Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist aflaten

Gestart door NewLine, 27-11-2011 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Snelbier op 01-07-2020  17:52 uLastig te reguleren, is vooral 'gevoel'.
Op je CCT staat minimale druk, dus het vat loopt niet binnen 2 tellen leeg als je te ver doorgaat.
Werken op 'gevoel': Afsluiter VOL open, dan zakt de pasta in 1x door..  Als je maar DENKT dat wort meestroomt: afsluiter dicht.
Als je het te voorzichtig doet (afsluiter 20% open?) kan de pasta blijven liggen op de afsluiter terwijl goed wort langs zijkant doorstroomt.
Dus liever grote stoten (afsluiter vol open en weer dicht) dan 'voorzichtig'..
Succes,  Snelbier.

Inderdaad gevoel. Ik ben altijd voorzichtig en tap vaker gist af,

Citaat van: CeesM op 01-07-2020  17:29 uIk dump alleen de gist dat als dikke poep uitkomt. ;)

Het is gistras afhankelijk of de gist er als dikke poep uitkomt of niet...

BikerEddy

Had ik toch een vraag hierover, is de inname van lucht in de CCT te verwaarlozen bij het aftappen van de gist slurry?

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 02-07-2020  08:35 uHad ik toch een vraag hierover, is de inname van lucht in de CCT te verwaarlozen bij het aftappen van de gist slurry?

Lijkt mij wel. Is wat anders bij een fermentasaurus, wanneer je de opvangbal leegt en er terug op schroeft. Dan verdwijnt er een liter lucht in je gistvat.

BikerEddy

Maar er komt toch altijd lucht i.p.v. de afgetapte gistslurrie bij, met uitzondering als je met CO2 druk werkt?
En bij de Fermentasuarus is het beter om bij het vullen de bol er al met de klep open op te hebben, zodat de bol volloopt en de gistslurry na verloop van tijd er in weg zakt. (als je dit wilt bewaren)
Wil je de gistslurrie niet bewaren dan meteen vullen met kraantje i.p.v. bol om later af te tappen.
Bij het aftappen met kraantje even de dop bovenop de fles losdraaien anders loopt het waterslot leeg in het vat.
Draai je de dop niet los, dan leegt het waterslot zich en loop je het risico dat via het kraantje lucht aangezogen wordt en de boel weer in beroering brengt.
Bij het toevoegen van bijv. hop, eerst de hop in de bol, bol vullen met CO2, bol erop draaien kraantje open en hoppa, lekker koudhoppen. De rommel komt weer vanzelf naar beneden de bol in :)

Mvrgr
Eddy

Sander00

Citaat van: BikerEddy op 02-07-2020  08:35 uHad ik toch een vraag hierover, is de inname van lucht in de CCT te verwaarlozen bij het aftappen van de gist slurry?

Het is m.i niet te verwaarlozen dat er risico bestaat dat er lucht wordt aangezogen, via bijvoorbeeld een blow-off (spreek uit eigen ervaring).
Ik blaas altijd een beetje nieuwe CO2 in de CCT. (brouwen is ook gevoel toch  :P)

De discussie of die 1 liter lucht te verwaarlozen is t.o.v het CO2 deken wat reeds gevormd is waag ik mij niet aan  ;D.
Hier is al veel over gediscussieerd op het forum. ??? 

CeesM

Als je tijdens het dumpen je waterslot er even afhaalt, komt de zuurstof boven de deken van CO2 en niet via de dumpkraan door je bier.

BikerEddy

Citaat van: CeesM op 02-07-2020  17:33 uAls je tijdens het dumpen je waterslot er even afhaalt, komt de zuurstof boven de deken van CO2 en niet via de dumpkraan door je bier.
Exactly, precies wat ik zei

Sander00

Citaat van: CeesM op 02-07-2020  17:33 uAls je tijdens het dumpen je waterslot er even afhaalt, komt de zuurstof boven de deken van CO2 en niet via de dumpkraan door je bier.

Diffussie?

Link
Link

Wellicht minder relevant tijdens vergisting, wanneer nog voldoende CO2 wordt gevormd. Bij einde vergisting wellicht meer.

