Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Plaatsing sensor in circulatie systeem

Gestart door scartsjer, 04-12-2016 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

scartsjer

Hallo,

Ik heb een Circulerende Elektrische BIAB installatie gebouwd waarbij het wort geduurde het maishen en het koken continu rond wordt gepompt. (1x50L pan)

Tot nu toe bevalt dit erg goed echter had ik nog 'problemen' met de temperatuur sensor (stc-1000+) deze had ik los in de pan zitten maar ik merkte dat als ik even niet oplette de sensor omhoog dreef waardoor de temperatuur waarde gedurende het maishen niet altijd klopte (met name als ik buiten brouwde).

Nu heb ik een thermowell gekocht waar de sensor in past zodat ik deze in het circulatie systeem kan in bouwen.

Mijn vraag: Is het handig om de sensor bij de uitgaande of bij de inkomende kant in te bouwen in de leiding? of maakt dit niet heel veel verschil?

Alvast bedankt.

sunlight

Je wilt neem ik aan de temperatuur van je mash en niet van je in en uitgang?

Ik zou hem in de pan zetten zodat hij de temperatuur van de mash meet. Je uitgang en ingang hebben nooit dezelfde temperatuur als het midden van de mash.

Ook door schade en schande hierop gekomen.

Eric v B

Citaat van: sunlight op 04-12-2016  11:25 uJe wilt neem ik aan de temperatuur van je mash en niet van je in en uitgang?

Ik zou hem in de pan zetten zodat hij de temperatuur van de mash meet. Je uitgang en ingang hebben nooit dezelfde temperatuur als het midden van de mash.

Ook door schade en schande hierop gekomen.
Naar aanleiding van een vraag in een ander topic, heb ik afgelopen week een aantal metingen gedaan tijdens het maischen.
Als maischketel heb ik een elektrische RVS weckketel (2000 W). Deze is geïsoleerd met Armaflex. In de pan ligt een filterplaat. Tijdens het maischen pomp ik de vloeistof weg vanonder de filterplaat. Ik meet de temperatuur van het wort voor de kraan en pomp dan het wort weer op het filterbed. De gebruikte slangen zijn silicone slangen. De metingen van de uitloop van het wort boven in de ketel en temperatuur in de maisch lieten minimale verschillen zien. Ik heb het dan over maximaal 0,5 ºC. Toen ik nog op gas maischde, had ik enkele graden verschil tussen verschillende punten in de maischketel. Veel veerschillen kun je al voorkomen door je maischketel goed te isoleren.

ArjanvH

Ik heb ook bijna het zelfde principe als Eric. Bij het bouwen heb ik op verschillende plekken een meting gedaan, in de ketel en bij de in- en uitgang. Het verschil was zo klein dat ik hem in de uitgang voor de kraan geplaatst heb.

beermenke

Ik heb een 1 pans rims en meet met een zakbuis in de maisch. Daarnaast meet ik in de circulatieleiding van het pompje de temperatuur. Met deze sensor stuur ik ook t element aan. Aan/uit indien bepaalde temp bereikt is. 1 staps maisch en temp in maisch volgt mooi. Zit kleine vertraging in relais om klik/klik te voorkomen. Werkt gewoon prima

Eric v B

Citaat van: ArjanvH op 04-12-2016  12:25 uIk heb ook bijna het zelfde principe als Eric. Bij het bouwen heb ik op verschillende plekken een meting gedaan, in de ketel en bij de in- en uitgang. Het verschil was zo klein dat ik hem in de uitgang voor de kraan geplaatst heb.
Op moment heb ik even geen foto paraat van mijn ketel maar het hadden neefjes kunnen zijn  ;)

ArjanvH

Citaat van: Eric v B op 04-12-2016  13:17 uOp moment heb ik even geen foto paraat van mijn ketel maar het hadden neefjes kunnen zijn  ;)

Haha ja, volgens mij zijn er wel wat meer mensen die hun ketel op deze manier gebouwd hebben.. ;)

Munckerik

Citaat van: scartsjer op 04-12-2016  11:04 uNu heb ik een thermowell gekocht waar de sensor in past zodat ik deze in het circulatie systeem kan in bouwen.

Is dit de standaard thermowell die meerdere wegshops aanbieden? En past hier de sensor/probe van de STC 1000 goed in?

scartsjer

Citaat van: Munckerik op 04-12-2016  20:30 uIs dit de standaard thermowell die meerdere wegshops aanbieden? En past hier de sensor/probe van de STC 1000 goed in?
Je moet zorgen dat de binnendiameter goed is. Ik heb deze en hier past ie in:

http://www.aliexpress.com/item/32695498543/32695498543.html

Munckerik

Bedankt voor de tip en de link. Hier kan ik wat mee.

scartsjer

Citaat van: Eric v B op 04-12-2016  11:56 uNaar aanleiding van een vraag in een ander topic, heb ik afgelopen week een aantal metingen gedaan tijdens het maischen.
Als maischketel heb ik een elektrische RVS weckketel (2000 W). Deze is geïsoleerd met Armaflex. In de pan ligt een filterplaat. Tijdens het maischen pomp ik de vloeistof weg vanonder de filterplaat. Ik meet de temperatuur van het wort voor de kraan en pomp dan het wort weer op het filterbed. De gebruikte slangen zijn silicone slangen. De metingen van de uitloop van het wort boven in de ketel en temperatuur in de maisch lieten minimale verschillen zien. Ik heb het dan over maximaal 0,5 ºC. Toen ik nog op gas maischde, had ik enkele graden verschil tussen verschillende punten in de maischketel. Veel veerschillen kun je al voorkomen door je maischketel goed te isoleren.
Dank, ik ga hem nu eerst in de intake van de leiding zetten en dan een paar keer brouwen. Ik ben benieuwd.

bjorri

Als je de sensor gebruikt om je verwarming te sturen kan die het beste zo kort mogelijk na de verwarming zitten. Het juist opgewarmde water dus over de sensor. Dan regelt ie snel bij en wordt niet eerst je hele circuit te warm voor de verwarming weer lager gezet wordt.

Vergelijkbare Topics (7)

43356

Gestart door Bvk1983

Reacties: 15
Gelezen: 2176

35183

Reacties: 24
Gelezen: 5521

33537

Reacties: 1
Gelezen: 1274

23156

Reacties: 1
Gelezen: 2444

44777

Reacties: 9
Gelezen: 722

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.