Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nano-brouwerij starten

Gestart door Barbier, 24-03-2023 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Citaat van: Barbier op 25-03-2023  10:32 uZiet er heel goed uit. Hoeveel liter kun je max per keer brouwen? En hoeveel kost zo'n opstelling ongeveer als dat ik vragen mag? Misschien ook nog een tip over waar ik op moet zoeken om een vergelijkbare opstelling te kopen?
Ik kan maximaal 100 liter brouwen, met de deksel op een kier om het schuim niet te laten overlopen.
En links zijn 2 x 100 liter tanks die gekoeld en onder druk blijven.
Totaal zat ik op de 14K, moest wel hier meteen een nieuwe koeling laten installeren/repareren.
Heb hem uit China geïmporteerd.
Het liefst zou ik zelf een kleinere kopen, voor mij toch een beetje te groot.

PDGRRR

Citaat van: pivo op 25-03-2023  12:08 uHet liefst zou ik zelf een kleinere kopen, voor mij toch een beetje te groot.

Ik zie hier een kans voor je, @Barbier! ;)

seed7

Citaat van: Barbier op 25-03-2023  10:29 u[...]Nadeel vind ik wel dat als ik bijvoorbeeld met 50 liter per batch zou werken en ik wil 200 liter per maand om te starten dan moet ik 4 keer brouwen voor 1 soort (dat gaat nog) [...]

Heb je zoveel tijd over? Terwijl jij brouwt, kun jij geen bier verkopen. 50 liter brouw je in 4-6 uur. Dat is twee werkdagen in de week voor alleen brouwen. Dan moet je nog afvullen, tussendoor proeven, misschien overpompen naar een lagertank, schoonmaken....

Ga het hele traject eens van achter naar voren door. Hoe ga je tappen? Vanuit een tank? Vanuit een fust. 200l tanks zijn zeldzaam en duurder dan 1000l tanks. Vanuit fust? Hoeveel eigen fusten heb je nodig? Je zegt terecht dat je een week plus een week op voorraad moet hebben, dan moet je nog eens afvullen, daarmee kom je op ~30 fusten. Ga je op fust carboniseren of in een carbonisatie tank? In het laatste geval heb je een extra tank nodig. (Meer en meer brouwers gebruiken een carbonisatie tank ondanks dat ze conische vergisters hebben. Het geeft controle). Zo ga je stap voor stap naar je mout inkoop. Zo vogel je uit wat je nu werkelijk nodig hebt en vooral hoeveel ruimte je nodig het. Als je 120m2 nodig hebt, levert dat als brouwerij meer op dan als kleine feestzaal? Kortom, trek er veel tijd voor uit om je plan uit te werken en op papier te zetten.

Tip: Het brouwhuis is het minst interessante stukje om veel geld in te stoppen. Uiteindelijk draait het allemaal om de logistiek.

ingo

Dantel

Hallo Barbier,

Wij zijn ongeveer 3 jaar geleden begonnen met onze Nano Brouwerij.
Brouw capaciteit 100 liter, en 2 druk tanks van 100 liter en 2 van 200 liter, met mantel koeling en verwarming, een Rital industriële koeling met koel capaciteit van 10 kW.
Wij hebben dan wel geen kroeg, maar verkopen het aan verschillende (top) restaurants en aan de lokale supermarkt.
Nu is het zo ik woon in Zwitserland waar wetgeving en regels wat anders zijn en kosten wat hoger liggen. Neem niet weg dat een Nano brouwerij starten eigenlijk overal hetzelfde is, als het om het brouwen gaat.

Ons heeft tot nu toe rond de 50.000 euro gekost. Installatie en de uren die erbij komen, om alles aan te passen hoe je het wilt hebben, omgerekend in nl  maatstaven , conform de big mac index.
Overigens alles betaald met privégeld, dus geen lening credit o.i.d.

Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat je budget is en of je er ruimte voor hebt.
En je installatie aanpassen op je budget.

Je mag me ook rustig een PB-tje sturen.

Overigens werken mijn vrouw en ik allebei fulltime, zij als Fysio en ik als international service engineer in de precisie machinebouw, wat inhoudt vrijdagavond terug uit Azië  zaterdag brouwdag , maandag weer naar Duitsland, Frankrijk of Italië.  Of omgekeerd.

Grüss

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2023  07:34 uJe hebt helemaal geen installatie nodig van 65000 euro. Ik kan 60 liter brouwen met een installatie van nog geen 1000 euro. Als je elke week hetzelfde bier brouwt dan heb je met 4 of 5 brouwsels en de nodige basiservaring wel een stabiel bier. Ik ken iemand die 500 liter brouwt commercieel in zijn kelder inclusief accijns goederenplaats. Idem voor een andere collega die een apart huisje in de tuin heeft ingericht voor ik meen 100 liter op dezelfde manier. Dus het kan gewoon voor een haalbaar budget. Maar dan heb je niet zo'n blingbling standaard opstelling van 65000 euro.     

