogel Blond" met 2 zakjes MJ M47 gist. Ik krijg het beste resultaat gewoon op kamertemperatuur, zonder controle. IK vond het leuk om te zien dat de gist z'n eigen warmte maakt tijdens het vergistingsproces.

Wat is zie is een hele snelle hoofdgisting en een zeer lange nagisting waarbij het SG langzaam daalt. Klopt dat met de activiteit van je waterslot? Is het bier inmiddels gebotteld? Was toen het SG een paar dagenn stabiel?

iLikePizzas

Geen screenshot van de Tilt zelf, maar van het spreadsheet die ik ervoor heb gemaakt. Een paar keer per dag meet ik met de Tilt app de temperatuur en het SG en maak ik hier een screenshot van.

Daarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Ik had bij dit blonde bier de gist toegevoegd bij zo'n 25 graden. De hoofdgisting verliep zeer vlot. Bijna te vlot. De gistkast stond op 18C en de temperatuurregelaar van de koelkast (gistkast) op z'n koudst. Tegen de tijd dat de 18 graden was bereikt was de hoofdgisting al half compleet. Het gaat om T58, waarvan bekend is dat je die zeker niet te warm wilt vergisten. Als ik kijk naar de waardes is de vergisting waarschijnlijk pas echt begonnen bij de 20C, dus het zal vast meevallen qua sterke smaken.

Wat me ook opvalt is de foutieve derde meting van 1.027 en het feit dat de temperatuur toch wel vaak lange tijd blijft hangen op een bepaalde waarde. Ik weet niet of dat normaal is, de temperatuur hoort natuurlijk consistent te blijven, maar dat deze in een paar dagen tijd niet schommelt tussen een paar tiende graden zet mij wel aan het denken; is mijn gistkast zo goed?

De tilt heb ik natuurlijk niet vanwege de nauwkeurigheid, maar puur voor de indicatie van de vergisting.

Screenshot 2023-05-15 at 20.47.39.png

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 15-05-2023  21:07 uDaarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Misschien is het een idee om Brewfather te gebruiken? De metingen van de TILT kunnen daarin ingelezen worden. Brewfather geeft vervolgens het SG en het alcoholpercentage.

LAM

Citaat van: Jacques op 15-05-2023  20:28 uWat is zie is een hele snelle hoofdgisting en een zeer lange nagisting waarbij het SG langzaam daalt. Klopt dat met de activiteit van je waterslot? Is het bier inmiddels gebotteld? Was toen het SG een paar dagen stabiel?
Op dit moment staat het bier te lageren. Zowel om ervoor te zorgen dat het sowieso is uitgegist én om het zo helder mogelijk te krijgen.

Erny

Citaat van: iLikePizzas op 15-05-2023  21:07 uGeen screenshot van de Tilt zelf, maar van het spreadsheet die ik ervoor heb gemaakt. Een paar keer per dag meet ik met de Tilt app de temperatuur en het SG en maak ik hier een screenshot van.

Daarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Ik had bij dit blonde bier de gist toegevoegd bij zo'n 25 graden. De hoofdgisting verliep zeer vlot. Bijna te vlot. De gistkast stond op 18C en de temperatuurregelaar van de koelkast (gistkast) op z'n koudst. Tegen de tijd dat de 18 graden was bereikt was de hoofdgisting al half compleet. Het gaat om T58, waarvan bekend is dat je die zeker niet te warm wilt vergisten. Als ik kijk naar de waardes is de vergisting waarschijnlijk pas echt begonnen bij de 20C, dus het zal vast meevallen qua sterke smaken.

Wat me ook opvalt is de foutieve derde meting van 1.027 en het feit dat de temperatuur toch wel vaak lange tijd blijft hangen op een bepaalde waarde. Ik weet niet of dat normaal is, de temperatuur hoort natuurlijk consistent te blijven, maar dat deze in een paar dagen tijd niet schommelt tussen een paar tiende graden zet mij wel aan het denken; is mijn gistkast zo goed?

De tilt heb ik natuurlijk niet vanwege de nauwkeurigheid, maar puur voor de indicatie van de vergisting.

Screenshot 2023-05-15 at 20.47.39.png
Je kunt de tilt ook zonder tussenkomst van Brewfather uitkomsten laten opslaan en automatisch laten transporteren naar een excelsheet. Tilt heeft bij de instellingen alleen een GoogleDrive adres nodig. Dit scheelt veel handwerk.

Erny

Hierbij mijn gegevens van mijn Bock bier. Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken. Het zit nu in een fustje met wat suiker.

Screenshot_2023-06-02-08-29-08-79_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpgScreenshot_2023-06-02-21-28-48-07_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpg 

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.