Jacques

Het gaat sowieso om een beperkte hoeveelheid zuurstof.

Toch probeer ik het binnenkomen van zuurstof te voorkomen door het gebruik van een terugslagklepje. Hierdoor ontstaat een kleine onderdruk. In de praktijk is dat geen probleem. Er wordt immers nog steeds koolzuur gevormd.

Jacques

Die deken beschermt niet. Door diffusie vermengen de gassen zich.
Verdringing kan plaatsvinden als er veel koolzuur gevormd wordt dan zal er toch nog altijd wat zuurstof in het gistvat blijven.
Omdat het om een beperkte hoeveelheid zuurstof gaat hoef je er niet druk over te maken. Iets anders is het wanneer je gistvat niet goed afsluit. Dan is er continu zuurstof toetreding en dat leidt tot het ontstaan van oxidatiesmaken.

Bvk1983

Zojuist wilde ik vast wat gist aflaten omdat ik morgen of overmorgen wil gaan bottelen. Als ik de kraan opendraai komt er echter niks uit, waarschijnlijk is de gistkoek zo dik dat hij niet vanzelf door de kraan loopt. Ik heb een SS Brewtech Chronical dus de onderste kraan is al niet echt klein. Gebruikte gist is Wyeast 1762 Belgian Abbey II en deze staat nu 2 weken te vergisten.

Ik bottel rechtstreeks uit het vat (bovenste kraan) maar wil zo veel mogelijk gist kwijt zijn voor ik de bovenste kraan ga open draaien. Ik tapte daar net wat af en er komen best wat gistvlokken mee. Heeft iemand tips om de onderste kraan toch aan de gang te krijgen? Misschien met een ontsmette flessenborstel wat in de kraan wrikken?

tdp

Wanneer de gist zo vast onderin zit, is de noodzaak van het aflaten toch ook niet zo groot? Ik laat het dan lekker zitten, desnoods tap je eerst een gedeelte af vanaf de bovenste kraan, totdat het helder wordt.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 26-01-2023  09:47 uZojuist wilde ik vast wat gist aflaten omdat ik morgen of overmorgen wil gaan bottelen. Als ik de kraan opendraai komt er echter niks uit, waarschijnlijk is de gistkoek zo dik dat hij niet vanzelf door de kraan loopt. Ik heb een SS Brewtech Chronical dus de onderste kraan is al niet echt klein. Gebruikte gist is Wyeast 1762 Belgian Abbey II en deze staat nu 2 weken te vergisten.

Ik bottel rechtstreeks uit het vat (bovenste kraan) maar wil zo veel mogelijk gist kwijt zijn voor ik de bovenste kraan ga open draaien. Ik tapte daar net wat af en er komen best wat gistvlokken mee. Heeft iemand tips om de onderste kraan toch aan de gang te krijgen? Misschien met een ontsmette flessenborstel wat in de kraan wrikken?

Als je eerder gist aflaat gebeurt het niet zo snel dat alles dicht zit. Zelf doe ik dat heel regelmatig. Je hoeft niet bang te zijn dat je door het gist aflaten last krijgt van een stokkende vergisting. Het lukt je sowieso niet om alle gist af te tappen, veel gist blijft op de conus liggen. En de gistcellen die het actiefst zijn zweven in het bier en bezinken pas als alle vergistbare suikers verbruikt zijn.

Spyro

Citaat van: tdp op 26-01-2023  10:04 uWanneer de gist zo vast onderin zit, is de noodzaak van het aflaten toch ook niet zo groot? Ik laat het dan lekker zitten, desnoods tap je eerst een gedeelte af vanaf de bovenste kraan, totdat het helder wordt.
Kraan open en even in prikken met een stokje tot het begint te lopen...  ::) ;D

Jacques

Citaat van: Spyro op 26-01-2023  20:29 uKraan open en even in prikken met een stokje tot het begint te lopen...  ::) ;D

Uiteraard hetgeen je gebruikt vooraf desinfecteren.

Spyro

Citaat van: Jacques op 26-01-2023  21:40 uUiteraard hetgeen je gebruikt vooraf desinfecteren.
inderdaad, maar dat zullen we allemaal wel doen zonder dat we dat moeten vermelden denk ik....