Het is de vraag natuurlijk of je de uren die aan het brouwen besteed moet betalen, of dat het liefdadigheid is. Natuurlijk kun je met een 60 liter installatie 500 liter heel goed bier brouwen, vraag is of dat economisch interessant is. Een grotere installatie die wat kost is natuurlijk een rib uit je lijf, voordeel is wel dat die hun waarde behouden. Die kun je voor je boekhouding (belasting) in moordend tempo afschrijven, waardoor die voor -0- in de boeken staat, echter de marktwaarde heeft ie nog steeds.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2023  08:33 uJe kunt wel iets zeggen over kosten versus volume.

De installatie die je hebt, is slechts een klein stukje van de kosten.
De grootste kostenpost is tijd. Je kunt als ondernemer zelfbrouwen, maar dan ben je minder tijd bezig met je echte bedrijf. En laten brouwen door een brouwer die je inhuurt om ter plekke te brouwen kost ook veel. Vandaar dat een grotere en meer professionele installatie qua kosten interessanter kan zijn dan een grote pan.

Hobbybrouwers rekenen hun tijd niet, natuurlijk want zij zijn bezig met een hobby. Bij een commercieel bedrijf ligt dat anders. Een installatie met meer automatisering is in aanschaf prijzig. Door besparing op tijd nodig voor de bediening van de installatie kun je dat terugverdienen.

[edit] Ik zie dat anderen op soortgelijke wijze hebben gereageerd. [/edit]

beun

ik zou je kostbare tijd liever besteden aan het op kleine schaal ontwikkelen en proefbrouwen van nieuwe smaken. als een recept goed is en het lukt je om het 1 op 1 te vertalen naar een groter brouwvolume dan kun je veel beter huurbrouwen... 1e keer 500 liter, gaat die goed dan 1000 of meer per keer. Dat geeft rust en de tijd die je bespaart kan je steken in de verkoop in je café, marketing en het brouwen van nieuwe proefbrouwsels.

Barbier

Ik vond op een website de Brewtools B150pro Brewing System voor 3100 euro dit lijkt mij relatief weinig? Of zie ik iets over het hoofd? Heb verschillende brouwketels voor 100 liter gezien en die beginnen meestal bij 10.000. Uiteraard komen daar nog de kosten van vergistingsvaten en ander materiaal bij maar dan heb ik wel grote batches en zou ik in theorie met 3x brouwen per maand voldoende hebben.

Barbier

Citaat van: Jacques op 25-03-2023  21:32 uDe installatie die je hebt, is slechts een klein stukje van de kosten.
De grootste kostenpost is tijd. Je kunt als ondernemer zelfbrouwen, maar dan ben je minder tijd bezig met je echte bedrijf.
Wij zijn maandag en dinsdag gesloten dus dan heb ik wel tijd om te brouwen en je bent ook niet constant bezig tijdens het brouwen dus tussendoor kan ik prima de administratie bijwerken.

Barbier

Citaat van: beun op 25-03-2023  21:48 uik zou je kostbare tijd liever besteden aan het op kleine schaal ontwikkelen en proefbrouwen van nieuwe smaken. als een recept goed is en het lukt je om het 1 op 1 te vertalen naar een groter brouwvolume dan kun je veel beter huurbrouwen... 1e keer 500 liter, gaat die goed dan 1000 of meer per keer. Dat geeft rust en de tijd die je bespaart kan je steken in de verkoop in je café, marketing en het brouwen van nieuwe proefbrouwsels.

Ik ben nu inderdaad aan het denken om een vast biertje (een standaard blond biertje bijvoorbeeld) bij een huurbrouwerij te laten brouwen en dan brouw ik zelf een aantal andere biertjes in kleinere batches om zo uiteindelijk tot een goed en uniek recept te komen dat ik dan uiteindelijk misschien in grotere oplages kan verkopen buiten ons café.

