Brouwen met beun (Stefan Hendriks) en Jan Wurpel

Gestart door Jacques, 09-01-2022 17:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Stefan Hendriks is lid van het forum Hobbybrouwen.nl. Daar is hij bekend onder de naam "beun". Stefan is ook lid van 't Wort Wat en is een fervente hobbybrouwer. Achter in de tuin staat een schuur die ingericht is hobbybrouwerij. Afgelopen vrijdag was ik bij hem op bezoek en heb ik mee gebrouwen samen met Jan Wurpel. Jan ken ik al heel lang. Hij kwam destijds samen met Theo van de Voorde een paar jaar naar de clubavonden van De Roerstok en deden zo inspiratie op voor de oprichting van 't Wort Wat. Het brouwen verliep als een trein. Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht met zo veel jaren kennis en ervaring bij elkaar.

Stefan heeft een installatie die groter is dan die van een gemiddelde hobbybrouwer. Voor het brouwen van zijn bieren gebruikt Stefan dan ook geen brouwautomaat. Maar liefst 100 liter per keer kan hij brouwen. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat hij vaak met anderen brouwt en dat dan het wort gedeeld wordt. Ook op de clubavond van 't Wort Wat wordt wel eens bier van hem gedronken. Dat Stefan kan brouwen blijkt uit de prijzen die hij in de loop van de tijd gewonnen heeft.
Er werd een driegranen tripel gebrouwen met osmosewater. Aan het water zijn vervolgens brouwzouten toegevoegd. Daarnaast is er Brewtan B, Antioxin SBT en ook melkzuur aan het brouwwater toegevoegd.

De ketel die hij heeft is grootkeukenapparatuur. Hierbij kan de inhoud van de ketel verwarmd worden met stoom of gekoeld worden met water. De ketel heeft een roerwerk, wat voor het brouwen van bier natuurlijk handig is. Stefan haalt dan ook steeds hoge rendementen. Naast een grote pan voor het opwarmen van spoelwater is er één ketel. Na het maischen wordt het beslag via een grote uitneembare kraan die heel makkelijk te reinigen is het beslag getapt.

Via de opvangemmer gaat het beslag in de filterkuip met dubbele bodem. Als alle maisch is afgetapt wordt de maischketel gereinigd om daarna gepromoveerd te worden tot kookketel.
Via een heel vernuftige aansluiting gaat het gefilterde wort terug in de ketel. Het eerste wort wordt opgevangen in een maatbeker en gaat terug naar de filterkuip. Als het wort nagenoeg helder is wordt deze opgevangen. De bostel wordt gespoeld. Op mijn advies heeft Stefan spoelwater gebruikt van 94 °C. Het spoelen en ook het opwarmen van het wort om aan de kook te komen verliep hierdoor sneller. Op een bepaald moment stak Jan een thermometer in de bostel terwijl er nog een laag spoelwater er boven stond. 64,4°C gaf de thermometer aan. Door afkoeling kom je niet snel boven de 80°C en persoonlijk heb ik ervaren dat heet spoelwater geen probleem is als je deze aanzuurt tot een pH-waarde tussen de 6 en 5,5.
Om overkoken te voorkomen doet Stefan aan firstworthopping. Het wort wordt goed in de gaten gehouden tegen de kook (de ketel zat behoorlijk vol...). Het ging allemaal goed mede dankzij het roerwerk in de ketel.

Met een flinke platenkoeler wordt het wort gekoeld. Stefan heeft pompen waarmee hij hete vloeistoffen kan verpompen. Die gebruikt hij ook voor het verpompen van afgekoelde wort naar zijn CCT. Deze wordt van onderaf gevuld. Vervelend was het dat het wort in eerste instantie veel te heet was. Een gevolg van het gebruik van een nieuwe vlinderklepkraan die veel meer vloeistof doorlaat dan de kogelkraan die eerder in het gebruik was. Na het debiet flink geknepen te hebben was de vloeistof die in de CCT kwam een stuk lager. Het vermengen van het warme en koude wort verliep moeizaam. Vandaar dat de gist pas op een later tijdstip van het wort kon. Ondertussen was ik weer terug naar huis, weer een brouwervaring rijker.

