Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zuur graan?

Gestart door j00st, 07-05-2022 08:23 u

Vorige topic - Volgende topic

j00st

Hi! Ik ben nieuw op het forum en nieuw als zelfbrouwer. Heb vroeger al een paar brouwsels gemaakt maar sta nu voor een geheel nieuwe uitdaging. Ik probeer bier te brouwen in Vietnam. Echter zijn de grondstoffen niet heel makkelijk te bemachtigen of te bewaren. Ik heb een leverancier gevonden voor mijn basis grondstoffen, maar het graan is vaak erg zuur. ik heb nu 12 kilo graan wat een zuurder is dan je zou verwachten. Mijn vraag: Hoort het zuur te zijn? Of komt het door opslag en transport in hoge temperaturen>?
En.. is er iets wat ik kan doen om het zuur tegen te gaan? :) Meer hop? Meer suiker? Bicarbonate?

Misschien zijn hier voor de hand liggende antwoorden op, maar de gesponserde zoekmachines brengen mij steeds naar websties over zuur geworden bier (na fermentatie, infectie etc.) maar mijn probleem is te zuur graan.(denk ik)

:)

Snelbier

Welkom op het forum.
Graan is de korrel zoals die van het veld komt, gedroogd.
Mout heeft een extra behandeling gehad; het 'mouten'. Ontkiemen, weer drogen, branden, etc..
- Gaat het om graan, of om mout..
- Heb je tijdens brouwen pH gemeten? Als deze rond 5,5-6 blijft is je mout NIET zuur.
Door vochtige opslag kan mout (en graan) verzuren. Het hoort dus niet zuur te zijn, standaardmouten geven bij maischen een pH net onder 6 (zwak zuur).
Het trucje met vochtig mout gebruiken brouwers soms om pH te verlagen zonder chemicaliën.
Proost, Snelbier

brouwerwaldonk

Wil je weten of het om mout of graan gaat, neem dan een handvol korrels en zet die een uurtje onder water. Daarna afgieten en op 25°C enkele dagen bewaren in een potje zonder deksel, hoogstens een luchtig doekje.
Is het graan (gerst) dan komt er een grassprietje uit de korrel. Met mout komt er niets uit want die heeft die bewerking al ondergaan en zijn het grassprietje en de worteltjes al verwijderd.

j00st

Dank je wel! :) Het is inderdaad mout. De meeste zakken zijn zoet en proeven goed maar een grote hoeveelheid pils mout is helaas zuur. Ik heb een pH test strip bij de aquarium winkel gekocht en ga morgen voor- en tijdens het brouwen meten. Wat zou een trucje kunnen zijn om zonder chemicalien (of met) minder zuur te maken, als het mout te zuur blijkt?

Jacques

Citaat van: j00st op 07-05-2022  13:59 uDank je wel! :) Het is inderdaad mout. De meeste zakken zijn zoet en proeven goed maar een grote hoeveelheid pils mout is helaas zuur. Ik heb een pH test strip bij de aquarium winkel gekocht en ga morgen voor- en tijdens het brouwen meten. Wat zou een trucje kunnen zijn om zonder chemicalien (of met) minder zuur te maken, als het mout te zuur blijkt?

Je hebt mout dat bewust verzuurd wordt om de pH lager te krijgen tijdens het maischen. Dit wordt vaak gebruikt door Duitse brouwerijen die geen zuur willen toevoegen omdat dit niet mag volgens het Reinheitsgebot.
Door te spelen met het percentage van deze mout kan de gewenst pH voor het maischen bereikt worden. Een omslachtige methode omdat door het toevoegen van melkzuur hetzelfde bereikt wordt. De bacteriën die zorgen voor de verzuring zijn melkzuurbacteriën...
Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/A01b9mKR1M/

Hoe te ontzuren?
De meest makkelijke manier zijn toch echt het gebruik van chemicaliën. Dat kan zijn calciumcarbonaat of zuiveringszout. Zuiveringszout (ook natriumbicarbonaat of baking soda genoemd) is overal te koop en mensen die last hebben van maagzuur gebruiken het. Het is chemisch (maar dat is zowat alles om ons heen...  ;) ) maar ook een onschuldige stof als je het gebruikt voor het verhogen van de pH tijdens het maischen.
Een andere manier is het gebruik van mouten die zorgen voor een hogere pH-waarde, bijvoorbeeld tarwemout en andere licht gekleurde mouten. Donkere mouten verlagen juist de pH-waarde.

#pH

PP

Om een indruk te krijgen van de hoeveelheid zuur zou je de volgende test kunnen uitvoeren:
schroot 100 g van je mout, meng het met 350 mL gedestilleerd water.
Meet na 10 min roeren de pH.
Een waarde van 5,2 en hoger is prima.

PS: mogelijk is de mout vochtig/ warm (Vietnam) opgeslagen. Is de verpakking wel goed afgesloten?
Persoonlijk zou ik letten op eventuele schimmelvorming.

Groet, Paul

j00st

Dank jullie wel! Ik ga er mee experimenteren :)

Gerb

Je zou eventueel ook de mout nog kunnen spoelen. De melkzuurbacterien zitten aan de buitenkant van de korrel dus daar zal zich ook het meeste zuur bevinden. Na het spoelen drogen in de zon.

Oscar

Citaat van: Gerb op 10-05-2022  10:42 uJe zou eventueel ook de mout nog kunnen spoelen. De melkzuurbacterien zitten aan de buitenkant van de korrel dus daar zal zich ook het meeste zuur bevinden. Na het spoelen drogen in de zon.

Vreemde procedure... Als de mout zuur of verzuurd is, zal het meer zijn dan alleen wat melkzuurbacterien aan de buitenkant   :denken:

Gerb

Haha Oscar jouw theorie is net zo weinig gebaseerd op wetenschap als mijn theorie.

Vergelijkbare Topics (7)

32871

Gestart door Markiej87

Reacties: 3
Gelezen: 1677

8662

Reacties: 5
Gelezen: 4786

44133

Gelezen: 648

25547

Reacties: 15
Gelezen: 4619

2994

Gestart door Kaj

Reacties: 27
Gelezen: 23772

29574

Gelezen: 2536

4919

Reacties: 1
Gelezen: 1876

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.