Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergeten uitmaischen

Gestart door MartijnW, 06-05-2016 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

MartijnW

Met onze nieuwe ketel zijn we net aan de slag gegaan. Alles uitrekenen en opmeten zodat we duidelijke gegegvens hebben voor de volgende keer. Hier waren we zo druk mee dat we aan het eind van onze 1 stap maisch, 75 min op 67 graden gelijk zijn gaan filteren en het uitmaischen op 78 graden zijn vergeten.
Is dat heel erg en hoe zou ik dat eventueel kunnen oplossen?

beermenke

Helemaal niet erg
Ik doe altijd 1 staps op 67 graden en dan door naar koken
Komt dus toch langs 78 graden
Groet

tdp

Lijkt mij ook geen problemen op te leveren! Zoals Oscar zou zeggen: Je zet je buurjongen ook niet uit wanneer hij klaar is met het wassen van je auto ;)

Groet,
de TDP

JAVAL

Als je uitmaischt, om de enzymwerking te stoppen, moet je je gehele beslag een aantal graden doorverwarmen. Dat kost veel extra energie en tijd. Terwijl je direct daarna gaat filteren en koken. En bij het koken kom je ook langs die 78 graden, dus dat effect krijg je gratis. Het enige positieve aan uitmaischen is dat je beslag in het laatste maischstadium, net voor het filteren, warmer en daardoor beter vloeibaar is. Dat kun je compenseren door warm te spoelen, rond de 85 graden. Ik maisch nooit meer uit als laatste maischstap en heb daar nog nooit spijt van gehad.
Jaap

MartijnW

Bedankt voor de reacties.

Markiej87

Citaat van: JAVAL op 06-05-2016  15:01 uHet enige positieve aan uitmaischen is dat je beslag in het laatste maischstadium, net voor het filteren, warmer en daardoor beter vloeibaar is.
Bijkomend voordeel en voor mij de voornaamste reden voor uitmaischen is meer controle hebben over je vergistbaarheid.

Gerald

Citaat van: Markiej87 op 07-05-2016  00:17 uBijkomend voordeel en voor mij de voornaamste reden voor uitmaischen is meer controle hebben over je vergistbaarheid.
Leg eens uit, waarom meer controle over je vergistbaarheid.

Jacques

Citaat van: Gerald op 07-05-2016  10:49 uLeg eens uit, waarom meer controle over je vergistbaarheid.

Dit wordt gedaan om de enzymen die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van zetmeelketens te inactiveren.

Het effect is overigens niet erg groot. Alfa-amylase breekt glucoseverbindingen op willekeurige plekken in zetmeelketens. Hierdoor kunnen zowel vergistbare als onvergistbare suikers worden gevormd. Omdat de werking willekeurig is is de kans dat er onvergistbare suikers worden gevormd groter dan dat er vergistbare suikers gevormd worden.
Neemt niet weg dat je een wat hogere vergistingsgraad haalt als je onder de 75 ºC blijft tijdens het filteren en spoelen van de bostel. De meeste hobbybrouwers zien dat eerder als een voordeel dan als een nadeel.

Ansius

Citaat van: Jacques op 07-05-2016  11:58 uHet effect is overigens niet erg groot. Alfa-amylase breekt glucoseverbindingen op willekeurige plekken in zetmeelketens. Hierdoor kunnen zowel vergistbare als onvergistbare suikers worden gevormd. Omdat de werking willekeurig is is de kans dat er onvergistbare suikers worden gevormd groter dan dat er vergistbare suikers gevormd worden.
Neemt niet weg dat je een wat hogere vergistingsgraad haalt als je onder de 75 ºC blijft tijdens het filteren en spoelen van de bostel. De meeste hobbybrouwers zien dat eerder als een voordeel dan als een nadeel.

Mijn eind sg is altijd wat aan de hoge kant in vergelijking met wat ik bij andere brouwers lees/zie.
Tot 2 brouwsels geleden altijd uitgemaischt op 78 graden.
De laatste 2 gespoeld op 75 graden.

Hoe veel sg punten zou dat dan kunnen schelen?

Jacques

Citaat van: Ansius op 07-05-2016  12:18 uMijn eind sg is altijd wat aan de hoge kant in vergelijking met wat ik bij andere brouwers lees/zie.
Tot 2 brouwsels geleden altijd uitgemaischt op 78 graden.
De laatste 2 gespoeld op 75 graden.

Hoe veel sg punten zou dat dan kunnen schelen?

Ligt er aan wat er aan vooraf ging. Als er al een lange pauze is geweest bij 72 - 74 ºC zal het effect kleiner zijn. En ook de zwaarte van het wort maakt uit. Bij een zwaarder bier zal het effect groter zijn.

Ansius

Citaat van: Jacques op 07-05-2016  12:24 uLigt er aan wat er aan vooraf ging. Als er al een lange pauze is geweest bij 72 - 74 ºC zal het effect kleiner zijn. En ook de zwaarte van het wort maakt uit. Bij een zwaarder bier zal het effect groter zijn.

Kan je wat specifieker zijn?

Jacques

Citaat van: Ansius op 07-05-2016  12:43 uKan je wat specifieker zijn?

Ik kan er geen concrete waarden aan verbinden. Zoals ik schreef ligt het aan meerdere factoren. Bij mij maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb zelf nooit een specifieke test hierna gedaan.

Vergelijkbare Topics (7)

44052

Reacties: 11
Gelezen: 1235

38985

Reacties: 9
Gelezen: 1843

26992

Reacties: 13
Gelezen: 3995

29584

Reacties: 8
Gelezen: 2126

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.