Davester

Mooi verslag en wat een prachtige installatie zeg

Johan_vL

Mooie reportage en inderdaad ook een mooie wijze van brouwen, leerzaam en leuk om te bekijken  :groots:

Hopfenfox

Erg leuk dit soort gemeenschappelijk dagen en de teksten en foto's maken het tastbaar een leerzaam. Top!

broeder

Beetje boel jaloers...  :petje-af:

groet, broeder Willem

beun

Na een geslaagde en gezellige brouwdag met Jacques en Jan uiteindelijk die avond met ietwat vertraging de gist toegevoegd. Dat is de m31 welke ik vaker voor mijn tripel heb gebruikt. Deze gist is een goede tripel gist en vergist ook nog eens diep uit. Vandaag gemeten en sg is reeds gezakt tot 1013. Verwacht eind sg van rond de 1.008 komt dus al snel in zicht!

stefan  :brouwen:

Jacques

Citaat van: beun op 13-01-2022  19:27 uNa een geslaagde en gezellige brouwdag met Jacques en Jan uiteindelijk die avond met ietwat vertraging de gist toegevoegd. Dat is de m31 welke ik vaker voor mijn tripel heb gebruikt. Deze gist is een goede tripel gist en vergist ook nog eens diep uit. Vandaag gemeten en sg is reeds gezakt tot 1013. Verwacht eind sg van rond de 1.008 komt dus al snel in zicht!

Mooi om te lezen dat het goed gekomen is met de temperatuur in het gistvat.
Heb je nog van het bier geproefd?

beun

Jazeker, het jongbier heeft hetzelfde smaakprofiel als originele recept. Natuurlijk nog wel erg veel gist in suspensie maar smaak was goed!

erho

Mooi verslag, en mooie toepassing van professioneel apparatuur.
Wel lef met die ketel op de motorlift. 
 :groots:

Jacques

Citaat van: beun op 13-01-2022  20:52 uJazeker, het jongbier heeft hetzelfde smaakprofiel als originele recept. Natuurlijk nog wel erg veel gist in suspensie maar smaak was goed!

Ik ben benieuwd of je na een paar maanden de toevoeging van Antioxin SBT terugproeft (minder oxidatie).

beun

Daar ben ik ook benieuwd naar! Als ik het goed begrijp onderdruk je door het gebruik van 'Antioxin SBT' oxidatie aan de warme kant van het brouwproces. Dus tijdens maischen en filteren?

NC92

Hele mooie apparatuur, en leuk om te zien hoe dat er bij anderen aan toe gaat!

Hoe heet die ketel waar jullie zo wel in Maischen en koken? Als ik nog lang in deze hobby zit moet ik misschien maar een oogje daarvoor in het zeil houden ;p.

beun

Citaat van: NC92 op 14-01-2022  21:32 uHele mooie apparatuur, en leuk om te zien hoe dat er bij anderen aan toe gaat!

Hoe heet die ketel waar jullie zo wel in Maischen en koken? Als ik nog lang in deze hobby zit moet ik misschien maar een oogje daarvoor in het zeil houden ;p.

dit is een kookketel met roerwerk. deze wordt voornamelijk gebruikt in grootkeukens. groot voordeel van deze manier van verwarmen van de maisch en het wort is dat je weinig last van maillard reacties hebt. Daarnaast geeft een goed geroerde maisch een hoger rendement.

Jacques

Citaat van: beun op 14-01-2022  17:34 uDaar ben ik ook benieuwd naar! Als ik het goed begrijp onderdruk je door het gebruik van 'Antioxin SBT' oxidatie aan de warme kant van het brouwproces. Dus tijdens maischen en filteren?

Het beschermt aan zowel de warme als koude kant van het brouwproces. Speciaal voor de koude kant (bottelen) is er Antioxin SB. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
https://www.aeb-group.com/media/catalogo-unico/antioxin_sb-2441/docs/en/ANTIOXIN_SB_TDS_EN_0120916_BEER_Italy.pdf

thepsych

Citaat van: beun op 14-01-2022  17:34 uDaar ben ik ook benieuwd naar! Als ik het goed begrijp onderdruk je door het gebruik van 'Antioxin SBT' oxidatie aan de warme kant van het brouwproces. Dus tijdens maischen en filteren?