Snelbier

Je bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Zia oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36699.msg555316#msg555316 .
Mooi voorbeeld van een ervarener thuis/hobby-brouwer mét gegarandeerde afzet die het toch niet ziet zitten, na wat rekenwerk.
Ik laat deze vaker zien aan bierliefhebbers die denken dat thuisbrouwen geld oplevert.
De schellen vallen van de ogen.. In gunstigste geval word je er minder arm van :weetniet:
Als je 'commercieel' gaat kan je het NIET meer als hobby/liefhebberij zien.
De uurtjes die jij 'hobbiet' gaan ten koste van je bedrijf, je vaste inkomen.
Weet waar je aan begint, reken je niet rijk. Huurbrouwen zou mijn optie zijn voor jubileumbier..
Succes, Snelbier

pivo

Als ondernemer, is het zooo herkenbaar.
Bij mij staat hij om mooi te zijn, en het is een leuk gespreksthema.
In Praag hebben ze ook een kleine staan in de kroeg, trekt klanten en je praat eens over wat anders.
Als ik de adviezen van RoodeLeeuwVenlo  lees, is er geen droog brood mee te verdienen.
Heel misschien als je toch tijd over hebt, tussen het bier tappen door.
En het bier voor de klanten direct uit de tank komt.
Ik lees dat in Nederland een biertje, niet alleen de kleur heeft van goud, maar dit ook kost.....
Anderzijds, de kosten voor personeel etc. extreem.
Ik heb hier ook nog een koffie branderij voor de lol, als ik naar de kosten kijk, vele malen meer rendabeler.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 27-03-2023  00:20 uJe bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Zia oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36699.msg555316#msg555316 .
Mooi voorbeeld van een ervarener thuis/hobby-brouwer mét gegarandeerde afzet die het toch niet ziet zitten, na wat rekenwerk.

Toch heeft Louis het uiteindelijk gewaagd. Niet op de plek van zijn café. Maar op een andere locatie waar meer ruimte is en het wat grootser aangepakt kon worden.
Commercieel brouwen met een kleine installatie lijkt leuk omdat de kosten voor de installatie beperkt zijn. Maar een wat grotere installatie is toch rendabeler omdat je zo de personeelskosten kunt drukken.

Zie http://www.brouwerijdeklep.nl/

De Hopman

Leuk om te lezen!
Maar je ziet hier dus wel precies terug wat hij in zijn topic altijd verkondigd heeft: je moet het gelijk groot aanpakken om het rendabel te krijgen. Ze zijn nu met 3 man: een brouwer, chef verkoop, en louis zelf.
Een kleine installatie naast het café is dus inderdaad niet rendabel.

Eigenlijk kun je dus het beste brouwen maar gewoon als hobby blijven zien, en eventuele verkoop zien als een manier om je hobby te bekostigen. Met brouwen je boterham verdienen is niet onmogelijk, maar zeer zeker niet eenvoudig.  ;)

Barbier

Ik ga er ook niet vanuit dat het verkopen van het bier een groot deel van onze inkomsten zullen worden daar is het mij ook totaal niet om te doen. Ik hoop vooral dat het extra mensen naar ons café brengt en voor ons dorp op dit moment iets unieks te doen want er word hier nog geen eigen bier gebrouwen. Een ander doel is om apartere bieren te kunnen verkopen zoals bijvoorbeeld een sour ipa. Op dit moment beginnen die bieren bij 3 euro inkoop dat is gewoon niet verkoopbaar omdat je dan al gauw 6 euro moet vragen.

Barbier

Citaat van: Snelbier op 27-03-2023  00:20 uJe bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Ik laat deze vaker zien aan bierliefhebbers die denken dat thuisbrouwen geld oplevert.
De schellen vallen van de ogen.. In gunstigste geval word je er minder arm van :weetniet:
Weet waar je aan begint, reken je niet rijk. Huurbrouwen zou mijn optie zijn voor jubileumbier..
Succes, Snelbier
Ik kan deze pagina niet openen op de een of andere manier.

Dantel

Succes, Snelbier

Klopt helemaal ,dat wat wij brouwen (ongeveer 500-800 liter per maand)  wordt je niet rijk van, je houdt er wat aan over
We zijn commercieel geworden  daarmee we het kunnen en mogen verkopen en das leuk .
Hier in Zwitserland ligt het omslag punt rond de 10 hectoliter per week dat je er van zou kunnen leven.

Barbier

Citaat van: Barbier op 26-03-2023  17:03 uIk vond op een website de Brewtools B150pro Brewing System voor 3100 euro dit lijkt mij relatief weinig? Of zie ik iets over het hoofd? Heb verschillende brouwketels voor 100 liter gezien en die beginnen meestal bij 10.000. Uiteraard komen daar nog de kosten van vergistingsvaten en ander materiaal bij maar dan heb ik wel grote batches en zou ik in theorie met 3x brouwen per maand voldoende hebben.
Is er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?

Dantel

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:21 uIs er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?

