Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot blijft borrelen

Gestart door Mous, 10-03-2023 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

81% en heel langzaam doorgisten kan duiden op een var diastaticus variant die erin is geslopen. Na het bottelen zou ik steeds na een week eentje openmaken om te zien of er geen bommen ontstaan.

Mous

Na vijf weken gisten en een gevoel van onduidelijkheid vandaag toch maar besloten om te bottelen.
    Afgelopen week de vergistingsemmer iets warmer weg gezet.
    Resultaat was bubbelen om de 70 seconden, dus redelijk frequent.
    Tevens de waarden nog even met de refractometer gemeten, maar deze was nog steeds ongewijzigd (6,3 Brix).
    Ook de smaak was goed en dreef niet extreem veel troep boven in de emmer.
    Nu maar afwachten en hopen dat er geen flessen exploderen.

Al met al veel geleerd via de hulp op dit forum. Iedereen bedankt!
    Maar het snappen doe ik nog steeds niet.

smile

Jacques

Citaat van: Mous op 19-03-2023  14:03 uAl met al veel geleerd via de hulp op dit forum. Iedereen bedankt!
Maar het snappen doe ik nog steeds niet.

Ik brouw nu ruim 42 jaar, lees veel over het brouwen van bier en bezoek regelmatig seminars en beurzen voor professionele brouwers, maar ik leer nog steeds bij.

Overigens denk ik dat je te maken hebt met een infectie met een diastaticus gist. Dat is een gist die heel langzaam suiker vrijmaakt uit "onvergistbare" suikers door de werking van enzymen. Op een bepaald moment stopt de werking van die enzymen, maar wanneer dat is, is iets wat ook ik niet weet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  16:49 uOverigens denk ik dat je te maken hebt met een infectie met een diastaticus gist.
De hoofdgist was SafAle English Ale (S-04), zie #18. Dat is geen var diastaticus, dus dan zou het inderdaad om een besmetting moeten gaan met iets was onvergistbare suikers afbreekt. of hopcreep, maar ik begreep dat er geen dryhop was gebruikt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  17:02 uDe hoofdgist was SafAle English Ale (S-04), zie #18. Dat is geen var diastaticus, dus dan zou het inderdaad om een besmetting moeten gaan met iets was onvergistbare suikers afbreekt.

Ik weet dat er Nederlandse brouwerijen geweest zijn die heel veel last hebben gehad van een infectie met een diastaticus gist die ze maar heel moeizaam kwijt zijn geraakt. Zelf heb ik ook een tijd gehad dat mijn bieren veel verder doorgistten dan ik bedoeld had.

Bierbrouwen is vaak minder rechtlijnig dan je zou verwachten.

Mous

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  17:13 uIk weet dat er Nederlandse brouwerijen geweest zijn die heel veel last hebben gehad van een infectie met een diastaticus gist die ze maar heel moeizaam kwijt zijn geraakt. Zelf heb ik ook een tijd gehad dat mijn bieren veel verder doorgistten dan ik bedoeld had.

Bierbrouwen is vaak minder rechtlijnig dan je zou verwachten.

En hoe ben je er vanaf gekomen Jaques?
Ik ook ontsmet vollop.

Andere vraag. Hoe krijg je "vind ik leuk" onderaan een bericht. Gewoon typen ..... of door iets handiger?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  17:13 uIk weet dat er Nederlandse brouwerijen geweest zijn die heel veel last hebben gehad van een infectie met een diastaticus gist
Klopt. die verhalen heb ik ook gehoord. En is een heel vervelend effect omdat je hierdoor de gisting niet meer onder controle hebt en je veel vertraging oploopt want je moet wachten en je weet ook helemaal niet hoelang. Er vanaf komen is dus zelfs voor prof. brouwerijen lastig. Ik denk dat uitstomen een vrij zekere manier is om ervan af te komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Mous op 19-03-2023  17:18 uHoe krijg je "vind ik leuk" onderaan een bericht
net op geklikt, maar zelf krijg je het dan niet te zien zoals een ander het ziet lijkt het, zie onder
leuk.gif

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  17:21 uIk denk dat uitstomen een vrij zekere manier is om ervan af te komen
Maar wel zorgen dat er daarna weer lucht in kan anders krijg je dit:

Jacques

Citaat van: Mous op 19-03-2023  17:18 uEn hoe ben je er vanaf gekomen Jaques?
Ik ook ontsmet vollop.