Mooi verslag!
Leuk om te zien hoe anderen het doen, bierbrouwen. Ik hoop dat als Corona voorbij is er meer mogelijkheden komen om elkaar eens life te zien.
Als ik weer op het forum rondstruin dan verbaas ik me weer over de enorme creativiteit die zichtbaar is als het gaat om plaatsen waar gebrouwen wordt (tuinhuis, keuken, garage, zolder , kelder) als ook de oplossingen om te brouwen, zoals hier met gaarkeuken apparatuur!! Of mogelijkheden om vergisting te controleren.

Blijkbaar weten Jan en Stephan hoe het moet gezien de vele prijzen. Het gebruik van die Antioxin SBI verbaasd me wel. Ik lees wel eens dat oxidatie bij thuisbrouwers niet zo relevant is, al is 100 liter al bijna geen thuisbrouwer meer... Overigens gebruik ik zelf wel Brewtan maar onduidelijk is het of dit nu echt wat toevoegt. Maar zo doen we in het hele leven rituelen waarvan onduidelijk is hoe relevant het is, nietwaar.

Neemt niet weg dat ik weer met veel plezier dit soort verslagen lees die vaak ook weer ideeën geven voor het brouwen bij mij thuis in de keuken, nog even tenminste.

beun

M.b.t. het gebruik van Antioxin SBT als proef, hobbybrouwers hebben zeker wel last van oxidatie. Opgelopen zowel aan de koude als warme kant van het brouwproces. Zeker als je , zoals ik, grotere batches brouwt wordt dit waarneembaar. Vaak brouw ik een bepaald recept maar 1x keer per 1 a 2 jaar. De eerste tijd is er niet zoveel merkbaar op de normale ontwikkeling van een bier na.
Na verloop van tijd gaan autolyse en oxidatie toch wel een merkbare rol spelen.
Hier is dus ruimte voor verbetering.

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-01-2022  17:57 uHet gebruik van die Antioxin SBI verbaasd me wel. Ik lees wel eens dat oxidatie bij thuisbrouwers niet zo relevant is, al is 100 liter al bijna geen thuisbrouwer meer... Overigens gebruik ik zelf wel Brewtan maar onduidelijk is het of dit nu echt wat toevoegt.

Dat wel eens gedacht wordt dat je als hobbybrouwer geen last hebt van oxidatie is iets wat mij weer heel erg verbaasd.
Juist hobbybrouwers hebben door de kleine volumes en gebruikte apparatuur hier veel last van.

In ieder geval heb ik er in het verleden er heel veel last van gehad. Door allerlei maatregelen zijn oxidatiesmaakjes bij mijn bieren veel minder geworden. Dat geldt overigens ook voor autolysesmaakjes. Dankzij Antoxin SBT en Brewtan B zijn mijn bieren veel cleaner geworden. De smaak van de mout, hop en esters en andere producten gevormd tijdens de vergisting komen meer tot hun recht.

bierfan

Gewoon sneller drinken, of minder brouwen.... maar oxidatiesmaken krijg je uiteindelijk altijd wel. Ook bij commercieel bier.

Jacques

Citaat van: bierfan op 15-01-2022  22:46 uGewoon sneller drinken, of minder brouwen.... maar oxidatiesmaken krijg je uiteindelijk altijd wel. Ook bij commercieel bier.

Als je een bier heel lang bewaard krijg je inderdaad altijd een oxidatiesmaak. Maar de intensiteit daarvan is veel minder als je de nodige maatregelen treft.