Brewtools op zich is  een goed Produkt ik ken iemand die heeft de B80 en is er erg tevreden mee.
Alleen met het Sudhaus ben je er niet , je zult ook vergistingsmogenlijkheden moeten hebben, en eventueel koeling/verwarming. Kegs/flessen.CO2, iets om het bier mee af te vullen , vooral als het al gecarboniseerd is .
Je wilt er  1 dag per week voor  vrijmaken 4x150 is inderdaad 600 liter per maand , wanneer ga je afvullen en hoe ga je afvullen (dat neemt naar verhouding  de meeste tijd )
ik vind het op zich een  leuk idee , maar ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet
Voor 7 a 8 duizend euro ga je dat denk ik niet redden.

peterw

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:21 uIs er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?
Ik heb je een PB gestuurd.

Jacques

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:15 uIk kan deze pagina niet openen op de een of andere manier.

Dat komt omdat je nog niet voldoende berichten geplaatst hebt om toegang te krijgen tot dat board.

Snelbier

Citaat van: Dantel op 27-03-2023  17:35 uBrewtools op zich is  een goed Produkt ik ken iemand die heeft de B80 en is er erg tevreden mee.
Alleen met het Sudhaus ben je er niet , je zult ook vergistingsmogenlijkheden moeten hebben, en eventueel koeling/verwarming. Kegs/flessen.CO2, iets om het bier mee af te vullen , vooral als het al gecarboniseerd is .
Je wilt er  1 dag per week voor  vrijmaken 4x150 is inderdaad 600 liter per maand , wanneer ga je afvullen en hoe ga je afvullen (dat neemt naar verhouding  de meeste tijd )
ik vind het op zich een  leuk idee , maar ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet
Voor 7 a 8 duizend euro ga je dat denk ik niet redden.

Kookvolume 150 L. Verkoken ruim 10%, dus maar ~130L naar gistvat. Scheelt een slok op een borrel  >:( .
  Minder volume dan gedacht, dus lager rendement van je investering.
Vermogen 6000 W.  Extra stroomgroep of verzwaring nodig? Kostenpostje...

Zie eerdere opmerkingen over extra benodigdheden en kosten. Zet goed op rij wat je precies nodig hebt, en wat het mag kosten.
Het beruchte Zwarte Gat: slangen, koppelingen, pompjes, spoelbak, warmwater-boilertje etc vergist iedereen zich in, ik ook nog steeds (als kleine hobby-brouwer).
Electriciteit uitbreiden kan aardig aantikken qua kosten. En NIET altijd mogelijk of haalbaar.

Je lijkt vastbesloten. Niks mis mee, maar laat je niet in het zwarte gat zuigen. Blijf rekenen.
Succes, Snelbier

De Hopman

Citaat van: Snelbier op 28-03-2023  15:28 uHet beruchte Zwarte Gat: slangen, koppelingen, pompjes, spoelbak, warmwater-boilertje etc vergist iedereen zich in, ik ook nog steeds (als kleine hobby-brouwer).

Zeg dat wel ja. De Brewmonk kostte me een slordige 400 euro, maar toch is dat maar een fractie van de totale uitgaven aan deze hobby geweest. Waar dat geld allemaal gebleven is..?  :weetniet:

Kijk ook vooral naar je ruimte. De ketels, slangen, vaten en andere spullen denken mensen vaak wel aan, maar is je beoogde ruimte wel helemaal op orde? Als je daar nog een tegelvloertje wilt, een mooi RVS werkblad, of bijvoorbeeld een afzuigkap dan gaat dat ook aardig in de papieren lopen.

Maar waar een wil is, is een weg, dus laat je zeker niet tegenhouden! Reserveer alleen een groot genoeg potje 'onvoorzien' ;)

Frits1980

Ik ben recentelijk begonnen met brouwen. 40 liter ketel (Grainfather) lijkt duur ruim 1000 euro. Maar in totaal was de investering iets meer dan 4000 euro. Dus ik kan ook beamen dat vooral de extra's veel geld kosten.

CeesM

Citaat van: Frits1980 op 28-03-2023  16:57 uIk ben recentelijk begonnen met brouwen. 40 liter ketel (Grainfather) lijkt duur ruim 1000 euro. Maar in totaal was de investering iets meer dan 4000 euro. Dus ik kan ook beamen dat vooral de extra's veel geld kosten.
We kunnen een topic beginnen over:"Wat heeft jouw Brouwinstallatie allemaal gekost?. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

22909

Reacties: 4
Gelezen: 1688

29591

Reacties: 8
Gelezen: 2391

33473

Reacties: 5
Gelezen: 1923

21311

Gestart door DolleBrouwer

Reacties: 7
Gelezen: 2615

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.