Door nog gronderiger te reinigen. Dat wil zeggen de contacttijd met Enzybrew 10 te verlengen tot 60 minuten. En ook door steeds een zuurreiniging toe te passen. Het verwijderen van een micro-organisme dat een biofilm vormt kan heel lastig zijn.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  17:21 uIk denk dat uitstomen een vrij zekere manier is om ervan af te komen.

Het schijnt dat diastaticus gisten goed bestand zijn tegen hittebehandeling...

Zie bijvoorbeeld het artikel Heat resistance acquirement of the spoilage yeast Saccharomyces diastaticus during heat exposure

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  21:00 uHet schijnt dat diastaticus gisten goed bestand zijn tegen hittebehandeling...

Zie bijvoorbeeld het artikel Heat resistance acquirement of the spoilage yeast Saccharomyces diastaticus during heat exposure

60°C is niet genoeg zo te zien. Maar 100°C wel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  21:06 u60°C is niet genoeg zo te zien. Maar 100°C wel.

Probeer maar eens je gistvat op 100°C te krijgen...  ;)  Vergeet niet dat een biofilm bescherming biedt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  21:07 uProbeer maar eens je gistvat op 100°C te krijgen...  ;)  Vergeet niet dat een biofilm bescherming biedt.
Dat is geen probleem. Doe ik al jaren zo. Een biofilm heeft geen koeleigenschappen dus wordt ook gewoon 100°C

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  21:13 uDat is geen probleem. Doe ik al jaren zo. Een biofilm heeft geen koeleigenschappen dus wordt ook gewoon 100°C
Een biofilm heeft massa waardoor de benodigde hittebelasting groter is.
Daarnaast heb je te maken met afkoeling van de wand van het gistvat. Heb je wel eens de temperatuur gemeten van je gistvat aan de buitenkant?

hansHalberstadt

De temperatuur van de buitenkant is niet van belang. alleen de temperatuur van de binnenkant waar het contact is met het wort moet tenminste een graad of 80 a 90 worden inclusief deksel. Het voordeel van stoom is dat het gelijk condenseert als het onder de 100°C komt. Dus zodra er een overdruk ontstaat op het vat en de stoom naar buiten komt weet je dat alles aan de binnen kant heet genoeg is. voor RVS vaten is er vrijwel geen temperatuurverschil tussen binnenkant en buitenkant omdat RVS de warmte veel beter geleid dan plastic en de wand ook veel dunner is dan met plastic.   

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  21:21 uEen biofilm heeft massa waardoor de benodigde hittebelasting groter is.
Massa kan de opwarming iets vertragen, maar niet tegenhouden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2023  21:34 uDe temperatuur van de buitenkant is niet van belang. alleen de temperatuur van de binnenkant waar het contact is met het wort moet tenminste een graad of 80 a 90 worden inclusief deksel. Het voordeel van stoom is dat het gelijk condenseert als het onder de 100°C komt. Dus zodra er een overdruk ontstaat op het vat en de stoom naar buiten komt weet je dat alles aan de binnen kant heet genoeg is. voor RVS vaten is er vrijwel geen temperatuurverschil tussen binnenkant en buitenkant omdat RVS de warmte veel beter geleid dan plastic en de wand ook veel dunner is dan met plastic.   

Hoe lang stoom je? Het op temperatuur komen van de wand inclusief kleine krassen duurt een tijd.