Theo Mol

Een beetje algemene term voor het onderwerp, het zij zo, ik zocht maar vond niet echt een antwoord.

Ik wil gist aflaten uit mijn rvs conische gistvat (brewmonk CCT) en er komt heel weinig gist uit de aftapkraan, ik zie snel een heldere vloeistof in de silicone slang. Een vorige keer was dat ook al zo, toen heb ik het bier rustig in de bottelemmer laten stromen en ik zag dat er toch veel gist was meegekomen. In sommige flesjes zit een dikke laag.
Deze keer wilde ik me niet laten verrassen. Ik heb de temperatuur naar 10 °C verlaagd om de gist te laten klonteren en de afgelopen dagen heb ik elke dag met een hamer tegen de conus getikt om de drab te laten zakken. Het lijkt niet veel te helpen.
Ik begin er bijna aan te denken het bier via het monsterkraantje af te tappen (maar ik neem af en toe een monster dus dan is er infectiegevaar) of de goede oude hevel weer te gaan gebruiken (maar daarvoor heb ik dat vat niet gekocht).

Wat kan ik nog meer doen om de gist uit het vat te krijgen voordat het bier komt?

CeesM

De onderste kraan is er om gist af te laten. De kraan er boven is om het bier af te laten/bottelen. Laat zoveel depot af tot er helder bier uit het bieraflaat kraan komt.

Jacques

Een paar topics die allemaal hetzelfde onderwerp hebben zijn samengevoegd.

#gist_aflaten

Jacques

Citaat van: CeesM op 15-05-2023  15:56 uLaat zoveel depot af tot er helder bier uit het bieraflaat kraan komt.
Het beste is niet alle trub en gist in één keer af te laten. Dat lukt je namelijk niet. Het zorgt voor een kegel in de afzetting. Anders gezegd: er blijft veel trub en gist op de conus liggen.

Citaat van: Jacques op 04-04-2023  23:42 uAftappen gist
Een paar specifieke dingen zijn mij bijgebleven. Jasper adviseerde om de vergisting strak in de gaten te houden. Niet allen het SG, maar ook de pH. Deze waarden zouden steeds bepaald moeten worden door het nemen van monsters. De pH daalt naar een waarde van 4,0 tot 4,2 tijdens de hoofdgisting. Daarna stijgt de pH-waarde met 0,2 tot 0,3. Dit is een gevolg van autolyse. Het is het moment om het bier te ontdoen van de gist.
Met behulp van een schematische tekening laat Jasper de opbouw van de trub in een cylindroconische tank zien. Onderop zit onbruikbare trub. Trub bestaat volgens Jasper uit hopharsen, hopdeeltjes, eiwitten en dode gistcellen. Daarboven zit een flinke laag gezonde gist die bezonken is. Een diffuse laag met giscellen die heel langzaam uitvlokken ligt daar weer bovenop.
Bij het aftappen verwijder je eerst de trub. Je doet dit door de kraan een klein beetje open te zetten. Sluit de kraan na een korte periode. Wacht even en laat weer een beetje trub uit de tank komen. Door zo te werken voorkom je dat een kegel uit de tank gedrukt wordt bestaande uit alle lagen in de conus van de CCT. Nadat je de trub verwijderd hebt komt de laag met (her)bruikbare gist uit je CCT. Deze gist kun je in een koelkast bewaren. Zorg ervoor dat de CO2 kan ontsnappen. Als je de gist elke week voorziet van een beetje verse wort kun je de gist meerdere weken bewaren.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45814.msg678904

Naar aanleiding van een lezing die ik niet zo lang geleden bijgewoond heb, zet ik de kraan veel eerder dicht. Ik neem meer tijd voor het aftappen. Een kleine beetje tappen, wachten zodat de gist kan zakken, en dan weer een beetje tappen. Tussentijds klop ik met een rubberen hamer tegen de wand dan de CCT. Zodat ik merk dat de gistslurry dunner wordt stop ik met tappen en ga de volgende dag weer verder. Door dit zo te doen tap je veel meer gist af en raak je minder bier kwijt...