Ik proef regelmatig hobbybrouwers die bij wijze van spreken al na de beëindiging van de hergisting op de fles een oxidatiesmaak hebben. Het een misvatting dat je als hobbybrouwer geen last kunt hebben van oxidatiesmaakjes als je al je bier binnen 2 maanden opdrinkt...
Zelf vind ik het fijn een keuze te hebben uit zelfgebrouwen bieren dat betekent dat sommige bieren wat ouder gedronken worden. Wel zo fijn als het bier dan nog vrij fris van smaak is.

bierfan

Ja ok, op die fiets. Als je al kort na de hergisting al oxidatie smaak hebt, dan kun je beter je brouwproces even goed onder de loep nemen.
Maar ik begrijp je standpunt. Heb je ook gelijk in.

beun

Mijn vorige update m.b.t. het brouwsel is helaas verloren gegaan tijdens de verhuizing van het forum afgelopen weekend. Dus nu alsnog de update;
Vorige week woensdag was het sg op 1008 aanbeland. Dit was het verwachte eind sg. Daarna heb ik het jongbier nog 1 klein weekje op vergisting temperatuur laten staan.
Afgelopen dinsdag avond de verwarming uitgezet in de vergistingkast.
De M31 gist is een gist die langzaam flocculeert. 1 tot 2 weken koud zetten helpt om het bier helderder te krijgen en zo min mogelijk gist mee te nemen naar de fles tijdens het bottelen.
Ondertussen tap ik regelmatig gist uit de cct met behulp van koolzuurdruk van bovenaf

stefan

Jacques

Dank je voor het opnieuw plaatsen van de update.

Heb je nog van het bier geproefd?

beun

Zojuist nog even het bier geproefd. smaak en reuk zijn al goed. Het moet alleen nog een stuk helderder worden maar dat is een kwestie van geduld. Door de haver heeft het een mooie zachte smaak en mondgevoel, dit misschien ook door wat glycerol?
Verder al mooi in balans  en goed de hop er in.

Jacques

Citaat van: beun op 28-01-2022  19:28 uDoor de haver heeft het een mooie zachte smaak en mondgevoel, dit misschien ook door wat glycerol?

Ik denk eerder aan beta-glucanen afkomstig uit de haver. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,44356.html

beun

Ik gebruik eigenlijk altijd gemoute haver. zou dit nog verschil maken t.o.v. ongemoute haver?

Jacques

Citaat van: beun op 28-01-2022  22:28 uIk gebruik eigenlijk altijd gemoute haver. zou dit nog verschil maken t.o.v. ongemoute haver?

Bij gemoute haver hebben de beta-glucanases (enzymen) gewerkt.

beun

Behouden ze dan  nog dezelfde eigenschappen t.o.v. ongemoute granen?
Dit is mij niet helemaal duidelijk.
Zijn er eigenlijk de voordelen of nadelen van gemout  t.o.v. ongemout?

Jacques

Citaat van: beun op 28-01-2022  23:14 uBehouden ze dan  nog dezelfde eigenschappen t.o.v. ongemoute granen?
Dit is mij niet helemaal duidelijk.
Zijn er eigenlijk de voordelen of nadelen van gemout  t.o.v. ongemout?

Er zijn behoorlijke verschillen tussen gemoute en ongemoute granen:
- het zetmeel is bij mout direct toegankelijk;
- er heeft een afbraak plaatsgevonden van beta-glucanen waardoor je minder snel filterproblemen hebt;
- bij mout heeft het graan een hittebehandeling gehad in de vorm van het eesten. Hierdoor ontstaan Maillardproducten, dat zijn smaakmakers;
- bij ongemoute granen heb je meer een granige smaak... :-)

Verder is lezenswaardig (kijk ook naar de links in het artikel)
https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malted-oats-vs-golden-naked-oats/  (deze mouterij heeft een informatieve site.  :petje-af:)

Dantel

Citaat van: Jacques op 15-01-2022  22:05 uDat wel eens gedacht wordt dat je als hobbybrouwer geen last hebt van oxidatie is iets wat mij weer heel erg verbaasd.
Juist hobbybrouwers hebben door de kleine volumes en gebruikte apparatuur hier veel last van.

In ieder geval heb ik er in het verleden er heel veel last van gehad. Door allerlei maatregelen zijn oxidatiesmaakjes bij mijn bieren veel minder geworden. Dat geldt overigens ook voor autolysesmaakjes. Dankzij Antoxin SBT en Brewtan B zijn mijn bieren veel cleaner geworden. De smaak van de mout, hop en esters en andere producten gevormd tijdens de vergisting komen meer tot hun recht.