Maar je hebt gelijk. Desinfecteren door stoom is effectief als de contacttijd lang genoeg is. Echter, het haalt geen verontreinigen weg en is niet makkelijk om toe te passen. Daarnaast is het niet zonder gevaar van verbranding. Voldoende redenen om het niet aan te bevelen. Veiligheid voor alles.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  21:53 uHoe lang stoom je?
Echter, het haalt geen verontreinigen weg en is niet makkelijk om toe te passen. Daarnaast is het niet zonder gevaar van verbranding.
Als gistingsvat gebruik ik een 70 liter menno pan. Die kan gewoon met een paar liter water op de grote brander.Zodra het kookt spuit de stoom na een paar minuten het deksel uit. Dan zet ik het gas lager en stoom 5 minuutjes en dan weer aflaten koelen. Dat afkoelen duurt vrij lang dus de tijd dat alles boven de 80 graden zit zal al snel 20 minuten of meer zijn. Soms gist ik in 2 oude sodakegs bv bij split batches. Die zijn vanuit een snelkookpan met een siliconenslag erop ook met een paar minuten op 100°C en 5 minuutjes laten stomen en dan weer rustig afkoelen.

Het is inderdaad erg belangrijk dat je oplet met stoomslangen. En ook nooit zomaar het deksel optillen als er stoom in zit. En van tevoren goed reinigen spreekt vanzelf. Beste kun je dat gelijk na de gisting doen.

Mous

Citaat van: Jacques op 19-03-2023  20:52 uDoor nog gronderiger te reinigen. Dat wil zeggen de contacttijd met Enzybrew 10 te verlengen tot 60 minuten. En ook door steeds een zuurreiniging toe te passen. Het verwijderen van een micro-organisme dat een biofilm vormt kan heel lastig zijn.

Heb alles gereinigd met Enzybrew 10 gedurende 60 minuten.
Tevens kwam ik nog een lichte verontreiniging tegen binnen in het aftap kraantje. Ook dat gereinigd.

Ook weer een nieuw blondje gebrouwen. Alles ging weer volgens verwachting goed.
Ook nog een flesje open getrokken van betreffende brouwsel en gelukkig geen bierbom. Over 3 weken is het gereed voor consumptie. Wordt vervolgd.
Tot op heden ieder bedankt voor de adviezen!

Jacques

Citaat van: Mous op 17-04-2023  13:14 uOok nog een flesje open getrokken van betreffende brouwsel en gelukkig geen bierbom. Over 3 weken is het gereed voor consumptie. Wordt vervolgd.
Tot op heden ieder bedankt voor de adviezen!

Laat over een maand weten of het echt allemaal in orde is. Soms doet het een hele tijd voordat in infectie zich openbaart.

Mous

Citaat van: Jacques op 17-04-2023  16:23 uLaat over een maand weten of het echt allemaal in orde is. Soms doet het een hele tijd voordat in infectie zich openbaart.

Gisteren even een paar blondjes open getrokken. Y ;)

Ik moet zeggen dat ze best lekker smaakten. Redelijke schuimkraag, fris van smaak. Al met al viel het niet tegen. Dit terwijl ik dacht dat het niks zou worden. Zo zie je maar weer.

Al met al veel geleerd maar vooral ook dat als het brouwproces niet verloopt zoals je hoopt of verwacht, het resultaat niet slecht hoeft te zijn.  smile

Nogmaals iedereen bedankt voor de support. Was erg leerzaam.

Jacques

Bedankt voor de feedback. Gelukkig geen infectie.

Niet voor niets schrijf ik regelmatig: geduld, geduld en geduld.
Heel vaak wordt de smaak van je bier beter na een paar weken. Overigens is het niet zo dat je bier echt kunt laten verouderen. Bijna altijd is een bier van een paar maanden oud beter van smaak dan een bier van een paar jaar oud.

CeesM

Citaat van: Mous op 19-03-2023  17:18 uAndere vraag. Hoe krijg je "vind ik leuk" onderaan een bericht. Gewoon typen ..... of door iets handiger?
Je mag jouw eigen berichten niet leuk vinden. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.