Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelsuiker doseren met automatisch hervullende injectiespuit

Gestart door Derp, 11-04-2021 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Citaat van: Rinus op 04-05-2021  09:30 uDan kan het eventueel met meer dan een spuit achter elkaar doseren...

Dat wordt een heel gedoe, weet ik uit ervaring. Dan wel niet met meerdere spuiten maar eerst de suikeroplossing dan afvullen en dan een beetje Brett.

Ingo (bottelgist is m.i. volslagen overbodig)

beermenke

Ik heb nog nooit bottelgist gebruikt en is voor mijn doel totaal niet nodig. Ik kan me voorstellen dat commerciële die constante identieke bieren willen leveren streven naar   steeds dezelfde bieren. Voor mij volstaat een lekker bier met voldoende schuim. Na 3 weken gaan ze bij mij vrij helder op de fles en na 10 dagen hergisting naar de kelder. Na een aantal maanden komen ze in een omgeving van 37 graden, heerlijk😆

thepsych

Citaat van: Heyudude op 04-05-2021  06:51 uKlopt.
Deze is het, geen roest maar of dit rvs is? Wel van metaal. Best zwaar.
Geen opzet fles maar een buisje voor een smalle container.

€ 9,95  51% Off | 1 Pcs 10ml Animal Feeder Animal Pet Poultry Livestock Chicken duck bird rabbit pig pigeon feeding Care Tools Needleless Syringe
https://star.aliexpress.com/share/share.htm?image=U21379efcb17e492aaf02bc6100ce403e7.jpg&businessType=ProductDetail&title=%E2%82%AC%209%2C95%20%2051%EF%BC%85%20Off%20%7C%201%20Pcs%2010ml%20Animal%20Feeder%20Animal%20Pet%20Poultry%20Livestock%20Chicken%20duck%20bird%20rabbit%20pig%20pigeon%20feeding%20Care%20Tools%20Needleless%20Syringe&platform=AE&redirectUrl=https%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fitem%2F32951495863.html%3F%26srcSns%3Dsns_Copy%26tid%3Dwhite_backgroup_101%26mb%3Dr91VWkn6nlLGNbX%26businessType%3DProductDetail%26spreadType%3DsocialShare

Is eigenlijk exact hetzelfde spuitje als de mijne maar dan van metaal!! Ik heb geprobeerd te onderzoeken hoe ik de ring van de zuiger kan vervangen maar ik zie niet hoe ik de zuiger helemaal uit de spuit krijg. Geprobeerd het achterste deel waar je mee drukt los te krijgen maar is niet gelukt. Heb jij hier wel eens naar gekeken?

Heyudude

Citaat van: thepsych op 04-05-2021  16:55 uIs eigenlijk exact hetzelfde spuitje als de mijne maar dan van metaal!! Ik heb geprobeerd te onderzoeken hoe ik de ring van de zuiger kan vervangen maar ik zie niet hoe ik de zuiger helemaal uit de spuit krijg. Geprobeerd het achterste deel waar je mee drukt los te krijgen maar is niet gelukt. Heb jij hier wel eens naar gekeken?
Nee nog niet, ook niet nodig gehad. De noodzaak lijkt me ook niet aanwezig.
Na gebruik spoelen met warm water, star san voor gebruik. Maar denk dat ik hem eens loshaal inderdaad... je weet maar nooit waar de bacterie [emoji49] duivel verstopt zit.
Maar je kunt hem zo los schroeven en uit elkaar halen. Het is voor de dieren wereld als injectiespuit bedoeld, ik neem aan met enig vernuft ontworpen.

Johan_vL

Ik moest ook direct aan Ingo denken en BrouwTV  :groots:
Wanneer komt brouwTV nog eens bij je langs? je nieuwe brouwgarage lijkt me een mooie aflevering  :degroeten: ben zeker dat we daar weer allemaal iets van kunnen leren....

Davester

Heyudude

Citaat van: Davester op 04-05-2021  23:06 uKrijg je voor die € 9,95 niet alleen de 6 opzetstukken?
Nee spuit met alles erbij. Maar zoek gerust een gelijkwaardige ik heb geen aandelen in deze aanbieder ;)

Davester

Citaat van: Heyudude op 04-05-2021  23:33 uNee spuit met alles erbij. Maar zoek gerust een gelijkwaardige ik heb geen aandelen in deze aanbieder ;)
Ah merci, nou ik zag 3 opties bij dit product, 2 gaven foto spuit en opzetstukken en 1 foto gaf alleen die opzetstukken, vandaar ff de vraag.
Mercikes

thepsych

Citaat van: Davester op 05-05-2021  00:03 uAh merci, nou ik zag 3 opties bij dit product, 2 gaven foto spuit en opzetstukken en 1 foto gaf alleen die opzetstukken, vandaar ff de vraag.
Mercikes

Duidelijk € 18,29. Spuit met bijlagen zonder de serie kleine en grote spuiten.

Denk wel even na of je gaat voor een spuit met 10 of 5 ml. als je nooit meer dan 5ml toevoegt dan is 5 ml nauwkeuriger lijkt me. Overigens was mijn kunststof spuit van 5 ml vrij nauwkeurig in te stellen, vergeleken met een injectiespuit van 2 ml!

Robert1968

Bestelling in 2 weken binnen via Ali. 19 EURO.