Ik had  in het verleden ook veel last van oxydatie, en juist door maatregelen te nemen tijdens het brouwen vergisten en afvullen zonder extra toevoegingen is de oxidatie smaak  bijna tot nul gereduceerd.
Zelfs een IPA met 6 gram koudhop (citra) per liter was meer als een half jaar goed. Natuurlijk verandert de smaak iets, maar binnen de toleranties.
Een aantal praktische dingen die ik na aanleiding van een artikel op Braumagazin.de omgezet heb heeft het oxideren zeer gereduceerd.

- bij temperaturen boven de 60 C inmaischen, als het mogelijk is bij een weizen wordt het natuurlijk wat lastiger.
- Het toevoegen van braugips ook wel calciumsulfaat  genoemd 200 mg /L brouwwater.
- Ook gedurende het brouwen het wort nergens laten kletteren, dus met lauteren en spoelen de valhoogte van het vocht(water/wort) < dan 1 cm.
- Indien mogelijk, afhankelijk van recept caramel mouten toevoegen.
- Bij het toevoegen van koudhop alles onder invloed van CO2 , nu heb ik conische vergistingstanks , met twee aansluitingen  op de kopruimte.Op de ene zit het spundventil  waar ik ook CO2 kan toevoegen , en de andere is eigenlijk bedoeld voor het schoonmaken via de 'schoonmaak' aansluiting vul ik de hop (of andere ingredienten)terwijl ik via het spundventil CO2 toevoeg, zo wordt de kopruimte met een minimale flow gespoeld met CO2 terwijl ik koudhop kan toevoegen.
-Na de hoofdvergisting de gist en eventuele eiwit resten aftappen , meestal na een dag of 3 .Terwijl de tank wel een minimale overdruk heeft  van 0.8 bar.
-Zo gauw de dichte niet meer veranderd nog een dag of 5 wachten en dan koelen tot op 1 C.
- Karboniseren gaat geforceerd met een pompje van Blichmann.
-Afvullen onder tegendruk (homemade).

Sinds ik dat aanhoud  blijft het bier langer goed en en het afbouwen van smaak gaat veel langzamer. Helemaal te voorkomen is het in mijn mening niet.

beun

Citaat van: Jacques op 29-01-2022 &nbsp;11:31 uEr zijn behoorlijke verschillen tussen gemoute en ongemoute granen:
- het zetmeel is bij mout direct toegankelijk;
- er heeft een afbraak plaatsgevonden van beta-glucanen waardoor je minder snel filterproblemen hebt;
- bij mout heeft het graan een hittebehandeling gehad in de vorm van het eesten. Hierdoor ontstaan Maillardproducten, dat zijn smaakmakers;
- bij ongemoute granen heb je meer een granige smaak... :-)

Verder is lezenswaardig (kijk ook naar de links in het artikel)
https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malted-oats-vs-golden-naked-oats/  (deze mouterij heeft een informatieve site.  :petje-af:)

Bedankt voor het delen van de info en link.
e.e.a. toch weer iets verduidelijkt. Een gedeelte was mij bekend maar een aantal dingen ook niet. e.e.a. nu wel weer even duidelijk voor ogen nu.
Ongemoute haver geeft dus toch echt wel een iets ander smaakprofiel dan gemoute haver.
Filterproblemen heb ik nooit dus dat zal geen belemmering zijn om een keer ongemout te gebruiken.
Wel denk ik dat mijn keuze voor gemout het beste is voor een helder biertype.

beun

Citaat van: Dantel op 29-01-2022 &nbsp;19:08 u
Citaat van: Jacques op 15-01-2022 &nbsp;22:05 uDat wel eens gedacht wordt dat je als hobbybrouwer geen last hebt van oxidatie is iets wat mij weer heel erg verbaasd.

Ik had  in het verleden ook veel last van oxydatie, en juist door maatregelen te nemen tijdens het brouwen vergisten en afvullen zonder extra toevoegingen is de oxidatie smaak  bijna tot nul gereduceerd.
Zelfs een IPA met 6 gram koudhop (citra) per liter was meer als een half jaar goed. Natuurlijk verandert de smaak iets, maar binnen de toleranties.
Een aantal praktische dingen die ik na aanleiding van een artikel op Braumagazin.de omgezet heb heeft het oxideren zeer gereduceerd.