hansHalberstadt

Ik laat eigenlijk nooit gist af. Sterker nog bij mij zit er een roevlo op de bodem van het gistingsvat om zoveel mogelijk gist te laten werken tot het einde aan toe. Pas tegen het einde zet ik de roervlo uit en wil dan graag de gist laten bezinken. Dan zet ik de temperatuur een paar graden omlaag, maar wel zodanig dat er geen onderdruk ontstaat waardoor zuurstof aangezogen zou kunnen worden. (Met een lichte overdruk CO2 van ca 1 mBar.)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2023  22:58 uIk laat eigenlijk nooit gist af. Sterker nog bij mij zit er een roevlo op de bodem van het gistingsvat om zoveel mogelijk gist te laten werken tot het einde aan toe. Pas tegen het einde zet ik de roervlo uit en wil dan graag de gist laten bezinken. Dan zet ik de temperatuur een paar graden omlaag, maar wel zodanig dat er geen onderdruk ontstaat waardoor zuurstof aangezogen zou kunnen worden. (Met een lichte overdruk CO2 van ca 1 mBar.)

Tja, er zijn onder hobbybrouwers verschillende inzichten...  ;D

Bij professionele brouwers wordt het belang van het aftappen van gist steeds meer gezien. De lezing die ik heb bijgewoond was voor de Nederlandse craftbrouwers. Aftappen van gist is iets wat ook gedaan wordt door de grote brouwerijen.

Overigens gaat dit topic over hoe je gist kunt aflaten bij een CCT en niet over het nut van het wel of niet verwijderen van gist tijdens de vergisting.

CeesM

Citaat van: Jacques op 15-05-2023  21:56 uHet beste is niet alle trub en gist in één keer af te laten. Dat lukt je namelijk niet. Het zorgt voor een kegel in de afzetting. Anders gezegd: er blijft veel trub en gist op de conus liggen.
Het ging de TS om het probleem dat hij zo veel gistdepot in zijn flesjes heeft.

Ik heb een BrewTech Chronical 7 en onder de kegel zit nog een bochtpijp waar de gistaflaatklep zit. Na de hoofdgisting laat ik gist/eiwit depot af zolang er stevig depot uit komt. Daarna doe ik om de paar dagen opnieuw die handeling. In de 2e tot 3e week na enting haal ik een reageerbuisje wort uit de bovenkraantje om te kijken hoeveel depot daaruit ontstaat na bezinking. Is het zo weinig, dan is het tijd om te bottelen. Ik heb na de hergisting op fles maar een flinterdun depot en voldoende koolzuur. Ik weet niet of het aan mijn CCT ligt of het gist wat ik gebruik, maar er blijft haast geen gist aan mijn kegel plakken. Dus een rubberhamer hoort niet bij mijn brouwuitrusting.

Broewerke

Mijn wort hevel ik na enkele uurtjes bezinken af naar gistvat en er komt weinig of geen trub mee. Ook hevel ik af naar bottelemmer en heb weinig gistresten, die blijven in gistvat. Ik heb amper depot in flesjes. Dat beetje van de hergisting en helder worden van het bier is een miniem laagje

Jacques

Citaat van: CeesM op 16-05-2023  09:40 uHet ging de TS om het probleem dat hij zo veel gistdepot in zijn flesjes heeft.

Door zo veel mogelijk gist af te laten zorg je er voor dat er minder gist in je CCT dat kan opdwarrelen bij het leegmaken ervan voor het bottelen.

Gisteren heb ik gebotteld. Hieronder zie je dat er bij mij geen gist op de conus is blijven liggen. De streep gist die je ziet op de conus is van het monsterkraantje.
gist in CCT.jpg

Hier onder een oudere foto waarbij minder vaak gist is afgetapt en niet geklopt is.
gist in CCT zonder kloppen.jpg

Overigens is de hoeveelheid gist dat in je gistvat zit sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist waarmee je de vergisting start.

Vergelijkbare Topics (7)

1865

Gestart door Johannes

Reacties: 9
Gelezen: 10515

44801

Reacties: 3
Gelezen: 596

41167

Reacties: 7
Gelezen: 1133

28005

Gestart door Vinifera

Reacties: 2
Gelezen: 1662

22646

Reacties: 2
Gelezen: 1409

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.