Ziet er degelijk en compleet uit met extra verwisselbare pipet opzetstukjes. Het op te zuigen volume is eenvoudig in te stellen tussen 1 en 5 ml.
Binnenkort maar eens proberen met bottelen: direct vanuit een pannetje gekookte suikeroplossing de gewenste hoeveelheid in de fles (0,33 of 0,75 l).
Ga het ook gebruiken voor mijn andere vloeibare toevoegen tijdens brouwen.

thepsych

Citaat van: thepsych op 03-05-2021  13:31 uHeb mijn spuitje binnen met reserve onderdelen.
Werkt prima denk ik.
Alleen het schoonmaken/steriel werken zal wel de nodige moeite kosten. Wat zouden jullie doen: uit elkaar halen, in de  chemipro san leggen en in elkaar zetten? Of toch netjes, wel schoon, in elkaar zetten en dan wat chemi san er doorheen spuiten??. Misschien wel beiden. Ik denk wel dat de spuit na gebruik uit elkaar moet of er moet iets met olie in want anders roesten de veertjes denk ik snel weg.
Maar het werkt wel heel handig. Nog wel iets fabriceren met een flesje er bovenop van bv 150 ml met suikervloestof. Misschien kan een bevriende 3 d printer iets voor me maken.

Vandaag voor het eerst het injecteermachientje gebruikt, zie boven , foto.  Voor 40 flesjes. Waar ik een beetje voor vreesde is dat het schoonmaken, waar ik heel secuur mee probeer om te gaan, wel werk kost. Ik had het apparaat deels uit elkaar gedraaid, ingespoten met chempro san, naderhand alles goed nog eens onder heet water gehouden en gemonteerd. Toen nog chempro san aangezogen en weggespoten. Daarna wel even schoon water aangezogen en de gereinigde slang in de vrij dikke suikeroplossing gehangen. Werkte op zich prima, had ingesteld op 2,6 ml (is ongeveer 6 gramsuiker per liter) maar al doende bleek is soms te blokkeren waardoor vermoedelijk sommige flesjes niet voldoende hebben gehad. Het blokkeren komt bijna zeker door de erg geconcentreerde en viskeuze suikeroplossing. Voorzichtig en langzaam drukken werkte vaak ook al voldoende om alles er in te spuiten.Al met al ga ik het nog eens proberen maar dan wel met een minder viskeuze oplossing en ga ik misschien nog eens kijken of de reinigingsprocedure minder uitgebreid moet zijn.

Heyudude

Ik gebruik 4 ml oplossing voor 6 g of 7 g suiker per liter.
Dat werkt prima met aanzuigen en spuiten.
Wel de spuit rustig laten aanzuigen... dat duurt wat langer met die dikkere oplossing.

BillieGroothuizen

Interessant toppic. Een repeteerspuit heet zo´n ding.

Denk dat ik er hier een ga bestellen.

hansHalberstadt

Citaat van: BillieGroothuizen op 21-05-2023  11:48 uInteressant toppic. Een repeteerspuit heet zo´n ding.

Heb je al eens een afweging gemaakt met voor en nadelen wat volgens jou het handigste is?
1) met doseerspuit per flesje
2) suiker in zijn geheel mengen in het bottelvat.

Jan de Graaff

Citaat van: BillieGroothuizen op 21-05-2023  11:48 uInteressant toppic. Een repeteerspuit heet zo´n ding.

Ik heb ook zo'n ding, ideaal! Bottelsuiker, bottelgist... alles mengen in de juiste verhoudingen en vullen maar.

Let wel even op dat je geen repeteerspuit koopt waar een flesje in moet (dat is of geklooi, of onmogelijk omdat je het juiste maat flesje niet hebt met een dop die op de repeteerspuit past). Zorg ervoor dat je er eentje neemt die zelf aanzuigt met een slangetje, zoals deze hier.

Op AliExpress zijn ze ook verkrijgbaar; vaak dezelfde voor (iets) minder. Voorbeeld: deze is exact dezelfde als hierboven. Scheelt, inclusief BTW en verzendkosten, bijna de helft (€13,50).

BillieGroothuizen

Citaat van: Jan de Graaff op 21-05-2023  14:53 uIk heb ook zo'n ding, ideaal! Bottelsuiker, bottelgist... alles mengen in de juiste verhoudingen en vullen maar.

Let wel even op dat je geen repeteerspuit koopt waar een flesje in moet (dat is of geklooi, of onmogelijk omdat je het juiste maat flesje niet hebt met een dop die op de repeteerspuit past). Zorg ervoor dat je er eentje neemt die zelf aanzuigt met een slangetje, zoals deze hier.

Op AliExpress zijn ze ook verkrijgbaar; vaak dezelfde voor (iets) minder. Voorbeeld: deze is exact dezelfde als hierboven. Scheelt, inclusief BTW en verzendkosten, bijna de helft (€13,50).

Dankuwel voor de tip.

Jan de Graaff

Nog een tip: We hebben nog geen twee weken geleden een discussie gehad over bottelsuikerconcentraties en spuitjes. Daarin heb ik de onderstaande tip gegeven. Heeft gelijk alle links naar de relevante draadjes.

Citaat van: Jan de Graaff op 10-05-2023  12:39 uMede-forumlid @DJF3 heeft een excel spreadsheet gemaakt waarmee je hele makkelijk alles kunt uitrekenen.
De discussie vind je hier: link
De excel vind je op zijn blog hier: link

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.