- bij temperaturen boven de 60 C inmaischen, als het mogelijk is bij een weizen wordt het natuurlijk wat lastiger.
- Het toevoegen van braugips ook wel calciumsulfaat  genoemd 200 mg /L brouwwater.
- Ook gedurende het brouwen het wort nergens laten kletteren, dus met lauteren en spoelen de valhoogte van het vocht(water/wort) < dan 1 cm.
- Indien mogelijk, afhankelijk van recept caramel mouten toevoegen.
- Bij het toevoegen van koudhop alles onder invloed van CO2 , nu heb ik conische vergistingstanks , met twee aansluitingen  op de kopruimte.Op de ene zit het spundventil  waar ik ook CO2 kan toevoegen , en de andere is eigenlijk bedoeld voor het schoonmaken via de 'schoonmaak' aansluiting vul ik de hop (of andere ingredienten)terwijl ik via het spundventil CO2 toevoeg, zo wordt de kopruimte met een minimale flow gespoeld met CO2 terwijl ik koudhop kan toevoegen.
-Na de hoofdvergisting de gist en eventuele eiwit resten aftappen , meestal na een dag of 3 .Terwijl de tank wel een minimale overdruk heeft  van 0.8 bar.
-Zo gauw de dichte niet meer veranderd nog een dag of 5 wachten en dan koelen tot op 1 C.
- Karboniseren gaat geforceerd met een pompje van Blichmann.
-Afvullen onder tegendruk (homemade).

Sinds ik dat aanhoud  blijft het bier langer goed en en het afbouwen van smaak gaat veel langzamer. Helemaal te voorkomen is het in mijn mening niet.

Ik ben ook zoekende om mijn proces aan te passen zodat ik van oxidatie en autolyse minder last heb.
Niet dat mijn bieren niet goed te bewaren zijn, het kan altijd beter.
CCT's heb ik al. Sinds kort ook een ss brewtech unitank met mogelijkheid om onder druk te vergisten en te carboniseren.
Daarnaast wil ik binnenkort een itap aanschaffen om onder druk te kunnen afvullen.

Daarnaast gebruik ik Brewtan b en nu dus bij dit brouwsel ook Antioxin sbt.
Jacques had dit meegebracht. ondertussen heb ik het ook in huis om het bij een volgend brouwsel weer toe te passen.

stefan

Dantel

Citaat van: beun op 29-01-2022 &nbsp;20:35 uIk ben ook zoekende om mijn proces aan te passen zodat ik van oxidatie en autolyse minder last heb.
Niet dat mijn bieren niet goed te bewaren zijn, het kan altijd beter.
CCT's heb ik al. Sinds kort ook een ss brewtech unitank met mogelijkheid om onder druk te vergisten en te carboniseren.
Daarnaast wil ik binnenkort een itap aanschaffen om onder druk te kunnen afvullen.

Daarnaast gebruik ik Brewtan b en nu dus bij dit brouwsel ook Antioxin sbt.
Jacques had dit meegebracht. ondertussen heb ik het ook in huis om het bij een volgend brouwsel weer toe te passen.

stefan

Nu ben ik persoonlijk niet zo van allerlei toevoegingen , ik weet niet het doet voor mij een beetje af aan het ambachtelijke karakter ,maar daar is iedereen natuurlijk vrij in . Nu moet je het dan ook niet zien als een waarde oordeel .Ik persoonlijk zou het simpelweg niet zo snel doen .

Jacques

Citaat van: Dantel op 30-01-2022 &nbsp;10:35 uNu ben ik persoonlijk niet zo van allerlei toevoegingen, ik weet niet het doet voor mij een beetje af aan het ambachtelijke karakter, maar daar is iedereen natuurlijk vrij in. Nu moet je het dan ook niet zien als een waarde oordeel. Ik persoonlijk zou het simpelweg niet zo snel doen.

Jij hanteert meer de Duitse principes, dat mag.
Maar veel van de toevoegingen die ik gebruik komen ook van nature voor in bier. Zo maakt elke gist sulfiet aan. Duitse brouwers zoeken een gist die meer sulfiet aanmaakt om zo minder last te hebben van oxidatie, maar je kunt ook sulfiet toevoegen. Het een is niet veel anders dan het andere...

Dantel

Citaat van: Jacques op 30-01-2022 &nbsp;15:02 uJij hanteert meer de Duitse principes, dat mag.
Maar veel van de toevoegingen die ik gebruik komen ook van nature voor in bier. Zo maakt elke gist sulfiet aan. Duitse brouwers zoeken een gist die meer sulfiet aanmaakt om zo minder last te hebben van oxidatie, maar je kunt ook sulfiet toevoegen. Het een is niet veel anders dan het andere...

Nah niet eens eigenlijk Duitse principes. Ik bedoel het Reinheitsgebot is ondertussen ook gereviseerd. Het is niet meer het gebot van 1487 en ondertussen gebruiken veel grote Duitse Brauereien ook toevoegingen, zoals brouwzouten.
En persoonlijk  heb ik ook niets met dat Duitse gebot.
Ik bedoel ik maak ook rode bieten bier en triples met koriander, bier met vlierbesbloesem (een  runner in CH) etc .En van de zomer komt er een komkommer bier. Strikt genomen is dat ook  een dikke middelvinger naar voor mij onze noorderburen.

Alle andere stoffen zoals hierboven vermeld, gebruik ik niet.
Als iemand anders ze wel gebruikt of wil gebruiken helemaal prima, ik zal de laatste zijn die dat afkeurt. Wat ik al eerder zei, ik vind persoonlijk dat het daardoor steeds minder ambachtelijk wordt.
Wellicht wat conservatief, omdat je terecht opmerkt dat het van origine wel natuurlijke ingredienten zijn, maar dan toch ....nu nog niet .
Wellicht over 5 jaar  ;) Vraag me dan nog eens.

Jacques

Citaat van: Dantel op 30-01-2022 &nbsp;16:44 uNah niet eens eigenlijk Duitse principes. Ik bedoel het Reinheitsgebot is ondertussen ook gereviseerd. Het is niet meer het gebot van 1487 en ondertussen gebruiken veel grote Duitse Brauereien ook toevoegingen, zoals brouwzouten.
En persoonlijk  heb ik ook niets met dat Duitse gebot.
Ik bedoel ik maak ook rode bieten bier en triples met koriander, bier met vlierbesbloesem (een  runner in CH) etc .En van de zomer komt er een komkommer bier. Strikt genomen is dat ook  een dikke middelvinger naar voor mij onze noorderburen.

Alle andere stoffen zoals hierboven vermeld, gebruik ik niet.
Als iemand anders ze wel gebruikt of wil gebruiken helemaal prima, ik zal de laatste zijn die dat afkeurt. Wat ik al eerder zei, ik vind persoonlijk dat het daardoor steeds minder ambachtelijk wordt.
Wellicht wat conservatief, omdat je terecht opmerkt dat het van origine wel natuurlijke ingredienten zijn, maar dan toch ....nu nog niet .
Wellicht over 5 jaar  ;) Vraag me dan nog eens.

Tja, als je zo redeneert mag je ook geen melkzuur toevoegen maar moet je de mout laten verzuren. Dat is heel ambachtelijk maar het eindresultaat is hetzelfde.

beun

Kort samengevat; door toepassen en uitproberen van allerlei ingrediënten hopen we een mooi en goed bier te brouwen! Ieder heeft daarop zo zijn eigen visie. Gelukkig maar...zo zou het bijvoorbeeld zomaar kunnen dat nieuwe ideeën na enige tijd algemeen geaccepteerd en toegepast worden.

Jacques

Citaat van: beun op 30-01-2022 &nbsp;20:54 uKort samengevat; door toepassen en uitproberen van allerlei ingrediënten hopen we een mooi en goed bier te brouwen! Ieder heeft daarop zo zijn eigen visie. Gelukkig maar...zo zou het bijvoorbeeld zomaar kunnen dat nieuwe ideeën na enige tijd algemeen geaccepteerd en toegepast worden.

Helemaal waar. Een jaar of 10 à 15 geleden werden de hobbybrouwers die bezig waren met waterbehandeling gezien als perfectionisten. Inmiddels is waterbehandeling meer gemeengoed geworden, ook dankzij het toenemend gebruik van goede brouwsoftware.

Dantel

Citaat van: beun op 30-01-2022 &nbsp;20:54 uKort samengevat; door toepassen en uitproberen van allerlei ingrediënten hopen we een mooi en goed bier te brouwen! Ieder heeft daarop zo zijn eigen visie. Gelukkig maar...zo zou het bijvoorbeeld zomaar kunnen dat nieuwe ideeën na enige tijd algemeen geaccepteerd en toegepast worden.

Ik sluit me daar helemaal bij aan.

beun

Vandaag samen met Jan het bier gebotteld,
Met 8 gram suiker per liter bier. het bier smaakte zoals verwacht volgens het gebruikte recept.
Het jongbier komt zonder koolzuur al erg zuiver en fris over. Nu is het dus even afwachten op het eindresultaat...
 :proost:

Jacques

Citaat van: beun op 06-02-2022 &nbsp;18:07 uVandaag samen met Jan het bier gebotteld,
Met 8 gram suiker per liter bier. het bier smaakte zoals verwacht volgens het gebruikte recept.
Het jongbier komt zonder koolzuur al erg zuiver en fris over. Nu is het dus even afwachten op het eindresultaat...
 :proost:

Mijn ervaring is dat een heel kleine toevoeging van Antioxin SBT  er voor zorgt dat je bieren heel zuiver en fris smaken. Ook na een aantal maanden.

beun

Zojuist een flesje opengetrokken van de batch vergist met de m31. smaakprofiel is zoals voorgaande batch. Het gebruik van reversed osmose water heeft deze batch goed gedaan en heeft een mooi zacht tripeltje opgeleverd! Daarnaast komt het bier door het gebruik van brewtan-b en antioxin mooi fris en zuiver over. Het duurde even voordat deze op dronk was maar dat ben ik gewend van de m31 gist. De 2e versie vergist met de wlb 500 uit deze batch was eerder op dronk en is nu met de tijd alleen maar beter geworden. Deze gist nu voor de 1e keer deze gebruikt maar geeft een erg mooi resultaat. erg tevreden over!
De laatste tijd gebruik ik meer white labs gisten en in mijn beleving doen deze het beter bij direct pitchen dan de Wyeast gist.
stefan

Jacques

Citaat van: beun op 01-04-2022 &nbsp;20:47 uDaarnaast komt het bier door het gebruik van brewtan-b en antioxin mooi fris en zuiver over.

Dat is ook mijn ervaring. Het zijn twee middelen waarvan je maar een heel klein beetje van nodig hebt en die er voor zorgen dat je veel minder last hebt van oxidatiesmaakjes.

brouwerij de Stier

Echt heel mooi om te zien hoe een bijna professionele brouwer dit doet. Mooie installatie ook.

Dantel

Toch noch even een update  betreffende het oxyderen .

Op 22.7.22 hadden wij een IPA met 6 g/l aan koudhop (citra )en met de maatregelen die we genomen hebben, eerder in deze post, begin nu pas de oxidatie om de hoek te kijken.
Natuurlijk begon het bier in de loop van deze maanden zijn frisheid wat te verliezen, maar toch 7 maanden houdbaarheid, voor een zwaar koud gehopt IPA, vind ik eigenlijk best wel ok.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 01-04-2022 &nbsp;21:55 uDat is ook mijn ervaring. Het zijn twee middelen waarvan je maar een heel klein beetje van nodig hebt en die er voor zorgen dat je veel minder last hebt van oxidatiesmaakjes.

Maar ik wil gewoon geen metabisulfiet in mijn bier. En met de oxidatie valt het over het algemeen reuze mee.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 19-03-2023 &nbsp;11:26 uMaar ik wil gewoon geen metabisulfiet in mijn bier.

Dat is een keuze. Realiseer je wel dat er altijd sulfiet aanwezig is in je bier. De gist maakt die namelijk aan tijdens de vergisting.

Dat sulfiet niets te zoeken heeft in beer is echt een misverstand.

Zie ook https://brewingforward.com/wiki/Sulfite

Ik heb het vaker gemeld: je moet wel goed oppassen met de dosering. Een teveel aan sulfiet geeft een vervelende zwavelige smaakafwijking.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.